X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פתיחת מחברת 60 של מר שושני [צילום: הספרייה הלאומית]
להסיר מעטה המסתורין מעל מר שושני
מחברות שנמסרו לספרייה הלאומית מתחילות לפתור את החידה סביב איש הרוח והמורה שנודע רק בכינויו "מר שושני" ככל הנראה היה זה הלל פרלמן, ובין תלמידיו נמנו כמה מענקי הרוח של העם היהודי במאה ה-20

זה נשמע כמו תעלומה מסרט - כזאת שגם בסוף הסרט התעלומה נותרת. לאורך חייו הארוכים שמר מר שושני (שנקרא לעתים הרב שושני, או מר בן-שושן, ואפילו - לפי אלי ויזל תלמידו, מר רוזנבאום) באופן קנאי ועקבי על פרטיותו. זהותו של המורה הנערץ לא הייתה ידועה לרבים מתלמידיו. אם היה מדובר באדם מן היישוב, חשיבותה של החידה הייתה נשארת מקומית. אבל זהו לא המקרה שלפנינו: כמה וכמה מתלמידיו שייכים לשורה הראשונה של הוגי הדעות היהודים במאה ה-20, הרושם שהותיר עליהם מר שושני עצום - ועל יכולותיו האינטלקטואלית ורוחב ידיעותיו עוצר הנשימה תלמידיו לא הפסיקו לדבר ולשבח.
תלמידו ואחד מגדולי מעריציו היה הסופר, איש הרוח וחתן פרס נובל אלי ויזל, כתב עליו: "הוא שלט בכ-30 שפות עתיקות ומודרניות, כולל הינדית והונגרית. הצרפתית שלו הייתה טהורה, האנגלית שלו מושלמת, והיידיש שבפיו הותאמה למבטא של בן-שיחו. הוא היה מדקלם בעל-פה מתוך הוֶודות ההודיות ומסֵפר הזוהר".
בשל חשאיותו, קשה עד בלתי אפשרי לשרטט את מסלול נדודיו הרבים והתכופים של מר שושני. ידוע שהוא נולד באימפריה הרוסית על סף המאה ה-20, ולאורך שנות חייו הסתובב כנווד ערירי ברחבי העולם: באירופה, בארץ ישראל, בארצות הברית, באורוגוואי ובארצות נוספות. במהלך מסעותיו השאיר רושם אדיר על תלמידיו ושומעיו.
לימד ללא ספרים
תלמידיו מספרים ששיטת הלימוד שלו הזכירה הרס ובנייה מחדש. היו, כמו עמנואל לוינס, שקראו לו "מורה מופלא ואכזרי". ספקן נצחי, לימד מר שושני את תלמידיו כמו היה סוקרטס יהודי, ואולי דרשן שיצא היישר מתקופת חז"ל. הקושי היה לעקוב אחרי פיתולי מחשבתו של המורה - עליו מספרים כי החזיק את כל התנ"ך, המשנה והתלמוד בראשו.
אחת מהאגדות הרבות שנקשרו באיש הייתה שלימד ללא ספרים. דוד לנג, איש הארכיונים של הספרייה שעבד על קטלוג מחברותיו של מר שושני, מאשר: "מקריאת המחברות עולה שלפחות חלק מן האגדות אודותיו לאט-לאט מתגלות כאמת. במקרה של הלימוד ללא ספרים - ברור מהמחברות שהאיש בורך בזיכרון צילומי. איך אפשר להסביר אחרת את היכולת שלו לצטט ממקורות שונים ולהפנות למקור המדויק בכתיבה רציפה לאורך עשרות מחברות?".
מי היה מר שושני? מהי זהותו האמיתית? אחד מאותם תלמידים מוכרים של מר שושני, פרופ' שלום רוזנברג וכמוהו גם אחרים, סבורים, כי מדובר בהלל פרלמן, כיוון שמר שושני סיפר לרוזנברג כי למד אצל הרב אברהם יצחק הכהן קוק ונסע לארצות הברית, ובאיגרותיו של הרב קוק מופיעה דמות בלתי מוכרת בשם זה שפרטיה מתאימים לתיאור זה.
