X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מה מאחורי המחלוקת על הארכת הלימודים

בן-דויד וארז במאבק שליטה

ההורים, המורים והתלמידים מעניינים כקליפת השום את ראשי הסתדרות המורים וארגון המורים הסיפור האמיתי מבחינתם מתנהל מזה שלוש שנים בבית הדין הארצי לעבודה: מיהו הארגון היציג של המורים בחטיבות הביניים
▪  ▪  ▪
כוח ארגוני ואגו אישי [צילום: יוטיוב]

המחלוקת על הארכת שנת הלימודים בבתי הספר בשל הקורונה היא במידה רבה מאבק בין הסתדרות המורים לבין ארגון המורים העל-יסודיים. בדיקת News1 מעלה, כי התלמידים, ההורים ובמידה רבה המדינה כולה אינם אלא כלי משחק בידי שני הארגונים והעומדים בראשם - יפה בן-דויד ורן ארז - בנוגע לשליטה על חלק מן המורים בחטיבות הביניים, בהליך המתנהל מזה שלוש שנים בבית הדין הארצי לעבודה.
בן-דויד הסכימה להאריך את שנת הלימודים, אבל גם הבהירה שאם זו לא תוארך בבתי הספר התיכוניים - זה לא יקרה גם בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים. ואילו ארז אומר שמורי התיכונים לא ילמדו אפילו יום אחד נוסף וזועם על כך שמשרד החינוך חתם תחילה עם בן-דויד. כבר מהתבטאויות אלו ברור, שהנושא המטריד באמת את השניים איננו החינוך ובוודאי שלא הקורונה, אלא מלחמה פנימית. תיק המתנהל בבית הדין הארצי לעבודה חושף את הסיבה: מי ייצג את המורים בחטיבות הביניים.
הסתדרות המורים מייצגת את הגננות ואת המורים בבתי הספר היסודיים (כיתות א'-ו'). ארגון המורים מייצג את המורים בבתי הספר התיכוניים (כיתות י'-י"ב) ובבתי הספר להוראה. אבל מי מייצג את המורים בכיתות ז'-ט'? כל הורה יודע, שהתשובה היא: גם וגם. כי כל הורה לילדים בחטיבת הביניים יודע, שכאשר אחד הארגונים פותח בשביתה או בעיצומים, ילדיו ילמדו קצת כן וקצת לא - תלוי בהשתייכות הארגונית של המורה הספציפי. דומה שהבלגן נובע מכך שעד לפני כמה עשרות שנים נמשך החינוך היסודי עד כיתה ח', אבל זה איננו חשוב לענייננו.
לתסבוכת מוסיפה העובדה, כלשונה של השופטת לאה גליקסמן, ש"כל מורה, בין אם הוא מועסק בחינוך היסודי, בין אם הוא מועסק בחטיבות הביניים ובין אם הוא מועסק בחטיבות העליונות, רשאי לבחור אם להצטרף לארגון עובדים ואם כן לאיזה ארגון עובדים הוא מצטרף כחבר - הסתדרות המורים או ארגון המורים. חלק מעובדי ההוראה בחטיבות הביניים חברים בהסתדרות המורים וחלקם חברים בארגון המורים".
עד לחתימת ההסכמים עם המורים במסגרת רפורמת "אופק חדש", בעשור הקודם, ההסכמים בין המדינה לבין שני הארגונים היו דומים או זהים. תנאי עבודתם של המורים בחטיבות הביניים נקבעו בהסכמים נפרדים עם ההסתדרות ועם הארגון. לכן, השאלה מי מבין הארגונים מייצג אותם, לא הייתה משמעותית ולא התנהל מאבק בנושא; השניים אפילו שיתפו פעולה.
הכל השתנה, כאמור, עם הרפורמה הגדולה. המדינה הגיעה להסכם עליה חתמה עם הסתדרות המורים, בעוד עם הארגון לא הייתה הסכמה והוא אף יצא בשנת 2007 לשביתה בת שבעה שבועות. בהמשך נחתמו עימו הסכמים ליישום רפורמה שונה - "עוז לתמורה". התוצאה של כל אלו הייתה, שהמורים בחטיבות הביניים נחלקו בין מי שמחויבים להסכם של ההסתדרות לבין אלו שמחויבים להסכם של הארגון. מאז 2010 מנהלים שני הארגונים מדי פעם מאבקים בשאלה מי מהם מייצג מורים אלו.
זוהי כמובן שאלה בעלת משמעות מעשית רבה. הארגונים גובים דמי חבר, וכל אחד מהם רוצה כמה שיותר חברים כדי לקבל כמה שיותר כסף. יותר חברים פירושו יותר כוח - והמורים הם כמעט היחידים שיכולים בפועל לשתק את המדינה. במקרה הזה, מדובר במשחק סכום אפס: חברים שיתווספו לארגון האחד ייגרעו מן האחר, על כל המשתמע מכך. בקיצור: זהו מאבק חשוב מאוד, ודאי מבחינתם של העסקנים העומדים בראש שני הארגונים.
המאבק הזה מסביר מדוע ארז כל כך כועס על כך שהמדינה העזה לפנות לבן-דויד לפני שפנתה אליו. הוא מסביר מדוע בן-דויד יוצרת זיקה בין הלימודים ביסודיים ללימודים בתיכונים: כי היא רוצה להפגין את שליטתה במורים בחטיבות הביניים. המאבק הזה מוכיח שוב, כי מבחינת שני הארגונים הללו והעומדים בראשם - התלמידים, ההורים ואפילו המורים חשובים כקליפת השום; הסיפור היחיד מבחינתם הוא הכוח הארגוני והאגו האישי.

