X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
טבעי שההתנגדות תגבר [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
אסור לנהוג באלימות [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
מה עומד מאחורי גל ההפגנות ההולך ומתרחב

זוהי מצוקה אמיתית, עמוקה ונרחבת

רק מנהיגים אטומים יכולים לייחס לכל המפגינים מניעים פוליטיים נתניהו קנה ביושר את ה"זכות" להיחשב כמניפולטור העובדה שבג"ץ הכשיר בצדק את כהונתו של נתניהו, אינה אוסרת על הציבור לדרוש את התפטרותו לצד כל אלו, חובה לשמור על גבולות החוק גם בעת הפגנות האחריות למנוע את הקריסה לתהום של אנרכיה ואלימות מוטלת בראש ובראשונה על הממשלה
▪  ▪  ▪

1. הציבור הישראלי במצוקה. היא אמיתית. היא עמוקה. מאות אלפים אינם יודעים האם ומתי יחזרו לעבוד. קראנו תחזית לקריסת 85,000 עסקים השנה - שזה אומר לפחות 85,000 משקי בית, שהם 450,000 בני אדם. 1.5 מיליון תלמידים ו-3 מיליון הורים חיים בחוסר ודאות לגבי 1 בספטמבר. כולם חוששים מפני המסרון שיתריע: אתה בבידוד. כולם מבוהלים מפני שיחת הטלפון שתודיע: חליתי בקורונה, חלית בקורונה. כולם רואים את הכשל האדיר בהתמודדות עם הגל השני, העולה בחיי אדם ובחורבן כלכלי.
הציבור הישראלי שומע מזה ארבעה חודשים הבטחות לסיוע, שבמקרה הטוב מתגלות כלעג לרש, ובמקרה הגרוע - כעורבא פרח. הוא רואה ממשלת ענק, עם שרים וסגני שרים ומשרדים ותקנים ולשכות ועוזרים ונהגים - שבכולם אין צורך. ואז הוא פותח את דף החשבון שלו, ומגלה מינוס ההולך ומעמיק. הוא צופה בחברי הכנסת, מכל הסיעות, מתקוטטים על חקירת שופטים וטיפולי המרה. ואז הוא מקבל הודעה מן הבנק על צ'קים שלו שחזרו, או על צ'קים שקיבל והתברר שאין להם כיסוי.
המצוקה הזאת היא המתפרצת בהפגנות ההולכות ומתרחבות נגד הממשלה ובמיוחד נגד בנימין נתניהו. רק חבורה אטומה וזחוחה, כמו זו המאכלסת את רחוב בלפור ואת מצודת זאב, יכולה להתעלם בכוח מן המציאות ולטעון שמדובר אך ורק במניעים פוליטיים של מי שרוצים להפיל בכל מחיר את ראש הממשלה.
2. ודאי שבין המפגינים יש מי שמתנגדים בעקביות לנתניהו. הפתעה: זו זכותם. ועוד הפתעה: כאשר המדינה נמצאת במשבר כה עמוק, אך טבעי הוא שההתנגדות שלהם תגבר ושהיא תסחוף איתה אחרים. ואפילו מותר להם לנצל את המשבר ואת כשליהם של נתניהו וממשלתו כדי לנסות ולזכות בתמיכה רחבה יותר. קוראים לזה "דמוקרטיה". קוראים לזה "חופש הביטוי".
3. שלום ירושלמי עמד בסוף השבוע במקור ראשון על תופעה מעניינת. בדרך כלל, משברים גורמים להתלכדות מאחורי ההנהגה - לפחות עד שהם מסתיימים. העם בישראל יודע להתגייס כמעט כאיש אחד בזמן מלחמות, ההמתנה של ערב מלחמת ששת הימים הובילה לממשלת הליכוד הלאומי ואפילו בבחירות שאחרי מלחמת יום הכיפורים לא נפלה ממשלת המחדל. זה לא המצב הפעם. התמיכה בנתניהו ובממשלתו, למרות שהיא ממשלת אחדות רחבה, צונחת במהירות - כפי שמלמדים כמעט כל הסקרים, וכפי שניתן ללמוד מכל שיחת חולין. מדוע?
