X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כאשר תשוקה היא חלק מהנשמה, היא חטא?
טומאתו של היופי
על הסדרה 'חיים אחרים', שמתארת תלמיד ישיבה הרוקד בין יוצרו ליצרו ההתפקרות של עוז זהבי אינה תהליך נפשי עוצמתי, אלא התפלקות נסיבתית הוא אינו משכיל, מתנגד או חסיד, אלא סתם חתיך המגשים את ייעודו ככזה - ובכך קולע להפליא לרוחו של ערוץ 2 בשורה תחתונה: בידור טוב, רמה רעיונית ירודה

הסדרה 'חיים אחרים', שבמרכזה תלמיד ישיבת הסדר המפרכס בין עתיד מזהיר הצפוי לו בישיבה ובין משיכתו למחול מודרני, מתחנפת גם לחילונים וגם לדתיים - ומצליחה להעליב את שניהם בפשטנות המסרים שלה: החילוני מקבל אישור שחיי הדת הם צינוק לנפש, והדתי מקבל אישור שחריגה מגבולות ההלכה עלולה להוביל לגירוש מגן-העדן של האמונה-ספֵרה.
כל אדם מעניין הוא תאונת התנגשות בין דחפים. המלט מתלבט בין יפעתו הטרגית של ה'להיות' לבין הניצחון הריק של ה'לא להיות'; קפקא נע בין יצר חיים חלוש ליצר התחפרות במאורת הכתיבה; תומאס מאן טלטל את גיבוריו בין רציו לארוס; ועושה הנפלאות מלובלין עורג לחיים ישרי-דרך ומכור לריגושי העולם התחתון. נפש שקונפליקט רציני לא בוער בה, לא תפיק ניצוצות (וההוכחה לכך היא הומר סימפסון, שהדילמה היחידה שלו היא אם לשתות בירה לפני המשמרת בכור הגרעיני או במהלכה). גיבור 'חיים אחרים' מצליח להפיק את הניצוצות הללו, תוצאת החיכוך בין הבלתי נאות לבלתי נמנע.
יקיר (עוז זהבי), חביבו של הר"מ, מנהל אפוא חיים כפולים - לומד גמרא ובמקביל לומד מחול מיוזע וחושני, הכרוך בעבירה על איסור הנגיעה. קל לנחש כי תלמיד הישיבה ירקוד כל הדרך אל חיים חילוניים. ועד אז, זהבי מלהטט בין העולמות במיומנות משחק משכנעת, אך הסדרה נופלת בין שני העולמות: הקטעים שבהם זהבי חובש את ספסלי הגמרא רפרפניים מדי, כמו כדי לא לייגע את הצופה החילוני, וגם קטעי הריקוד קצרים מדי, כמו כדי לא לעצבן את הצופה הדתי.
אך בעייתי מכך הוא המסר העולה מהסדרה: יהדות היא מכשלה בדרך למימוש עצמי - מסר המבטא פחד מהדתיות. אך במסר זה, פשטני ככל שיהיה, יש גרעין של אמת. ייתכן כי היהדות אכן סובלת ממחסור במתרגמים שלה לעת החדשה ובמפריחי ספקות כמו ר' נחמן מברסלב, שהיה מיוסר - כן האמין, לא האמין. כמו כל דמות בעלת שיעור-קומה רוחני, לא הכול היה אצלו "כזה ראה וקדש". חבל שעוז זהבי ייאלץ להוריד את הכיפה רק משום שהוא רקדן נפלא. והלוא רק לפני מאה שנה בני עקיבא עוד רקדו יחד.
זאת ועוד: כאשר תשוקה אינה גחמה חולפת, אלא היא חלק מנשמתו של האדם - האם ניתן לדבר עליה במונחים של חטא? והלוא הנשמה היא ניצוץ האלוהי. אך 'חיים אחרים' אינה מובילה לפתרון רוחני של 'הכלת החטא', אלא לנתק מחיי הדת, פתרון שהוא גם פוטוגני יותר וגם מרַצה את החילוני השטחי והדתי השטחי כאחד.
ואגב שטחיות, ההתפקרות של עוז זהבי אינה תהליך נפשי עוצמתי, אלא התפלקות נסיבתית. הוא אינו משכיל, מתנגד או חסיד, אלא סתם חתיך המגשים את ייעודו ככזה - ובכך קולע להפליא לרוחו של ערוץ 2.
השורה התחתונה היא ש'חיים אחרים' קובעת: יהדות כרוכה בכיבוי הלב. זה טוב לסדרת דרמה בערוץ 2 (שהיא, בסך הכול, בידור מהנה למדי), אך בחיים האמיתיים מותר לזכור את מנדלי מו"ס, שנתן קצת יותר לגיטימציה לנפש מסוכסכת. "היהודי כולו אינו אלא דבר והיפוכו", הבין האיש החכם הזה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  30/10/2010   |   עודכן:  30/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טומאתו של היופי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הביקורת מוקדמת מדי
שי ממקום אחר  |  31/10/10 00:49
2
עוז זהבי ומסקנה חשובה
יעלי6534  |  1/11/10 06:00
3
סדרת בידור ירודה. פרטים בפנים
דן12345  |  1/11/10 08:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
גישה חדשה ומרעננת, מלאה תעוזה, בהצגת קבוצת השחקנים "מנוע חיפוש"
איילה פנייבסקי
מהדורות החדשות מלאות במגישות אינטלגנטיות, מוכשרות ובעלות דעה. אז למה, כשמגיעים לנושאים "החשובים", הופכים אותן מיד לפרצוף יפה שנותן את רשות הדיבור לרוני דניאל?
טובה ספרא
גם בגרמניה יש ניצנים של חיזוק הלאומניות    מתחים חדשים (?) במזרח התיכון    משוב חיובי לסרקוזי    המפלגה הדמוקרטית בארה"ב תיפול?    תמונת הכוכבים לשבוע 5.11.10-29.10.10
חגי סגל
הוויכוח הנצחי על הגינות התקשורת בישראל תקוע כבר עשרות שנים באותה נקודה    הקבוצה השלטת שם אטומה למצוקות ההמון כמו מרי אנטואנט    היא לופתת את המיקרופון ומשאירה לימין את הפובליציסטיקה
עו"ד גלית צור
יותר ויותר זוגות צעירים מבקשים בימים אלו ייעוץ לחתימה על הסכם ממון לקראת נישואיהם    רבים מהם עושים זאת, אף שאין ברשותם נכסים רבים בשלב הראשון של חייהם המשותפים    התופעה צוברת תאוצה, לנוכח הידיעה על שיעורי הגירושין הגבוהים בקרב כלל הזוגות הנשואים ועל-רקע הירידה בגיל הממוצע בו מתגרשים    בחלק מהמקרים, הלוחצים על הסכם ממון הם ההורים, המממנים את בני הזוג
רשימות נוספות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
נגע תאונות הדרכים חייב להיפסק  /  אסף גולן
רון נחמן נלחם בהקפאה ובסרטן  /  הודיה כריש-חזוני
להכיר דרך הידיים  /  יעקב בר-און
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il