X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' רחל אלתרמן חוקרת בכירה במוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית בטכניון ממליצה לחייב קבלנים להקים מתקני אנרגיה ירוקה על גגות מבני מגורים חדשים ו"כצעד ראשון שהוא גם חינוכי" לחייב משרדי ממשלה להקים מתקנים כאלה על גגותיהם
▪  ▪  ▪
אנרגיה ירוקה על הגגות [צילום: פלאש 90]

פרופסור רחל אלתרמן גיבשה את ההמלצה לחייב הקמת מתקני אנרגיה ירוקה על גגות בנייני מגורים, בעקבות מחקר השוואתי שערכה עם דר נעמה טשנר מאוניברסיטת בן-גוריון, במסגרתו בחנה האופן בו מיישמת ישראל את המעבר לאנרגיה ירוקה בהשוואה לתשע מדינות אירופיות. ההמלצה הראשונה היא למקד את המעבר באנרגיה סולארית ולחייב הצבת מתקנים להפקת אנרגיה סולארית על גגות בנייני מגורים ועל כל גגות כל מבני הציבור במדינה.
מתקני אנרגיה חלופית צורכים קרקעות
במחקר שכותרתו "אנרגיה מתחדשת מקורקעת" נמצא שבכל המדינות שנבדקו אחד החסמים העיקריים במעבר לאנרגיות ירוקות הוא הצורך בקרקעות. הדרך המוצעת להתגבר על הבעיה הקרקעית היא להקים מתקנים סולאריים על גגות מבנים. כאמור, אלתרמן ממליצה לבחון הטלת חובה לעשות זאת לא רק על כל מבני הציבור אלא גם על כל המבנים הפרטיים החדשים שגגותיהם גדולים די הצורך כמו מבני מסחר, מבני תעשיה, ומבני מגורים. "במיוחד חשוב לשקול הטלת חובה כזו במגורים שהמדינה עצמה מקדמת - כמו מחיר למשתכן או תוכניות אחרות שיבואו במקומה. כיום, כל מדגישה אלתרמן מעטים מאוד מאלפי בנייני הדירות בתוכניות המאושרות על-ידי המדינה, כוללים מתקני אנרגיות מתחדשות ובספק אם בעתיד יהיו מקורות מימון לשדרג בדיעבד את הבניינים האלה".
להוריד הילוך בקידום חוות רוח
ישראל התחייבה לעבור לאנרגיות מתחדשות בהסכם פריז, שנחתם בדצמבר 2015 . באותו הסכם קבעו מדינות העולם עדים להפחתת פליטות גזי חממה ומעבר ליצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. ישראל התחייבה לצמצם את פליטות גזי החממה שלה ב-26% עד 2030. כתוצאה הוקמו מספר מיתקנים סולאריים וגם חוות רוח במספר מקומות למרות ההתנגדויות שהן עוררו. אלתרמן ממליצה "להוריד מהלך בהקמת אתרים חדשים של אנרגיית רוח" זאת לנוכח העובדה שבכל המדינות שנסקרו, שימוש באנרגיית רוח ביבשה מעורר התנגדות הולכת וגוברת, והיכן שאפשר, המיתקנים עוברים לים. בישראל עתירת שמש ויש להעדיף קידום הפקת אנרגיה סולארית במיוחד לאור העובדה שכיום הולכים ומתפתחים אמצעים חדשניים לאגירה של אנרגיה סולארית לצורך שימוש בשעות החושך.
לגייס את המגזר הפרטי ולחנך את הציבור
אלתרמן ממליצה לנקוט צעדים רגולטוריים כדי לערב את המגזר הפרטי במעבר לאנרגיות מתחדשות. בין היתר לבדוק אפשרויות של הקלות במיסוי והסרת חסמים רגולטוריים בתהליך הקמת מתקנים סולאריים על גגות מבנים פרטיים וגם בתהליך התקנת פאנלים סולאריים על קירות מבנים. אחד הרעיונות שנובעים מהמחקר הוא לגבש הוראות שיאפשרו התקנת מתקני אנרגיה סולארית בבתים משותפים לצריכת הדירות הפרטיות (ולא רק לצורך של התאורה במדרגות.
אלתרמן גורסת שכדי להשיג את יעדי האנרגיה, יש להגביר מאוד את מודעות הציבור ונבחרי הציבור לחשיבות הנושא. ברשויות המקומיות, מומלץ לייצר תנופה באמצעות תחרות ומיתוג ולשתף פעולה עם העמותות הסביבתיות. "חינוך מקבלי ההחלטות והקהל לא יתבצע מעצמו, והוא טעון גיבוש מדיניות וגם תוכנית תקציבית לטווח קצר ובינוני" מדגישה אלתרמן.