נתניהו קנה ביושר את ה"זכות" להיחשב כמניפולטור, שלא לומר כרמאי. זה לא רק האמירות חסרות הביסוס העובדתי שלו, זה לא רק ההבטחות חסרות הכיסוי שלו. זה גם ובעיקר האופן בו הוא מתמרן מזה שנה וחצי את כולנו לצרכיו האישיים. נזכיר: הסיבוב הראשון של הבחירות המוקדמות, באפריל 2019, נבע מנסיונו של נתניהו ללכת לקלפי לפני פרסום כתב החשדות נגדו. זה מה שהתחיל את כל המערבולת שגררה אותנו לשלוש בחירות בתוך שנה והובילה להקמת ממשלת הג'ובים הנוכחית.
במצב הזה, אין פלא שרבים חושדים במניעיו ובהתנהלותו במגיפת הקורונה. האם הוא לא העביר את ניהול המשבר לידי משרד הביטחון משום שבראשו עמד/עומד נפתלי בנט ובני גנץ? מדוע הוא מינה את ישראל כ"ץ חסר הכישורים לשר האוצר, ולא את ניר ברקת בעל ההצלחות המוכחות? מדוע הוא מינה את אמיר אוחנה חסר המעצורים לשר לביטחון פנים? מדוע הוא מינה את יולי אדלשטיין חסר הניסיון לשר הבריאות? מדוע הוא מוביל מהלכים הפוגעים בצורה משמעותית בהליכי החקיקה ובזכויות הפרט? איננו חוקרי כליות ולב. אין לנו אלא מה שעינינו רואות, ונתניהו הוא היחיד האשם בכך שפעולותיו מעוררות חשדנות.
4. מבחינה חוקית ומשפטית מותר לנתניהו לכהן כראש הממשלה. זה מה שקבע - ובצדק - בית המשפט העליון. מבחינה ציבורית מותר למתנגדיו לדרוש ממנו להתפטר. גולדה מאיר ניצחה בבחירות ב-1973 וטוהרה בידי ועדת אגרנט, אבל הלחץ הציבורי הוביל אותה להתפטר. כנ"ל משה דיין. מנחם בגין נטל אחריות על כשלי מלחמת שלום הגליל, למרות שקרוב לוודאי שאריאל שרון ורפאל איתן הוליכו אותו שולל. הוא לא נדרש לכך בידי בית המשפט או ועדת חקירה; הציבור לחץ, והאיש הישר ונקי הכפיים הגיע למסקנה שאין לו מנדט להוביל.
יותר מדי זמן התרגלנו לתפיסה בינארית, לפיה מה שאינו פסול מבחינה משפטית - הוא תקין מבחינה ציבורית. המשפט עוסק בחוק וביישומו; הציבוריות עוסקת בתקניות ובהשלכותיה. מה שיכול להיות כשר לחלוטין מבחינה חוקית, יכול להיות טרף למהדרין מבחינה ציבורית. ובוודאי שמי שפועל ללא הרף להחלשת בית המשפט העליון ולחתירה מתחת ללגיטימיות שלו, נתפס כצבוע אם הוא מנופף בפסיקתו כאשר הדבר נוח לו. בית המשפט אומר את דברו, לציבור מותר להביע את דעתו - לכל כיוון.
5. כל זה אינו אומר שצריך להשלים עם התפרעויות והפרת חוק. חובתה של המשטרה לאכוף את החוק גם על מפגינים, יהיו אשר יהיו - נכים ונשים מוכות, עובדים סוציאליים ואחיות, חרדים וחילוניים, ערבים ויהודים, ימנים ושמאלנים. אסור לחסום כבישים וצמתים. אסור לנהוג באלימות. אסור לתקוף שוטרים. חובה לשמור על כללי הקורונה. הבעיה היא, שהאכיפה של משטרת ישראל כלפי מפגינים היא בררנית ונובעת משיקולים של יחצ"נות ו"תקינות פוליטית".
6. אנחנו מצויים בפרשת דרכים מסוכנת, חסרת תקדים בתולדות המדינה. זהו שילוב רעיל ואולי קטלני של פערים חברתיים, קיטוב פוליטי, הסתה הדדית, משבר כלכלי, מגיפה קטלנית, משטרה הססנית וממשלה אימפוטנטית. הסכנה היא של גלישה לאנרכיה ולאלימות, ואם וכאשר זה יקרה - בכלל לא משנה מי יהיה אשם, כי כולנו נהיה הקורבנות.
האחריות לבלום על-פי התהום מצויה בראש ובראשונה בידי הממשלה, זרועותיה, שריה והעומד בראשה. לפתוח את האוזניים, את העיניים, את הלב ובעיקר את הכיס למיליונים שנפגעים. להקשיב גם לקולות שאינם נעימים ולתת להם מענה אמיתי. להציב גבולות ברורים של המותר והאסור בעת מחאה פוליטית ולהקפיד עליהם. ובעיקר: להבין שאולי זו איננה בהכרח ארץ נהדרת, אבל אין לנו ארץ אחרת.