תאריך:  15/06/2020   |   עודכן:  15/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בן-דויד וארז במאבק שליטה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אם אלו הפנים של המורים....פלא
קובגר  |  15/06/20 09:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
עיריית ירושלים תולה את ההימנעות מפרסום יומניו של ראש העירייה בהימנעות חברת מועצה מתשלום אגרה של 2,910 שקלים    הדרישה לתשלום הוגשה בניגוד להנחיות היחידה הממשלתית לחופש המידע    העירייה מסרבת להשיב לשאלות News1 כיצד חושבו שעות העבודה שבגינן נדרש תשלום האגרה וטוענת: היומן מתפרסם בכל שנה בסוף מרס ורק בגלל בקשה לחופש המידע לא ניתן לפרסמו ללא תשלום האגרה
ד"ר יואל גוז'נסקי, ד"ר אופיר וינטר
הממשלות במדינות המתונות משנות את היחס ליהודים - אם כי לא ברור עד כמה המסר מחלחל לאוכלוסייה    יש גם לשים לב להבדל בין היחס ליהודים לבין היחס לישראל ולציונות
גליה לביא, שירה עפרון
מסירת עבודות תשתית גדולות לחברות סיניות היא בעלת יתרונות כלכליים ברורים – לצד סיכונים ביטחוניים ואף אפשרות של מתחים עם ארה"ב    לקראת המכרזים הבאים צריכה ישראל לקבוע מראש את מדיניותה בנוגע למעורבות חברות זרות בכלל בתשתיות חיוניות
ד"ר רוברט סטלוף
הסבריהם של תומכי הסיפוח מכילים סתירה פנימית: גם שהוא נחוץ בשל מצב אסטרטגי עגום וגם שעוצמתה של ישראל מאפשרת אותו    סכנותיו של המהלך מרובות, ממשיות וחמורות במיוחד - ולא נראית שום תועלת של ממש ממנו
איתמר לוין
השיח הציבורי אצלנו הוא על האיש ולא על ה-issue, היום פוסלים את הדעה האחרת במקום להתדיין איתה, היום העובדות - שפעם היו "רק" לא חשובות - הפכו לבלתי רלוונטיות    אז מה עושים? מנסים לנהוג אחרת במישור האישי, בתקווה שאולי-אולי הגישה של הקשבה וכבוד הדדי תלך ותתרחב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il