תוצאות הסקירה ההשוואתית: דנמרק מובילה
דנמרק היא בעלת שט וגודל דומים לישראל והיא גם המדינה המובילה באירופה עידוד אנרגיה מתחדשת - אולם כמעט אך ורק אנרגית רוח. גרמניה נחשבת נותנת-הדוגמה באירופה בנחישות למעבר לאנרגיה מתחדשת. אף שאיננה בעלת שיעור האנרגיה המתחדשת הגבוה ביותר ומשאבי השמש שלה אינם בשפע כמו בישראל. גרמניה מפתחת מדיניות של הסתמכות על מגוון של מקורות לא רק על אנרגית רוח אלא גם על אנרגיה סולארית.
יוצאת דופן היא צרפת שנשענת מזה זמן רב על אנרגיה גרעינית. למרות זאת, יש בה מדיניות לסגירה הדרגתית של הכורים הגרעיניים ומעבר לשימוש באנרגיות רוח ושמש.
באנגליה שהיא אחת המדינות הצפופות ביותר באירופה קיימת מערכת תכנון רגולטורי המאזנת בין יעדי הסביבה בתחום האנרגיה, לבין יעדי חקלאות ויעדי פיתוח עירוני.
בהולנד קיימת מסורת בת 400 שנה בקבלת החלטות שלטוניות מתוכננות עם הסכמה חברתית מובנית שנבעה מהצורך הקיומי לייבוש קרקע מתוך הים והגנה שוטפת נגד שיטפונות. למרות תרבות ייחודית זו, אפילו בהולנד - הצפופה כמעט כמו ישראל - מתקשות הרשויות להתגבר על התנגדות תושבים להצבת חוות רוח ביבשה.
ספרד מתמודדת עם מודעות אזרחית נמוכה ליעדי סביבה ובכך היא דומה לישראל. מאידך-גיסא, היא עתירת שטחים לא מיושבים ועל כן נשענת רבות על משאבי רוח. רמת השחיתות באיטליה שהיא הגבוהה ביותר בכל אירופה המערבית, מהווה גורם מקשה על מימוש מדיניות סביבתית. בפורטוגל שהשתחררה רק לפני דור מדיקטטורה, מערכת התכנון והרגולציה הסביבתית הם עדיין בשלבי למידה, אולם פורטוגל עתירת משאבי מים ואף שטחים במזרח המיושבים בדלילות. בהם ניתן להציב חוות רוח. וכך גם בפולין: המייצגת קבוצה גדולה של מדינות אירופה שהשתחררו ממשטר קומוניסטי.

תאריך:  15/06/2020   |   עודכן:  15/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רחל אלתרמן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חובה לבנות מתקני אנרגיה ירוקה על גגות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צודקת לחלוטין
א ר י ק   |  15/06/20 14:38
2
חינוך לבזבזנות?
מ.  |  16/06/20 20:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נניח ששני הכדורגלנים ממכבי תל אביב "רק" נכנסו למיטה עם נערות זרות; מדוע זה נתפס כהתנהגות נורמטיבית?    התקשורת לוקחת כמובן את הצד של המועדון ושחקניו    בית המשפט הוציא צו איסור פרסום מגוחך, והמשטרה מעמידה פנים שהיא אינה מספרת דבר
איתמר לוין
ההורים, המורים והתלמידים מעניינים כקליפת השום את ראשי הסתדרות המורים וארגון המורים    הסיפור האמיתי מבחינתם מתנהל מזה שלוש שנים בבית הדין הארצי לעבודה: מיהו הארגון היציג של המורים בחטיבות הביניים
איציק וולף
עיריית ירושלים תולה את ההימנעות מפרסום יומניו של ראש העירייה בהימנעות חברת מועצה מתשלום אגרה של 2,910 שקלים    הדרישה לתשלום הוגשה בניגוד להנחיות היחידה הממשלתית לחופש המידע    העירייה מסרבת להשיב לשאלות News1 כיצד חושבו שעות העבודה שבגינן נדרש תשלום האגרה וטוענת: היומן מתפרסם בכל שנה בסוף מרס ורק בגלל בקשה לחופש המידע לא ניתן לפרסמו ללא תשלום האגרה
ד"ר יואל גוז'נסקי, ד"ר אופיר וינטר
הממשלות במדינות המתונות משנות את היחס ליהודים - אם כי לא ברור עד כמה המסר מחלחל לאוכלוסייה    יש גם לשים לב להבדל בין היחס ליהודים לבין היחס לישראל ולציונות
גליה לביא, שירה עפרון
מסירת עבודות תשתית גדולות לחברות סיניות היא בעלת יתרונות כלכליים ברורים – לצד סיכונים ביטחוניים ואף אפשרות של מתחים עם ארה"ב    לקראת המכרזים הבאים צריכה ישראל לקבוע מראש את מדיניותה בנוגע למעורבות חברות זרות בכלל בתשתיות חיוניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il