X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יעקב ארז, שהיה אז הכתב הצבאי של מעריב, כתב ידיעה על ההיערכות המצרית למלחמה - אך יומיים לפני המלחמה פסלה הצנזורה כמעט את כולה
▪  ▪  ▪
הידיעה שפסלה הצנזורה [צילום: ארכיון שלום רוזנפלד, הספרייה הלאומית]
הידיעה המקוצצת שאישרה הצנזורה

בשנות ה-70 מונה יעקב ארז לכתב הצבאי של עיתון מעריב. במהלך החודשים הארוכים של שנת 1973 צפה בהכנות המצריות והסוריות למלחמה ושוחח עם עשרות רבות של קצינים וחיילים בצה"ל, אשר התריעו בפניו על ההתקלחות הקרבה. כל האזהרות ששיבץ בכתבותיו צונזרו שוב ושוב על-ידי הצנזורה הצבאית, אולם האבסורד הגדול הגיע ב-5 באוקטובר, יממה לפני פרוץ המלחמה.
כמעט עשרים שנה לאחר מכן העלה את הדברים על הכתב במאמר שנכלל בחוברת "מאת כתבנו הצבאי" שהוציא תא הכתבים הצבאיים באגודת העיתונאים בסיוע ההוצאה לאור של משרד הביטחון. בסוף ספטמבר 1973, ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים, קיבל ארז ידיעות מגורמים שונים על המצב המדרדר במהירות בגזרת סיני. "טסתי לתעלה", מספר ארז בזיכרונותיו. קו טיסות קבוע הוביל אנשי קבע ואורחים של צה"ל ממרכז הארץ לבסיס חיל-האוויר ברפידים (ביר גפגפה). במהלך הטיסה ראיין את סגן אלוף יום-טוב טמיר, מפקד גדוד השריון 9, שחייליו היו פרוסים בגזרה הצפונית של קו ברלב, על גדות תעלת סואץ. "הוא סיפר לי על התכונה המלחמתית בצד המצרי", סיפר ארז. שם, בתעלת סואץ, חזה בהתקדמות הכוחות המצריים וראיין כמה קצינים בכירים, אשר הכירו באפשרות של פלישה מצרית קרבה.
מה שראה ארז זעזע אותו עמוקות - השאננות והעקשנות של המטכ"ל נוכח המציאות בשטח שכנעה אותו לחבר ידיעת אזהרה המתארת את המצב לאשורו. וכך כתב ארז בידיעה שהעביר לאישורה של הצנזורה הצבאית:
  • "פעולות ההתבצרות של המצרים בגדה המערבית של תעלת סואץ הוגברו בימים האחרונים וכוללות עתה כלים מכניים רבים ויחידות גדולות של צבא העוסקות בהתבצרות. כך אפשר להבחין בצד המצרי של התעלה בתנועות מוגברות של כלי רכב מצריים.
    "פעולות ההתבצרות כוללות הקמת משטחי צליחה וסוללות של עפר שמהן ניתן למצרים להשקיף מעבר לסוללה הישראלית. סוללות אלה משמשות לעמדות טנקים ותותחי נ.ט ובמקומות אחדים לאורך התעלה אפשר להבחין בטנקים הנצפים בקצה הסוללה. מקורות מוסמכים אמרו אתמול כי בעבר היו כבר מקרים שעמדות ההתבצרות של המצרים תוגברו בעת שנשמעו בקאהיר הבהרות מלחמתיות. כזכור הודיעה סוכנות הידיעות המצרית השבוע, כי מצב כוננות מלאה הוכרזה בתעלה.
    "כוחות צה"ל עוקבים בערנות אחרי הנעשה בצד המצרי וננקטו כל הצעדים למנוע מן המצרים אפשרות של הפתעה".
