X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גינוי בלי מעשים [צילום: מתיאס שרייבר, AP]
סבא"א שוב אינה מגיבה להפרות האירניות
למרות דוח חריף על התקדמות תוכנית הגרעין האירנית והחשש הגובר מהתקרבותה לנשק גרעיני, מועצת הנגידים של הסוכנות אינה עושה דבר המלחמה בעזה והבחירות בארה"ב הן שניצבות ברקע

פורום הנגידים של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) סיים את המושב הרבעוני שלו, שהתקיים ב-8-4 במארס, בלי שאומצה גם הפעם החלטה נגד אירן. זאת, למרות שהדוח העיתי שהפיצה סבא"א לפני הכינוס כלל פרטים שהוגדרו על-ידי מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, "מדאיגים" בכל הקשור להתנהלות האירנית מול הסוכנות ולגבי הסטטוס המתקדם של התוכנית. הדוח של סבא"א מציף שורה של סוגיות, שביחס אליהן אירן אינה עומדת בהתחייבויותיה. בין היתר הודגש:
  • מלאי האורניום המועשר באירן ממשיך לגדול, למרות שרמת האורניום המועשר עד 60% ירדה מעט. הסוכנות איבדה את המשכיות הידע ביחס לייצור ומלאי הצנטריפוגות, רוטורים ומפוחים, מים כבדים ותרכיז עופרות אורניום. חלפו שלוש שנים מאז הפסיקה אירן ליישם באופן זמני את הפרוטוקול הנוסף של הסוכנות, ולכן חלפו גם שלוש שנים מאז שהסוכנות הצליחה לקיים את הפיקוח המשלים באירן.
  • התבטאויות פומביות שנשמעות באירן בנוגע ליכולות טכניות שברשותה לייצר נשק גרעיני מגבירות את החששות בסוכנות לגבי נכונותן ושלמותן של ההצהרות האירניות. כן נשמעו לאחרונה מספר התבטאויות של גרוסי, שלפיהן אף מדינה שאין לה נשק גרעיני אינה מעשירה ל-60%.
  • למרות החלטות רבות של מועצת הנגידים והזדמנויות רבות שניתנו על-ידי גרוסי במשך מספר שנים, אירן לא סיפקה לסוכנות הסברים אמינים מבחינה טכנית להימצאותם של חלקיקי אורניום ממקור אנתרופוגני בשני אתרים לא מוכרזים, ולא סיפקה מידע על אודות מיקומם הנוכחי של חומרים גרעיניים ו/או של ציוד מזוהם.
  • אירן מסרבת להכריז על הקמת מתקן גרעיני חדש, כנדרש על-פי הקוד המתוקן 3.1 של הסדרי הפיקוח על תוכנית הגרעין שלה. אירן פועלת להקמת כור כוח חדש, IR-360, בלי למלא את חובותיה לשמור על הקוד המתוקן 3.1. לאחרונה אף הודיעה אירן בפומבי על תוכניות בנייה חדשות למספר כורים גרעיניים נוספים, אך סירבה לספק לסבא"א מידע ראשוני לגבי התכנון שלהם. בהתנהלותה זו מכשירה אירן, למעשה, את האפשרות שגם בעתיד לא תעדכן את סבא"א לגבי הקמת מתקן העשרה חדש. חשש זה מתעצם לנוכח הקמתו של מתקן חדש בעומק רב בהרים הסמוכים לנתנז, ואשר עשוי לכלול מתקן העשרה חדש.
בספטמבר 2023 ביטלה אירן את אישור הכניסה של מספר פקחי סבא"א כצעד מחאה על עמדות שהציגו מדינות בכנס שנערך בספטמבר, ובכך היא מונעת מהפקחים המנוסים ביותר והמכירים היטב את תוכנית הגרעין שלה לבצע את עבודתם. החלטה אירנית זו הוגדרה על-ידי גרוסי כצעד "קיצוני ולא מוצדק" וכפוגע ביכולת הסוכנות לבצע ביעילות את פעולות האימות שלה באירן.
נציגי ארה"ב ומדינות אירופה השותפות להסכם הגרעין - צרפת, בריטניה וגרמניה - במועצת הנגידים של סבא"א הגיבו לדוח בחריפות ולא חסכו מילות ביקורת על התנהלותה של אירן. עם זאת, בפועל הן נמנעו, בדומה לכנסים קודמים, מלדרוש ממועצת הנגידים לנקוט לאלתר צעד מעשי מול אירן. עם זאת, הן הדגישו, כי אם התנהלותה של אירן לא תשתנה עד הכינוס הבא, האמור להיערך עוד כשלושה חודשים, יהיה על סבא"א ומועצת הנגידים להתייחס אחרת ובין היתר לקבל החלטה חדשה, שתתייחס להתנהלותה של אירן.
שלוש המדינות האירופיות תוקפות בחריפות את אירן על שאינה משתפת פעולה עם סבא"א למרות החלטות רבות שדרשו ממנה במפורש לענות על שאלות הסוכנות, האחרונה שבהן בנובמבר 2022. לכן, קובעת ההצהרה המשותפת, ‏אירן לא הצליחה להפיג חששות ארוכי שנים לגבי פעולותיה.
ההצהרה אף קובעת, כי בשל אי-דיווח אירני לסוכנות לגבי בניית מתקנים חדשים, הסוכנות נאלצת להסתמך על תצלומי לווין זמינים מסחרית כדי לפקח על פעילויות אלה – מה שמדאיג במיוחד לאור ההיסטוריה האירנית של בניית מתקני גרעין לא מוצהרים. האירופיות קובעות בהצהרה, כי "פעולות אלו מטילות ספק סביר האם אירן מתכוונת לעמוד במלוא מחויבותה לשתף פעולה עם סבא"א".
לדבריהן, "התנהלות זו מוכיחה כי סבא"א לא מסוגלת לספק אישור לאופי השלו של תוכנית הגרעין של אירן". לכן קובעות שלוש האירופיות, כי בישיבתו הבאה יהיה על פורום הנגידים לאמץ החלטה ולשקול פעולות עתידיות, כולל קביעה שאירן מצויה באי-ציות של מחויבויותיה לאמנת ה-NPT (קביעה שמשמעותה העברת הטיפול למועצת הביטחון של האו"ם).

