X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ירידה של 12 נקודות האחוז במספר הנוסעים לעבודה [צילום: אברהם שטרן]
יותר נוסעים, פחות נסיעות: מהפכה בדפוסי התחבורה הציבורית
ככל שמגיפת הקורונה שככה, נראה שחלק מהשינויים בדפוסי ההתנהגות נשארו. המחקרים אחרונים מראים עלייה משמעותית במספר הנוסעים החודשיים המשתמשים במערכות תחבורה ציבורית, אך הם נוסעים פחות מבעבר, וגם הסיבות שלהם לנסיעה השתנו חוקרים: העולם כולו קפץ בשנה אחת למקום בו התחזיות היו לעוד 20 שנה ואת ספרי הלימוד צריך לכתוב מחדש

מגיפת הקורונה הביאה שינויים חסרי תקדים בחיי היומיום שלנו, כולל הדרך בה אנו נוסעים. עם יישום הגבלות הריחוק חברתי, רבים נאלצו לעבוד מהבית, להשתתף בפגישות באופן וירטואלי ולהגביל מפגשי פנים אל פנים עם אחרים. הדבר הוביל לירידה משמעותית במספר הנוסעים היומי ובשימוש במערכות התחבורה הציבורית.
עם זאת, ככל שהמגיפה שככה, נראה שחלק מהשינויים בדפוסי ההתנהגות נשארו. במשך שנים נערכו מחקרים לגבי התחבורה בעולם ודפוסי ההתנהגות בדרכים. בין אם מדובר בתכנון כבישים או תחבורה ציבורית, העומס העיקרי על המערכת היה תמיד התנועה של היוממים - אותם אנשים שנוסעים לעבודה בבוקר בכל יום וחוזרים הביתה בערב בכל יום. בשנת 2020, עם פרוץ המגפה, העולם כולו קפץ בשנה אחת למקום בו התחזיות היו לעוד 20 שנה, עם ירידת המגיפה נראה שחלק מהשפעותיה נשארו איתנו. מחקר של יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מעלה כי ישנו סיכוי ש"דפוסי ההתנהגות בתחבורה השתנו לתמיד ואת ספרי הלימוד צריך לכתוב מחדש".
לקראת סוף 2022, ניתן לראות כי מספרי הנסיעות בתחבורה הציבורית חוזרים לרמתם של לפני הקורונה.

אבל מספר הנסיעות הכולל מספר רק חלק קטן מהסיפור. מעניין יותר להסתכל על מספר הנוסעים - כמה מאזרחי ישראל השתמשו בתחבורה ציבורית בכל חודש, בין אם זה לנסיעה אחת או למספר נסיעות.
מסתבר שמספר הנוסעים החודשי מתקרב ל-4 מיליון ובכל חודש שובר את כל השיאים הישנים. כלומר, יותר ויותר אנשים מחליטים לנסוע בתחבורה ציבורית כלשהי, רכבת או אוטובוס. אבל אם מספר הנוסעים עלה כל כך, ועומד כיום על רמה של 115% יחסית ל-2019, למה מספר הנסיעות לא עלה גם הוא?

את התשובה לשאלה ניתן לראות בגרף הבא - אחוז הנוסעים שביצעו מעל 20 נסיעות בחודש. מסתבר שאמנם יש הרבה נוסעים, אבל הם נוסעים פחות מאשר בעבר, דפוסי הנסיעה שלהם השתנו.

קל יותר להסביר את התופעה בבחינה של מקום מצומצם, למשל בדוגמה למטה - תחנת הרכבת של בית יהושע. תחנה זו קרובה למטרופולין תל אביב וחלק מהנוסעים בה גרים בשרון ועובדים בתל אביב. על-פי הניתוח שעשתה יחידת המחקר ומשווה את דפוסי ההתנהגות בסוף 2019 מול סוף 2022, רואים את השינוי במלואו. מספר הנסיעות השבועיות לעבודה השתנה. פחות אנשים נוסעים לעבודה 4 או 5 פעמים בשבוע. נוסעים אלה היוו כ-45% מהנסיעות וכיום רק 33%!

מלבד תנועת היוממים לעבודה וחזרה, נראה שגם הנסיעות לפגישות במהלך היום השתנה. אם בעבר מרבית פגישות העבודה בהן יש יותר משני משתתפים כללו נסיעה פיזית, הרי שכיום חלקן לפחות מבוצע וירטואלית מרחוק. השינוי ניכר גם בשעות השיא (שזזו לשעה מאוחרת מעט יותר) ובימי השיא שאינם ראשון וחמישי כבעבר.
ביחידה למחקר מדגישים כי תכנון תחבורה בכלל ותחבורה ציבורית בפרט עוסק בדפוסי התנהגות. נסיעה יומיומית של נוסע תדיר אינה דומה לנסיעה של נוסע מזדמן. הראשון מכיר את החלופות העומדות בפניו, השני מגשש את דרכו. עוד מוקדם להגיד מהן המשמעויות הכלכליות והתכנוניות של השינוי שעברנו, אבל שינוי היה.

תאריך:  26/02/2023   |   עודכן:  26/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יותר נוסעים, פחות נסיעות: מהפכה בדפוסי התחבורה הציבורית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
הקורונה ומשבר האקלים יחדיו יפחיתו את מספר הנסיעות העסקיות ויקצרו את מרחקיהן - לצד אובדן, לפחות זמני, של חלק מן התפנוקים אליהם התרגלו המנהלים
עידן יוסף
שיעור הילדים המדווחים שהחלו לעשן בגילים 14-12 גדל מ-3.4% ב-2021 ל-13.7% ב-2022    3% מהילדים בכיתות ה'-ו' ו-10% מבני הנוער בכיתות י' דיווחו על עישון סיגריות אלקטרוניות    עלייה של כ-18% בהיקף ההשתתפות של המעשנים בתוכניות הסיוע השונות לגמילה מעישון במסגרת קופות החולים
עידן יוסף
עלייה חדה בביקורי ילדים בחדרי מיון פסיכיאטריים ובנסיונות התאבדות    40% ממעשי האובדנות שהתקבלו בחדרי המיון היו של בנים מתחת לגיל 14    זינוק בעבירות מין והטרדות ברשת
איתמר לוין
ניתוח אקונומיסט: סין תתרום השנה שתי חמישיות מהצמיחה העולמית, כאשר היציאה מן הקורונה מהירה מן הצפוי; הפעם, בניגוד לעבר, התרומה תתמקד בצריכת משקי הבית ולא בהשקעות
עידן יוסף
בעקבות הידברות בין ועדת הבריאות למשרד הבריאות הנוסח החדש של הצעת החוק יצמצם משמעותית את הסמכויות    ניטור אלקטרוני של בידוד יהיה בחירה של אדם עם חלופה של ניטור פיזי מוגבר
מירב ארד
ח"כ בוסו: "החוק נותן לממשלה את הסמכויות לבצע צעדים על-פי צורך. הוא לא הופעל בחודשים האחרונים ולמרות זאת, הגענו להסכמות שהסמכויות שהוא נותן יצומצמו באופן משמעותי"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il