X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מורדילו - הקריקטוריסט המפורסם - בפסטיבל אנימקס בסינמטק ת"א, מוכיח כי יצירתיות וחשק לעבוד הם סגולה לאריכות ימים
▪  ▪  ▪
ג'ירמו מורדילו, הג'ירף והפיל [צילום: יח"צ]

פסטיבל הקריקטורה, הקומיקס והאנימציה, "אנימקס" בסינמטק תל אביב, זכה השנה להצלחה אדירה. הפסטיבל, שחגג את שנתו העשירית, נמשך חמישה ימים ולאור התוכנית הגדושה וההיענות הגדולה של קהל האוהדים, נראה כי אפשר היה להאריכו לפחות לשבוע.
בין האטרקציות השנה בלטו אורחי הכבוד בפסטיבל, הקריקטוריסט הארגנטינאי מורדילו. רון דיימונד, מבכירי מפיקי האנימציה העצמאיים בהוליווד, ומייסד "מופע המופעים של האנימציה". ומשלנו - המאייר והאנימטור יוסי אבולעפיה, לשעבר ראש המחלקה לאנימציה בבצלאל (יצר אנימציה לטלוויזיה בישראל כמו "ניקוי ראש"), שהופיע עם הסופר מאיר שלו, ומחווה מיוחדת לצייר, המאייר והקריקטוריסט שמוליק כץ שהלך לעולמו ב-2010. טעימות מעבודותיהם הוצגו גם בתערוכה בסינמטק וברחבה בחוץ.

ג'ירמו מורדילו
[צילום: יח"צ]

"מישהו אמר שההומור הוא ביטוי מנומס של ייאוש. אצלי הוא ביטוי של פחד. ההומור בא מתוך חרדה. לכן בישראל יש הרבה הומור... בגלל המצב..."

