X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כתבי תחקיר מהווים זן עיתונאי ייחודי, שאינו ניתן להחלפה - גם אם יוקצבו לכתב חדשות מהשורה אמצעים וזמן כתבי חדשות נוהגים להתבסס בממוצע על כ-2.5 מקורות לידיעה, ואילו תחקירנים על עשרות
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בעוד ארגוני חדשות מצמצמים את יחידות התחקיר שלהם, עקב המשבר הכלכלי, מתברר כי לעיתונאי תחקיר אין תחליף וכי כתבי חדשות מהשורה אינם בנויים למלא את מקומם ולבצע משימות תחקיר בהצלחה - כך עולה ממחקר שבוצע בנושא דפוסי העבודה של עיתונאי תחקיר בעיתונות הכתובה בישראל.
בניגוד ליחסים בין כתבי חדשות לבין מקורות המידע שלהם המבוססים על אמון, אצל העיתונאים החוקרים מבוססים יחסים אלה על דווקא חוסר אמון, שמחייב איסוף ראיות ותימוכין, כדי לספק תשתית ראייתית שהיא מעבר למבחן המשפטי של "הספק הסביר". בעוד כתבי חדשות נוהגים להתבסס בממוצע על כ-2.5 מקורות לידיעה, כתבי תחקיר מתבססים לעיתים קרובות על עשרות מקורות מידע לכל תחקיר. בעוד כתבי חדשות מתבססים בדרך כלל על גרסאות מקור הנמסרות בעל פה, כתבי תחקיר מרבים להסתמך על מסמכים, כדי להיערך להתגוננות משפטית לאחר הפרסום.
צירוף נתונים זה מעלה, כי כתבי תחקיר מהווים זן עיתונאי ייחודי, שאינו ניתן להחלפה על-ידי כתבי חדשות. כלומר, גם אם יוקצבו לכתב חדשות מהשורה אמצעים וזמן - דפוסי עבודתו יקשו עליו לעמוד בדרישות הייחודיות של משימות תחקיר. המשמעות היא כי פיטורים של כתב תחקירים מהווים למעשה פגיעה ללא תחליף ביכולת של אותו ארגון לפרסם תחקירים ממשיים.
"כתבי תחקיר", כותב החוקר במבוא לעבודתו, "מוכרים בספרות המחקרית כזן של עיתונאים בעלי השפעה ציבורית רחבה. בעבודתם השפיעו לא פעם על מדיניות או יצרו הד משמעותי שהביא לחקירה משטרתית, לבדיקה של מבקר המדינה, להעמדה לדין ואף לרפורמות ציבוריות. אולם הדפוסים שבאמצעותם מגיעים העיתונאים החוקרים אל המידע המאפשר השפעה זו טרם נבחנו לעומקם ובצורה שיטתית".

דפוסי העבודה של עיתונאי תחקיר בעיתונות הכתובה בישראל
כתבי תחקיר מוכרים בספרות המחקרית כזן של עיתונאים בעלי השפעה ציבורית רחבה. בעבודתם השפיעו לא פעם על מדיניות או יצרו הד משמעותי שהביא לחקירה משטרתית, לבדיקה של מבקר המדינה ואף לרפורמות ציבוריות: הרשעתו של שר הפנים אריה דרעי בלקיחת שוחד, חשיפת מחדל זיהום נחל הקישון ומחלת הצוללנים שהגיעה בעקבותיו, איתור חומרים מזיקים בחלב 'תנובה', גילוי הקשרים הכלכליים שבין ראש הממשלה אריאל שרון ואנשי עסקים בפרשת 'האי היווני', הביקורת כנגד המשך צבירת ההון האישי של אביגדור ליברמן גם בתקופה שכבר כיהן כשר בממשלה, ועוד. ואולם, הדפוסים שבאמצעותם מגיעים העיתונאים החוקרים אל המידע המאפשר השפעה זו טרם נבחנו לעומקם