X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"החולה המדומה" בתיאטרון באר שבע. יצחק חזקיה ומיכל וינברג
החולה המדומה
הצגת "החולה המדומה" מאת ז'אן באטיסט פוקלן, הלא הוא מולייר (1673-1622) בתיאטרון באר שבע, ולאחר זכייה בחמישה פרסי התיאטרון הישראלי בשנה החולפת, מעמידה את תיאטרון באר שבע בפסגה, המזכירה את תקופתו כטוב יותר בארץ

הצלחת תיאטרון אינה נמדדת במספר הכרטיסים שהוא מוכר. ההצלחה האמנותית היא מרכיב הנובע מבחירה מוצלחת של המנהל האמנותי במחזות, בליהוק ובשאר היוצרים. בבאר שבע אחראים להצלחתו ולנסיקתו של התיאטרון, המנהלים האמנותיים - שמוליק יפרח ולצידו הבימאי רפי ניב. ועדות לכך היא ההישגים שלהם לאחרונה בהצלחת המחזות "הרוזן ממונטה כריסטו", "קן הקוקייה" וכעת - "החולה המדומה".
הקומדיות של מולייר הקנו לו מעמד של מחזאי קלאסי שליחו לא נס. בכולן השתמש בלשונו המושחזת, כדי להצחיק, ובעיקר לעורר למחשבה. הלעג שלו לתאוותנות ולחמדנות האנושית, ובמיוחד לעגו לכמורה - גרמו לו צרות ביחסיו עם המלך לואי ה-14 וההגמוניה הדתית בצרפת. מולייר לא נזקק לגימיקים זולים כדי להצחיק. הקומדיות שלו אינן בולווארדיות, אינן יורדות לטעם הזול הפופולרי ומכניס הקופות.
בהצגה בבאר שבע, הצופה מתענג על תרגומו הנפלא של דורי פרנס, המלא חידודים והומור מושחז, שצריך להקשיב לו היטב. ההצגה לא נשענת על עיוות בצורת השחקנים ואינה עוברת את הטעם הטוב ברצון להצחיק. הקהל הישראלי מורגל יותר בקומדיות בנות זמננו, ברובן הצחוק נובע לא משנינות אלא מהלצות וולגריות. לא כזה הוא המקרה של החולה המדומה. ארגן, הטיפוס ההיפוכונדר, המדמה לעצמו שהוא נוטה למות, ונזקק לביקור רופא כמה פעמים ביום כדי שיערוך בו חוקן או הקזת דם - מתאים לימי הביניים, כמו שהוא מצוי גם כיום. האובססיה שלו לרופאים ולתרופות גורמת לו לרצות להשיא את בתו לבן של רופא, הלומד אף הוא רפואה, בלי להתחשב באהבת בתו למישהו אחר. התפאורה הנהדרת שעיצב גדול מעצבי הבמה הישראלית סשה לישיאנסקי, מחזקת תחושה זו: כל הריהוט המסוגנן בביתו של ארגאן (יצחק חזקיה הוותיק ועשיר ההבעות גם בקולו) - כל הריהוט צבוע בלבן, כמו בבית חולים.
הבימאי מיטקו בוזקוב תקתק את הצוות, כך שכל אחד ואחד מפליא במשחקו. בראשם ארגן, וטואנט, המשרתת, שרית וינו-אלעד, שמגלגלת את הקהל באימרותיה כפולות הכוונה ובקסם שלה. כך גם עושה "בית ספר" לשחקנים אמיר קריאף בתפקידו כ"בראלד". המונולוג שלו הוא אחד משיאי המחזה. מיכל וינברג מצוינת כאשתו השנייה, הצעירה, של ארגן, הזוממת לרשת אותו ועושה את כל המניפולציות לשם כך. את שתי בנותיו של ארגן היא זוממת להעביר למנזר, כדי שהיא תוכל להשתלט על רכושו.
מולייר מסביר את לעגו לרופאים בכל קטע במחזה, כהמחישו זאת בדמויות הרופא הוגו ירדן, ובנו הלא-מבריק יוסי צברי - שניהם קריקטורות של רופאים. וכך בשמות שהעניק לדמויות - מסייה בתום לב (ירמי רייך), ד"ר קולונוסקופ (ארז וויס) ומסייה דיבידנד (עומרי אברהם). הדמויות החיוביות היחידות במחזה מלבד המשרתת, הן שתי הבנות - אנז'ליק המקסימה והיפה (ירדן קליין, בהופעת בכורה בתיאטרון הרפרטוארי) וכנ"ל לואיזון (לורן סביר). וכן מקסים בהופעתו המשכנעת והמצודדת אורן כהן כקליאן, אהובה של אנגז'ליק.
התפאורה הנפלאה, הבימוי המבריק, השחקנים - אחד-אחד; המוזיקה על הויולה והצ'מבלו של אירה גבעול; התלבושות התקופתיות המרהיבות של אולה שבצוב; התאורה של ג'ודי קופפרמן - כל אלה עשו הצגה מושקעת, איכותית והעיקר - מהנה כל צופה שלא מסתפק במועט.
כל הכבוד לבאר שבע, שמניפה את התיאטרון הישראלי לרמה לה הוא ראוי.

תאריך:  24/10/2010   |   עודכן:  24/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תמיר מינץ
כמו שאנו מתכוננים לחורף הגשום בתוך הבית כל כדאי גם לטפל בבניין המגורים המשותף    מספר טיפים שיזכירו לכם היכן כדאי להתחיל
ריקי רט
כל מה ששרה באבל ידעה על אבא שלה הוא שפעם בשנה המשפחה נוסעת לקברו וחוזרת בדומייה. חמושה במצלמה של מגמת הקולנוע, התייצבה שרה מול קרוביה והציגה את השאלות הקשות, בדרך לגילוי האמת הקשה. עכשיו יש לה תשובות, וגם פרס מפסטיבל הקולנוע בחיפה
אלישיב רייכנר
האמת היא שאני פשוט מרחם עליכם. אני מתקשה להבין איך אתם משלמים שני מיליון שקלים על דירה קטנה של שלושה חדרים. במרחק של שעה נסיעה מהפרויקט שלכם הייתם יכולים בכסף הזה להרים וילה ענקית צמודת קרקע עם גינה גדולה, ועוד היה נשאר לכם הרבה עודף
אריאל כהנא
האם העובדה שיש באו"ם רוב אוטומטי נגד ישראל פירושה תמיכה בכל צעד פלשתיני? לא בהכרח. גורמים המכירים מקרוב את מסדרונות הארגון סבורים כי במאבק דיפלומטי חכם ישראל תוכל למזער נזקים, ואולי אף לצאת כשידה על העליונה
פזית רבינא
תכירו: גנרל מולר הוא המתאם הביטחוני החדש בין ישראל לרשות הפלשתינית. נראה שאובמה לא יסתפק בכך שמולר יבסס את הכוחות הפלשתינים שהקים קודמו דייטון, הוא רוצה שיתפקד כמתאם אזורי שיקפוץ לדמשק אם צריך, ולא רק כמאמן של שוטרי עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il