X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרס ומפת גיאנה [צילום: בוריס כרמי ואוסף ערן לאור, הספרייה הלאומית]
הרעיון שניסה לדחוף שמעון פרס:
הגניוס היהודי אל גיאנה
המושבה הצרפתית שבדרום אמריקה הציתה את דמיונו של פרס בשנות ה-50, שהציע ליישב שם רבבות יהודים בן-גוריון פסל את הרעיון, ופרס הצטער על כך במשך שנים

חם היום? הטמפרטורות גבוהות? אם השאלות האלה נקראות מישראל, הן יתאמו בערך לתשעה חודשים בכל שנה. אבל מה אם תקבלו ממדינת ישראל כרטיס טיסה והצעה להתגורר באווירה טרופית יותר? תקחו? ואם ספציפית נדבר על הטריטוריה הדרום-אמריקנית הידועה בשם גיאנה הצרפתית? כי לרגע אחד בהיסטוריה הישראלית, האפשרות שקבוצת ישראלים וישראליות תעבור להתגורר שם כדרך קבע, נבחנה די ברצינות.
קצת רקע כללי: גיאנה הצרפתית היא חלק מאזור בצפון-מזרח אמריקה הדרומית, לחוף האוקיינוס האטלנטי, שמרביתו מכוסה ביער גשם כמעט בלתי חדיר. לצידה שוכנות באזור שמכונה כולו "הגיאנות" גם הרפובליקה של גיאנה (לשעבר גיאנה הבריטית), סורינאם (לשעבר גיאנה ההולנדית) ומחוזות בדרום ונצואלה ובצפון ברזיל.
בניגוד למדינה גיאנה ולסורינאם – שתיהן מדינות עצמאיות כבר – גיאנה הצרפתית כשמה כן היא: טריטוריה צרפתית מעבר לים, שייכת עדיין לצרפת ותושביה מצביעים בבחירות שם. כן כן, המקום הוא חלק מהאיחוד האירופי והמטבע המקומי הוא אירו. גיאנה הצרפתית שימשה במשך שנים ארוכות מושבת עונשין עבור צרפת, וסמוך לחופיה שוכן אי-השדים, שהתפרסם בין היתר כמקום מאסרו של אלפרד דרייפוס עד שזוכה מההאשמות בריגול. כמו-כן, בגיאנה הוקם מרכז חלל של סוכנות החלל האירופית, שמשגרת משם את לוויניה ומשימותיה לחקר הכוכבים.
ומה בין ישראל לבין ג'ונגל מעבר לאוקיינוס? הקשר הזה נרקם במוחו של מנכ"ל משרד ביטחון פעלתן במיוחד בשנת 1959 – שמעון פרס. באותה תקופה פרס היה המנוע, האדריכל ואיש התחזוקה של הקשרים האסטרטגיים שנרקמו בין ישראל לבין צרפת מאז מלחמת סיני. גיאנה, כאמור, הייתה ועודנה חלק מצרפת. "באחת מהמשלחות הצרפתיות שבאו לארץ היה גם נציג גיאנה", מספר מיכאל בר-זהר בביוגרפיה המפורסמת של פרס "כעוף החול". "אותו בן גויאנה התרשם עמוקות מישראל ואמר לפרס: 'אילו היינו קשורים בישראל במקום בצרפת, מצבנו היה שונה'".
מששמע שמעון פרס על קיומה של ארץ ג'ונגלים מרוחקת, ששטחה עצום ושמספר תושביה מועט, ארץ שאוצרותיה עוד מחכים להתגלות – החליט שזהו מקום מתאים להדגים בו את פלאי המוח היהודי שימציא לנו פטנטים. הוא פנה לידידו, שר המושבות הצרפתי ז'אק סוסטל. "אתה צריך את גיאנה?", שאל. פרס הציע שישראל תחכור את המושבה למשך 40-30 שנה ותיישב שם כמה עשרות אלפי יהודים שיתרמו לפיתוח האזור. לחלופין, ביקש פרס להקים יחד עם צרפת חברה משותפת לפיתוח גיאנה שבשמה יפעלו השליחים היהודים. פרס לא סתם חלם חלומות, או לפחות לא רק: מטרתו הייתה לתקוע יתד ישראלית בשוק האירופי המשותף שהוקם שנתיים קודם לכן, ושגיאנה הייתה חלק ממנו.

