X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קרב האוויר הגדול של 15 בספטמבר 1940 הסתיים בניצחון בריטי על הגרמנים ובקביעה: גרמניה לא תפלוש
▪  ▪  ▪
וינסטון צ'רצ'יל

לפני כ-15 שנה הגענו, רעייתי המנוחה ואני, לכיכר שלפני כנסיית סט. פול בלונדון. השעה הייתה 12 בצהריים. להפתעתנו, עמדה על המדרגות תזמורת צבאית, במלוא הרכבה ומדיה, וניגנה באופן מרשים נעימות עממיות. מאות אנשים עמדו מסביב והאזינו. כמה מהם, קשישים למראה, שרו בהתלהבות עם התזמורת, ופה ושם זלגה מעיניהם דמעה.
אחרי כמה דקות הבנו: זה התאריך! היום היה 15 בספטמבר, הוא היום שנחקק לעד בהיסטוריה כיום "הקרב על בריטניה". ביום זה, היום לפני 70 שנה, הגיע לשיאו המאבק ההירואי בין חילות האוויר של בריטניה וגרמניה, על השליטה בשמיים. לו ניצחו הגרמנים - היו פולשים לבריטניה, והיה חשש גדול שאף יכבשו אותה. אבל העניינים, כפי שנראה מיד, התגלגלו אחרת.
מדיניות חיל האוויר הגרמני באותה עת הייתה לתקוף ולהשמיד את טייסות מטוסי הקרב של בריטניה, תוך הריסת שדות התעופה, המסלולים ומתקני הפיקוח. הדבר היה מאפשר לצי הגדול, שכבר הלך ונאסף בנמלי התעלה, לפלוש לבריטניה עם 200 אלף חיילים, בשלב ראשון. גם ראשי גרמניה הנאצית ידעו, שכל עוד שולט חיל האוויר הבריטי באוויר, אי-אפשר יהיה להנחית את הספינות ללא אבידות כבדות, ואולי בכלל לא. לכן, הקרב על השלטון באוויר היה מכריע.
הקרבות באוויר החלו בסוף יולי, חודש לאחר כיבוש צרפת וכניעתה. הם הלכו והתגברו משבוע לשבוע. מדי יום, כמעט, שלחו הגרמנים מאות מטוסים, ובראשם מסרשמיט. הבריטים לחמו עם טייסות הספיטפייר האגדי, ולצידו טייסות הוריקאן. לרשות הגרמנים עמדו, בתחילת הקרבות, כ-1,300 מטוסים קרב וכ-1,350 מפציצים. הצי הבריטי היה קטן יותר. בשתי המדינות, עמלו המפעלים יומם ולילה על יצור עוד ועוד מטוסים, כדי למלא את האבידות.

כמו תיאטרון קטן

היכן ישב? מה ראה? החדר הגדול "כמו תיאטרון קטן", כדברי צ'רציל, באורכו כ-20 מטרים, שוחזר עד לפרט האחרון, וניתן לראותו היום במוזיאון בלונדון. בקומה התחתונה הייתה מפה גדולה, ובה נקבעו מקומותיהן של הטייסות, על-פי מידע שזרם בזמן אמת ממאות מקורות. בקומה העליונה היה יציע, ובו ישבו צ'רצ'יל, פארק ועוד קצינים בכירים. על לוח גדול ממול היה מידע מדויק וזמין על מצבן של כל הטייסות. תא נוסף אויש בקצינים, שדיווחו על הפעלת 200 סוללות התותחים, שהיו חלק ממערך ההגנה על לונדון ושדות התעופה. מאחורי הקלעים היו עוד חדרים, שבהן מוינו ונופו במהירות הידיעות על המטוסים התוקפים, על-ידי צוותים מאומנים. צ'רצ'יל חולק שבחים למשרד התעופה ולחיל האוויר, שדאגו לבנות מפקדה חיונית זו לפני המלחמה. "זהו מכשיר המלחמה המשוכלל ביותר בעולם" – קבע.
מבפנים, במקלט העמוק והמוגן, לא שמעו ולא ראו דבר. המפות והלוחות סיפרו את הסיפור. בזו אחר זו התמלאה המפה בטייסות משני הצדדים. ראש הממשלה מתאר בתיאור חי ומרתק, כדרכו, את מהלך הקרב. פיקוד מספר 11 הטיל למערכה את כל 25 הטייסות שלו, ואחר כך ביקש 5 טייסות נוספות מפיקוד אחר. גם אלו הוטלו למערכה. לא נותרו כוחות מילואים, והקרב עמד על חוט השערה. עתה היו בצד הבריטי כ-500 מטוסי קרב, ומהצד הגרמני מספר גדול עוד יותר. היה זה, ללא ספק, אחד מקרבות האוויר הגדולים בהיסטוריה.
מספר דקות היה המצב קשה. הגרמנים המשיכו לתקוף פניו של צ'רצ'יל קדרו, אף כי בכל ימות המלחמה דאג לשמור על ארשת פנים בוטחת ועליזה. אלא שלאחר מספר דקות החלו הגרמנים לחזור , כי מלאי הדלק שלהם החל לאזול.
איש עוד לא ידע בדיוק איך הסתיים היום המסעיר. ב-8 בערב קיבל צ'רצ'יל את הדיווח: הגרמנים איבדו 185 מטוסים, לעומת 40 שאבדו לחיל האוויר הבריטי.
בספרו, לאחר המלחמה, מתקן צ'רצ'יל את הנתונים, ששני הצדדים היו מגזימים בהם בכל ימי הקרב.. האמת היא, כתב ,"שאבידותיו של האויב היו רק 65 מטוסים. אבל, בכל זאת, היה זה היום המכריע בקרב על בריטניה". המפציצים הבריטים תקפו באותו לילה את הנמלים הכבושים על-ידי הגרמנים. לצ'רצ'יל יש הוכחה חותכת לקביעתו: הרישומים שלאחר המלחמה מגלים כי ב-17 בספטמבר, יומיים לאחר הקרב הגדול, הבין היטלר שלא יוכל להשמיד את חיל האוויר הבריטי, והקפיא, למעשה ביטל, את תוכניות הפלישה.
אמנם הנאצים החלו לאחר זמן קצר בבליץ על לונדון, שהביא לנזקים גדולים ולמותם של 20,000 איש. אבל זה כבר סיפור אחר. ה-15 בספטמבר היה אחד הימים שקבעו, שגרמניה הנאצית לא תוכל להשתלט על העולם החופשי. תזמורת חיל האוויר הבריטי דואגת במשך עשרות שנים להזכיר יום היסטורי זה, על-ידי נגינת השירים והמנגינות של אותה תקופה.

