X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
זכותו של הריבון לשנות מערכות קיימות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
בהצעת לוין-סער לבחירת שופטים יש משגים; בהצעה לחוק החקיקה יש רכיבים פסולים
ההצעה המקורית של לוין לפוליטיזציה של הוועדה לבחירת שופטים הייתה פסולה וטוב שירדה מעל הפרק ההצעה הנוכחית בעייתית בכמה מן הפרטים, אך ניתן להתגבר על כך יש להתנגד בתוקף למניעת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד והכבדת הביקורת על חקיקה רגילה

בכל תחום בחיים יש הצעות טובות והצעות סבירות, הצעות שגויות והצעות פסולות. את הטובות ראוי ליישם, את הסבירות אפשר ליישם, את השגויות רצוי לדחות, את הפסולות חובה לדחות. חשובה במיוחד היא האבחנה בין שתי האחרונות, כדי לדעת על מה וכיצד להילחם.
הצעתו של יריב לוין להעניק לקואליציה רוב בוועדה לבחירת שופטים הייתה פסולה. פוליטיזציה של בחירת השופטים היא סממן מרכזי למדינות שאינן דמוקרטיות, ומהווה פגיעה אנושה בשמירה על זכויות היסוד של הפרט. לכן, הייתה חובה להיאבק נגדה בכל דרך חוקית. נראה שהמאבק הצליח ואחרי שנתיים לוין מוותר על הרעיון בגרסתו הקיצונית. מגיעה לו מילה טובה על כך שסוף-סוף, אחרי שגרם נזק אדיר, הוא מוכן לסגת מהחלק החשוב ביותר מבחינתו ברפורמה/הפיכה שהציג.
ההצעה החלופית שהציגו היום (9.1.25) לוין וגדעון סער בנוגע לוועדה לבחירת שופטים איננה פסולה. לכל היותר אפשר לטעון שהיא שגויה. יש בה פרטים המצריכים תיקון וחידוד. היא מביאה לידי ביטוי את זכותו של הריבון - העם באמצעות הכנסת - לשנות מערכות קיימות, גם אם הן פועלות היטב וגם אם הוא שוגה. זו זכות יסוד בדמוקרטיה, ואם הציבור לא יהיה מרוצה - הוא יאמר את דברו בקלפי (למרות שברור שזה לא יהיה הנושא המרכזי בבחירות הבאות).
ההצעה בנוגע לחוק יסוד החקיקה בעייתית יותר ובמתכונתה הנוכחית היא פסולה, שכן - כפי שנסביר בהמשך - היא מאפשרת לממשלה לעשות כמעט הכל במעטה של חוק יסוד ולא מעט במסגרת חקיקה ראשית, כולל פגיעה בזכויות בסיסיות ובעקרונות בסיסיים. כל עוד היא מונעת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד ומקשה משמעותית את הביקורת השיפוטית על חקיקה בכלל - יש להתנגד לה בתוקף וגם תהיה עילה ברורה לפסול אותה בבג"ץ.
עוד יש לזכור, כי מדובר בחלק אחד בלבד - גם אם החשוב ביותר - של מהלכי הקואליציה הנוכחית לפגיעה בדמוקרטיה. על סדר היום נמצאים גם הדחת היועצת המשפטית לממשלה, פירוק תאגיד כאן, החלשה ניכרת של לשכת עורכי הדין, פוליטיזציה של מינוי נציב שירות המדינה ועוד. אם הממשלה ובנימין נתניהו באמת רוצים להרגיע את הרוחות - וספק רב אם הם רוצים - גם יתר הצעדים צריכים לרדת מעל השולחן.

הוועדה לבחירת שופטים
לא מדויק לומר שיישמר הרוב המקצועי [צילום: מיכאל דימנשטיין, לע"מ]

