X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
25 מאמרים, מגוון דעות
לא חוששים לשאול על שרופה באש
הספר 'שאלי שרופה באש' שערך חוקר השואה והעיתונאי איתמר לוין מציג בפנינו מגוון עצום של מחשבות, אמונות, ופסקי הלכה של רבנים ורבניות דתיים לאומיים הנוגעים באופן כזה או אחר לשואה עיון בספר ובמאמריו יכול להעיד על המגוון המחשבתי במגזר הדתי-לאומי

משמעות המילה 'חורבן' טעונה בירור. בין היתר, צריך להבין מי הדובר שהשתמש בה. אם המשמעות המקורית של המילה קשורה לאובדן הריבונות היהודית ולהרס בתי המקדש לפני אלפי שנים, הרי שברבות השנים הוטענה המילה במשמעויות נוספות.
ללא כל ספק, השואה הייתה חורבן. חורבן של קהילות, של משפחות, של חיים שלמים שהיו ואינם עוד. אך גם כאן - לא הרי זכרון השואה של שורד שואה כזכרונה על-ידי מי שהיו באותה תקופה בארץ, או כזכרונם של בני הדור השני והשלישי. סביר להניח שיש גם הבדל בין הצורה שבה זוכרים את השואה אנשים שאינם מאמינים באלוהים לאנשים מאמינים. בעשרות השנים האחרונות יצאו לאור ספרים שעסקו באמונה באלוהים בשואה ובעקבותיה. רבים מהם בעלי אוריינטציה חרדית-חסידית. אך עד היום לא פורסם ספר שביקש לברר מהו המבט הדתי-לאומי על השואה. הספר 'שאלי שרופה באש - השואה וזכרונה במבט דתי-לאומי' שערך עמיתי לכתיבה באתר News1, חוקר השואה והעיתונאי איתמר לוין, ניגש לבירור הסוגיה הזאת בדיוק.
בספר, שנכתב כהמשך לספר שיצא לאור אשתקד עם מאמרים של שופטי בית המשפט העליון בנושא השואה, 25 מאמרים שנכתבו על-ידי שורת רבנים ורבניות מן הציונות הדתית. חלק מן הכותבים הם ניצולי שואה בעצמם הנחשבים לזקני הדור הקודם, וחלקם צעירים בני הדור השני והשלישי שמובילים כיום את הזירה הרעיונית של המגזר. כפי שהעורך כותב בהקדמתו לספר, מדובר אומנם במדגם קטן מתוך מגוון הרעיונות הנוגעים לשואה המרחפים בעולמה של היהדות הדתית-לאומית, אך נראה שהוא בהחלט יכול להיות מייצג. משום שמגוון הכותבים מגיע מבתי מדרש שונים ומהשקפות עולם פוליטיות שלעתים לא מצליחות לשכון ביחד זו עם זו בשל השוני שיש ביניהן.
הספר - ששמו שאול מתוך קינות תשעה באב - מחולק לשלושה שערים: שער היסטוריה וזיכרון, שער הלכה וחינוך ושער אמונה ומחשבה. לא אסקור כאן את כל המאמרים אלא אנסה להצביע על כמה נקודות שהיו בעיני משמעותיות בקריאת המאמרים.

