X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
נדל"ן חדש [צילום: צבי גיל]
עוקרי עצים וספסרי אבנים
אין סליחה ואין מחילה, גם לא ביום הכיפורים, למזניחי בית העלמין בקדימה, בו קבורה רעייתי שנים של מחדל ושל שתיקה

הכאה על חטא ביום הכיפורים הייתה צריכה לכלול גם את הפגיעה בכבודם של אלה שהלכו מאיתנו ומקום קבורתם עלוב ומוזנח. אבל הם לא יכולים לסלוח, ואיש אינו רשאי לעשות זאת במקומם. זאת תעודת עניות גם לאלה החיים, לרבות משפחות הנפטרים. חשיפת עצמות של עובדי אלילים מלווה אצלנו בשערוריות וגם בהוצאת הון-עתק כאשר מדובר בביטול בנייה או בהזזת תוואי של כביש. ואילו הזנחת בתי עלמין יהודיים, והפיכתם לנכסי נדל"ן וזלזול מחפיר בכבוד המת ומשפחתו החיה - אלה דברים ש"אתרא קדישא" ומקהלת הרבנים לא מזיזים להם. גם לא למשרד לשירותי דת, גם לא למועצות המקומיות ולמועצות הדתיות, ולחברה קדישא, ולמרבה הצער והבושה - גם לא לציבור המקומי והרחב.
ביוני 2008 כתבתי פוסט בשם "המקום שבו נפרדת הדת מן המדינה" - "בית עולם" כשטח הפקר: "בישראל, הדת מלווה את האזרח, דתי או חילוני, מרצון או מאונס, מרגע הולדתו ועד לקבורתו. כל זה עולה, בין היתר, ממון, ולעיתים ממון רב - ציבורי ופרטי. רק בסוף אותה דרך, לאחר שהחזן גמר לשיר 'אל מלא רחמים', והרב ביקש סליחה ומחילה מן המת, ותוקעים לידם של כלי הקודש את השטרות, הממסד הדתי מעביר את האחריות של נפש הנפטר ל'קדוש ברוך הוא' (גם זאת בעירבון מוגבל, שכן מעמדם אצלו די רופף, כנאמר: 'לא המתים יהללו יה ולא כל יורדי דומה' [תהלים קט"ו]), ואת הטיפול בשרידיו, לשלטונות החילוניים. קיימת אומנם 'המועצה הדתית' אך בפועל היא מהווה גורם סליקה של המועצה המקומית: 'בית העלמין שייך למועצה הדתית'. ואילו המועצה הדתית מתלוננת על היעדר תקציבים, ומפנה את האזרח למועצה המקומית. משמע בית הקברות, הוא שטח אקסטריטוריאלי בכל הקשור לטיפול בו. שטח הפקר והפקרות".
גם אם פורמאלית שירותי הדת שייכים למשרד לשירותי דת (כפי שהוא נקרא היום), ומשרד זה אחראי על המועצות הדתיות, ואלה אחראיות על חברות קדישא והן על בתי העלמין; המועצה או השלטון המקומי לא יכולים להתנער מן המצב בבית העלמין בשטחם. זה אינו שטח אקסטריטוריאלי. לפי bet almin.com, יש בישראל 640 בתי עלמין שמחולקים לפי בתי עלמין ממלכתיים, יהודים דתיים, אזרחיים או פרטיים. הם ממוקמים בשולי הריכוזים העירוניים, ביישובים חקלאיים וכיו"ב. בתי העלמין הדתיים - ואלה הרוב המכריע - מנוהלים על-ידי חברות קדישא.
