המעבר מהחופשה הארוכה אל מסגרת לימודים אינו פשוט עבור ילדים ובני נוער רבים. ישנם מספר דברים שהורים יכולים לעשות כדי למנוע או לצמצם קשיי הסתגלות בחזרה לביה"ס. כדאי ומומלץ לעשות דברים אלה מראש כדי להקל על הילדים את המעבר ולזכור כי ניהול זמן היא מילה חשובה בכל הקשור להתנהלות תקינה, סדר וארגון.
הכל על המושג "ניהול זמן" וחשיבותו ילדים ובני נוער רבים התרגלו במהלך החופשה ללכת לישון בשעות מאוחרות, ולקום בשעות מאוחרות ואף בצהריים. ההתרגלות למערכת שעות שינה וערות שונה, כזו המאפשרת להם לקום ערניים בשעה שבע בבוקר צריכה להיעשות בהדרגה. ילדים אשר בשל בעיות קשב וריכוז או חרדה מתקשים להירדם זקוקים במיוחד לסיוע ההורים בארגון מחדש של שעות השינה שלהם ובהחזרת השעון הביולוגי למצב שיאפשר תפקוד תקין במהלך יום הלימודים.
לקראת השבוע האחרון של החופשה, יש להגיע להסכמה עם הילד תוך הצבת גבולות מתי הוא נכנס למיטה, לאחר כל הסידורים הדרושים, עם ספר או פעילות מרגיעה אחרת (לא כולל טלוויזיה או משחקים בטלפון הסלולרי, אפשרי לשמוע מוזיקה מרגיעה). אם ההורים יארגנו לילד פעילויות שיצדיקו את הקימה מוקדם בבוקר, הדבר עשוי להקל על הילדים ללכת לישון בשעה שנקבעה.
בשבוע האחרון לפני תחילת שנת הלימודים יש להרחיב בהדרגתיות את שעות הבילוי בבית (עם בני המשפחה ומדי פעם עם חברים), כך שהמעבר בין בילויים רבים מחוץ לבית לשנת הלימודים בה הילד נמצא שעות רבות בביה"ס ואח"כ בבית יהיה יותר הדרגתי וקל.
חשיבות ניהול זמן בקרב ילדים זמן שווה גבולות דמיינו עולם בלי הגדרת זמן, זה נחמד ליום או יומיים במקרה הטוב, אבל איך אפשר להתנהל/לתפקד בלי זמן מוגדר (אוניברסלי)? תחשבו על טיסות, עבודה, ביה"ס, פעילות בבית או מחוץ לבית. תארו לכם אימא שאומרת לילדה שלה "תתארגני, עוד מעט הולכים...", או הורים שאומרים לילדיהם "אנו יוצאים לחופשה נחזור מהר" - נוצר תוהו בוהו.
זמן מציב לנו גבולות ויוצר סדר, הוא מאפשר רמה של שליטה מסוימת בהתרחשויות, בתכנון מוקדם ובתקשורת בריאה. זמן גורם לדברים להתקיים ולהסתנכרן אבל למרות שהוא אין סופי ואולי דווקא בגלל זה אנחנו זקוקים לנהל אותו.
"ילדים צריכים סדר יום קבוע", מסבירה מיכל שפר מיכאלי, וממליצה "כדאי ששעות ההשכמה השינה ושיעורי הבית היו קבועות על-מנת לצור שיגרה שתהווה בסיס יציב להתנהלות, בין לבין ניתן לשלב פעילויות קבועות נוספות כמו חוגים או פעילויות משתנות או חד פעמיות על הבסיס הקיים. ילדים זקוקים לגבולות כדי לתפקד, לחוש ביטחון ויציבות. תפקידנו ההורים להציב אותם, תפקידם לנסות לשבור אותם או להרחיק אותם ובדיוק בנק' הזו הם בונים את המשמעת העצמית שלהם. זמן, הוא אחד האפשרויות שלנו להציב לפניהם גבול הכרחי לתפקוד נאות".
אמא, מה זה "עוד רגע?" "הורים מנהלים את הזמן של ילדיהם, הם לוקחים על כך מנדט ודואגים לעדכן אותם מתי השעה 5 וצריך ללכת לחוג, מתי השעה שבע וצריך לשבת לארוחת הערב ומתי יש בחינה או מסיבת יומהולדת". אנחנו מנהלים את הזמן עבורם במקום ללמד אותם מהו זמן, וכיצד ניתן לנהל אותו כראוי", מסבירה מיכל שפר מיכאלי, ומספרת:
"את התובנה הזו הבנתי שבני היה בן שלוש וחצי, בעקבות ריטואל קבוע שאפיין את התקשורת בינינו בעת ביקור אצל חברים. באחת הפעמים שהתארחנו אצל חבר, ולקראת סיום המפגש, קראתי "ברק, תתארגן, אנחנו עוד מעט הולכים". זה נשמע פשוט ומובן, אך משום מה נאלצתי לחזור על זה אחרי כמה דקות שוב ושוב ושוב (מוכר לכולם) עד שבפעם האחרונה כעסתי ושאלתי "ברק, למה אתה לא מקשיב לי? כמה פעמים אפשר לבקש ממך להתארגן?!". להפתעתי הוא ענה לי ואמר: אימא, אני לא מבין מה זה עוד מעט, עוד מעט שלי זה לא עוד מעט שלך. הוכיתי בתדהמה מהתובנה שזה עתה לימד אותי בני בן השלוש וחצי והראש שלי התחיל לעבוד שעות נוספות. איפה טעיתי?".