ובצורה שיטתית. המחקר המוצג כאן מתמודד עם השאלה מהם דפוסי עבודתם של עיתונאים אלו, תוך התייחסות למספר מאפיינים: היוזמה העיתונאית, מקורות המידע, הטכנולוגיות ושיטות העבודה, בד בבד עם התייחסות למרכיבים אפיסטמולוגיים. במחקר זה נעשה שימוש בשיטה שאפשרה לבחון דפוסי עבודה אלו ולפלח את ההיבטים השונים של התחקיר העיתונאי, וזאת למרות הקושי הנובע מרגישותם הרבה של העיתונאים החוקרים לחיסיון מקורות המידע. בפני כל אחד מן הנבדקים הוצגו תחקירים עיתונאיים שכתבו, ובתהליך חקירה ממצה נאסף מידע כמותני ואיכותני הנוגע לדפוסי הכנת התחקיר, מבלי לפגוע בחיסיון מקורות המידע. שיטה זו אפשרה לנבדקים לשוחח בחופשיות על עבודתם העיתונאית ולספק מידע מפורט ככל שניתן. ממצאי המחקר, שהושוו למחקרים מקבילים שנערכו בשיטה דומה בנוגע לדפוסי עבודתם של עיתונאי חדשות, מציגים את התפתחותו של התחקיר העיתונאי משלב גילוי קצה חוט המידע הראשוני ועד להשלכות שאחרי הפרסום, בהיבטים הבאים: יוזמה. בשלב המידע הראשוני, העיתונאים החוקרים יוזמים מגע עם מקורותיהם במידה העולה משמעותית על יוזמתם של עיתונאי החדשות ובכך עונים להגדרה של "עיתונות יוזמת". גם בשלב ליבת התחקיר יוזמתם של עיתונאי התחקיר גבוהה מזו של עיתונאי החדשות, אולם במידה משמעותית פחות. מקורות מידע. עיתונאי התחקיר נוטים לעבודת מקורות ענפה במידה משמעותית ביחס לעיתונאי החדשות ולתהליך מורכב של איסוף מידע לתחקיר. המידע שמתקבל ממקורות מידע, ברובם גורמים פנים ארגוניים המוסרים מידע ללא סמכות, ממחיש את הצורך בחושפי שחיתויות ואת תפקידם המכריע של מקורות מידע בכירים ומקורות מידע מן הציבור הרחב , להתגבשותו של התחקיר. בעוד שבשלב המידע הראשוני עיתונאי התחקיר נוטים להיעזר בעיקר במקורות קבועים, בשלב איסוף המידע נפגשים העיתונאים החוקרים עם כמחצית ממקורות המידע לראשונה, וזאת בשונה מעיתונאי חדשות, הנעזרים במידה גבוהה במקורות מידע חוזרים. טכנולוגיה. עיתונאי התחקיר עושים שימוש בעיקר בתקשורת טלפונית. בניגוד להשערת המחקר, שלפיה עיתונאי תחקיר נעזרים באמצעים טכנולוגיים ככלי משמעותי לאיסוף מידע, נמצא כי הם מעניקים מקום משמעותי דווקא לתקשורת הבלתי אמצעית, משמע, למפגשים פנים אל פנים. כמו כן, עיתונאי התחקיר מסתמכים במידה משמעותית על מסמכים, במידה העולה על זו של עיתונאי החדשות, הנעזרים בעיקר בטלפון ובמידה פחותה גם בנוכחות בזירת האירוע. שיטות עבודה. בעבודתם, עושים עיתונאי התחקיר שימוש בעיקר בהקלטה סמויה, המאפשרת להעניק לתחקיר גיבוי משפטי. בנוסף, הם נעזרים בפרקטיקות מיוחדות שמטרתן להניע מקורות חששנים לספק מידע, לחלץ מידע ממקורות ספורים וזאת תוך יצירת קשרים אישיים ותחושת אמון עם מקורות אלו. בהקשר זה, עיתונאי התחקיר משתמשים גם בפרקטיקות שנויות