X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יש סימנים רבים שלח"י הייתה בסוף ימיה מחתרת פרו-סובייטית. זה עוד לא אומר שיצחק שמיר היה מרגל
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

לפני שבועות אחדים פרסם תום שגב בטור ההיסטורי שלו ב'הארץ' שיצחק שמיר היה אולי מרגל סובייטי. הוא כתב זאת אחרי שנכח בהרצאה של גדעון רמז ואיזבלה גינור שנערכה ב-17 ביוני, כלומר לפני כחודש, במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.
אולי זאת הייתה טעות ואולי לא. אבל לא היה בהרצאת בני הזוג כל רמז לאפשרות ששמיר היה מרגל. אלא אם עושים השלכה מאוד ספקולטיבית על קביעתם שהסובייטים השקיעו מאמץ רציני עוד בשנות ה-30 להחדיר סוכנים שלהם למחתרות הלאומיות של היישוב היהודי בארץ ישראל. ייתכן שסוכן הנקוו"ד גייס את שמיר באריתריאה. אבל אם זאת לא בדיחה, אז החשדת שמיר בצורה כזאת היא לא אחראית ולא סבירה.
הרצאת רמז וגינור מסתמכת על מחקר מקיף שהם עורכים על הריגול הסובייטי בארץ ישראל בימי המנדט הבריטי וראשית שנות המדינה. בהרצאתם קבעו בני הזוג שמחתרת לח"י אכן פעלה באוריינטציה פרו-סובייטית בסוף שנות ה-40. גורמים סובייטיים אכן התפארו בכך שהחדירו סוכן לצמרת אחת המחתרות. לפחות שניים מהנהגת לח"י, יצחק יזרניצקי-שמיר ונתן ילין-מור, היו פרו-סובייטים. אבל רמז וגינור שמו את הדגש דווקא על ילין-מור. אני יודע את זה משום שבמקרה גם אני נכחתי בהרצאה. שאלתי אותם ספציפית על ילין-מור ועל משה סנה.
לגבי משה סנה הממצאים קובעים בצורה די חד-משמעית, על סמך לא מעט אקדחים מעשנים, שהוא היה "ללא ספק מודיע וסוכן השפעה. אולי סייען מרצון. ויש על כך דיווחים מהשגרירות הסובייטית בישראל", אמרו רמז וגינור.
לגבי ילין-מור הם אמרו שכנראה גם הוא היה סוכן סובייטי, אך כאן מדובר רק בראיות נסיבתיות המצביעות על נאמנותו לסובייטים. "למשל, אפילו המודעות של לח"י ב-1948 קרובות בנוסח שלהן יותר למק"י מאשר למפ"ם", אמרו רמז וגינור.
יש התלבטות לגבי רצח ברנדוט, המתווך מטעם האו"ם, בידי לח"י. רוב הניתוחים אומרים שאין אקדח מעשן לגבי קשר סובייטי להתנקשות. "אך לסובייטים היה עניין ברצח", אמרו השניים בהרצאתם. "הסובייטים, כמו לח"י, חשבו שברנדוט מייצג את הבריטים. מחליפו של ברנדוט, רלף באנץ', שלח את חפציו של ברנדוט, ומי שניסה ליירט את חבילת החפצים שלו באיטליה היה לא אחר מאשר אנתוני בלאנט, אחד מרביעיית מרגלי קמברידג' שפעלו בשירות הסובייטים".
החל בסיפור החפצים של ברנדוט וכלה ברצח המסתורי של הקצין הפולני ויטולד הולניצקי בירושלים כחצי שנה לפני רצח ברנדוט, מתקבלת תמונה של ירושלים כמרחשה דומה מאוד לווינה של אותם ימים. ירושלים כזירה לא שולית בכלל של המלחמה הקרה. החיסול של ויטולד הולניצקי הוא בהחלט אקדח מעשן לגבי הנכונות של צמרת לח"י לתת שירות לברית המועצות - ללא שום קשר למלחמת השחרור של עם ישראל באותה עת. הולניצקי חוסל על-ידי לח"י מטעם הסובייטים.