לא עשיתי מחקר על בתי העלמין. מי הראוי שהוא ייעשה. אני מבקר באי-אלה מדי פעם, אבל אז כמשתתף באבלו של קרוב משפחה, ידידים ואחרים. שלושה בתי עלמין קרובים ללבי. בית העלמין הישן ברחוב טרומפלדור בתל אביב, שבו יש גל-עד לקרבנות השואה בעיר הולדתי, זדונסקה וולה, ובה נספתה רוב משפחתי כולל אבי ואחיי. בית העלמין בהר המנוחות בירושלים, שבו קבורה אמי, ובית העלמין בקדימה שבו קבורה רעייתי, ישוב שבו חיות שתי בנותיי ומשפחותיהן. אמי חיה בגבעתיים, אך בעת ביקור בפסח היא נפטרה בביתנו בירושלים ב"מיתת נשיקה". צדק פואטי לאחר התופת שהיא עברה בשואה ומכל משפחתה נותרה היא והבכור בבניה. היא הובאה למנוחות בגבול שבין האזור הישן לבין הר תמיר ב"הר המנוחות" אשר על הצלע המערבית של שכונת גבעת שאול.
בעיית הקבורה בירושלים היא קשה מאוד, ויש חלקות קבורה שבנויות לגובה. אבל יחד עם זאת, בית העלמין איננו מוזנח. מתחמי ההספדים הם אולמות סגורים, מסודרים, מנוקים. המעבר בין השורות רחב יותר ויש שיחים בין השבילים הראשיים, והשטח מתוחזק ומנוקה כהלכה, וכמובן אנשים פרטיים כמוני דואגים שקברות יקיריהם יטופחו. בכלל, ירושלים היא הררית ומלבד החורש הטבעי צריך להשקיע הרבה בגידול עצים ובטיפוחם. לא כך המצב בשרון, וקדימה היא בלב השרון. כאן לא צריך לקלקל ולעקור. כאן צריך לשמור ולתחזק.

בית העלמין בקדימה-צורן
הכניסה לבית העלמין [צילום: צבי גיל]

כאמור, רעייתי קבורה בבית העלמין בקדימה-צורן, ישוב ממזרח לנתניה על כביש מספר 4. ישוב שנמנה עם המקומות המוניציפאליים שבראש הדירוג כלכלי-חברתי. לפי נתוני הלמ"ס לראשית 2008, המועצה המקומית מדורגת בדירוג חברתי-כלכלי גבוה-בינוני (7 מתוך 10). אחוז הזכאים לתעודת בגרות מבין תלמידי כיתות י"ב בשנת תשס"ו (2006/2005) היה כ-62%. השכר הממוצע של השכירים בשנת 2005 היה 8,964 שקל (ממוצע ארצי: 7,324 שקל) (על-פי ויקיפדיה). מאז, המצב הכלכלי השתפר יותר, שכן אנשים בעלי יכולת הקימו בה בתים פרטיים, חלקם וילות מפוארות. מכאן, שמדובר בעצם במועצה מקומית עשירה. אבל הביצועים של מועצה זאת - ירדו.
מכיוון שאני לא תושב המקום, ורציתי שרעייתי תהיה קבורה במקום ולצידה חלקה בשבילי, הייתי צריך לשלם ב-2002 סכום לא מבוטל, ואינני בא בטענות על כך. בית העלמין בקדימה לא טופל במיוחד, אבל מכיוון שהוא מוקף בטבעת של עצי השרון, מהם בני יובל ומעלה, היה בבית הקברות מעין יופי ושלווה טבעיים. הוא לא היה ערום. אבל, כאמור, לא רק שהוא לא טופח, הוא הוזנח. ואינני זוכר אם אי-פעם בביקוריי במקום במהלך 8 שנים בקירוב, שבכניסה או בפאתי בית הקברות לא היו ערימות של פסולת בנייה, ערימות חול וסתם זבל.
כאשר אחת מבנותיי, תושבת המקום, התלוננה במועצה המקומית "קדימה-צורן" על מצב בית העלמין ("בית עולם", ואנשים בחו"ל קראו זאת "בית-חיים", בלשון סגי נהור) - נאמר לה שהסוגיה שייכת למועצה הדתית. בשעתו, לאחר פניות חוזרות ונשנות למועצה הדתית ולמועצה המקומית קדימה, שלא נענו, שלחתי תלונה למשרד הפנים, שאמור להיות מופקד על הנעשה בשלטון המקומי. בתשובה נאמר לי כי העניין יטופל על-ידי המועצה המקומית. כמובן שלא טופל. הדרך לבית העלמין משמשת גם כלים חקלאיים, ולכן הערתי שאם הנזק לדרך נגרם כתוצאה ממעבר הכלים, יש לתבוע מן הבעלים של השטח לטפל בכביש. גם מבחינה זאת, קדימה היא איזה אנדרוגינוס של עיר וכפר.