ביקורת על אופי המסעות [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

הדבר הראשון שתפס את עיני היה הבחירה לשבץ בפתח שער ההיסטוריה והזיכרון שתי עדויות בגוף ראשון - של הרב עמיטל ושל הרב ליאור. כל אחת מן העדויות של שני הרבנים ששונים זה מזה כרחוק מזרח ממערב מבחינה פוליטית, נעשית כרטרוספקטיבה שלהם על שעבר עליהם. ככזאת - היא כוללת מסקנות רוחניות שהם הסיקו: בעוד הרב עמיטל, שהיה ראש ישיבת גוש-עציון ושר בממשלת רבין מטעם מפלגת מימד הליברלית, דיבר על הצורך בהעברת השואה לתודעת האנושות ואת הדרישה מישראל להיות מוסריים יותר ביחס לאחרים, דיבר הרב ליאור, רבה של העיר חברון ומי שנחשב לאחד הרדיקליים שבזקני הרבנים בציונות הדתית, על החובה לנצל את המומנטום לשיבת עם ישראל לארצו. נדמה שעצם הבחירה לשבץ אותם בפתח הספר כשכנים היא הברקה בעיני. יש בכך אמירה של סאב-טקסט שאולי אפילו העורך לא התכוון אליה ולפיה כל הוויכוחים הפוליטיים הם קצף על פני המים בהקשר של חוויית הניצולים ושל תודעת השואה והאנטישמיות.
מאמרו של הרב חיים נבון שכיהן כרב קהילה במודיעין ונחשב לפובליציסט מוביל, העוסק באופן שבו ניתח הרב סולוביצ'יק את הרצחנות הנאצית הוא אחד החשובים בעיני בקובץ. זאת, בשל הצורה המקורית שבה התבונן הרב סולוביצ'יק על התשתית התרבותית בעשרות השנים שקדמו לשואה. בניגוד לגישות שטענו כי האומה הגרמנית הייתה האומה התרבותית באירופה, הוא טוען כי במאה השנים שקדמו למלחמת העולם השנייה הייתה התרבות הגרמנית אנטי-תרבות. "מאז ראשית תקופת הרומנטיקה, מנהיגיה הרוחניים של גרמניה הטיפו לשלילת התרבות הרציונלית המאופקת, ולחיים של רגש מופרז וקיצוני... הנאציזם צמח מתוך חברה שבמשך עשרות שנים ניאצה את הדעת ואת התרבות המיושבת ופריה היה ההשתוללות הרצחנית של הנאצים".
נהוג לומר שאסור להשוות ומי שהעז לטעון שהוא מזהה תהליכים ספג ביקורת חריפה, אך היסטוריה נועדה לאפשר לחיים בהווה להבין תהליכים שעוברות תרבויות. במובן הזה - האם התרבות הישראלית הפופולרית, ואולי התרבות העולמית שטופת הרשתות החברתיות כולה, לא לוקה גם היא ברומנטיקה מופרזת ובשלילת התרבות הרציונלית המאופקת? את משמעות האבחנה הזאת - שלא חייבת להגיע עד למחוזות הרצחניים של הנאצים - אשאיר לכל קורא.
מאמר חשוב ואקטואלי מאוד הוא של הרב בני פרל על המסעות לפולין. הרב פרל, ראש הישיבה למדעים ולאומנויות בר-אילן בתל אביב, נוגע כדרכו ביושר רב בסוגיה מבלי לייפות דבר. הוא מציין את הבעייתיות הרבה בפורמט המסעות לפולין. בעיקר הוא נוגע בשאלת אופן עיצוב הזיכרון של התלמידים ובבעיות הנוצרות מן הניסיון לייצר לתלמידים 'חווית מסע'. בין היתר הוא מספר על תלמידים שהתלוננו על כך שהם כבר ארבעה ימים בפולין ועדיין לא בכו, או במדריך שניסה באופן מעורר גיחוך לסחוט את בלוטות הרגש של התלמידים.
בעיה נוספת שבה הוא עוסק היא שאלת הפער הנרטיבי שבין המשלחות הישראליות לבין ממשלת פולין ביחס לאופן שבו צריך לזכור את השואה. האם יש לדחוק אל הצד את מעשי הגבורה של פולנים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים אל מול סיפורי זוועה של פולנים שטבחו בשכניהם היהודים, או שיש להזכיר גם אותם. האם יש להציג בפני התלמידים את המורכבות הזאת או להמשיך במסרים פשטניים.
תשובתו - שאינה שלמה ולא מוגדרת במכוון - היא שיש ליצור מסע חרישי ומסתורי שבו תוותר מערכת החינוך על החלום האידיאולוגי לניצול זיכרון השואה לאינדוקטרינציה של התלמידים. היא אמורה לוותר גם על הלחץ המניפולטיבי שהתלווה כל השנים אל המסעות ולספר על השואה בדרך אחרת תוך הצגת העובדות כמו שהן - את הצגת האנושי כהקדמה לדיון האידיאולוגי.