אירן טוענת שההתבטאויות "פוליטיות"
ביטחון עצמי גובר של טהרן [צילום: ליסה לוטנר, AP]

ארה"ב בהודעתה, מעבר להתקפה חריפה על התנהלותה של אירן, הודיעה, כי אם אירן לא תשתף פעולה עם הסוכנות עד הכנס הבא - הממשל יבקש מראש סבא"א לספק "דוח מקיף" על הפעילות הגרעינית של אירן, רחב יותר מסיכום הפעילות הרבעוני. עוד נאמר: "בהתבסס על תוכן הדוח, ננקוט צעדים המתאימים שיביעו את התמיכה בסבא"א ובמשטר הגלובלי לאי הפצת נשק גרעיני". נראה, כי הכוונה האמריקנית היא לדרוש מהסוכנות מסמך בדומה לנספח המיוחד שהכינה בסוף 2011 ואשר התייחס לממד הצבאי האפשרי בתוכנית הגרעין האירנית. התייחסות זו של סבא"א הייתה בין הגורמים המרכזיים שהניעו את תהליך הטלת הסנקציות על אירן.
החלטת ארה"ב והאירופיות להימנע מלדרוש ממועצה הנגידים של סבא"א לנקוט כבר עתה בצעדים קונקרטיים לא נובעת, כפי שגם עולה בבירור מההודעות השונות, מראייה מקלה של תמונת המצב, אלא בעיקר מחשש מתגובת אירן וקושי להתמודד איתה על-רקע המלחמה בין ישראל לחמאס ולגרורותיה של אירן, ובמיוחד על-רקע הבחירות הקרבות לנשיאות ארה"ב.
ואכן, נראה כי עיקר ההתנגדות להחלטה משמעותית נגד אירן הגיעה מוושינגטון. לאחר שכשלו מאמצי הממשל לחזור להסכם הגרעין שממנו פרש ב-2018, הוא מעדיף כעת לדחות את ההחלטה למועד רחוק יותר. הממשל מודע לאיום שמציבה אירן, ובשימוע בקונגרס אמר לאחרונה מפקד פיקוד מרכז האמריקני (סנטקום), הגנרל מייקל קורילה, כי האירועים מאז 7 באוקטובר אפשרו לאירן לנצל את ההזדמנות התקדימית לעצב את האזור לטובתה על-ידי הפעלת כלל שלוחיה.
בדבריו התמקד קורילה בצורך לגבות מחיר מאירן בשל פעילות זו. למרות שהדגיש, כי הייצור של אורניום מועשר ל-60% על-ידי אירן עלה בשנה האחרונה ב-39%, הוא נמנע מלפרט את המשמעויות הנובעות מכך, כמו גם מה נדרש לעשות בתגובה. בינתיים, גורמים בישראל הדליפו לתקשורת כי בתקופה האחרונה, אירן פועלת להשיג כמה רכיבים הנדרשים לפצצה גרעינית – אלה הנדרשים להרכבת ראש נפץ גרעיני, להבדיל מלצורך העשרת אורניום. לדברי בכיר ישראלי, מדובר ב"פעולות מטרידות מאוד".
אירן מצידה, עוד לפני פרסום הדוח, תקפה את התבטאויות גרוסי כ"פוליטיות". דובר משרד החוץ חזר והדגיש, כי דוחות הסוכנות בעבר מצאו שתוכנית הגרעין עובדמת במסגרת המחויבויות של אירן, וכי השימוש בנשק גרעיני אינו חלק מהדוקטרינה הצבאית האירנית. כן מסרה טהרן כי היא דיללה חלק קטן של החומר המועשר ל-60% לרמה נמוכה יותר (צעד נעדר חשיבות ממשית).
אולם, אירן התנגדה לביקור של גרוסי, שהביע רצון לקיימו עוד לפני כינוס פורום הנגידים. מהלך אירני זה נועד הן להפעיל לחץ על גרוסי, התוקף לאחרונה בפומבי את העדר שיתוף הפעולה של טהרן עם סבא"א, והן משום שאין בכוונתה להיענות לדרישותיו. בתגובת הארגון לאנרגיה גרעינית של אירן לדוח נאמר כי אירן אינה מחויבת לענות לשאלות הסוכנות שמתבססות, לדבריה, על מידע כוזב ומסמכים לא מאומתים. המכתב של אירן דורש מסבא"א לחדול מהטיית העובדות ומבהיר, כי מול הסירוב לאשר כניסת פקחים מסוימים אישרה אירן 14 פקחים חדשים. נראה, כי הביטחון העצמי האירני גבר גם על-רקע ההבנה, כי אין פני וושינגטון לעימות בעת הזו, וכן ההבנה, כי היא עצמה נהנית מהמטרייה המדינית הרוסית, שמגנה עליה הן בדיוני פורום הנגידים והן במועצת הביטחון.
בשורה התחתונה: הדוח האחרון של סבא"א אינו מותיר ספק שאירן ממשיכה לקדם במרץ את תוכנית הגרעין שלה. בנסיבות אלה מחריפה הבעייתיות הנובעת מחוסר היכולת של סבא"א לממש את אחריותה ולהציג תמונה מלאה ואמינה של ההתקדמות בתוכנית הגרעין. ארה"ב והאירופיות, שאיבדו למעשה תקווה שניתן יהיה לקדם בשנה הקרובה הסכם חדש עם אירן, מתמקדות בעיקר בניהול המשבר בתקווה ש"איומיהן" בדבר צעדים עתידיים ירתיעו את אירן.
מנגד נראה, כי מבחינת טהרן כל עוד היא אינה מעשירה ל-90% (צעד לא הכרחי בעת הנוכחית), היא יכולה להמשיך ולקדם את תוכניתה בלי להסתכן בעימות חריף עם ארה"ב - מה גם שעוד שנתיים יפוג תוקפו של סעיף חידוש הסנקציות (snapback), שהוא מנוף הלחץ האפקטיבי היחיד המשולב בהחלטת מועצת הביטחון שאימצה את הסכם הגרעין.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  16/03/2024   |   עודכן:  16/03/2024
+השמרנים באירן התחזקו - במחיר אובדן לגיטימציה
13:21 16/03/24  |  רז צימט   |   לרשימה המלאה