אלא שטעות לחשוב שהנדל"ן עוצר בעיר ולא עובר לפריפריה. להפך; בעיר הוא מיצה את הפוטנציאל וכיסיו טפחו, בפריפריה יש פוטנציה. כרישים חיים במים ואילו נדל"ן הוא על קרקע מוצקה. משום כך, נראה לי שהכינוי "כרישי נדל"ן" מוטעה. ישנם יצורים יבשתיים שחיים על דם של טָרפָם, ולא צריך להרחיק עד למים. אילו אלה חיו רק במים, הם לא היו מגיעים לבתי העלמין יהודיים במדינת ישראל, שבהם לא טומנים אפר אלא גופות. אך הנדל"ניסטים הגיעו גם לבתי העלמין. ואין זה משנה אם אלה מחופשים למועצות הדתיות ולכלי קודש אחרים, שבידיהם הופקד המונופול של קבורה יהודית. ואילו השלטון המקומי - ליתר דיוק המועצות המקומיות, מתנערות מן הסוגייה בטענה שזה שייך למועצות הדתיות משל היו אלה מובלעות של הוותיקן ברומא.
מועצה דתית היא רשות ממלכתית, אשר תפקידה לספק את שירותי הדת של תושבים יהודיים ברשות המקומית. יסודה הוא ב"ועד הקהילה" בימי המנדט הבריטי בארץ ישראל. בתחילת דרכה היא היוותה את ועדת ההנהלה של מועצת השחיטה שישבה במקומות שונים בארץ, בעיקר בערים הגדולות. תפקידיה היו כשמה - לטפל בכל העניינים המנהליים הקשורים בשחיטה הכשרה. אך כבר עם הקמתה התרחב שדה הפעולה שלה לענייני שבת ועירובין, מקוואות, שיעורי תורה ורוב שאר השירותים שהמועצה הדתית מספקת, או אמורה לספק. עם קום המדינה ניתן תוקף חוקי לתפקידיה המורחבים של מועצת השחיטה, ושמה הוסב למועצה דתית. והם מוסיפים לשחוט אותנו בעודנו בחיים. כיום, פעילות המועצה הדתית חולשת על פני תחומים רבים בחיי הקהילה ומשגיחה על הישראלי מיום לידתו ועד פטירתו. המועצה הדתית מספקת שירותי דת כגון: ברית מילה, בר מצווה, נישואין, כשרות, טהרת המשפחה, שירותי קבורה, שבת ועירובין, פעילות תרבות תורנית, קשר הדוק עם בתי הכנסת ועוד. זה המנדט הכתוב שלה. וככה היא אמורה לפעול גם ביישוב קדימה-צורן.
ואם היה לי ספק בקיומה של זאת, הוא מופיע באותיות דפוס באתר והאיש שאחראי, יוםטוביאן אליהו - ח"ק (חברא קדישא) שליד המועצה הדתית קדימה, ת.ד 259 רח' משמר הירדן - קדימה.