בזיכרונותיו כתב ילין-מור שזו הייתה טעות, מישהו הוציא אותו להורג לשווא. הולניצקי הפולני לא בגד ולא הלשין; הוא היה אחראי בירושלים מטעם ממשלת המנדט על נכסי האויב, דהיינו גרמניה ואיטליה. יותר מזה: בשנות ה-30 הוא היה דיפלומט פולני וידיד של אברהם שטרן. הוא סייע אז למחתרות הלאומיות. אלא שב-1948 הוא זוהה על-ידי הסובייטים כאנטי-קומוניסט ומאוד פרו-אמריקני, שאף היה מתואם עם המודיעין האמריקני. בחודשים שלפני הירצחו, כבר באוקטובר 1947, הוא החל לחשוש שהוא מהווה מטרה ל"מחתרות פרו-קומוניסטיות" בירושלים. אבל לבני הזוג רמז וגינור יש עוד הרבה יותר פרטים מפתיעים על הנושא ובקרוב הם יפרסמו את ממצאיהם.
מה שבטוח הוא שרצח ברנדוט חיסל את לח"י בישראל. מבחינתו של ילין-מור, המאבק האנטי-אימפריאליסטי היה יותר חשוב מהקוממיות היהודית החדשה. הסובייטים העבירו את ההימור הארץ-ישראלי שלהם למפ"ם. שם כיכבו שני סוכנים בכירים שלהם, משה סנה וישראל בר. אבל זה כבר סיפור אחר.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  21/07/2010   |   עודכן:  21/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אברהם שטרן  תום שגב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחי אדומה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  22/07/10 04:48
2
אמנון, הדמיון שלך משוחרר מידי
משה חכים  |  22/07/10 21:32
3
שיירבו מרגלים כשמיר בישראל=לא
קורןנאוה טבריה  |  23/07/10 06:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צור ארליך
כשהמלחמה על התודעה הפכה למלחמת קיום בעבור מדינת ישראל, רונן שובל העדיף לוותר על ירח דבש, ולהקים את תנועת 'אם תרצו'    כעת הוא מבקש לתת כלים ציוניים בספר חדש שדכה לכותר האנגלי 'חזון הרצל 2.0'    זהו מניפסט ציוני ברמה מספקת שבעל תואר שני יתעניין בו, אבל נהיר דיו כדי שבן ה־17 יקבל ממנו כלים לגיבוש השקפת עולם"    'מדינת היהודים', הדור הבא
אורן פרסיקו
העיתונאים שסיקרו מקרוב את המשט לעזה מבקשים ממדינת ישראל להשיב להם את הציוד האישי והמקצועי שהוחרם מהם    אגודת העיתונאים ירושלים התגייסה לייצג אותם
ירון זכאי
השופטים נטשו את מלאכת השיפוט והניחו לתביעה להעמיס על שולחנם תביעות נלעגות נגד אנשים נורמטיביים במקום לעסוק במשפט עקרוני נגד עבריינים אמיתיים
גדי להב
גדי להב חושב שאם הגענו למצב בו מקס שפקס המדושן והמגלומן הוא זה שמושך בחוטים, מגלגל הדחות והסטאר האמיתי בעונת הנו-סטארס הזו, אולי כדאי שנדיח את עצמנו מהמזרח התיכון
אמנון לורד
התמיכה של יהודי ארצות הברית באובמה צנחה מ-78 אחוז - שיעור התמיכה העצום שאובמה קיבל ביום הבחירות מהיהודים - ל-42 אחוז. זה לא קרה בגלל ביטוח הבריאות, ואפילו לא בגלל דליפת הנפט במפרץ מקסיקו
רשימות נוספות
עניין סמנטי  /  גדעון דוקוב
השאמאנים של הריקנות  /  חגית כהן
מיליון שקל על 3.5 חדרים בבניין ישן  /  גדעון דוקוב
ההינתקות הובילה למתקפת גולדסטון  /  אורי הייטנר
יוצאים קבוע  /  צור ארליך
מלחמת מורל  /  עדי ארבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il