"זה אסון, ימיט שואה"

ברגע שסוסטל לא פסל את הרעיון על הסף, פרס דהר קדימה. הוא הצליח לשכנע את הלל דן, ממנהלי סולל בונה וההסתדרות, והשניים גיבשו משלחת בת שבעה מומחים שיצאה לתור את גיאנה לאורכה ולרוחבה. המשלחת ההסתדרותית חזרה משם עם דוח מפורט וסרט קצר שצולם בזמן הביקור.
במקביל ניגש פרס לדוד בן-גוריון, שלא עצר את המשלחת, אבל גם לא התלהב מאוד מהרעיון. "הם חולמים על הושבת רוב יהודי (נאמר 40,000 יהודים) ולהקים מדינה עברית כאחוזת ישראל", כתב ביומנו. "האין זה על חשבון ישראל?", תהה. "ומנין הביטחון שיהודי גיאנה ירצו להישאר קשורים לישראל? יעצתי את שמעון שלא ירחיק לכת בשיחות עם סוסטל, אלא ידבר על מפעלים משותפים… כשיחזרו אנשי המשלחת אברר סופית שממת הארץ ואת האמת אם יש שם מקום להתיישבות".
נעצור כאן כדי לספר שזו לא הייתה הפעם הראשונה שהרעיון ליישב יהודים באזור גיאנה עלה במוחו של מישהו. עוד במאה ה-17 הוקמה קהילה יהודית שנקראה "יודנסוואנה" באזור שהוא היום סורינאם, ובה התיישבו יהודים ממוצא ספרדי שהגיעו מהולנד. בשנת 1939 (השנה שבה הסתיים המרד הערבי ונתפרסם הספר הלבן האחרון) עלה בבריטניה הרעיון ליישב בגיאנה הבריטית יהודים, במקום בארץ ישראל. וגם אחרי מלחמת העולם השנייה היו קולות שקראו ליישב את הפליטים היהודים מאירופה בגיאנה הצרפתית או באותו אזור, משום שארץ ישראל לא תוכל לקלוט את כולם.
נשוב לענייננו. למרבה הצער, לא הצלחנו לאתר את אותו דוח של משלחת ההסתדרות ואת הסרט שצולם שם. אולם על-פי העדויות, משהוקרן הסרט בפני חברי הממשלה, התגובות היו קשות. פנחס ספיר אמר לפרס: "זה אסון, קולוניאליזם, אימפריאליזם, ימיט שואה באפריקה והתנגדות בדרום אמריקה. גולדה לא תיתן לעניין לעבור, רק על גווייתה. הזקן הבטיח לה שכל זמן שהיא משרתת כשרת החוץ, העניין לא יקום ולא יהיה". באותן שנים, כשרת חוץ, פעלה מאיר רבות לטובת ביסוס קשריה של ישראל באפריקה וחיזוק מעמדה שם.
בן-גוריון גם הוא השתכנע שמדינה אחת מספיקה ליהודים. פרס אומנם הסכים להכרעה, אך נראה שבמשך זמן מה עוד בעבעה בו תחושת ההחמצה. "הצרפתים היו מוכנים לתת לנו את גויאנה", מצטט בר-זהר את פרס ומוסיף, כי "ביומנו רשם, בהזדמנויות שונות, את היתרונות שיכלו לצמוח לישראל לו רק הייתה גיאנה בידה".

המאמר פורסם במקור ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית.
[קישור]/
תאריך:  30/07/2022   |   עודכן:  30/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף אוריון, שירה עפרון
ערב ביקור ביידן פרסמו שתי המדינות הצהרה שכמעט ולא זכתה לתשומת לב, אך משמעותה רבה    וושינגטון וירושלים מהדקות את שיתוף הפעולה הטכנולוגי, תוך דגש על מקומו בהקשר של הביטחון הלאומי - במילים אחרות: מול סין
מאיר אלרן, אסא כשר
הרמטכ"ל אביב כוכבי הוביל את הוספת ערך הממלכתיות למסמך "רוח צה"ל" - מושג עמום    הדברים מתבהרים יותר מהאיגרת שפרסם כוכבי בעקבות השינוי: האמון בצה"ל צריך להיות התודעתי של הציבור, האמור לתרום לאיכות המקצועית והאתית של הצבא
איתמר לוין
האם הליכוד הוא מפלגה דמוקרטית    מה מסתתר מאחורי פרסומים בנוגע למשפט נתניהו    האם להאמין למשה סעדה    מדוע הכשל של השב"כ מטריד    מה לא אומרים לכם על יוקר המחיה    מדוע יריבים נחלצים לעזרת בית"ר ירושלים
איציק וולף
אנדרו יאנג, שהתמודד ב-2020 על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, וכריסטין טוד ויטמן הרפובליקנית, שהייתה מושלת ניו ג'רזי, יעמדו בראש מפלגת מרכז חדשה שתנסה לתקוע יתד בממשל האמריקני    שמה של המפלגה: 'פורוורד' ובעברית - קדימה    המצע מעורפל כמיטב המסורת של מפלגות מרכז
איתמר לוין
ב-37,994 מילים "מצליח" מבקר המדינה שלא להזכיר למעשה את ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים והמפכ"ל    כאשר איש אינו נדרש לשלם את המחיר, המחדלים חוזרים על עצמם וגובים חיי אדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il