X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בעיקר משמעות סמלית [צילום: ז'קלין מרטין, AP]
ביקור ביידן: להפגין שהברית עם ישראל היא הדדית
ישראל היא בעלת ברית של ארה"ב לא פחות מכך שארה"ב בעלת ברית של ישראל - זהו המסר שיש להעביר לביידן בביקורו בעוד שבועיים בשיחותיו בסעודיה יעמדו במרכז שני נושאים: אירן ומחיר הנפט

הנשיא ג'ו ביידן יבקר ב-13–16 ביולי במזרח התיכון. הוא יבקר בישראל וברשות הפלשתינית, ולאחר מכן יטוס לג'דה שבסעודיה לפגישות עם ההנהגה הסעודית וישתתף בפסגה של מנהיגי מדינות המפרץ (GCC), אליהם יצטרפו מנהיגי מצרים, ירדן ועירק.
החלטת ביידן לבקר בישראל התקבלה לפני מספר חודשים, עוד לפני שצורף לו הביקור בסעודיה, והיא משקפת בראש ובראשונה את עניינו לשוב ולהדגיש את מחויבותו האישית יוצאת הדופן לישראל ואת רצונו לבטא "את מחויבותה הבלתי מעורערת של ארה"ב לביטחונה ולשגשוגה". בראייתו, חשיבות הביקור היא בעצם קיומו, ומכאן הכוונה לערוך אותו למרות ההתפתחויות הפוליטיות בישראל. בפגישות עם ההנהגה הפלשתינית יחזור הממשל על מחויבותו לפתרון שתי המדינות, אך אין ציפיות לפריצת דרך מדינית.
בעוד הביקור בישראל חשוב לביידן בעיקר מבחינה אישית, הממשל מייחס חשיבות רבה להצלחת הביקור בסעודיה. ביידן הסכים לערוך ביקור זה לאחר התלבטות ותוך מודעות לביקורת הרבה על המהלך, בעיקר בזירה הפנים-אמריקנית, לנוכח עמדתו הנחרצת עד כה אשר למעורבותו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן ברצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.
אך המציאות הגיאו-אסטרטגית המתהווה מחייבת את הממשל להעדיף גישה ריאלית על פני דבקות בערכים. משבר כלכלי עולמי, שנגרם בין היתר כתוצאה מהמלחמה הנמשכת בין אוקראינה לרוסיה, משפיע ישירות על ארה"ב ובעיקר מביא לשיא את האינפלציה ומחזק חשש ממיתון חריף במדינה. בחירות האמצע לקונגרס, שייערכו בנובמבר 2022, והסיכון הממשי לאובדן הרוב הדמוקרטי, חיזקו בשורות הממשל הבנה, כי מתחייב שינוי גישה ובכלל זה באסטרטגיה מול המזרח התיכון, על-מנת לחולל השפעה חיובית על מחירי הנפט. עם זאת, מוקדם עדיין להעריך האם מדובר במהפך בסדרי העדיפות של הממשל ובנכונותו ויכולתו להשקיע משאבים באזור.

הסוגיות על סדר היום האמריקני-סעודי
מוחמד בן סלמאן. למרות מעורבותו ברצח [צילום: AP]

על סדר היום האמריקני-סעודי סוגיות רבות וספק אם ניתן יהיה לפתור את כולן במהלך הביקור. בין יעדי הביקור:
• השגת ירידה במחירי הנפט באמצעות התחייבות ברורה של סעודיה להגדיל את התפוקה לאורך זמן. בראיית הממשל, מחויבות כזו, גם אם לא תהיה לה השפעה מיידית על המחירים, תשדר יציבות שתהיה לה השפעה לטווח הארוך.
  • שיקום מעמדה של ארה"ב במזרח התיכון והטמעת המסר בקרב המדינות הערביות, ובעיקר המפרציות, כי ניתן לסמוך עליה כבעלת בריתן המרכזית. זאת, על-רקע התפיסה שהתחזקה בשנה האחרונה,לפיה היא מתנתקת מהמזרח התיכון וכוונתן של מדינות באזור לפנות למזרח ובעיקר החיזור אחרי סין.
  • מיסוד מתווה להרחבת שיתוף הפעולה עם מדינות המפרץ ויתר המדינות הערביות בסוגיית אירן, ובמידת האפשר בתאום עם ישראל. לממשל ברור, כי גם אם יהיה הסכם (והסיכויים לכך נמוכים), מדינות האזור מצפות מארה"ב להציג תוכנית פעולה שתבטיח את האינטרסים שלהן. נראה, כי גם לממשל עניין בחלוקת נטל ההתמודדות עם אירן עם מדינות האזור ובמניעת פנייתן לכיוונים שאינם מתיישבים עם האינטרסים האמריקנים.
  • קידום צעדי נורמליזציה אזוריים, בעיקר בין סעודיה לישראל. גורמים אמריקנים מסרו לתקשורת, כי הממשל עובד על "מפת דרכים לנורמליזציה" בין שתי המדינות. בתקשורת אף דווח, כי גורמי צבא בכירים מישראל וסעודיה נועדו לאחרונה במצרים בחסות ארה"ב. כן נמסר, כי במהלך ביקורו ידון ביידן עם מארחיו ב"חזון להקמת מערכת הגנה משולבת מפני טילים וכלי שיט". לביידן חשוב, כי לקראת בחירות האמצע יירשם לזכותו קידום הסוגיה כמהלך מדיני מוצלח.