בנקודה זו הבנתי שעלינו להעביר לילדינו את המונופול על ניהול הזמן וכי עלינו להיות ברורים יותר בנושא. ומאז כאשר אנו מתארחים אצל חבר אני מודיעה לו 10 דקות לפני העזיבה ומעדכנת אותו כמה זמן בדיוק נשאר לו לשחק. מתברר, שילדים תופסים את זה מהר ומפתחים תפיסת זמן עצמאית. במקרה של ברק בשלב מסויים הוא כבר היה קורא לי ומודיע שעברו 10 דק' והגיע הזמן ללכת.
המסקנה: כאשר אנו מגדירים לילדינו זמנים, קל להם יותר להתנהל ולהבין אותנו והדבר נכון בכל הקשור להתארגנות לשינה, התארגנות בוקר לביה"ס.
כיצד נלמד את ילדינו לנהל את הזמן ועל מי מוטלת האחריות?
"מידי יום אני פוגשת ילדים והורים שמבזבזים המון זמן על ניהול זמן, זה כולל מריבות, צעקות, כעסים, איחורים לבית הספר, מריבות בין ההורים מי אשם, וכו'. וכאשר אתה שואל ילד אם הוא מספיק להתארגן בבוקר הוא עונה לך שאין לו מספיק זמן". מסבירה מיכל שפר מיכאלי, ומדגישה: "לילדים יש את היכולת לנהל זמן במידה מסויימת בכוחות עצמם, אולם הם צריכים לקבל מאתנו ההורים, את הכלים".
1. ציירו לילדיכם שעון גדול, ולצידו רשימה מפורטת של מטלות הבוקר תוך הגדרה מדויקת של הזמן הנדרש לכל מטלה (החל משלב ההתעוררות, רחיצת פנים וצחצוח שיניים, ארוחת בוקר וכו'), אפשרו להם לנהל את הזמן שלהם בבוקר ותראו כיצד יישאר להם עוד זמן לראות קצת טלוויזיה או לשחק בפאזל.
2. למדו את ילדיכם פרקי זמן קצרים של 5, 10, דקות. למדו אותם לקרוא שעון וצרו מולם שפה של זמנים, גם אם הם לא מבנים באותו רגע מה זה אומר, זה יבוא בהמשך ותמיד יעניק להם תחושה שהם ילדים "גדולים".
3. רצוי לתת ילדים את האחריות על ניהול הזמן שלהם. כאשר ילד מבין שבמידה והוא יעמוד בזמן יישארו לו כמה דקות, לקרוא, לראות תוכנית בטלוויזיה, לעזור לאח הקטן או סתם לנוח זה ייתן לו את המרחב הדרוש לו בבוקר והמרץ לעמוד בזמן הנדרש, ללא לחץ, עצבים שמנהלים את כל הבית. בנוסף זה ילמד אותו להעריך ולכבד את משמעות הזמן.
4. התמדה ועקביות - פעולת ניהול זמן חייבת להיות עקבית, חשוב ליישם את ההלצות בהתמדה ולאורך זמן.
לסיכום, ילדים שיודעים איך להתנהל, הם ילדים מסודרים יותר אשר מתפקדים בצורה יעילה ופרודוקטיבית הרבה יותר. הם יודעים לעמוד בגבולות, לדחות סיפוקים ולהבין שלא כל דבר קורה כאן ועכשיו - לכל דבר יש את הזמן שלו. יש להם יכולת לחשוב קדימה ולא להתמקד בהווה, הם יודעים לתכנן לטווח ארוך יותר וזה מלווה אותם ברמת האישיות לעתיד הרחוק.
חשיבות ניהול זמן אצל ילדי הפרעות קשב ילדים עם בעיות קשב וריכוז הם "הילדים" שצריכים ניהול זמן אפקטיבי שיגרום להם ליציבות עקביות וגבולות, להם הם זקוקים במיוחד ולכן איתם אפשר לעשות ניהול זמן יומי, שבועי בתוך טבלה לתקופת החופש הגדול ובכלל.
"לרוב, ילדי קשב צריכים להתמודד עם קשיי סדר וארגון, קשיים במעברים בין יום ללילה, בין שיעור לשיעור, נסיעות למקום חדש וכד', לכן ניהול זמן הוא הכרחי עבורם על-מנת להפחית את רמת המתח שמראש יותר גבוה אצלם.
טיפ: לילדים אלה מומלץ להתעורר חצי שעה מוקדם מהרגיל כדי לאפשר להם זמן הסתגלות סביר עד לכניסה/מעבר לביה"ס, חשוב מאוד שיהיה להם סדר יום מאורגן ושהם יהיו מעודכנים בו ושותפים לפעילות היומיומית. כמו "ההכנה" של הבוקר או "הכנה" לקראת שינה. הבסיס הוא הגדרת זמן קבוע לפעילויות. לדוגמה פעילויות שלפני השינה, כגון: מקלחת, ארוחת ערב, הכנת בגדים, מערכת שעות וכד'.באופן זו נוצרת שגרה והיכרות של הילד עם הפעילויות המאפיינות את זמן "ההכנה לשינה" (כנ"ל הכנה לביה"ס או לחוג).
כמו-כן, מומלץ לקנות שעון יד, בכדי שהילד יוכל להיות יותר עצמאי ומודע לזמן. אפשרות נוספת להשתמש בשעון מעורר שיכול להזכיר פעילויות שונות ובעצם לסמן את המעברים. חשוב מאוד לידע את הילדים שניהול זמן נכון יכול להועיל להם ולהקל עליהם בהתארגנות ורצוי לתת להם דוגמאות רלוונטיות עבורם, על-מנת שיפנימו את חשיבות הנושא.