עלבון לחיים - למתים כבר לא
רחבת ההספדים [צילום: צבי גיל]

באותו פוסט כתבתי:
  • מכיוון שקדימה הוא עדיין ישוב מעורב, עירוני-חקלאי, בית העלמין נמצא בעצם בטבורה של העיר. ואתה רק נכנס לדרך שמוליכה לבית העלמין, כחמישים מטר מן הרחוב הראשי, והרחוב הופך לדרך מרוסקת, איזה yol בכורדיסטאן הטורקית, מלאת מהמורות, שבקיץ מתמלאות בחול ואילו בחורף הופכות לבולעני מים מסוכנים שיכולים להציף את הרכב או לשבור את השלדה שלו. בית העלמין עצמו עטור בחורש שצומח בשפע בחלק זה של השרון, וטבעי היה שבית קברות ישתבץ בנוף הזה. אבל זה לא כך. בית העלמין עצמו מוזנח, אפילו מלוכלך, השירותים מזוהמים, האביזרים שבורים, מתחם ההספדים בחוץ, חדר הטהרה הוא צריף עלוב, השבילים בין המצבות - חתול בקושי יעבור דרכם. אין איזו "שדרה מרכזית" ושבילי רוחב הולמים לעבור בהם. יש לי הרגשה שלבם של אנשי המועצה הדתית נחמץ על השבילים הצרים. אילו היו רחבים יותר, אפשר היה לרצף בהם עוד מצבות. הכל כאילו בערמה אחת גדולה. כל ס"מ מנוצל. משלמים בעבורו. אם במקרה נערכת אזכרה, אין לאנשים מקום לעמוד, אפילו לא בנתיבים הצרים ואז הם יושבים על המצבות, או, כדי לראות, עומדים עליהם. חשבתם על זה. האם בבית עלמין נוצרי יקרה כדבר הזה. ברז השקיה מצוי במקום אחד, מהברז השני נטלו את הידית כדי שלא להשתמש במים.
    העליבות והחרפה זועקות. כאשר אתה מבקר בבית עלמין כמו קדימה, עם כל האפשרויות להיות אתר מנוחות ראוי, אפשרויות שלא מוצו בצורה שערורייתית, אתה מבין מדוע אנשים מבקשים להיקבר בקיבוץ עינת, או במקומות אחרים, כמו קיבוצים. זה לא רק מכיוון שהם חילוניים, זה בעיקר משום שבבית העלמין שם מקפידים על כבוד למת וכבוד למשפחה ולסביבה גם כן. גם אם זה עולה ממון. גם אני שילמתי ממון רב בעבור המצבות. ככלות הכל, על מה הולכים האלפים ועשרות האלפים - בעבור מצבה אני משלם, שהיא תצמח - היא תניב תשואה, והמניה תעלה בבורסה? בעבור הקבורה משלם הביטוח הלאומי. אז בשביל מה הכספים אם לא בשביל טיפוח. ומכל מקום, ישוב שמצוי בעשירייה השביעית ברמת החיים בארץ, יכול וחייב ליתן את הדעת גם לחלקה זאת של דרי עולם, עם מועצה דתית או בלעדיה, שלא לדבר על משלמי המיסים של אותם קרובים שכבר אין להם זכות הצבעה.
על כך אני יכול להוסיף כעבור יותר משנתיים, כי הדבר היחיד שקרה הוא, כאמור, הוספת קברים ועקירת עצים עתיקים. ביוני השנה כתבתי מכתב ליו"ר המועצה, מר איציק גולברי:
  • אני לא תושב המקום. אבל יש לי שתי בנות שגרות בו ורעייתי שקבורה בו. זאת הסיבה שכאשר אני מבקר את בנותיי אני מבקר תחילה בבית העלמין. אם אני לא טועה כתבתי פעם שמועצה מקומית כמו קדימה, אשר נמצאת בצמרת של דירוג המועצות המקומיות מבחינת רמת החיים, ראוי שתשים לב גם ל"רמה", של אלה שטמונים באדמתה. היא מחויבת לא רק להקדיש תשומת לב לאזורים הבולטים, אלא גם הפחות פתוחים כמו בית העלמין.
    בית העלמין של קדימה יכול היה להיות פינת חמד, אילו היו מתחזקים אותו. לשברון הלב, לא זו בלבד שהדבר לא נעשה, אלא עצים עתיקים נעקרו כדי להוסיף חלקות נדל"ניות לקברים חדשים, ולא ניטעו חדשים במקומם. זאת לא תעודת כבוד למועצה מפותחת. כביש מתפורר כתוצאה ממעבר כלי רכב כבדים של החממות, מן הראוי שיתוקן על ידם, ולא - שהמועצה תעשה זאת. הכניסה, מן הראוי שתהיה מכובדת, לא רק למתים, הם לא בוחרים יותר, אלא לחיים. מן הראוי שמתחם התפילה וההספדים יהיה מוצל. וכיו"ב. אני מודע שזה תפקידה של המועצה הדתית, אך אלה פיקציות, גופים ארכאיים מרושלים. מי שחייב לעשות זאת או להפעיל לחץ עליהם זה ראש המועצה המקומית.