לאחרונה תרם פרופ' רוזנברג לספרייה הלאומית עשרות מחברות של מר שושני, וכן חומר ארכיוני נוסף פרי עטו וכעת הן נחשפות לציבור. לאורך שנות נדודיו מילא מר שושני את מחברותיו בהגיגים, ברעיונות, בתרגילי זיכרון, וכן בשברי משפטים ובנוסחאות מתמטיות. בהתאם לאישיות של הכותב, מחברות אלו קשות להבנה, ואף בהן רב הנסתר על הגלוי. כמה חוקרים החלו בשנים האחרונות לפענח את המחברות כדי להבין טוב יותר באמצעותן את תפיסת העולם החינוכית והרוחנית של מר שושני. עד היום היו מחברות אלה ידועות רק ליחידי סגולה ולתלמידים לשעבר של מר שושני.
סיפור תנורו של עכנאי
כדי לספק הצצה ראשונית לאישיות המסקרנת ולדרך חשיבתו של האיש, עזר לנו דוד לנג לפענח כמה עמודים מאחת ממחברותיו של מר שושני, מחברת מס' 60 העוסקת באגדה התלמודית המפורסמת "תנורו של עכנאי". האגדה התלמודית מספרת על ויכוח שפרץ בין ר' אליעזר לחכמים. עניינה של הסוגיה הוא בטהרתו של תנורו של עכנאי. הדיון ההלכתי סביב תנור זה עוסק בשאלה האם תנור חרס שנחתך לחוליות והודבק מחדש באמצעות חול או טיט שניתן בין החוליות נחשב כתנור שלם המקבל טומאה, כדעת חכמים, או שנחשב ככלי שבור או כלי אדמה שאינו מקבל טומאה, ולפיכך נשאר בטהרתו, כדעת ר' אליעזר.
ר' אליעזר גרס שהתנור טהור, בניגוד לדעת הרוב, אך את הוכחותיו הביא בדרך נס: ראשית "נעקר חרוב ממקומו מאה אמה", שנית, שינה את כיוון הזרימה באמת המים, לאחר מכן היטה את כותלי בית המדרש ולבסוף דרש והוציא בת קול משמים שאישרה את דבריו. שוב ושוב דחו חכמים את טענותיו, ולבסוף הגיעו למסקנה ש"לא בשמים היא" - פסיקת הרוב קובעת, ואפילו יתערבו השמים עצמם לקבוע כנגדה.
"במחברת ניתן לראות את שיטת הלימוד של מר שושני", מספר דוד, ומוסיף: "מר שושני מתחיל בבירור של עקרונות התנהגות מוסרית. בחינת התנהגות החכמים בסיפור התלמודי המסוים למול כללי התנהגות מוסרית שנמסרים מפי חז"ל במקומות אחרים (וכללי מוסר ביחסי רב ותלמיד בפרט). בתוך כך, מלמד מר שושני פירוש לפסוקים מן המקרא ולמונחים מן הגמרא, מן ההלכה, מן הקבלה ומן החסידות וכן עורך בירורים לשוניים שונים. וכמו-כן מתעכב על 'פילוסופיית המוסר'. ניכר בדברים כיצד השפיעה דרך לימוד זו על תלמידו הגדול, עמנואל לוינס.
"בעמוד הראשון של המחברת ישנו בירור לשוני של צירוף המילים 'תנורו של עכנאי', השם שקיבלה האגדה התלמודית. העמוד הבא במחברת עוסק בענייני הוראה נכונה, רוח הקודש והשגה, ומחלוקת על הגדול בתורה. בעמוד השלישי אנו מוצאים התייחסות מפורטת ומעמיקה למוטיבים הסיפוריים הספציפיים בסיפור התלמודי 'תנורו של עכנאי': שאלה ששואל מר שושני בהקשר לאגדה היא מדוע 'שתק רבי יהושע ב' פעמים' (בחרוב ובאמת המים) ורק כשנטו כותלי בית המקדש ליפול התערב.
