X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תמיכת הליגה הערבית בשיחות הישירות

אקטיביזם ערבי או תיאטרון פוליטי?

בעוד שרוב מדינות ערב המרכזיות מעוניינות, ללא ספק, בחידוש מה שנראה כתהליך שלום בר קיימא, הרי שהן אינן נכונות לחשוף את עצמן להאשמות שהן מנסות בשנית לחתור תחת מה שנותר מתפקידו של אש"ף כ"דובר הלגיטימי הבלעדי" של הפלשתינים
▪  ▪  ▪
עבאס. גישות אידיאולוגיות [צילום: AP]
רתיעת עבאס ממשא-ומתן ישיר אפשרה לראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות מבחן יוצא-דופן של אומץ פוליטי - או האומץ להסכים לוויתורים ולעמוד מול זעמם של אנשי מפלגתו שלו ושותפיו לקואליציה, או האומץ לסרב לוויתורים ולעמוד מול זעמם של המבקרים מבית ושל שותפים בינלאומיים מרכזיים, לרבות אלה שסייעו לספק את תביעתו העיקשת של נתניהו לשיחות ישירות באמצעות הפעלת לחץ על עבאס לחזור לשולחן המשא-ומתן.

במבט ראשון, חוסר נכונותו של נשיא הרשות הפלשתינית ויושב-ראש הארגון לשחרור פלשתין מחמוד עבאס (אבו מאזן) להתקדם משיחות קירבה (שלא באמת התקיימו בקירבה הדוקה), לשיחות ישירות עם ישראל נראית בלתי-מובנת. אך הדברים אינם בהכרח כפי שהם נראים.
התנגדות הפלשתינים לשיחות ישירות עם ישראל - שהושמעה לאחרונה בידי עבאס בפגישת שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר בשבוע האחרון של חודש יולי - משקפת באופן מסורתי גישות אידיאולוגיות או אינסטרומנטליות. הגישה האידיאולוגית אפיינה את אלה הדוחים כל רעיון של פיוס, ומאמינים כי מגע ישיר טומן בחובו לגיטימציה משתמעת בקיומה של מדינת ישראל, המבטלת את תוקף אמונותיהם שלהם. לכל היותר הם גילו נכונות לאפשר מגעים עקיפים כאמצעי בלתי-נמנע לתת מענה לצרכים חשובים בטווח הקצר, שלא ניתן להבטיחם בצורה אחרת. גישה זו אפיינה את כל הכוחות הפלשתינים הפוליטיים כמעט למן התחלת הסכסוך עד שננטשה בהדרגה בידי אש"ף בשלהי שנות ה-80 ובשנות ה-90, והיא עודנה המוטיב המרכזי של החמאס, הג'האד האיסלאמי וארגוני סירוב קטנים יותר.
הגישה השנייה למשא-ומתן, זו האינסטרומנטלית, הנחתה על-פי רוב את פעולתו של אש"ף/פת"ח מאז שתמך ברעיון יישוב הסכסוך באמצעים מדיניים. על-פי אסכולה זו, שיחות המשא-ומתן מקובלות במישור העקרוני, אך יש לעשות כל מאמץ לערב בתהליך צדדים שלישיים חזקים (אשר במהלך העשורים האחרונים פירושם - ארצות הברית), כדי לתקן את חוסר האיזון בעוצמה, אשר על-פי ההנחה משחק לטובת הצד החזק יותר בכל משא-ומתן דו-צדדי. יתרה מכך, בעוד שהשיחות אינן מותנות לחלוטין בקיומם של הסכמים קודמים, הרי שבמצב האידיאלי יש לגייס מיומנות פוליטית בשלב שלפני תחילת השיחות כדי להבטיח קבלת ויתורים מוקדמים מישראל ו/או מארצות הברית בתמורה לוויתור המתגלם בעצם ההסכמה לשאת ולתת באופן ישיר.