במחלוקת, כגון התחזות, לצד שימוש בכלים, כגון הפוליגרף, במטרה לבסס את אמונם במקורות המידע. המימד האפיסטמולוגי. עיתונאי התחקיר מתמודדים במהלך התחקיר עם שאלות לגבי מידת נכונות המידע ואמיתותו. בעוד שרובם חזרו וטענו לחשיבותה של האינטואיציה שלהם כבעלי מקצוע, שחזור התחקירים הראה כי בעבודתם נתמכים העיתונאים החוקרים בשרשרת של נקודות בקרה: הצלבת מקורות מידע, דרישה למסמכים שיגבו את המידע, מעקב של העורכים ודרישות של היועץ המשפטי של העיתון. טרום הפרסום מתמודדים העיתונאים החוקרים עם דרישותיהם של גורמים אלו להציג תחקיר שבבסיסו ראיות בעלות בסיס משפטי איתן. הדיון בממצאי המחקר מציג את ההבדלים המהותיים שבין עיתונאי התחקיר לעיתונאי החדשות. עיקרו: עיתונאי התחקיר הם זן ייחודי של עיתונאים ודפוסי העבודה שלהם שונים מהותית מאלו של עיתונאי החדשות. מערכות היחסים שבין העיתונאים החוקרים ומקורות המידע שלהם לוקות בחוסר אמון, ודפוסי עבודתם מבוססים על הצורך לגשר על חוסר אמון זה, בעוד עיתונאי החדשות נוטים לרוטיניזציה בעבודתם ולבניית יחסי אמון עם מקורות המידע. התחקיר העיתונאי, על אף היותו "פאזל מרובה חלקים", הוא תהליך הדורש מן העיתונאים החוקרים לספק תשתית ראייתית שהיא מעבר לספק הסביר, תוך חתירה לעיגון ראיות במסמכים, שיגנו עליהם מבחינה משפטית גם לאחר הפרסום. העיתונאים החוקרים נוטים למידה גדולה יותר של פרו-אקטיביות, ומגלמים בעבודתם תפיסת עולם ערכית בעלת מאפיינים חברתיים וציבוריים. בעבודתם, מבקשים עיתונאי התחקיר להעריך את מקורות המידע, המספקים לפעמים אינפורמציה בעלת רגישות ציבורית, פרטית או חברתית עצומה, בעיקר על ידי אמצעים שאינם "משאירים עקבות", כגון מפגש פנים אל פנים עם מקורותיהם, וזאת בניגוד לעיתונאי חדשות הנוטים להעדיף טכנולוגיות המאפשרות העברת מידע במהירות על פני הגברת החשאיות. בסיכומו של דבר, מחקר זה מעלה את הטענה כי דפוסי עבודתם של העיתונאים החוקרים שונים במידה משמעותית מאלו של עיתונאי החדשות, ומאפשר הצצה נדירה לעבודתם של מי שנחשבים כטובי העיתונאים.
45 תחקירים של 9 עיתונאים

המחקר, במסגרת עבודת תזה לקבלת תואר שני, בוצע על-ידי עודד ג'קמן במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון. ממצאיו הראשוניים של המחקר מתפרסמים כאן לראשונה, לקראת כינוס אילת לעיתונות. המחקר הנוכחי, שנערך בהנחייתו של ד"ר צבי רייך, מיפה את דפוסי עבודתם של עיתונאי התחקירים, והוא מתאר כיצד מתפתח התחקיר משלב גילוי קצה החוט הראשוני ועד להשלכות שלאחר פרסומו, תוך התייחסות למספר מאפיינים: מי יוזם תחקירים, מה מאפיין את מקורות המידע שעליהם הוא מסתמך, כיצד ובעזרת אלו שיטות עבודה וטכנולוגיות הוא משיג את המידע ומה מאפיין את היחס של עיתונאי התחקיר לאמת ולעובדות.