תאריך:  26/07/2020   |   עודכן:  26/07/2020
+הגבלות ייקבעו בהתאם לבתיה"ח
22:38 26/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

פרופ' רוני גמזו יציג בעוד יומיים תוכנית חדשה לבלימת התפשטות הנגיף ‎ ▪  לא ייקבע תבחין מספרי והגבלות יהיו בהתאם למכסת האשפוז וכן שינוי מהותי בהסברה  ▪  עידית מטות תמונה לחברה בכירה במטה הרפואי של מנהל המאבק בקורונה

גמזו. לרתום את הציבור למאבק
+1,106 נדבקים חדשים מתוך 5,770 בדיקות
20:15 26/07/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות: 1,106 נדבקו בקורונה מאתמול וזאת מתוך 5,770 בדיקות בלבד שנערכו אתמול. 303 חולים במצב קשה, 98 מונשמים. 468 בני אדם מתו מפרוץ המגפה.

+מוזיאונים בין מגיפה למחאה
18:08 26/07/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חלק משמעותי מן המוזיאונים עלולים שלא לשרוד את הקורונה, אך אלו שיצליחו - מתכוונים להוציא את המיטב מן המשבר הכפול, כותב טיים

תיאטרון פורד. הפסיד 4 מיליון דולר
+מדיניות אמריקנית לפוסט-קורונה
13:15 26/07/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מייקל פוקס קורא לחזק את הארגונים הבינלאומיים ואת שיתוף הפעולה הגלובלי, כדי להתמודד באיומים העיקריים - מגיפות, שינויי האקלים והאנטי-דמוקרטיה

לחזור להנהיג את העולם [צילום: דייוויד אייק, AP]
+המפגינים בפסטיבל הפוליטי ב"בלפוריאדה"
12:52 26/07/20  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה

הם מתפרעים ומחוללים מהומות בחוצות ירושלים ברוח דימיוני של "תחריר עממי", בנסיון להפיל את השלטון השנוא עליהם באמצעות הרחוב, מאחר שבקלפי ובכנסת הם לא מסוגלים לעשות זאת

אנרכיה [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הרכב חדש לקבינט הקורונה
12:23 26/07/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בקבינט החדש יהיו חברים עשרה שרים בלבד, לעומת 16 שרים  ▪  השרים יואב גלנט, יעקב ליצמן, מירי רגב, איציק שמולי, מירב כהן ואסף זמיר לא יהיו חלק מההרכב החדש  ▪  1,108 חולי קורונה נוספים אובחנו בישראל במהלך היממה האחרונה

קבינט הקורונה. הרכב חדש [צילום: לשכת ראש הממשלה]
+לוח השנה היהודי במבחן הקורונה
12:03 26/07/20  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

סליחה, זה הזמן להתעורר  ▪  מי שאמונים לתת מענה לקיומו, למרות מגבלות מגיפת הקורונה, של היום הקדוש ביותר לעם היהודי, יום הכיפורים, חייבים לקיים כבר אתמול ישיבות משמעותיות להיערך לקראת חגי תשרי בכלל ויום הכיפורים בפרט

היכן יתקיימו התפילות? [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
+סל קליטה לכל המובטלים
11:28 26/07/20  |  חיים ביבר   |   לרשימה המלאה

מדינת ישראל הצטיינה בקליטת עליה  ▪  העולים קיבלו תמיכה בדיור, רכב בלי מיסים, בנוסף להקלות רבות אחרות

דין מובטלים כדין עולים [צילום: עימאד נאסר/פלאש 90]
+כל מועדוני הולמס פלייס נפתחו בהתאם לתו הסגול
10:45 26/07/20  |  איציק וולף

רשת מכוני הכושר הולמס פלייס הודיעה כי כל מועדוני הקבוצה נפתחו לציבור המנויים החל מהבוקר במתכונת התו הסגול. בהתאם, שבו חלק מעובדי הקבוצה אשר הוצאו לחל"ת לעבודתם.
"נכון למועד דוח זה, אין באפשרות החברה להעריך את השפעת התקופה בה היו מועדוני הקבוצה סגורים, באופן מלא או חלקי, לרבות השפעת השבת המועדונים לפעילות, על תוצאות החברה", הודיעה החברה לבורסה.