ההצעה: החלפת נציגי לשכת עורכי הדין לצד שמירה על רוב של אנשי המקצוע בוועדה והתבססות על המבנה הקיים. ההרכב יכלול שני שרים, שני ח"כים, שני עורכי דין ושלושה שופטים.
במקום נציגי לשכת עורכי הדין יכהנו בוועדה שני עורכי דין, אחד לפי בחירת הקואליציה והשני לפי בחירת האופוזיציה. עורכי הדין יהיו בעלי ניסיון של לפחות עשר שנים בליטיגציה בבתי המשפט. בתקופת כהונתם כחברי הוועדה הם לא יוכלו להופיע בבתי המשפט. יישמר הרוב המקצועי בוועדה.
האמירה שיישמר הרוב של אנשי מקצוע אינה מדויקת. עורכי דין שימנו הפוליטיקאים יהיו מזוהים איתם ועלולים להיות עושי דברם; אפשר להקטין במידת-מה חשש זה אם ייקבע שהם יכהנו רק קדנציה אחת, כך שלא יצטרכו להתחנף למאן דהוא כדי להיבחר שוב. זהו מהלך שגוי, המעניק למעשה רוב לפוליטיקאים בוועדה, אך לא לקואליציה לבדה – ולכן הוא אינו פסול.
הוצאת נציגי הלשכה מהוועדה אינה נקייה מספקות. הלשכה מכירה את המועמדים לשיפוט ואת השופטים המכהנים, ומבטאת את קולם של "לקוחות" בתי המשפט. לצד זאת, מעמדה בשפל מסיבות ידועות, ולעיתים דומה ששופטים אינם פועלים נגד עורכי דין (למשל בהטלת הוצאות אישיות) מחשש שייפגעו בקידומם. פתרון אפשרי הוא להעניק ללשכה משקיף בוועדה, או לקבוע שעורכי הדין מטעם הכנסת ימונו בהתייעצות איתה. אפשר גם להותיר את נציגיה בוועדה לצד הוספת עורכי הדין שימנו הח"כים.
ההצעה: יידרש רוב של חמישה מקרב חברי הוועדה לבחירה בכלל הערכאות. בערכאות הנמוכות הרוב יהיה חייב לכלול לפחות חבר קואליציה אחד, חבר אופוזיציה אחד ושופט אחד. נציגי בית המשפט העליון בוועדה לא יוכלו להטיל וטו על בחירת שופטים לבית משפט זה כאשר יתגבש בוועדה רוב לכך. מינוי שופט לבית המשפט העליון ידרוש תמיכת לפחות חבר קואליציה אחד וחבר אופוזיציה אחד.
המשמעות היא שלא תהיה בחירת שופטים ברוב קואליציוני, ובד בבד לא תהיה בחירת שופטים ברוב שאינו כולל אף נציג מטעם הקואליציה. בהתחשב בתפקידי בג"ץ, לרבות ביקורת שיפוטית על חקיקה, נכון שבסיס ההסכמה לערכאה זו יורכב מנציגי קואליציה ואופוזיציה.
כאן יש הטעיה. כיום אומנם יש לשופטי בית העליון "וטו" בבחירה לערכאה זו, אך הוא תוצאה של תיקון שיזם סער עצמו לפני מספר שנים, ולפיו יש צורך בשבעה קולות למינוי שופט לעליון. ההצעה כעת היא למעשה לחזור למצב הקודם, עם שני שינויים: בלי נציגי לשכת עורכי הדין ועם יותר נציגים פוליטיים; לאופוזיציה יהיה וטו אם הקואליציה לא תגיע להסכמה עם השופטים. זהו מצב שאמור לעודד הסכמות, אבל גם עלול להוביל לשיתוק (ובכך נעסוק בהמשך).
יש היגיון בכך שלא ייבחר שופט שלא יזכה לתמיכת אף נציג מהקואליציה, גם אם יש לזה ריח פוליטי. מאחר שהכנסת היא הריבון, אין זה סביר שמינויים כה חשובים ייעשו בניגוד לדעת הרוב בה. יש לקוות, כי המנגנון המוצע – שהוא מסורבל במידת-מה – לא יוביל לשיתוק בבחירה לערכאות הנמוכות; הרבה מאוד יהיה תלוי ברצון הטוב ובתום הלב של כל חברי הוועדה.
ההצעה: על-מנת למנוע שיתוק בהעדר הסכמות על מינויים לעליון, במקרה בו ישנם שני תקנים פנויים וחלפה שנה ללא מינוי, יופעל ההסדר הבא: נציגי הקואליציה/האופוזיציה יציגו כל אחד שלושה מועמדים – מהם יבחר הצד השני (יחד עם נציגי השופטים) אחד.
מנגנון זה עלול לעודד את חברי הוועדה, ובמיוחד את שר המשפטים העומד בראשה, למנוע בחירת שופטים לעליון במשך שנה, כדי שיוכלו לכפות לפחות מועמד אחד שלהם, גם אם כל המועמדים שיציגו לא יהיו ראויים (אובייקטיבית או סובייקטיבית). לוין למעשה מכניס כאן חלק מהצעת הפשרה שנדחתה בידי השופטים, ושמטרתה הברורה הייתה לקדם לעליון אחד מיוזמי הרפורמה.
מנגנון טוב יותר יהיה בו השופטים הם שיציגו שלושה מועמדים לכל צד. אפשרות נוספת היא לחייב לבחור את שופטי העליון לפחות חצי שנה לפני שמתפנה תקן, ולקבוע שאם הדבר לא ייעשה – תוארך בשנתיים כהונתו של השופט הפורש; זה יהיה תמריץ להימנע ממבוי סתום.
ההצעה: ייקבע בחוק כי נציגי הכנסת בוועדה יהיו אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה. זאת, בניגוד למצב הקיים בו החברות חוצת המחנות אינה מוסדרת ואינה מובטחת.
תיקון חשוב מאוד ומבורך, שחבל שלא נעשה לפני זמן רב.
ההצעה: התיקון יהיה פרוספקטיבי וייכנס לתוקפו החל מהכנסת הבאה.
הצעה נכונה המונעת את שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק, אם כי לא ברור מה יקרה עד הכנסת הבאה בתחום המינויים לבית המשפט העליון. כבר כיום חסרים שלושה שופטים ובעוד שמונה חודשים יחסרו ארבעה. כמו-כן, מוטב לקבוע שיהיה צורך באשרור פוזיטיבי של השינויים בידי הכנסת הבאה, כך שמהלכים כה חשובים יזכו לאשרור בזמן אמת – או שהקואליציה הבאה תוכל לשנות אותם.