לקדם תכנון משותף למערכה מול אירן
אתר הגרעין, פורדו [צילום: וחיד סאלמי, AP]

ביקורו של ביידן בישראל מהווה ציון דרך, הצפוי לתרום משמעותית להבנה באזור ומעבר לו, כי ארה"ב ממשיכה לעמוד לצד ישראל וההנהגה האמריקנית מחויבת לביטחון ישראל ורווחתה. למסר זה חשיבות רבה במיוחד בעת הנוכחית, על-רקע התפיסה הרווחת לפיה הממשל האמריקני מקדם הינתקות מהאזור. גם אם הביקור סמלי בעיקרו, הוא ושורה ארוכה של מגעים שנערכו בשנה האחרונה מסמלים את הכיוון שהממשל מתווה ואת החשיבות שהוא מייחס לשיח השוטף בינו לבין ממשלת ישראל, בכל הדרגים. לישראל עניין ברור להמשיך ולשמור על הענייניות והאינטימיות המאפיינות את הקשרים הנוכחיים, בעוד הממשל מקפיד לא לנצל חילוקי דעות כדי לנגח אותה. על ישראל מצידה להקפיד על התנהלות ברוח זו.
השיח הדיסקרטי שהתנהל בין ישראל לארה"ב בשנה האחרונה מאפשר להציג בחופשיות עמדות, גם אם הן מנוגדות. לשתי המדינות צריכים להיות ברורים האינטרסים המשותפים והשונים, כאשר היכולת לגשר על חילוקי דעות ולגבש מדיניות משותפת הנה אינטרס עליון מבחינת ישראל. בהקשר זה מומלץ, כי למקבלי ההחלטות בישראל תהיה תמונה ברורה של האינטרסים וסדרי העדיפות של הממשל האמריקני, בעיקר בהקשר התחרות מול סין והמלחמה באוקראינה. על המדיניות הישראלית לקחת בחשבון אינטרסים אלה במידת האפשר כדי לחזק בקרב הממשל, ולא פחות מכך בקונגרס, את ההבנה, כי ישראל היא בעלת ברית של ארה"ב לא פחות מהיות ארה"ב בעלת ברית של ישראל.
במוקד ביקורו של ביידן באזור תעמוד סוגיית אירן. הממשל מודע לכך שיש להיערך למציאות של היעדר הסכם והמשכה של תוכנית גרעינית פעילה באירן. תיאום הדוק בין ישראל לארה"ב הוא הכרח ועל ישראל לשאוף להגדיר עם הממשל קווים אדומים, ובמקביל להסכים מראש על צעדי תגובה מדיניים, כלכליים וצבאיים במקרה של חצייתם. מצד שני, יש הכרח גם לנתח את הסיכונים וההזדמנויות אם ההסכם יחודש.
חשוב שהביקור יבטא נכונות של שני הצדדים לקדם תכנון משותף של מערכה מול אירן. גם אם ישראל יכולה לפתח יכולת פעולה עצמאית, להידוק התיאום עם ארה"ב בתחום המבצעי ולגיבוי אמריקני למהלכים ישראלים יש חשיבות רבה, בין היתר כמנוף לחץ על אירן. המערכה באוקראינה הוכיחה, כי בזירה הבינלאומית קיים חוסר סובלנות לתוקפנות צבאית חד-צדדית (וכך ייראה למתבונן מהצד כל מבצע צבאי באירן).

