X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לקראת יום הפג הבינלאומי שחל היום, ד"ר פלדמן מסביר מדוע יש לחזק את המערכת הרפואית הקהילתית הקיימת ולהתאימה לצרכים של בוגרי הפגיות ומציע דרכים פשוטות להתמודדות עם המצב
▪  ▪  ▪
הפגייה מהווה מרחב בטוח
[צילום: דוברות מרכז רפואי הלל יפה]

כמעט 10% מכלל התינוקות הנולדים בישראל הם פגים. נתון שהוא משמעותי מאוד ויש לו השלכות לגבי בריאות התינוק בהמשך חייו. כמו-כן, כ-10% מכלל הפגים יזדקקו לטיפולים שונים, מורכבים יותר או פחות, גם לאחר השחרור מבית החולים.
הימים הראשונים בחיי פג הינם ימים בלתי פשוטים - הן לצוות המקצועי והן להורים. עם זאת, הטיפול הכוללני והמקיף שמציעה סביבת הפגייה, תורמת ניכרות לבריאות הרך הנולד ולהרגשת הביטחון אצל הוריו. הפגייה מהווה מרחב בטוח בו מסופקים לתינוק התנאים האידיאלים לוודא התפתחותו התקינה מחוץ לרחם, תוך השגחה של 24 שעות ביממה.
כל ייעוץ שהפג זקוק לו, כל היבט טיפולי וסיעודי, כל צילום רנטגן או פעולה רפואית - מרוכזים כולם תחת קורת גג אחת ונעשים ברגע הנדרש, ללא עיכוב ובהשגחה רפואית וסיעודית מלאה ולאורך 24 שעות ביממה. הפגייה מהווה מעין רחם חיצוני המספק את כל צרכי הפג - במזון, בחמצון, בנוזלים, באנרגיות ובכל תחום שמסייע לו להתחזק ולהתפתח בצורה תקינה. גם ההורים זוכים ליד תומכת - רגשית ועניינית, ולרוב גם מתפתחת מערכת יחסים אישית ובלתי אמצעית עם הצוות המטפל שמקלה על ההורים לעבור את התקופה הראשונית והמורכבת, ובהתאם מקלה גם על הפג הטרי. הפגייה הופכת לבית שני, כזה שעונה על הצרכים המדויקים והמיידיים של כל הנוגעים בדבר.
השאלה הנשאלת, מה קורה כאשר הפג מסיים את שהייתו בפגיה ועובר, לאחר מתן הגושפנקא הרפואית, לבית הוריו? בשלב זה, שלכאורה אמור כבר להיות השלב ה"טבעי" יותר, נתקלים הורים רבים במצבים בהם הם נדרשים למענה לפתרונות ייחודיים לתינוק שנולד פג, פתרונות שהיו עד לא מזמן זמינים, מהירי החלטה ורב מקצועיים, ואילו כעת ההורים הם אלו שצריכים לתת את הדעת לכל מיני בעיות, לנסות לזהותן בזמן אמת, ולוודא קבלת הטיפול המיטבי בקהילה. לעניין זה, פונים ההורים לרופא הילדים של התינוק, שמפנה אותם, להמשך בירור אצל מומחים נוספים.
המעקב הוא הכרחי
יש להבין, כי המעקב אצל רופא הילדים בקהילה הוא הכרחי, וכי הוא זה המרכז את כל הבעיות בטיפול בילד. עם זאת, בתינוק שנולד פג, חשוב מאוד שהרופא המטפל הקבוע ייעזר במומחה לרפואת פגים, בדיוק כפי שנעזר במומחה למערכת העיכול במקרה של מחלת הצליאק או במומחה במחלות כליה בילד הסובל מתסמונת נפרולוגית.
תחום הנאונטולוגיה הולך ומתפתח ומשתנה בקצב מסחרר ובנוסף לזה, לפגים ישנם צרכים ייחודיים, כגון: תזונתיים, נשימתיים, חיסונים מיוחדים ומעקבים נוירולוגיים, התפתחותיים ועוד המצריכים מיומנויות ספציפיות גם במרחק של שנה-שנתיים לאחר השחרור. הנאונטולוג בקהילה ידע להפעיל, במידת הצורך, גורמי רפואה וסיעוד נוספים כולל בטיפת חלב בכדי לתת מענה ייעוצי רב מערכתי מהיר, בדומה לזה שקיבלו ההורים בעת השהות ביחידת הפגייה.
בהקשר לזה, יש חשיבות ליצור בשינוי התפישה המערכתית של ההמשכיות בטיפול בפגים בקהילה עצמה וההכרח לשתף רופא מומחה בתחום רפואת הפגים, לפחות בשנה-שנתיים הראשונות לחיי הפג / תינוק.
רופאי הילדים נדרשים בכל ההיבטים הרפואיים הרגילים כגון מחלות ילדות שונות, מחלות עונתיות וכדומה. תפקידו של מומחה הפגים הוא בעצם יצירת שיתוף פעולה על-מנת לוודא כי לא נוצרות בעיות אופייניות לפגים, ואם כן, למצוא להן פתרון ביעילות מרבית, תוך שיתוף כל הנוגעים בדבר. שיתוף הפעולה המקצועי בין הרופאים והמומחים השונים בקהילה הוא שיביא את הפג למצב תקין ואף למעלה מזה, ואפילו מבחינת עלות / תועלת יוזיל השירותים למבטחים.

מחבר המאמר הינו מנהל יחידת הפגים במרכז הרפואי הלל יפה
תאריך:  09/11/2010   |   עודכן:  09/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המעקב הרפואי בפג לאחר השיבה הביתה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
תקופת ביניים בדרך לתובנות חדשות    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
ד"ר פינק
ד"ר פינק מסביר על מחלת ה-COPD ומציג שאלות שיסייעו לך לדעת האם אתה נמצא בקבוצת סיכון ומומלץ שתבצע את הבדיקה בימים הקרובים
מורן שריר
בניגוד לכל הרעש שעשו הפרומואים בשבועות האחרונים, פמלה אנדרסון נראתה אמש ב"רוקדים עם כוכבים" נבוכה, שקטה מדי ולא מעניינת    למי זה אכפת? בטח שלא ל"רשת"
יצחק שטיינר
בחינת עומק בתקציב המדינה בכל השנים האחרונות מגלה: המדינה מממנת את הסטודנטים בממוצע פי 4.04 עד 4.08 מאברך כולל לפי ראש    תקצוב המדינה פר סטודנט - 32,633 ש"ח לשנה - תקצוב השתתפות המדינה בתקצוב אברך כולל - 8,085 ש"ח בשנה    כמה מקבלים הסטודנטים, אלו קרנות יש להם, כמה תמיכה מקבלים הסטודנטים למדעי הרוח, כמה מרוויחים בממוצע המרצים, כמה סטודנטים נתמכים בעשרות אלפי שקלים, וכיצד כל זה נראה בהשוואה מול כל תקציב הכוללים והישיבות גם יחד
ישגב נקדימון
ביטול אישומי הפרת האמונים בעניינם של צחי הנגבי ומנכ"ל משרדו, מכוח דוקטרינת ההגנה מן הצדק, הוא ביטוי מובהק למהפכה שחלה במשפט הפלילי. גם המהפכה הזו לא התרחשה ביום אחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il