כצפוי, את העובדות החיוניות מכתבתו של ארז קיצצה הצנזורה הצבאית לגמרי. היא בחרה להשאיר את המשפט שסיים את הכתבה, משפט שהתגלה פחות מ-24 שעות לאחר מכן כמשפט אומלל: "כוחות צה"ל עוקבים בערנות אחרי הנעשה בצד המצרי וננקטו כל הצעדים למנוע מן המצרים אפשרות של הפתעה".
למעשה, ארז נתקל לא רק בהתנגדות חיצונית - מצד מערכת הביטחון וצה"ל - אלא גם בהתנגדות מבפנים, מתוך עיתונו שלו. "גם במערכת נותרתי מתוסכל", כתב ארז. "העורך גרס כי אל לי להבהיל את היישוב". ברשימה שחיבר פרופ' רפי מן עבור הבלוג שלו "הערות שוליים להיסטוריה", רשימה שעליה ועל אחת קודמת לנו נסמכנו בכתבה זו, כותב חוקר התקשורת: "זו הייתה רוח הזמן, ואולי גם תוצאה של מסרי הרגעה ברורים שהועברו לעורכים מצמרת מערכת הביטחון". עוד הוסיף, בהתבסס על זיכרונותיו של ארז עצמו, שעיתונאי מעריב לא הכה על חטא אחרי המלחמה. "ניסיתי להתריע - והצנזורה פסלה. לפחות ארבע ידיעות שביקשתי להעביר נפסלו בשבוע שקדם ל-6 באוקטובר 1973".

הככבה מבוססת על שתי רשימות שחיבר פרופ' רפי מן: "אוקטובר 73: לציבור אסור לדעת", ו"אוקטובר 1973: הסיפור שמאחורי הידיעה שנפסלה".
המאמר לקוח מתוך "הספרנים" - בלוג הספרייה הלאומית: blog.nli.org.il
תאריך:  10/10/2020   |   עודכן:  10/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצנזורה מנעה התרעה ב-1973
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חפשו את "הארץ" של ראה"ש 73...
אלו שלא שוכחים 73  |  10/10/20 19:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
עמוס גלבוע
הוא כשל בהבנת ההרתעה, הוא לא הבין את מטרות סאדאת והשינוי באסטרטגיה של של צבא מצרים וסוריה, הוא וחיל-האוויר לא הכינו עצמם למלחמה "החדשה", ולא נערכו כמו שצריך    ה"סיפור" שהיה ב"ראש" של אנשי הצמרת שלנו על המציאות היה שונה ממנה לחלוטין    ומה הוא כיום "הסיפור" שבראש ולפיו הפרשנות על המציאות?
עידן יוסף
הסרטים אותרו כחלק ממיזם הדיגיטציה של ארכיון צה"ל, שבמסגרתו סרטים רבים ממלחמות ישראל שצולמו בפילם, עוברים המרה לפורמט דיגיטלי, שיאפשר לשמר אותם באיכות גבוהה יותר
אביתר בן-צדף
עוד הערות, שכתבתי על מלחמת יום הכיפורים    המשך יבוא, כי יש עוד הרבה להגיד על המלחמה ההיא
אביתר בן-צדף
למרות שיחסי הכוחות בין המגויסים היהודיים למגויסים הערביים בסביבות ירושלים היו לטובת הראשונים, במלחמה על הדרך לעיר הייתה יד הערבים על העליונה    לכאורה, הצלחת הערבים הייתה מובטחת מפני ששיירות, הנעות בשטח אויב מאוכלס, חשופות לפיגועים    לכך הִתוֹספה בעיה קשה: הטקטיקה של מגיני השיירות לא השתכללה בחודשים הראשונים למלחמה, כמו זו של תוקפיהן
יעקב ונטורה
היום הראשון למלחמת כיפור תפס אותנו מתהלכים סהרורים ואחוזי תזזית, סביב מחסני החירום, שהיו נעולים על בריח בפלומבה    המצב היה קטסטרופלי, ונראה כלקוח מסיפורי חלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il