+למגר את נגיף השנאה
09:48 26/07/20  |  מאיר אינדור   |   לרשימה המלאה

מי אחראי למחדל, שיעלה בחיי אדם - ההחרגה של ההפגנות מאיסור ההתקהלות? האם המערכת המשפטית שרואה בחופש הביטוי ערך חשוב יותר מערך החיים?

מדגרת קורונה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הקורונה - פתרון ניהולי
08:21 26/07/20  |  ד"ר גד פניני   |   לרשימה המלאה

הכישלון בהתמודדות נובע מכך שנותנים לאנשי רפואה לנהל את המשבר וכל ההסתכלות היא ממבטם של אנשי רפואה. אנשי רפואה רואים את צרכי הרפואה ולכן הובילו בהיסטריה להרס אדיר של הכלכלה והמדינה מבלי לספק פתרון כלשהו למשבר

הווירוס חוגג למרות המחיר ששולם

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זוהי מצוקה אמיתית, עמוקה ונרחבת
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
של סמולן הזוי וסהרורי
משאלת לב  |  26/07/20 09:52
2
מאז ומתמיד איתמר היה עיוור לאמ
רננה  |  26/07/20 09:54
3
לוין מוטה חדות לרעת נתניהו !
א.ל. רמת-גן  |  26/07/20 09:57
4
אייכה????
ליצחק הרואה  |  26/07/20 09:58
 
- לאיכה ויצחק שלא רואה חצי עיוור
יוסי הגדול  |  26/07/20 16:44
5
מילים כוונות עידוד למתפרעים ? ל"ת
יאקי  |  26/07/20 10:43
6
איתמר, המצוקה האמיתית שלכם:
ברבור  |  26/07/20 11:14
7
הכל פוליטי
באום  |  26/07/20 13:50
8
לא טועה, אבל רחוק מהאמת
ימין שפוי  |  26/07/20 14:02
9
בן כספית
סתם 1  |  26/07/20 17:22
10
אל תטיף לנו מוסר יאל תעודד מתפ ל"ת
יאקי  |  2/08/20 12:52
11
השרלטן הפופוליסט מכה שנית
עוד סתם אחד   |  2/08/20 22:46
12
תומכי הפגנה = מתנגדי בחירות
חד עין  |  3/08/20 10:18
13
הכתבה היא מעין מגפון בבלפור  ל"ת
יאקי  |  3/08/20 13:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
ד"ר גד פניני
הכישלון בהתמודדות נובע מכך שנותנים לאנשי רפואה לנהל את המשבר וכל ההסתכלות היא ממבטם של אנשי רפואה. אנשי רפואה רואים את צרכי הרפואה ולכן הובילו בהיסטריה להרס אדיר של הכלכלה והמדינה מבלי לספק פתרון כלשהו למשבר
איתמר לוין
רוברטס וארבעת השופטים הליברלים דחו את בקשתה של כנסייה במדינת נבאדה לדון בטענתה לפיה מושל נבאדה הטיל על-כנסיות מגבלות קשות מאלו שהוטלו על בתי קזינו, מסעדות ובריכות שחייה    ארבעת השופטים השמרנים תמכו בבקשה: "החוקה מבטיחה את חופש הדת ולא את חופש ההימורים"
כרמית פדן
"משבר" הוא תיאור מייאש ומרפה ידיים, בעוד "חירום" קורא לנטילת אחריות פעילה    שימוש במילה הנכונה הוא קריטי כדי להכווין את התנהגות הציבור
עידן יוסף
שר האוצר ומרכז הקואליציה בוועדת הכספים סיכמו על פתרון שגיבש הממונה על השכר באוצר    יקבלו תשלום נוסף על תקופת ימי הבידוד או המחלה
איתמר לוין
בימי בין המצרים אנו נזכרים בגורמים שהביאו לחורבן בית שני ולכל האסונות שבאו בעקבותיו    דברי חז"ל מצביעים בצורה ברורה על אשמתם של המנהיגים: אטומים, מנותקים, דואגים רק ליחסי הציבור שלהם ובורחים מאחריות    השוואה למציאות שלנו מעוררת חלחלה וחייבת להדליק את כל נורות האזהרה    נקודת האור מצויה דווקא במקום אותו חלק מאותם מנהיגים אוהבים לתקוף: מערכת המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il