צ'רצ'יל נוסע לאקסברידג'

אחד התיאורים המפורסמים והמוסמכים על אותם ימים היסטוריים נמצא בכרך השני בזכרונות המלחמה של וינסטון צ'רצ'יל. הוא הקדיש לנושא פרק בשם הפשוט והברור: "הקרב על בריטניה". הוא הודה, כי בשבועיים שהחלו ב-24 באוגוסט "נטו כפות המאזנים לרעתנו...רבה הייתה הדאגה במפקדה", כי הגרמנים הטילו למערכה כוחות אדירים. לאמיתו של דבר, איבד חיל האוויר הבריטי בימים אלו מטוסים רבים מאוד, יותר מהאבידות הגרמניות. הדאגה העיקרית נבעה מאבדן 230 מתוך 1,000 הטייסים , הרוגים או פצועים. הפיקוד נאלץ להטיל למערכה 260 טייסים חדשים ולא מאומנים.
יום ראשון, 15 בספטמבר, אומר צ'רצ'יל , היה "תאריך המוקד". אומנם יום קודם לכן הנחיתה הלופטוואפה שתי התקפות כבדות על לונדון. אבל צ'רצ'יל הניח, שביום א' תהיה התקפה כבדה עוד יותר. איך ידע? אולי בגלל מזג האוויר הנוח, אולי בשל ידיעות מודיעין שהגיעו אליו, ואותן לא חשף בספרו. ראש ממשלת בריטניה החליט, כפי שנהג כל ימות המלחמה, להיות במוקד העניינים, ונסע למפקדת פיקוד 11, באקסבריג'. הוא ישב ביציע, ליד סגן מרשל חיל האוויר פארק, והמתין.

כל ההיסטוריה בכף ידך
תאריך:  15/09/2010   |   עודכן:  15/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיאו של "הקרב על בריטניה"
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אלעזר - הסיפור מרתק. יישר כח ל"ת
חבר  |  15/09/10 13:32
2
איפה יש מנהיגים כאלה היום?
פלא יועץ  |  15/09/10 20:05
3
תגובה
אריק ברהום  |  19/09/10 16:46
 
- תיקון לתגובתי
אריק ברהום  |  20/09/10 15:20
 
- עם ישראל לא מתבכיין בתוך מלחמה
חנה שרה  |  18/05/11 15:38
4
בן-גוריון והקרב על בריטניה
חנה שרה  |  18/05/11 15:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הודיה כריש-חזוני
ששת הילדים של יצחק וטליה איימס ישבו שבעה בבית המשפחה בבית-חג"י ובאוהל האבלים הגדול שהוקם לידו    בין המנחמים הרבים הגיעו גם יתומי טרור שאיבדו זוג הורים בפיגוע אחד    "הם היחידים שיכולים להבין", אומרת רוחמה איימס
סופיה רון-מוריה
גם שרי הממשלה שמחוץ לשביעייה לא יודעים לאשורם את פרטי המו"מ, ואף לא את הכיוון הכללי שאליו מכוון נתניהו. ההערכה הרווחת היא שהסרבנות הערבית תפוצץ במוקדם או במאוחר את המו"מ, אך ברור לכול שמדובר במשחק מסוכן    וגם: האם הקול התקיף והמפוכח שהשמיע שר החוץ מרמז על כוונותיו העתידיות?
מיכל שפר-מיכאלי
ההשפעה של ילד היפראקטיבי על המארג המשפחתי, יחסי האחים, אחים-הורים והזוגיות היא בעלת משמעות רבה    לא די בכך שבחלק גדול מהמקרים מדובר בהפרעה שעברה בתורשה וגם אחד מההורים סובל ממנה, אלא שבנוסף, ההשפעה על הסביבה הקרובה והרחוקה היא מכרעת ובלתי נמנעת
ד"ר יורם אנקשטיין
עקמת משקפת התפתחות לא תקינה של עמוד השדרה ועשויה להיגרם כתוצאה ממחלות שונות, אולם, במרבית המקרים הסיבה להתפתחות העקמת אינה ידועה ולא ניתן לקשור אותה למחלה
מחלקה ראשונה
האקנה נעלם בשלב מסוים אך הצלקות שנותרות על הפנים - כאן כדי להישאר    חידושים מרעננים בתחום מבטיחים למגר את התופעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il