דומה כי גישה זו הועמדה בסכנה, מכוח העמדה שאימץ עבאס בשנת 2009, כשתבע לא רק הפסקה מוחלטת של כל הבנייה בהתנחלויות מעבר לקו הירוק (בעקבות עמדתה של ארצות הברית), אלא גם הפך אותה לתנאי מוקדם לחידוש המשא-ומתן שנמשך, לסירוגין, מאז שנת 1993. ואכן, הוא הקשיח את עמדתו במהלך השנים 2009 ו-2010, ודרש הוספת תנאים מוקדמים חדשים, ובפרט ערבויות בנוגע לתוצאות השיחות בסוגיית הגבולות.
על-אף שהתברר, כמעט בוודאות, כי לא ניתן יהיה לממש תנאים אלה, עבאס לא יכול היה לחזור בו בקלות בגלל מגוון של מגבלות מבית, חלקן כאלה שהטיל על עצמו. נסיגה מהתנאים שהציב צפויה לחזק לא רק את הדימוי של חולשה ושל חוסר עקביות שדבק בו בעקשנות במשך זמן רב, כי אם גם תחשוף אותו להאשמות בדבר כניעה מצידם של האידיאולוגים, בפרט חמא"ס ותומכיו מבחוץ.
ובכל זאת, ההתמדה במה שהחלק הרלוונטי של הקהילה הבינלאומית מחשיב כהתנהגות בלתי-סבירה, בעוד ישראל תובעת את קיומן של השיחות הישירות, סייעה להחליש את מאמצי הפלשתינים להעמיק את בידודה של ישראל או אפילו רק להבטיח את הארכת ההקפאה על בנייה בהתנחלויות. אכן, רתיעת עבאס ממשא-ומתן ישיר אפשרה לראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות מבחן יוצא-דופן של אומץ פוליטי - או האומץ להסכים לוויתורים ולעמוד מול זעמם של אנשי מפלגתו שלו ושותפיו לקואליציה, או האומץ לסרב לוויתורים ולעמוד מול זעמם של המבקרים מבית ושל שותפים בינלאומיים מרכזיים, לרבות אלה שסייעו לספק את תביעתו העיקשת של נתניהו לשיחות ישירות באמצעות הפעלת לחץ על עבאס לחזור לשולחן המשא-ומתן. יתרה מכך, הטיעון הפלשתיני השכיח ביותר נגד חידושן המיידי של השיחות הישירות - שהן יהיו בבחינת בזבוז זמן - נראה חסר-תוחלת, שכן אין בנמצא שימוש חלופי, פרודוקטיבי יותר, בזמן ה"מתפנה". זה היה נכון במיוחד אם המשימה הדחופה ביותר של דיפלומטיה לא הייתה השגת הסכם שלום, אלא להבטיח שהאשמה בגין הכישלון להשיג שלום תיפול על הצד האחר - בדיוק האופן שבו הסביר שר החוץ הקטרי בשבוע שעבר את תמיכתה של הליגה הערבית בשיחות הישירות.
