X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לא אחת מתפרסם בתקשורת מקרה מזעזע של רצח - כגון הרצח של איתי בן-דרור את שלושת ילדיו הסניגור - שמנסה למלט את הנאשם מן הדין טוען כי מדובר בחולה נפש גם אם הנאשם כשיר לעמוד לדין, הדימוי הציבורי של "חולי נפש מסוכנים" מתקבע, והצעות החוק זורמות
▪  ▪  ▪
הכנסת דואגת שפושעים או נאשמים לא ישתחררו. אך האם היא דואגת שחפים מפשע לא יכלאו? [AP]

בליל ה- 24 ליולי שנת 2010 רצח איתי בן דרור בדם קר את שלושת ילדיו. על-פי כתב האישום היה זה רצח מזעזע - אך מתוכנן היטב: הנאשם, על-פי כתב האישום, רכש סכינים חדות במיוחד, בדק באינטרנט מידע אודות כלי הדם הראשיים בכדי "להיטיב" לדקור את ילדיו- אותם אירח בביתו ביום זה.
תיאור הרצח עצמו מחריד את אמות הסיפין ומעורר בקורא תחושת חמלה כלפי הילדים האומללים, וחוסר אונים מן המחשבה שדברים כאלו אפשריים. קור הרוח נמשך גם לאחר הרצח - המתוכנן היטב: איתי בן דרור דאג לסדר לעצמו אליבי - אי שפיות. הוא טען שאינו שפוי וסניגורו ביקש לשלחו לבית חולים פסיכיאטרי. בבית החולים הפסיכיאטרי הוא מיהר לבקש את תיקו הרפואי - עוד צעד מחושב אשר לא נועד אלא, למקסם ולמצות את המיטב מן האליבי שמצא לו.
חלפו שבועות ונקבע כי הוא כשיר לעמוד לדין. אולם ההד שנוצר בציבור במעט הימים שחלפו מאז הודע הרצח והצהרת סניגורו כי "אינו שפוי" ועד לקביעת בית המשפט כי הוא כשיר לעמוד לדין - הרושם כבר נזרע בציבור: "איתי בן דרור הוא חולה נפש ועל כן רצח את ילדיו".
המסקנה, כפי שזו נתבקשה מן ההד התקשורתי כי חולי נפש הם "מסוכנים" ועל כן אסור לאפשר להם להסתובב ברחובות, ויש לכלוא אותם בעודם חפים מפשע, רק משום שמחר הם עלולים לרצוח מישהו בדם קר ממש כמו איתי בן דרור.
לא משנה שהרצח שביצע איתי בן דרור היה רצח מתוכנן מראש, וטענת "אי השפיות" שלו לא הייתה אלא חלק מקור הרוח בו תכנן את רצח ילדיו - והמשך לתכנוניות זו, לא משנה שכך. הרושם כבר הוטל בתודעה הציבורית משל היה כתם צבע שמטיל אמן ביד נדיבה על קנבס של ציור.
כותרות העיתונים מיהרו להסיק מסקנות. אורלי וילנאי, אשר מצטיירת בציבור כסמל טהור של טוב לב, חמלה, אמפטיה ורגישות לזולת טוענת בטורה, "חיים בשוליים" כי "חוקים פופוליסטים נגד אשפוז כפוי" אשמים בטרגדיה, תוך שהיא נסמכת על מקרה אחד שהגיע לידיעתה של משפחה שהיא "מלווה", וחרף העובדה שאיתי בן דרור נמצא כשיר לעמוד לדין וכי כתב האישום כנגדו מגולל מסכת מזעזעת של תכנון מראש של הרצח.
המקרה של איתי בן דרור אופייני להלכי הרוח בציבור: רוצח מנסה לחמוק מעונש באמצעות הידבקות ל"עבר פסיכיאטרי" - משל היה אותו "עבר פסיכיאטרי" קרש הצלה מטביעה - והציבור מאמץ את התרגיל הציני של הסניגור ומסיק כי יש לאשפז בכפיה כל אדם שהוגדר כ'חולה נפש', בכדי למנוע - כביכול - את הרצח הבא.
חברי הכנסת, אשר קשובים להלכי הרוח בציבור, שכן הפריימריז הבאים תמיד בפתח, לא מאחרים, לאחר סנסציות תקשורתיות שכאלו, להגיב בהצעות חוק.
הצעת חוק של ח"כ אורית זוארץ מיום 19.07.10 (הצעת חוק טיפול בחולי נפש (תיקון- קביעת כשירות לשחרור על-ידי בית משפט, התש"ע - 2010) מציעה כי לאחר שבית המשפט הורה על אשפוז נאשם שנמצא בלתי כשיר לעמוד לדין, ולאחר שועדה פסיכיאטרית מצאה לנכון לשחרורו, בית המשפט יאשר שחרור זה.
הצעת החוק מתיחסת לסעיף 15(א) לחוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א - 1991 אשר מאפשר לבית המשפט - מקום בו הוא מוצא כי נאשם העומד לדין אינו שפוי - להורות על אשפוזו בכפיה. סעיף חוק זה בעייתי שכן עצם עמידתו של אדם לדין אינה מעידה על מסוכנותו (וזאת חרף אחוז ההרשעות הגבוה בישראל - שהבעייתיות שלו היא נושא לכתבה בפני עצמה) - ולו ההליך היה מגיע לסיומו ולמיצויו, יתכן והיה נמצא זכאי.
בכדי לעצור אדם עד תום ההליכים נדרשם תנאים דווקניים בחוק, ומעצר שכזה מתבצע בפיקוחו של בית המשפט העליון. דא עקה, אם אתרע מזלו של אותו אדם והוא נמצא "בלתי כשיר לעמוד לדין", בית המשפט רשאי להורות על כליאתו במוסד פסיכיאטרי, ולמעשה, להטיל עליו סנקציה בשל אי כשירותו, וזאת מבלי לבדוק אם אכן - בנסיבות שבהן אותו אדם היה נמצא שפוי - ניתן היה לעצרו עד תום ההליכים.
הצעת חוק זהה למדי בתוכנה הוצעה ביום 27.07.09 ע"י ח"כ רוברט אילטוב. באותו יום ממש הוגשה ע"י ח"כ אורלי לוי הצעת חוק זהה למידי, אשר נסובה על אותו רעיון בדיוק. בדברי הצעת החוק נכתב כי:
  • הצעת החוק דנן נועדה להעמיד את החלטת הוועדה הפסיכיאטרית לביקורתו של בית המשפט כדי למנוע מצב שבו עבריינים מסוכנים, שבית המשפט הורה על אשפוזם מן הראוי הוא שלאחר שקבעה הוועדה הרפואית כי המאושפז כשיר לשחרור, יתנהל דיון משפטי בשאלה האם יש לחזור ולעצרו בשל עילות המעצר הרגילות הקבועות בחוק.
.