עקרונות לחוק יסוד החקיקה
12.5 שופטים אמרו שיש זכות לפסול חוק יסוד [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ההצעה: יקודם חוק יסוד החקיקה שיקבע בין היתר את ההסדרים הנוגעים לחוקי יסוד.
הגיע הזמן. יש חוקי יסוד הקובעים כיצד מתנהלת הרשות המבצעת וכיצד פועלת הרשות השופטת, אך אין חוק יסוד המסדיר את התפקיד החשוב ביותר של הרשות המחוקקת. במסגרת זו מן הראוי לבחון שריון של כל חוקי יסוד הקיימים והעתידיים, כך שיהיה צורך ברוב מיוחס כדי לשנות אותם.
חוקי יסוד יעסקו בנושאים מוגדרים בלבד: זהות המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי ואופיה הדמוקרטי, זכויות האדם וסדרי המשטר.
לכאורה הצעה נכונה, המיועדת למנוע מן הקואליציה להעביר כל דבר בחוק יסוד שיהיה חסין מפני ביקורת שיפוטית. אולם, בכך אין די, משום שעם קצת יצירתיות – אפשר להכניס הרבה מאוד תחת הכותרות הללו, כולל פגיעה בחופש הביטוי והמחאה, בחופש העיתונות, בזכויות אסירים ועוד ועוד.
ההצעה: הליכי החקיקה של חוק יסוד, תיקונו או ביטולו יהיו שונים מחקיקת חוק רגיל ויבטיחו שלא ניתן יהיה לחוקק חוק יסוד במחטף או בשל דרישות קואליציוניות.
מוצדק לחלוטין, ודאי לנוכח הקלות הבלתי-נסבלת בה חוקי יסוד משתנים בשנים האחרונות. כאן תהיה חשיבות עצומה לפרטים: האם יהיה צורך בארבע קריאות? איזה רוב יידרש? האם יהיה צורך באשרור הכנסת הבאה? האם יהיו דרישות מחמירות יותר לביטול/שינוי מאשר לחקיקה ראשונית?
ההצעה: לא תהיה ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, למעט חוקי יסוד הפוגעים בשוויון בבחירות שיוכלו להיפסל ברוב של שלושה רבעים משופטי בית המשפט.
זהו החלק הפסול בהצעה. בבג"ץ עילת הסבירות קבעו 12.5 מבין 15 השופטים (כולל רוב השמרנים ושופט אחד שסבר שזה רק בנסיבות קיצוניות), כי לבג"ץ יש זכות לפסול חוק יסוד בשל פגיעה ביסודות המשטר והשיטה. בלי ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד – ניתן יהיה לפגוע באמצעותם בצורה קשה בזכויות יסוד ובעמודי התווך של המדינה היהודית והדמוקרטית.
ההצעה: ביקורת שיפוטית על חקיקה ראשית תיעשה רק על-ידי בית המשפט העליון, והרוב הדרוש לפסילה יהיה לפחות מחצית מכלל שופטי בית המשפט העליון. הרכב לעניין זה יהיה מתשעה ומעלה.
החלק הראשון סביר לגמרי. החלק השני לא ברור: בבית המשפט העליון יש (או אמורים להיות) 15 שופטים. מחצית היא שמונה מהם. האם יהיה צורך ברוב של שמונה בכל הרכב, גם אם הוא יהיה בן תשעה שופטים? האם הרוב הוא תמיד שמונה, או מחצית ממספר השופטים בפועל? בכל מקרה, זהו תנאי דרקוני מדי, העלול לאיין את הביקורת השיפוטית על חקיקה ראשית בכלל (ולא רק על חוקי יסוד) ולהעניק זכות וטו למיעוט. גם היבט זה של ההצעה הוא פסול.
ההצעה: יחוקק חוק יסוד שיהפוך לזכויות חוקתיות את זכויות האזרח בהליך הפלילי (חקירה ומשפט).
בעיקרון זהו צעד ראוי, אך הפרטים יכריעו. יש להקפיד על איזון נכון בין זכויותיהם של חשודים לבין זכויותיהם של קורבנות עבירה והציבור בכלל, ולמנוע מצב בו החוטא ייצא נשכר בשל הגנת יתר עליו.

