משרד התחבורה צפוי להשיק בקרוב מערכת תעריפים מעגלית חדשה, שתעודד נוסעים להשתמש בתחבורה הציבורית. מערכת התעריפים המשתלמת שתושק תוצע בשלב הראשון רק לנוסעים שיעשו שימוש בישומון ייעודי, וללא קשר למערכות התעריפים הקיימות כיום.
כיצד זה פועל? המערכת תבצע מיטוב לחיוב החודשי של הנוסע בדיעבד ולא מראש. כלומר, חיוב הנסיעות יוגבל לתקרת חיוב יומית, על-פי מדרג מרחקי הנסיעה. החיוב יהיה על-פי רדיוס הנסיעה הארוך ביותר שבו נעשה שימוש במהלך אותה יממה.
שישה תעריפים מה יהיה תעריף הנסיעה החדש? התשלום יחושב על נסיעה במעגל (רדיוס מתחנת המוצא עד תחנת היעד הכי רחוקה ממנה).
- תקרת התשלום לנסיעה של עד 15 ק"מ תהיה 13 שקל לכל היותר;
- לנסיעה עד 25 ק"מ תשלמו 21 שקל;
- לנסיעה עד 55 ק"מ תשלמו 28 שקל;
- לנסיעה עד 100 ק"מ תשלמו 42 שקל;
- לנסיעה עד 250 ק"מ תשלמו 60 שקל;
- ולנסיעה מעל 250 ק"מ תהיה תקרת תשלום עד 300 שקל.
האם זה כולל גם רכבות? כן, אך התעריף לנוסע ברכבת יהיה גבוה יותר בכמה שקלים.
האם בשיטה זו יחויב הנוסע על מעבר בתוך 90 דקות? הנסיעה במעגל הראשון (הפנימי) הכולל מעבר 90 דקות תהיה ללא תשלום נוסף. התקרה היומית תחושב בהתאם לצבר יתר התיקופים שבוצעו באותה יממה. עם זאת, ביצוע מעבר במעגל הפנימי באמצעות רכבת לא יהיה חינם.
כיצד תדע המערכת לזהות היכן עליתי והיכן ירדתי מן האוטובוס? התשלום יתבצע באמצעות ישומון ייעודי בטלפונים סלולריים חכמים המתבסס על סריקת קוד QR, באופן שיזוהו התחנות שבהן עלה הנוסע. במקביל, נעשית עבודה לצורך הכנסת התשתית לתיקוף באמצעי תשלום מתקדמים, ובפרט תשתית EMV המאפשרת תשלום ללא מגע יד אדם באמצעות הסלולר, כרטיסי אשראי, שעונים חכמים, צמידים חכמים ועוד.
במה זה שונה ממה שקיים היום? המערכת מושתתת על טכנולוגיה המאפשרת לזהות את מיקום הנוסע ולקבוע את התעריף בהתאם למרחק הנסיעה בפועל, זאת בשונה מהמצב הקיים כיום. במצב הקיים מחויב הנוסע להחליט
בטרם ביצוע הנסיעה מהו הסדר הנסיעה המותאם עבורו על בסיס השימושים המתוכננים על ידיו לכל יום ולכל חודש. השימוש באמצעי התשלום המתקדמים מאפשר לחשב את התשלום בדיעבד באופן שמתאים באופן מיטבי את התשלום לנסיעות.
אם איני נדרש לתקף רק בעלייה לאוטובוס, כיצד תדע המערכת באיזו תחנה ירדתי? בשל המורכבות הטכנולוגית, בשלב הראשון יידרש הנוסע, עם כניסתו לאוטובוס, לסרוק מדבקה שעליה קוד QR, ולציין בישומון את המקום שבו הוא מבקש לרדת.
האם מחיר הנסיעה הבודדת יהיה יקר יותר במערכת התעריפים החדשה? מכיוון שמספר התעריפים צומצם באופן מהותי, חלק מהנוסעים יחוו עלייה מסוימת וחלק ירידה. אולם מבנה התעריפים נבנה כך שעבור מרבית הנוסעים שינוי התעריף יהיה זניח עד כדי לא קיים.
מדוע נקבעו רק שישה תעריפים? ריבוי תעריפים שעל הנוסע לבחור ירחיק משתמשים פוטנציאליים משימוש באמצעי התשלום המתקדמים, שכן הדבר מסורבל ועומד בניגוד לרצון להתאים את התעריפים לשימושים הפרטניים של הנוסע.
האם תינתן לנוסע הנחת ערך צבור? במודל תעריפים זה לא יינתנו הנחות ערך צבור. זאת, מאחר שבמודל אמצעי התשלום המתקדמים, התשלומים מתבצעים מלכתחילה באמצעים מתקדמים ולא במזומן, ולכן אין צורך לתמרץ את הפסקת התשלום במזומן.