שיקולים לשחרור מאשפוז כפוי

System.String[]

שני צדדים למטבע

System.String[]

אשפוז כפוי של נאשמים - מיתוסים אל מול מציאות

System.String[]

סיכום

System.String[]

תאריך:  30/09/2010   |   עודכן:  30/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכנסת ה - 18 וסוגית האשפוז הכפוי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
זהירות- מזימה דמוגגית:
צבי גלברד  |  30/09/10 16:31
2
פול גאז ברוורס
איש עצוב  |  30/09/10 18:51
3
צודק, נמאס מהיללות של ענבל:
צבי גלברד  |  1/10/10 11:50
4
אני הייתי שם !!!
עופר דגן  |  25/10/10 12:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זיו שרון, ניר הורנשטיין
שווי המכירה עשוי לכלול גם מרכיבים שאינם בגדר זכויות מקרקעין, טוב יעשו הצדדים אם יפצלו חוזית בין המרכיבים
מתן אברמוביץ'
זוכה "האח הגדול" והמנצח ב"הישרדות אולסטארס" התעמתו אתמול בשורה של משימות הזויות וחסרות פואנטה על גבי שלט חוצות ענק. המעריצים היו באקסטזה, מתן אברמוביץ' פחות. תסתכלו עליהם ותראו לאן הגענו
אריק זאבי
גביע העולם בכדורגל
ציפי לידר
משמחת תורה לזאת הברכה: תחנות הסְטַרְט- אַפּ והזינוק לקראת ההתחלה   על הצופן הגנטי (לא, לא מה שחשבתם), מעגלי ההתחדשות והצמיחה ומה שביניהם   וגם: מי הוא הזקן הצעיר לנֶצח בתורה הקדושה? כן, משה רבנו
רוני אלוני סדובניק
תהייה מדינה פלשתינית, את זה כבר כולם הפנימו. האם לא הגיעה העת להתעקש שהמדינה הפלשתינית החדשה תהיה סובלנית כלפי נשים? מתי כן יגיע זמנן?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il