תאריך:  09/01/2025   |   עודכן:  09/01/2025
+בין תיקון היסטורי לפוליטיזציה מסוכנת: התגובות על מתווה הוועדה לבחירת שופטים
18:10 09/01/25  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

המתווה שגובש על-ידי שר המשפטים יריב לוין ושר החוץ גדעון סער עורר גל תגובות במערכת הפוליטית ושפת  ▪  הקואליציה מברכת על מהלך "לטובת אחדות העם", בעוד האופוזיציה מזהירה מפני "פגיעה באיזונים הדמוקרטיים"  ▪  לשכת עורכי הדין מתריעה מפני "השלכות חמורות"

לפיד. לא מתייחס לגופו של המתווה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הסכמה היסטורית: לוין וסער הגיעו לפשרה על הרכב הוועדה לבחירת שופטים
17:04 09/01/25  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לאחר שנה וחצי של שיחות, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ושר החוץ גדעון סער הגיעו להסכמות בנוגע לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לצד עקרונות לחוק יסוד: החקיקה  ▪  המתווה כולל מנגנונים להסכמה חוצת מחנות ושמירה על איזון בין קואליציה ואופוזיציה

לוין וסער. הגיעו להסכמה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בהצעת לוין-סער לבחירת שופטים יש משגים; בהצעה לחוק החקיקה יש רכיבים פסולים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
עידן יוסף
המתווה שגובש על-ידי שר המשפטים יריב לוין ושר החוץ גדעון סער עורר גל תגובות במערכת הפוליטית ושפת    הקואליציה מברכת על מהלך "לטובת אחדות העם", בעוד האופוזיציה מזהירה מפני "פגיעה באיזונים הדמוקרטיים"    לשכת עורכי הדין מתריעה מפני "השלכות חמורות"
עידן יוסף
לאחר שנה וחצי של שיחות, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ושר החוץ גדעון סער הגיעו להסכמות בנוגע לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לצד עקרונות לחוק יסוד: החקיקה    המתווה כולל מנגנונים להסכמה חוצת מחנות ושמירה על איזון בין קואליציה ואופוזיציה
איתמר לוין
הייעוץ המשפטי לוועדה: מהלך בעייתי    רוטמן: אין סיבה לשלם "סכומים גבוהים ומיותרים" כאשר לוועד המרכזי ולוועדי המחוזות יש עודפים של 30 מיליון שקל
עידן יוסף
דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חושף כי הירידה הדרמטית בהשקעות ב-2023 בתעשיית ההייטק הישראלית נבעה בעיקר ממגמות עולמיות    לא נמצאו עדויות ישירות לקשר בין המחאה על הרפורמה המשפטית לבין האטת הפעילות בענף
ח"כ אמיר אוחנה
בתגובתה היום, כמו במקרים נוספים, גלי בהרב מיארה מוכיחה כי אינה ראויה לתפקידה או למשרה ציבורית כלשהי    שוב ושוב היא פועלת מתוך שכרון כוח ובחד-צדדיות, ללא כל יושרה מקצועית או אישית ונגד האינטרס הציבורי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il