X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מונית שירות בבת ים [צילום אילוסטרציה]
חשיפה: שרת התחבורה מיכאלי מחסלת את ענף מוניות השירות
20 תאגידי מוניות היו אמורים להפעיל את מוניות השירות במסגרת הרפורמה עליה הוכרז לפני כמה שנים חמש שנים אחרי, בגלל חסמים שהערימו משרדי התחבורה והאוצר, פועלים רק שלושה תאגידים, לצד תאגידים ישנים שמזמן היו אמורים לסיים את פעילותם ופועלים בניגוד לחוק מיכאלי שוקלת להפעיל אוטובוסים במקום המוניות
חוסר תום לב
שרת התחבורה נוהגת בחוסר תום לב. כבר חודשים ארוכים שהיא יודעת כי רפורמת מוניות השירות תקועה, אך רק כעת, שבועיים בלבד לפני פקיעת ההארכה הרביעית של החוק, היא "נזכרת" לבקש לתקן אותו.
תזכיר החוק פורסם רק ב-14.12.21 וניתן משך זמן מקוצר להערות הציבור עד 21.12.21 בשעה 23:59. המשמעות היא שבתוך כשבוע בלבד הליכי החקיקה יצטרכו להיגמר - הממשלה תאשר את הצעת החוק ביום ראשון ותתן לו פטור מחובת הנחה, ביום שני הוא יונח על שולחנה של הכנסת לקריאה ראשונה ובתוך זמן קצר, שאינו מאפשר דיון מעמיק בנושא, תיאנס ועדת הכלכלה להכינו לקריאה שנייה ושלישית.
אין זו הפעם הראשונה שבה נוהג משרד התחבורה באופן זה כלפי ועדת הכלכלה, אולם זו הפעם הראשונה שאירוע מעין זה קורה במשמרתו של היו"ר הנוכחי ח"כ מיכאל ביטון, ומעניין יהיה לראות כיצד יגיב.

אחרי שנפתחה בקול תרועה רמה, הרפורמה במוניות השירות גוועת, ומשרד התחבורה, לא זו בלבד שאינו עומד בהתחייבויותיו לוועדות הכלכלה והכספים, להשלימה במועד - הוא אף שוקל להביא לביטולה ולחסל את ענף מוניות השירות.
הארגון-מחדש אמור היה להסתיים בסוף שנת 2019. הוא הוארך שוב ע"י ועדת הכספים לסוף 2020 - בדיעבד. משרד התחבורה שכשל ביישום, האריך אותו בחצי שנה נוספת, ואחריה שוב בחצי שנה עד 31 בדצמבר 2021. כעת, משהשלמת הרפורמה רחוקה מלהסתיים, מבקשה המשרד מן הכנסת להאריכה עד 31 בדצמבר 2022, דהיינו שהרפורמה תושלם רק ב-2023.
ההארכה המתבקשת כמו גם הודעת משרד התחבורה (ראו בהמשך כי הוא שוקל לתקן את הרפורמה) היא בניגוד לחוק, שקבע מפרשות כי לא יהיו הארכות מעבר למועד הקובע - 31.12.18, מועד שתוקן בהמשך ל-31.12.19, שוב ל-31.12.20, ושוב ל-31.12.21 וכעת כאמור עד 31.12.22, מה שמאריך את תקופת הוראת המעבר ב-4 שנים!
חסם הרכיב הכספי
כשלון הרפורמה הגיע לנוכח החלטת משרד התחבורה לאמץ את עמדת משרד האוצר, ולהוסיף למכרזי ההפעלה את הרכיב הכספי, שנתן ניקוד גבוה יותר במכרז לתאגיד מוניות שיציע הנחה מהתעריף הקיים לנוסע. התאגידים אכן הגישו הצעות מחיר נמוכות, שילמו למדינה עבור ההפעלה, אך מלבד קווים 4 ו-5 בתל אביב ומוניות אודליה (בקו 16 בתל אביב), כולם הפסיקו לעבוד, וחלקם אפילו לא התחילו לעבוד בשל ההפעלה ההפסדית של השירות.
הרפורמה החדשה, שאותה קידם שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ, הייתה אמורה להציל את ענף המוניות מקריסה ולהפוך אותו לשירות משלים לתחבורה הציבורית. גולת הכותרת שלה הייתה חלוקת הארץ ל-20 אשכולות שירות ושילוב הרב-קו באופן שיאפשר מעבר בין מוניות השירות לתחבורה הציבורית באוטובוסים באמצעות הכרטיס, ולתת יתרון הן לנוסע והן למפעיל.
החייאה מלאכותית לתאגידים שהיו אמורים להפסיק
אולם לנוכח המחירים הלא-כלכליים, לא כיסתה ההכנסה את ההוצאה ותאגידי מוניות קרסו בזה אחר זה. תרמה לכך התנהלות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. על-פי החוק, התאגידים הישנים היו אמורים להפסיק לעבוד, ולקבל פיצוי מהמדינה, אך חלף זאת הם קיבלו צינור חמצן שאיפשר להם להמשיך לעבוד. משרד התחבורה יצר מצב אבסורדי שבו התאגידים הישנים המשיכו לעבוד באין מפריע ולהציע מחיר מלא לנוסע, כאשר לעומתם תאגידים שזכו במכרזים ולהציע מחירים נמוכים לנוסע לא יכלו לשרוד כלכלית.
בחלק מן המקומות אף פועלים תאגידים ישנים באשכולות ההפעלה של אלו החדשים, ופניות מצד התאגידים החדשים למשרד התחבורה שיוציא את התאגידים הישנים משטח השיפוט המכרזי שלהם נופלות על אוזניים ערלות. כך למשל, מוניות שי-לי המציעות 38% הנחה נאלצות לספוג פריצה של מוניות המרכז ומוניות השרון, תאגידים ישנים המסיעים נוסעים גם בנתניה ולוקח חלק מנתח השוק הקיים השייך לאשכול של מוניות שי-לי.
בניגוד לתחבורה הציבורית באוטובוסים, שבה קובע משרד התחבורה מחיר ריאלי מינימלי שעל המפעיל לבקש ועליה מוסיף המשרד סובסידיה, כאן אין מחיר מינימלי. לכן למשל, התאגיד שזכה במכרז ההפעלה בנתניה עומד על סף הפסקת השירות, לאחר שבמסגרת הצעת המחיר שהגיש לא הביא בחשבון את המע"מ. בנוסף לכך, בהעדר סובסידיה, נאלצים התאגידים להתמודד מול הוצאות גבוהות הכוללות דלק יקר, תשלום עבור נהגים, גניבה של כסף מנהגים ועוד.