לחזק את הביטחון הלאומי של ישראל
חשיבות לנוכחות האמריקנית בעירק [עלי עבדול חסן, AP]

בכל מקרה, בין שיחודש הסכם הגרעין ובין אם לאו, ביקורו של ביידן אמור להיות מנוצל גם לחיזוק התיאום האזורי מול מאמציה הנמשכים של אירן להתבסס ברחבי האזור ולהרחיב את השימוש בטילים וכטב"מים. בעניין זה חשוב להבטיח את המשך הגיבוי האמריקני למב"מ הישראלי, ובתיאום עם המדינות הערביות להדגיש בפני הנשיא את החשיבות של המשך הנוכחות האמריקנית בעירק ובסוריה.
לביקור יש פוטנציאל להעמיק את מגמת הנורמליזציה בין ישראל לבין המדינות הערביות בכלל וסעודיה בפרט. גם אם הסיכויים להקים ברית נאט"ו אזורית הם נמוכים, לגיבוש "מפת דרכים" להידוק הקשרים בין ישראל לבין סעודיה משמעות אסטרטגית לכל הצדדים. מומלץ שישראל תתמקד בהעלאת רעיונות לצעדים חשאיים ופומביים מצידה, שיסייעו להקל על הסעודים לחצות את הרוביקון ולקדם את הקשרים הבילטראליים בקצב שמתאים להם. פריצת דרך ביחסי ישראל סעודיה תיחשב תמורה נאותה למאמציו של ביידן.
בשורה התחתונה: ביקורו של ביידן בישראל ובאזור הוא הזדמנות לחזק את הביטחון הלאומי של ישראל על בסיס הפגנה ברורה וחדה של המחויבות האמריקנית לו. השינוי בגישת הממשל לסעודיה – אומנם כפועל יוצא של נסיבות בינלאומיות משתנות – מקפל בחובו הזדמנות לישראל להפגין את הנכסיות שלה וליהנות מהאפשרויות ששינוי זה פותח בפניה.

תמיר הימן היא מנהלת המכון למחקרי ביטחון לאומי; אלדד שביט הוא חוקר בכיר בו.
תאריך:  02/07/2022   |   עודכן:  02/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקור ביידן: להפגין שהברית עם ישראל היא הדדית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד חרמץ
רא"ל (מיל') שאול מופז עבר כברת דרך ארוכה מאירן בה נולד וילדות בתנאי מצוקה, עד שהגיע לצמרת צה"ל ולצמרת הפוליטיקה הישראלית    בדרכו הוא נכשל שוב ושוב בניסיון להתקבל לקורס קצינים; דווקא הפרת נוהל קרב שביצע, פתחה לו את הדלת    כפוליטיקאי עמד עיקש מול רצונם (העיקש לא פחות) של נתניהו וברק להפציץ את הכור האירני, וכפסע עמד בינו לבין ראשות הממשלה
איתמר לוין
הכאוס בו נתונה הפוליטיקה הישראלית מוביל לדיבורים על החלפת שיטת המשטר    בחינה של השיטות האחרות מעלות שיש בהן פגמים מהותיים, הרבה יותר מאשר אצלנו    תוציאו מהמשוואה את בנימין נתניהו - והמערכת תתפקד היטב
איתמר לוין
היום האחרון לעדותו של שלמה פילבר: האם פגישת ההנחיה יכלה להתקיים במועד אחר מזה שעליו מתעקש פילבר    עוד יום אחד של תיק 4000 - חקירה נגדית של שי חייק - ועוברים לתיק 1000 עם הדס קליין
איתמר לוין
יום ארוך של פתיחת הליכים פליליים אינו מונע מהשופט יריב בן-דוד להקפיד על הנהלים וזכויות הנאשמים    אחד מהם, בעל בעיות נפשיות, בוחן ממושכות את סבלנותו של בן-דוד - הפוקעת כאשר באמת כלו כל הקיצין
שרון מגנזי
שיטה חדשה שתוכל למנוע התפרצות התקפים אפילפטיים, ובעתיד את התפתחות מחלת האפילפסיה, נרקחה במעבדת המחקר של הד"ר תאופיק שיח' אחמד. באמצעות תרפיה גנית חדשה, נבדקת כיום אפשרות למפות את התאים שמשתתפים בפעילות האפילפטית ולבצע בהם התערבות טיפולית. לאחרונה זכה תאופיק בפרס הצטיינות במחקר פורץ דרך לשנת 2022. "אם נצליח במחקר, לשפוך מעט אור על ההבנה של המורכבות של מחלת האפילפסיה ולהשפיע גם על המשמעויות החברתיות והנלוות האחרות, זאת המשמעות האמיתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il