מקום של כבוד לקול התורני הנשי. מלכה פיוטרקובסקי [צילום: אור נחשון/פלאש 90]

הסיפור המרגש ביותר בקובץ המאמרים הוא סיפורו של האב גרגורי צבי, שנכתב על-ידי הרב שלום מלול. סיפורו של ניצול שואה שהפך לבכיר מאוד בכנסיה הנוצרית. סיפור על הקשר המחודש שנוצר איתו, על המזוזה שביקש להתקין בביתו שביפו, ועל ההלוויה היהודית שהצליחה להתקיים לו - על-פי בקשתו - ברגע האחרון.
אליהם נוספים עוד מאמרים רבים שקצרה היריעה מלהתייחס אליהם - בהם מאמר של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי המספר את סיפורו של הרב פרופ' דוד הלבני כמתאר לימוד תורה כמשאב חיים הוא אולי אחד הביטויים המובהקים ביותר של התורה הדתית-לאומית גם בגלל הנושא שלו אך גם בגלל הכותבת. זהו מאמר של אשת הלכה שקולה זוכה להערכה, שמעלה על נס אקדמאי דגול בתחום התלמוד מתוך חיבה מובהקת לעולם ההלכה היהודית. עוד מופיע בקובץ מאמר הלכתי מרתק על ההסתמכות על התרחקות יהודים מהיהדות בעקבות השואה לצורך התרת ממזר, מאמרים העוסקים בסוגיה העקרונית של חובת קידוש השם ובשאלת השאלות - היכן היה ריבונו של עולם בשואה.
נראה שחלק מן המאמרים קשורים יותר מאחרים למחשבה הדתית-לאומית, לפחות באופן גלוי. אך אולי עצם העובדה שמי שכתב אותם הם בני ובנות הציונות הדתית - על גווניה הרבים מאוד והשונים הופכים אותם לתוצר תרבותי שמהווה פרי של המחשבה המגזרית המגוונת מאוד. מחשבה מגזרית שלא מחפשת את האשמים אלא מסתכלת אל העתיד על התפקיד של הציונות ושל מדינת ישראל, ושפעמים רבות מאתגרת את ההנהגה הרוחנית ומציעה דעות מנוגדות לשלה. אולי משום שהמאפיין הבולט ביותר של המחשבה הדתית לאומית הוא היעדר החשש מהתמודדות עם שאלות אמוניות קשות. מי יודע, אולי לנקודה זו התכוון העורך כאשר נתן לספר את שמו - 'שאלי שרופה באש'. כאומר - כאן, לא חוששים לשאול את השאלות הקשות ביותר על השריפה הגדולה שעבר עמנו לפני כ-80 שנה.

איתמר לוין (עורך), שאלי שרופה באש: השואה וזיכרונה במבט דתי-לאומי. ידיעות ספרים, תשפ"ג-2023.
[קישור]
תאריך:  27/07/2023   |   עודכן:  27/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד חרמץ
משתף מפקד חיל-הים לשעבר, אלוף (במיל') דוד בן-בעש"ט. הוא למד לשחות ב'מחתרת' מאחורי גבה, וכך עשה גם כשנרשם ללימודים בפנימייה הצבאית קציני ים עכו    כשהגיע לפסגת הקריירה שלו כמפקד החיל פרצה מלחמת לבנון השנייה, במהלכה אירע אסון אח"י חנית    לאחר המלחמה תקף אותו נבו ארז, מפקד הקומנדו הימי, שהטראומה מאותו אסון גרמה לו להססנות במלחמה    לראשונה מאז, מגיב כעת בן-בעש"ט לטענות אלה
זכי הלר
ביום שישי הקרוב תחל חופשת "בין הזמנים" של תלמידי הישיבות והכוללים ברחבי הארץ ותימשך עד לראש חודש אלול    במד"א מפרסמים את המדריך המלא לחופשה בטוחה
איתמר לוין
זה יהיה תקדימי, זה יהיה קשה - ואין מנוס מפסק דין שכזה    יש צורך גם בצו ביניים שימנע מהממשלה לנצל את ההפקרות שיצרה    המאבק חייב להימשך ולהתגבר
המכון למחקרי ביטחון לאומי
ישראל מצויה במשבר החמור ביותר בתולדותיה, המשפיע לרעה במישרין על בטחונה הלאומי ועל יכולתו של צה"ל
ד"ר ערן לרמן
ישראל יכולה שלא לאהוב את ההתערבות של ביידן בנושא הרפורמה ואת ביקורתו על הממשלה בנושא הפלשתיני, אבל חשוב מאוד להקשיב לו ולהימנע ממתחים מיותרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il