ג'ירמו מורדילו, או "מורדייו" בצרפתית, הקריקטוריסט יליד ארגנטינה היה אורח מרכזי בפסטיבל. איוריו ההומוריסטיים, הצבעוניים ונטולי המילים זכו להצלחה כבירה בעולם. הדמויות החוזרות שלו הפכו לסימני היכר וטביעת אצבע שאין לפספס. לאורך השנים נוצרו על-פי איוריו גם כ-400 סרטי אנימציה קצרים ושלל מוצרי מרצ'נדייז שהפכו את מורדילו לאימפריה כלכלית.
מורדילו נולד ב-1932 בבואנוס איירס לזוג מהגרים מספרד ומגיל צעיר החל לעסוק באיור. בגיל 18 החל לעבוד כאנימטור באולפנים בארגנטינה וכעבור שנתיים החל לפרסם איורים וקומיקס בעיתונים מקומיים. ב-1955, בעקבות שלטון הדיכוי בארגנטינה, עבר להתגורר בלימה, פרו, שם עבד במשרד פרסום גדול.
ב-1960 עבר לניו-יורק, שם פרסם איורים לכרטיסי ברכה של חברת הולמרק. בהמשך מצא עבודה במחלקת האנימציה של אולפני פראמאונט. כשאיבד את עבודתו שם עבר לפריס. הוא השתקע בצרפת בעקבות אהבה ונישואין, אך מכיוון שלא ידע צרפתית צייר ללא מילים. כך - החיסרון הביא להצלחה.
מורדילו, שבשבוע שעבר מלאו לו 78, היה נינוח, מלא הומור והתמסר בעונג לשאלות הקהל והמנחה, הידיד והמעריץ, מישל קישקה, הנמנה עם הקריקטוריסטים החשובים בארץ.
מהו תהליך עבודתך?
אני לא אינטלקטואל. אני עובד מתוך אינסטינקט. כמו החיות. אני מצייר קריקטורות ללא מילים. sans parole זה אוניברסאלי, ומובן בכל מדינה. זה מאפשר פרשנויות רבות. האדם הקטן אותו אני מצייר נמצא בכדור הארץ. אני לא מאייר פוליטי. אני הומניסט. באיור אחד שעשיתי נראה אדם מובל לכלא משום שהעז לצבוע את ביתו בוורוד, בניגוד לצבע האפור של כולם. מבחינתי זה היה היגד נגד הטוטליטריזם. אולם בסין ראו בכך פגיעה במערכת ב-system ושמחו שהושלך לכלא ואף שמו את הציור על כריכת הספר.
מהו מקור ההומור שלך?
מישהו אמר שההומור הוא ביטוי מנומס של ייאוש. אצלי הוא ביטוי של פחד. ההומור בא מתוך חרדה. לכן בישראל יש הרבה הומור... בגלל המצב. אני מזדהה עם כל אלה שחרדים.
האם הדמויות החוזרות - הג'ירף, הליצן - הן ביטוי של האלטר אגו שלך?
שאלו את הסופר גוסטב פלובר מי זו מאדאם בובארי. הוא אמר: זה אני. אצלי זה ההפך. הציורים שלי יותר ידועים ממני. מזהים אותם מיד. ב-1968 ציירתי ג'ירף שעשה תחרות עם סוסים וניצח כי הצוואר שלו ארוך. אשתי אהבה את התמונה וכדי למצוא חן בעיניה, המשכתי עם הג'ירף...
מהו סוד הצלחתך?
אני מנסה להצחיק. זה לא מחושב. אני מאייר מיום היוולדי ואני ממשיך באותה התלהבות. אני בן 78. קם מוקדם בוקר וניגש ישר לשולחן עבודתי. אחר-כך ממשיך בסדר היום.
אתה אופטימיסט או פסימיסט?
בבסיס אני אופטימיסט, אך לאור המצב בעולם נהייתי פסימיסט. אני מנסה להילחם בזה בעזרת חוש ההומור שלי. אם היה לי שרביט קסם הייתי מבטל את האסונות שהאנושות עוברת, השיטפונות בפקיסטן, הרעב. אני לא אדם דתי. אני מנסה להיות הומניסט ולא יכול להתעלם מהסבל האנושי.
מה הם הנושאים האהובים עליך?
כדורגל, איור וסינמה. בעיקר ספורט. זו שפה בינלאומית, כמו מוזיקה. בילדותי בארגנטינה שיחקתי כדורגל רחוב. בחופשת הקיץ לא לקחו אותנו לנופש, זה כל מה שהיה לי לעשות. כיום אני משחק גולף. בניגוד לדעה הרווחת בארץ, באנגליה, למשל, זה לא ספורט של הצווארון הלבן. בקריקטורה אחת על כדורגל בו נעלם הכדור המסר הוא 'אל תשחקו רק עם כדור אחד'. ולשאלה לאן נעלם שם השופט, הוא ענה: 'השופט הלך להביא את הכדור'...
אהבה וזוגיות הם נושאים מרכזיים אצלי. זה המקור של העולם. זהו נושא אהוב עלי ומובן בכל העולם.
מתוך 4,000 רעיונות עשיתי כ-1,800 איורים, מתוכם אני אוהב רק 300-250 ('ראו איזו ביקורת עצמית יש לו', מעיר קישקה).
האם אי-פעם היה לך מחסום יצירתי?
פעם אחת היה לי מחסום פיזי, ממשי. ב-1995 היה לי שיתוק מוחי ל-48 שעות, נלחמתי בזה וזה עבר. מעבר לזה לא היה לי מעולם מחסום יצירתי. אולי זו הסיבה לאריכות ימים. אני רוצה להגשים עוד הרבה מרעיונותיי. ההתלהבות גם היא חשובה מאוד.
מהי הטכניקה שלך?
בעבר, לפני 20 שנה, ציירתי עם דיו נוזלי. ראיתי שזה לא עמיד באור ודוהה. ב-2007 עברתי לאקריליק ולפני חודשיים עברתי לאקוורל. גם זו התחדשות בעיניי. רנסנס.
למה עזבת את ארגנטינה?
לא עזבתי. אני חוזר לשם כל שנה. אני מושפע מהציירים הגאונים של ברזיל וארגנטינה. למעשה, הספרדים והאיטלקים ייסדו את ארגנטינה והביאו לשם את הסגנון הקלאסי. העתקתי אותם עד גיל 12. לקח לי 25 שנה למצוא את הסגנון האישי שלי. עכשיו אני לוקח את הציורים הקלאסיים שלי מלפני 40 שנה ומעביר אותם לאקריליק.
מאין האף הגדול של האיש בציורים שלך?
בארה"ב ציירתי כרטיסי ברכה. היה צורך בדמות ללא זהות וללא מין כדי שתתאים לזכר ולנקבה. לא נתתי לזה שם. אך זה הפך לסימן היכר שלי.
מהו תהליך היצירה שלך?
כעיקרון, קודם נולד אצלי הרעיון, אחר-כך אני חוזר למצוא סיבה להעלות אותו לציור. לדוגמה, היה לי חשק לצייר ספינת פיראטים; כתירוץ לצייר זאת, ציירתי בהמשך טור של האנשים מהספינה בתור לאוהל של זונה. מצא חן בעיניי שילוב של ג'ירף עם אף של פיל. אז ציירתי קודם פיל וג'ירפה יוצאים לדייט...
אין לי הקלות של הציור שיש לכמה מעמיתיי, אבל יש לי חשק יצירתי וטכניקה שמחפים על חוסר זה. הקושי הזה אינו נראה כי אני פדנט, עובד קשה...
איפה אתה מאכסן את הציורים שלך?
אני לא יכול להיפרד מהציורים המקוריים שלי. אני לא מוכר אותם... כך אני גם מבזבז את הכסף וגם מאבד את ציורי. אני מאכסן אותם בבנק רוטשילד במונקו. אבל אל תלכו לשם...

[צילום: יח"צ]
תאריך:  23/08/2010   |   עודכן:  23/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מאיר שלו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי מגן, אפרים אסכולאי
עצירת הפעלת הכור בבושהר היום לא תשנה את לוח הזמנים של הפרויקט הגרעיני הצבאי ולו ביום אחד
גדי להב
אי-אפשר שלא לחוש הזדהות, צער וחמלה לאור הדחתה של אביגיל - שגורלה נחרץ בסך-הכל כי איבדה שיווי משקל ונפלה למים    גדי להב נפרד מהמודחת האחרונה במשחק, שהייתה בקלות יכולה להיות גם הזוכה הגדולה בו
מוטי פלד
אוהד קוג'מן ונטלי נחומי חברו עם עמותה היוזמת אירועים חברתיים חינמיים עבור נכי צה"ל    התוצאה: טעם של עוד ועוד ועוד
עידן יוסף
הכריז על מערכת מידע שתמסור מידע על התחבורה הציבורית    המידע נמסר בצורה חובבנית, לא בהכרח אמין, אבל האחראים מסירים מעצמם כל אחריות    למה כשבמשרד התחבורה מנסים סוף-סוף לעשות משהו טוב האוטובוס נראה רחוק מתמיד
ענבל בר-און
המכבסה שרפה את השטיח הסיני העתיק של הלקוח, אך סירבה לשלם והציעה לו שטיח חלופי אך שונה    ביהמ"ש: הנתבעת אינה יכולה לחייב את התובע לרכוש שטיח מיבואן מסוים ולסרב לתת פיצוי בכל דרך אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il