תרגילים לחימום המוח? נשמע הזוי, אבל אולי זה יכול לעזור לכם גם אם אתם לא סובלים מהפרעות קשב וריכוז.
עונת המבחנים בפתח, ילדים ומבוגרים נכנסים לחרדות והעומס עליהם רב וכבד. הכנה למבחני בגרות, פסיכומטרי, מבחנים באוניברסיטה ועוד. מיכל שפר מיכאלי, מנכ"לית מרכז עיגולים של שמחה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים מציגה טיפים מעניינים להתמודדות עם סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים. נראה שאלו יכולים לעזור גם לנו... שווה בדיקה.
1. סדר וארגון - שיטת הרביעיות: חלקו את החומר הנלמד ל-4 חלקים והתחילו ללמוד מספר ימים קודם. בכל יום שננו פרק אחד ובסיום, יום לפני הבחינה קראו ברצף את כל החומר יחד. לדברי מיכל שפר מיכאלי "יום לפני בחינה רצוי שלא יתקיים תהליך למידה של חומר חדש, אלא רק שינון והפנמה. הדבר נובע מהחשש למוסחות בין חומרים שטרם הוטמעו לחומרים חדשים, דבר היוצר בלבול ולחץ. בבואנו ללמוד חומר חדש אנו עלולים לערבב אותו עם החומר הישן שלמדנו. חלוקת החומר הנלמד וקריאת כל חלק בנפרד מאפשרת לנו את יכולת ההפרדה והטמעה של הדברים. לכן, לאלו הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (וגם לחלק שלא) מומלץ לחלק את החומר ל-4 חלקים ובכך לשפר את היכולת שלנו לזכור את התכנים.
2. רעש לבן - למידה במהלך פעילות ספורטיבית רבים מאיתנו חושבים שעל-מנת להתרכז יש להנמיך מוזיקה ולהיות במקום שקט. כמו-כן, להתמקד בפעולת הלמידה ולא לעשות דברים נוספים במקביל. מיכל שפר מיכאלי מסבירה כי ישנם מקרים רבים, בייחוד בקרב הסובלים מהפרעות קשב או רגישות יתר בהם מומלץ ללמוד לרחש צלילי מוזיקה או במהלך ריצה על הליכון", נשמע מוזר, נכון?
"כל תהליך למידה נעשה על-ידי מערכת החושים. בכדי לעלות את רמת היכולת שלי לקלוט את האינפורמציה עליי לעורר את המוח לקליטה וזאת על-ידי "חימום" המערכת", מסבירה מיכל שפר מיכאלי. הכוונה היא לכל פעילות אקטיבית, ספורטיבית שמעוררת את המוח לפעולה, יוצרת גירוי וגורמת להפרשת הורמונים האחראים לפעילות המוח ומעוררים את מערכת החושים. לפיכך, למידה במהלך ריצה על הליכון אינה פסולה ואף נכונה ומטיבה במקרים רבים.
ישנם מקרים רבים בהם ילדים מבקשים מההורים ללמוד עם מוזיקה ואלו לא מבינים ופוסלים את השיטה. ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז לומדים למבחן לצלילי מוזיקה. מדובר ב"רעש לבן" המאפשר להם ריכוז וניתוק מהפרעות המתרחשות בראש או מגיעות מבחוץ ולא ברעש שמסית אותם מריכוז.
3. עיסוי אזורי החישה - "כפתורי המוח" דוגמה נוספת לשילוב טכניקות מוטוריות בתהליך הלמידה היא על-ידי "חימום המוח" באמצעות לחיצות ממושכות באזורי שמגרים את אזורי החישה במוח כגון: מתחת לעצם הבריח באזור החזה. הדבר גורם לזרימת דם מוגברת דרך אבי העורקים והפעלת נקודות החישה במוח. חשוב להבין כי תהליך למידה נעשה דרך הגוף (החושים) ותהליך הפענוח נעשה במוח.לכן, כחלק מתהליך הכנה ללמידה מומלץ לעשות עיסוי באזור החזה מס' דקות וליצור גירוי של אזורי החישה במוח.
4. תרגילים מוטוריים של מערכת ההצלבה מערכת ההצלבה מתייחסת לפעילות אינטגרטיבית בין שני חלקי המוח, היא קשורה ליכולת שלנו לחצות את קו האמצע של הגוף ומשפיעה על יכולת הכתיבה והקריאה שלנו (במהלך פעולות אלו אנו בעצם חוצים את קו האמצע של הגוף). תרגילים שמתמקדים במערכת ההצלבה משפרים את יכולת הריכוז והמיקוד ומשלבים בין היכולות של האונה השמאלית והימנית (אחראית על הצד השכלי והרגשי התאמה) ומעלים את רמת הביצוע. איזון בין קוגניציה לבין רגש תורם לתפקוד יעיל יותר, מרסן אימפולסיביות המאפיינת ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות.
דוגמאות לתרגילי הצלבה:
דילוג משולב: הליכה מוצלבת יד ורגל נגדיים, נגיעה של יד/מרפק ימין בברך שמאל וההיפך, נגיעה של יד /מרפק שמאל בברך ימין. במסגרת תרגיל זה אנו מפעילים אזורים גדולים בשתי "המספרות" (אונה ימנית/שמאלית) בו זמנית. התרגיל עוזר לחיזוק המערכת העצבית המגשרת בין שתי האונות במוח ומאפשרת רמת תקשורת מהירה ומשולבת שמעלה את רמת התפקוד/ביצוע.
ציור או שרטוט באוויר של שמיניה עצלה: לשחרור מחסום כתיבה: תרגיל המיועד לשפר את התקשורת בכתיבה, כאשר נתקלים במחסום כתיבה לפני מבחן (בלאק אאוט). בתרגיל זה גם כן נעשה שימוש בטכניקת הצלבה הגורמת לזרימה בין האונה הימנית לשמאלית ומסייעת לשחרור המחסום ולחשיבה אינטגרטיבית בין שתי האונות. יש לשרבט באוויר פעם ועוד פעם את הספרה 8 שוכבת (שמיניה עצלה). כמו-כן, ניתן לשרטט ציור זה באוויר תוך מעקב אחר אגודל מול קדמת הפנים, בנוסף, תרגיל זה עוזר במאמץ מצטבר של העיניים ושרירי צוואר תפוסים.