    אם יינטעו עצים אני מוכן גם להרים תרומה ובלבד שהמקום יהיה הולם להתייחד בו עם מי שיקר לנו ביותר, והוא לא יכול יותר להשמיע קול. אני מפציר בך אדוני שתקדיש תשומת לב לפנייה שלי ותעשה למען תיקון המעוות.
מאז עברו יותר מחודשיים ולא זכיתי לשום מענה, לא מראש המועצה ולא מן המועצה הדתית או מן החברה קדישא. "אל תשלה את עצמך - לא תקבל תשובה", אמר לי אחד מבני המשפחה בקדימה. ואני יודע מדוע לא אקבל תשובה. זאת מן הסיבה הפשוטה, שאותה אני מעלה בכל סוגייה ציבורית: "לא קיסר הוא הגיבור כדברי ההספד של אנטוניוס על קברו של קיסר - הרומאים הם עדר". הציבור השותק, ואיתו נמנות המשפחות שלי שגרות בקדימה. שתיקה זאת, אֶלֶם ציבורי זה הוא בעצם מתכון לרודנות שלטונית - להנהגה ירודה, חדלת אישים, מקומית או לאומית. הדמוקרטיה היא כסות מזויפת. העצים לא מתים זקופים - הם נגדעים. סופם כסוף יורדי דומה, והציבור עומד דום לזכרם, ונאחז באבנים כדי שהוא לא ימעד.

תאריך:  12/09/2010   |   עודכן:  12/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 זכות הצבעה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עוקרי עצים וספסרי אבנים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רודנות שלטונית והנהגה ירודה
הניה  |  12/09/10 18:12
2
צבי גיל והמועצה הדתית
אבידן בן ישראל  |  12/09/10 19:18
3
מר גיל, מאמרך רגיש ועקרוני
יצחק גורלסקי  |  13/09/10 12:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
הוא היה בעל ידע עצום בשריון, צנוע, מינימליסט ואפילו בקיא בשירה ובפילוסופיה    לזכרו של האלוף ישראל טל ז"ל - מפקד ואדם
יוכי עזיז
אורח החיים המודרני מתאפיין במחסור בפעילות גופנית ובתזונה לא מאוזנת - שתי תכונות שהופכות אותו למתכון בטוח להשמנה ולמשקל עודף
ראובן לייב
במקרה הרע הוא יעשה שמיניות באוויר כדי לא לשלם עבור השירות שהוא מקבל, ובמקרה הטוב ישתדל להסתפק במינימום שבמינימום
חגי עמוס
ראש הממשלה ניצב בין שתי ברירות - ויתור על שטחים ביו"ש, תמורת קואליציה רחבה מול אירן שתוביל ליצירת מערך מדיני חדש לחלוטין במזה"ת בו ישראל תופסת מקום חשוב ביותר כמעצמה אזורית מובילה, מול האפשרות השנייה שתגרור בידוד מדיני, והפקרת ישראל לבדה במלוא מובן המילה, מול האיום האירני, וסיכון קיומה באופן ממשי
צור ארליך
1,190 נרצחים, 7,500 פצועים, 106 פיגועי התאבדות, 5 שנים של פחד לצאת מהבית, חומת הפרדה אחת    בערב ראש-השנה לפני עשר שנים פרצה מלחמת הטרור של הרשות הפלשתינית שזעזעה את חיינו עד היסוד – ובשיח הישראלי אין לה כמעט זכר, ואפילו לא שם מוסכם. איך ולמה נמחקה מהתודעה הטראומה הלאומית הקשה בתולדות ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il