מכל האמור לעיל עולה, כי עם פקיעת תקופתם בחודש ספטמבר הקרוב, הן של המנדט של הליגה הערבית לניהול שיחות קירבה עם ישראל והן של הקפאת הבנייה בגדה המערבית, התנגדותה של הרשות הפלשתינית לקריאות אמריקניות ואירופיות לחידוש השיחות הישירות, גם אם אינה נעדרת שיקולים פוליטיים פנימיים, הייתה בעיקרו של דבר עמדת פתיחה לפני המשא-ומתן. זו נועדה להפיק תמורה שוות ערך כאשר, או אפילו לפני שעבאס יקבל על עצמו את הוויתור ויציית להעדפה המוצהרת של הליגה הערבית. אכן, יתכן שכל המהלך של הליגה הערבית תואם מראש. אחרי הכל, בעוד שרוב מדינות ערב המרכזיות מעוניינות, ללא ספק, בחידוש מה שנראה כתהליך שלום בר קיימא, הרי שהן אינן נכונות לחשוף את עצמן להאשמות שהן מנסות בשנית לחתור תחת מה שנותר מתפקידו של אש"ף כ"דובר הלגיטימי הבלעדי" של הפלשתינים. ועבאס בוודאי איננו מעוניין לסכן את מה שהיה אחד מהישגיו ההיסטוריים הגדולים של יאסר ערפאת, "עצמאות ההחלטה הפלשתינית". מבחינתה של הליגה הערבית, מוטב לה, אם כך, להסכים לספק לעבאס את הרציונל הדרוש בוויכוח הפנימי לסגת מעמדה שהפכה לחרב פיפיות, ו"להתכופף" בפני לחץ שאין לעמוד בפניו של העולם כולו, לרבות אפילו של בני בריתו הערבים.
אם זהו אכן המקרה, אזי מה שתואר על-ידי אחדים כהישג אדיר לנתניהו עשוי להתברר כהישג אדיר לעבאס. לכל הפחות, חידוש השיחות הישירות בטרם יפוג תוקפו של הקפאת הבנייה יקשה לאין שיעור על נתניהו לא להאריכו. מעבר לכך, יש סיכוי שעבאס יצליח לממש הבנות כלשהן שהושגו ביחס לאופי המעורבות האמריקנית בתהליך, במקרה הלא בלתי-סביר, שהשיחות הדו-צדדיות יגיעו למבוי סתום.

תאריך:  08/08/2010   |   עודכן:  08/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אקטיביזם ערבי או תיאטרון פוליטי?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אורית קוך, עו"ד ניר הורנשטיין
פטורים והקלות המוענקים בחקיקת מיסוי מקרקעין הם זכות ולא חובה    לפעמים כדאי דווקא לוותר עליהם
יואב יצחק
אמנון אברמוביץ הפריח במהדורת ערוץ 2 תוכנו של "מסמך" בלי שבדק קודם לכן את אמיתותו    לו היה טורח לבדוק קודם לפרסום היה יכול בקלות להבין כי מדובר במסמך מפוברק מתחילתו ועד סופו    כלי התקשורת נופלים בפח כשהם מפמפמים את אותו מסמך ודורשים עכשיו חקירה, במקום להעמיד את אברמוביץ במקומו
חגית ששר
לא נעים להיות חקלאי ישראלי. מאשימים אותך בגזלת כמויות אדירות של מים, בייבוא עובדים זרים, בתאוות בצע, בהשתלטות על קרקעות המדינה ועוד ועוד. המדינה מטילה עליך מסים מופרכים, מונעת תקציבים, לא מתעניינת בקשיים, ומשאירה אותך לבד מול איתני הטבע וגנבי העזים. בהחלט לא נעים. אולי בגלל זה, בקרוב לא יישארו חקלאים בישראל
אלעזר לוין
News1 חושף את המשקיעים העיקריים מאחורי קרן ההשקעות הישראלית-אמריקנית הגדולה: ג'ורדן סטון, ג'יי צביבל, עו"ד פינחס מנדלוביץ', דוד כץ, שאול לובצקי וריצ'רד ליטון    רכשו עם אחרים נדל"ן ב-2.7 מיליארד דולר בארה"ב, בקנדה ובאנגליה - רק לא בישראל
אריה אבנרי
הבושה להימנות על קהילת הפוליטיקאים המושחתים התפוגגה בינתיים וחזרה ההסתאבות של איש הלא ישר בעיניו יעשה    על-רקע מציאות עגומה זו החלו אישים פוליטיים פורעי חוק ונשאי קלון מוסרי לזקוף קומתם מחדש במטרה לקושש אהדה ציבורית בגיבוי תקשורתי מפוקפק    הערות אזהרה (67)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il