X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביקורת לשני ספרים חדשים: "מאחורי הכסף יש סיפור" - אנתולוגיה של נובלות, הוצאת אחוזת בית; ספר ישראלי מקורי "תבונת האוהבים" - פאבלו סימונטי, מתורגם מספרדית, הוצאת מטר; על מערכות-יחסים שמשתבשות
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

יש משהו שרירותי ו"לא צודק" לכתוב על שני ספרים שונים תחת אותו טור. אבל ספרים הם ספרים, הם המסע שלנו לעולמות אחרים, לעולמם של אחרים, לנפשם, לארצם, לעירם, לרחוב שלהם, לחלומותיהם ולמעשי היומיום וההרפתקאות שלהם. אוהבי הקריאה רוצים לדעת על ספרים, עוד ועוד ספרים, כל אחד מופלא כשלעצמו.

מאחורי הכסף יש סיפור

הספר הישראלי "מאחורי הכסף יש סיפור", בהוצאת אחוזת בית, כולל אוסף של נובלות של שבעה סופרים ישראלים. כל כותב הוא עולם, אבל האווירה והרוח הישראלית דומיננטית בספר, לטוב ולרע. בשבעת הסיפורים שולטות, בעיקר, כבדות ומועקה ומעט מאוד קלילות, כמעט שום אסקפיזם, שום בריחה מהמציאות האפורה הקשה השוחקת. כל הגיבורים נאבקים על הקיום היומיומי, על שמירת השפיות שלהם, על פיסת רכושם, על מעמדם המינימלי. אין שאפתנות, יוקרה, התיפייפות, רק מלחמת יומיום ברשויות, בשכנים, בבני המשפחה, בקרובים של המעגל הראשון והמעגלים האחרים. הכל אפור, אביך, חם ומזיע, עגום וחסר שמחה. ספר עצוב. או אולי היה פחות עצוב לו קראתי אותו בשפה אחרת ולא הייתי ישראלית...
זה לא ספר על האלפיון העליון, גיבוריו אינם תושבי מגדלים מפוארים, עשירי הארץ המחזיקים בהאמר ובמרצדס, ובנהגים ובמשרתים פיליפינים, אין חגיגות ויש מעט מאוד הנאות. יש בעיקר את מלחמת הקיום הקשה והאכזרית, הקיום - לא רק במובנו הפיסי אלא גם הנפשי המעמדי, קיום הנשמה.
"כך ישבנו אני ואימא, על ספסל עץ קטן בלב מרכז. בשכונת בלוקונים אפורה ועצובה, בעיר קטנה וחסרת יחוד, בארץ קטנה ורעה" (אלי ברוורמן, "כתמים חומים כחולים"). תחושת הרוע והעליבות מאחדת את סיפוריהם האינדיבידואליים של יניב איצקוביץ, רחל חלפי, אסף שור, נגה אלבלך, ארנה קזין, עידן אנג'ל ואלי ברוורמן.
הסופרים רובם צעירים ובתוכן רחל חלפי המשוררת המצוינת, הוותיקה, שכאן מתפרסמת נובלה שלה. כולם בעלי כושר כתיבה מעולה, כל אחד בסגנונו, כל אחד בכאביו, בהשפלותיו, בניסיונו הספרותי לספר על איך שורד גיבורו את חייו הלא-קלים.

תבונת האוהבים

"תבונת האוהבים" של פאבלו סימונטי, בהוצאת מטר, הוא רומן העוסק בשלושה אנשים צעירים החיים בסנטיאגו צ'ילה, עיר הולדתו של הסופר סימונטי. המחבר מתאר את גיבוריו כבני המעמד הבינוני, במעבר בין המאה ה-20 למאה ה-21, שחייהם נוחים יחסית, זוג נשוי, שעדיין חווה תשוקה והתלהבות מחיי הנישואין, כל אחד מהם בעל קריירה נאה. לזוג ילדה אחת וחייהם נעים להם בין העבודה, הבילויים, החברים ומשחקי הכוח הקלילים לכאורה שביניהם, כבני זוג. גבר חדש שנכנס לחיי הזוג משנה קליל את שווי המשקל, שכצפוי, תמיד יהיה עדין ושביר אצל זוג זה כמו אצל כל זוג אחר.
סימונטי מספר סיפור לינארי בלי פרשנויות, כמו תסריט מוכן לצילום, מכניס אותנו למערכות היחסים, לתיאורים קלילים של הפוליטיקה בצ'ילה בתחילת העשור הנוכחי, העיר והרחוב, הבית והמפגשים, המשפחה והשכנים, השיחות והפחדים, הרגשות, השקרים והמניפולציות. בתיאור בלתי מתחכם, לכאורה.
פיתולי העלילה משנים את המערך השקט והבטוח של החיים ה"מאורגנים למופת" של בני הזוג. מה שקורה, הופך לאט-לאט את כל הקערה על פיה... בלי להתלהם, כמו כרוניקה פשוטה בעיתון מקומי.
לסימונטי ספר נוסף שיצא כבר בהוצאת מטר, בשם "אמנו שבשמים". אם תאהבו ספר זה, תנסו גם את הראשון.

תאריך:  15/11/2010   |   עודכן:  16/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זמן קריאה: סיפורים על כסף ותבונות על אהבה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית כהן
למאמנת הכושר של 'לרדת בגדול' יש איבר רופס כמו ג'לי דאשתקד    על ריאליטי המבוֹססת בשאול התחתיות של הגשמיות הגופנית משום שהיא נטולת זיק של שמחה, תקווה או כל סממן מטא-בהמי אחר
ד"ר נמרוד פרידמן
ניתוחים פלסטיים הפכו לדבר שבשגרה, יותר ויותר נשים מבקשות לעבור שינויים אסתטיים החל בעיצוב החזה, הרמת פנים, שאיבת שומן, ואפילו הגברים לא נשארים מאחור    מאלו טעויות כדאי להימנע בטרם פונים למנתח פלסטי ומה עלינו לברר ולדעת מראש?
יעקב בר-און
דביר בנדק, האיש שפרץ במלוא גופו אל כל במה אפשרית, מאוכזב מתגובות הקהל הצעיר להצגה 'רביזור': בני הנוער פשוט לא מבינים מה הבעיה עם דמות ראש העיר המושחת. אם זה רק היה תלוי בבנדק, הם כבר היו יוצאים לרחובות. נכון שהוא עצמו כבר לא ישתטח על כבישים, אבל אפשר ללמוד ממנו איך שחקנים צריכים להגיב להתעללות
עליס בליטנטל
הפקת "הילד חולם" בביצוע תלמידי השנה השלישית בסטודיו ניסן נתיב ת"א, היא היפה, הטובה והמופלאה מכל הפקות מחזה זה של חנוך לוין    בעבור הצגה כזו - שווה להיות מבקר תיאטרון
מיכל שפר מיכאלי
על התופעה, ההתמודדות ודרכי הטיפול בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il