מאחר שמנעו מראש את התמודדותם של יריביהם העיקריים, תומכיו של חמנאי ביצרו את שליטתם בפרלמנט ובמועצה שתבחר את יורשו - אבל המחיר הוא החרפה של אובדן אמון הציבור

מאבק פנימי בתוך המחנה השמרני [צילום: וחיד סאלמי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סבא"א שוב אינה מגיבה להפרות האירניות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
רז צימט
מאחר שמנעו מראש את התמודדותם של יריביהם העיקריים, תומכיו של חמנאי ביצרו את שליטתם בפרלמנט ובמועצה שתבחר את יורשו - אבל המחיר הוא החרפה של אובדן אמון הציבור
איתמר לוין
הערכת האיומים השנתית של קהילת המודיעין האמריקנית צופה שצה"ל יתקשה לנטרל את התשתית התת-קרקעית של חמאס, לצד הפגנות נרחבות שידרשו את התפטרותו של נתניהו ועריכת בחירות    מזהירה מפני סכנת להסלמת העימות וצופה שישראל תמצא את עצמה בפני לחץ בינלאומי גובר
איתמר לוין
הקיצוניים השתלטו על רשימות המועמדים לפרלמנט ולמועצת היועצים שתבחר את המנהיג העליון הבא, וכהני הדת אפילו לא מנסים להמריץ את המצביעים - מדווח אקונומיסט    במקביל, אירן מנסה לשלוח איתותים של מתינות כלפי ישראל - ללא הצלחה מרובה
זלמן שובל
באחרונה התגלה שבסניפים של שניים מהבנקים הגדולים הפועלים בבריטניה, ולמרבה האירוניה מדובר בסניפים שנמצאים בסמיכות לארמון בקינגהאם של משפחת המלוכה, נפתחו בשנים האחרונות חשבונות של חברות-קש בריטיות שבפועל היו בשליטת המודיעין האירני
רפי לאופרט
האידאולוגיה והאסטרטגיה של מלחמה אסימטרית אותה מקדש ומאמץ האיסלאם, עיקרה הקרבת אנשים לא-לוחמים לטובת מימוש מטרותיו של הטרור האלים; וזאת לצד הגנה על טרור זה כאילו הוא מייצג את "היכל הצדק" בעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il