מיכאלי. שקט תעשייתי ולא טובת הציבור [אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מצד אחד, משרד התחבורה מתנהל באופן נקמני כלפי ענף המוניות במטרה לחסלו ומוביל במו-ידיו את כשלון הרפורמה באמצעות הוספת הרכיב הכספי, שכאמור הופך את ההפעלה ללא-כלכלית. מנגד, שרת התחבורה מרב מיכאלי המבקשת להבטיח לעצמה שקט תעשייתי נכנעת ללחצים פוליטיים ומאפשרת לתאגידים הישנים להמשיך לפעול, תוך בקשה להאריך את פעילותם בניגוד לחוק בניגוד לאינטרס הציבורי.
במשרד התחבורה אומרים כי נכון להיום, מפעילי מוניות שירות שזכו במתכונת ההליכים שפורסמו נתקלים בקשיים רבים נוספים, שלא כולם קשורים במשבר הקורונה אשר טרם הסתיים, אלא קשיי הסתגלות לשיטת התפעול החדשה, הן מצד נהגים בענף והן ברמת התאגיד. לדברי המשרד, למרות שהמשרד "הלך לקראת" התאגידים באופנים שונים, נכון להיום חלק גדול מהשירות כלל אינו מופעל. המשרד אומר כי המפעילים דיווחו לו שקיים קושי רב להרוויח מפעילות בענף זה תוך הטמעת השיפורים הטכנולוגיים ושיפורים ברמת השירות שנקבעו בהליכים.
המשרד אומר כי דרושה חשיבה לגבי "הכיוון הרצוי" - כלשונו - האם ניתן לפרסם הליכים נוספים ובאילו תנאים לעומת ההליכים שכבר פורסמו. בנוסף, אם בחלק מהמקרים יוחלט שלא לפרסם הליכים חדשים, נדרש פרק זמן לבחינה של צורך בתוספות שירות באוטובוסים כדי לפצות על ביטול קווי מוניות. בכך דה-פקטו יביא המשרד לחיסול רפורמת המוניות.
עוד הם מציינים, כי בחוק ההסדרים תוקנה פקודת התעבורה באופן המאפשר הפעלת שירות גמיש במוניות שירות, דבר שמאפשר חשיבה על שינוי במתכונת ההפעלה הרצויה ביחס למתכונת שהוטמעה בהליכים שפורסמו. המשרד מבקש לאפשר לממשלה ללמוד את הנושא, לגבש מדיניות וליישמה, בין אם לפרסם את ההליכים שנותרו כולם או חלקם, או לפרסם הליכים במתכונת שונה ולהוציא לפועל במידת הצורך תוספות שירות באוטובוסים באשכולות להם לא יפורסמו הליכים תחרותיים.

תאריך:  16/12/2021   |   עודכן:  16/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: שרת התחבורה מיכאלי מחסלת את ענף מוניות השירות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לסגור את משרד התחבורע
קארל סמארק  |  16/12/21 18:50
2
הייתם צריכים לפרסם אזהרת
מגיב ותיק  |  17/12/21 15:02
3
עולם ישן עדי יסוד נחריבה ל"ת
סניל  |  19/12/21 07:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נכון שוואלה היה עוין לנתניהו, אבל דווקא משום כך הקשר עם אלוביץ היה חשוב - הסביר חפץ    כמה דקות של נחת לבני הזוג נתניהו, כעס אמיתי על ההדלפות ומה השיג בן-צור בחקירה בלתי תוקפנית
איתמר לוין
מאז שלהי מלחמת העולם השנייה נשאלו רבנים האם יש להתענות לזכר קורבנות השואה, מתי יש לקיים את מנהגי הזיכרון כאשר יום המיתה אינו ידוע ואפילו האם מותר להגיד קדיש על חסידת אומות העולם
איתמר לוין
אנושיות, סבלנות והקפדה על פרטים מאפיינים את השופטת רונית פוזננסקי-כץ - אבל במקביל היא מאשרת הסדר המושג מול עיניה ובלא שהנאשם יכול באמת לחשוב עליו
איתמר לוין
המדינה טענה שפעילות חריגה הייתה פלילית, אך לא הוכיחה בחוות דעת מומחה את החריגות - והנאשם זוכה. זה מה שקרה בפרשת ביטון    ניר חפץ מסייע להגנה לערער את אמינותו של אילן ישועה, וגם רומז לשיקולי בחירות בנאומו של נתניהו בקונגרס במרס 2015
איתמר לוין
הנשיא לשעבר וראש הממשלה לשעבר מסרבים להכיר ברצונו של הבוחר וחותרים תחת יסודות הדמוקרטיה והממשל התקין    דבריו של טראמפ נגד נתניהו מבהירים שתמיכתו בו ובישראל הייתה אופורטוניסטית בלבד ומדגימים את עומק הנרקיסיזם שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il