"מר שושני מסביר תוך שהוא מצביע על תוקפנות ההולכת ומתעצמת בניסים שמחולל ר' אליעזר: 'אין הפסד אם החרוב מטייל - הפסד כשאמה חוזרת ואינה משקה שדות חופריה', ו'הפסד גדול בנפול בית המדרש'. כאן יש לנו קביעה ערכית של מר שושני, אומנם ר' אליעזר נחשב לגדול הדור אך בית המדרש הוא דבר נצחי (קירות בית המדרש 'מטין ועומדין' עד ימינו) - זאת בניגוד לאדם, נעלה ככל שיהיה, שהגיע לעולם וייצא ממנו תוך עשורים ספורים.
"זהו גם ה­­הסבר של מר שושני להתערבותו של ר' יהושע: 'שום נס לא ישנה דעתך', קובע מר שושני, ומסביר שר' יהושע התערב כיוון שנפלו כותלי בית המדרש. ועדיין, ובניגוד לחכמים שנידו את ר' אליעזר על שלא קיבל את פסיקת הרוב (ואולי גם על הבלגן שעשה) הכתלים הם אלו שהגיעו לפשרה - הם גם מטו ליפול וגם המשיכו לעמוד, ובכך הקשיבו גם לר' אליעזר וגם לר' יהושע בר הפלוגתא שלו".
מר שושני, הוא הלל פרלמן, לא פרסם דבר בחייו. המחברות האישיות שלו, הן החומר היחיד היכול להיחשב מקור ראשוני שנכתב בידי האיש המסתורי. כפי שראינו, בעזרתן עכשיו החידה מתחילה להיפתר.

המאמר פורסם במקור ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית: [קישור]/
תאריך:  30/10/2021   |   עודכן:  30/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלי ויזל / Eli Vizzel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להסיר מעטה המסתורין מעל מר שושני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כל עשירית מעלה בהתחממות כדור-הארץ היא קריטית    ישראל אינה ערוכה להתמודד עם משבר האקלים    מה קרה בתריסר השנים של נתניהו    מתווה הגז מול העדר מתווה השמש    אפשר וצריך לעשות הרבה גם בשלב מאוחר זה
איציק וולף
מסמכים שהעלה ארכיון המדינה לרשת חושפים התכתבות אישית משנת 1996 בין הרב עובדיה יוסף לשמעון פרס    הרב יוסף ביקש מפרס להקפיא כל החלטה סופית ביחס לפינוי כוחות צה"ל מחברון עד לבחירות בשל החשש מפני "התפרצות מחודשת של שנאת אחים, בין יהודים ליהודים"    פרס השיב: התחייבנו לעשות כך בהסכם אוסלו "והסכם יש לכבד"
איתמר לוין
ההגנה מראה שמנכ"ל משרד התקשורת לשעבר הגיע מחברת פרטנר - מתחרה בולטת של בזק - וטוענת שהוא תקע ללא סיבה את המיזוג בין בזק לבין yes    היא גם מבטיחה להוכיח שנתניהו אישית לא היה מעורב באישור המיזוג, העומד בלב כתב האישום
איתמר לוין
היום הראשון לעדותו של אבי ברגר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, הוקדש לתיאור רפורמת הענק לה התנגדה בזק בכל כוחה - ולהנחיות להיטיב עימה אותן קיבל כאשר נתניהו נטל לידיו את תיק התקשורת
איתמר לוין
חייבים מוכי גורל שענייניהם מובאים בפני איילת דגן, מוצאים שופטת יעילה ומהירת קליטה, המאזנת בצורה ראויה בין השיקולים השונים. לעורכי הדין המופיעים בפניה כדאי להתמקד בעיקר ולהקשיב לה היטב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il