למרות רגישותם הרבה של העיתונאים החוקרים לחיסיון מקורות המידע, המחקר הצליח לפענח בעזרתם את דפוסי עבודתם, תוך פיצוח משותף של מדגם בן 45 תחקירים בקרב תשעה עיתונאים חוקרים, בעזרת שיטת ראיונות השחזור. בפני כל אחד מן הנבדקים הוצג מדגם של תחקירים עיתונאיים מפרי עטו, ובתהליך חקירה ממצה נאסף מידע כמותני ואיכותני הנוגע לדפוסי הכנת כל תחקיר. ממצאי המחקר הושוו למחקר מקביל על דפוסי עבודתם של עיתונאי חדשות מן השורה.
המחקר קובע כי בניגוד לדימוי המקובל, העיתונאים החוקרים אינם מחכים בדרך כלל למדליף מסתורי או למעטפה שתנחת על שולחנם, אלא הם נוטים למידה רבה של סיקור יזום. הם גם מגלמים בעבודתם תפישת עולם ערכית בעלת רגישויות חברתיות וציבוריות. במהלך התחקיר הם מתמודדים עם שאלות לגבי מידת נכונות המידע ואמיתותו, ולצורך כך הם נתמכים בשרשרת של נקודות בקרה: התרשמות ממקורות המידע באמצעים שאינם "משאירים עקבות", כגון מפגשי פנים אל פנים, הצלבת מקורות מידע, ואיסוף מסמכים המלווה לעיתים קרובות במעקב הדוק מצד עורכים ויועצים משפטיים. כמו-כן, כתבי תחקיר מתבססים ברוב המקרים על מקורות פנים-ארגוניים המוסרים מידע ללא סמכות, באופן הממחיש את החיוניות של מתריעים בשער לעבודתם.

כל העיתונות בכף-ידך
תאריך:  17/11/2010   |   עודכן:  17/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחקר: כתב חדשות אינו תחליף לתחקירן
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
העורכים שלי פחדנים מה עושים? ל"ת
תחקירנית מדופרסת  |  17/11/10 10:07
 
- גם אני הייתי פעם תחקירן
ירון זכאי  |  17/11/10 13:15
2
אריה אבנרי עתונאי תחקיר מעולה
שושפרי   |  17/11/10 16:54
 
- אריה אבנרי אינו תחקירן !
לגב' שוש פרי.  |  18/11/10 01:01
3
השמעת על תחקירן אינטרסנט ?
לחוקר הנכבד  |  18/11/10 00:52
4
התכוונת לרשתות ישראליות ??
אתה מתבדח  |  18/11/10 01:12
5
איך עיתונאי שנדרש ל 15 ידיעות
שרגא השמן  |  18/11/10 01:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איה פודה
מסתבר שטבלייה שלמה של שוקולד פרה בתוך חצי פיתה זה מראה נפוץ למדי בתיק האוכל של ילדי ישראל    הסכנות והמלצות
מורן שריר
דגן אומנם מצטיירת בצורה אנושית ומתוקה בסדרה האוטוביוגרפית שלה, אבל דיבורים בשצף קצף הם לא עלילה    מורן שריר ניסה להתרגש, אבל יצא עם כאב אוזניים
פרופ' אוהד כהן
שנת 2010 מהווה שנה שבה אנו כבר לא משערים או עובדים על-פי תחושה כי הטכנולוגיה משפרת את תנאי האיזון של חולי הסוכרת, אלא כיום אנו מבססים את המלצותינו על סמך עבודות קליניות ראויות, המורות את הדרך ואת התוצאה של הטיפול בטכנולוגיות מתקדמות אלו באיזון הסוכרת בקרב החולים
עליס בליטנטל
הקסם הנפלא של המוזיקה שכתב ג'ורג' גרשווין, הוא סוד הצלחת האופרה הזו להיות חביבת הקהל מאז 1935    את ההצלחה הגדולה ביותר גרפה כשהפכה לסרט קולנוע שהפך לאבן דרך תרבותית
אסף בן-קרת
אין מקום לאלתורים    הכל נע סביב השכל, אבל הרגש נותר בחוץ    הם מצליחים להכניס נשמה לשירים, אבל לא מרשים לעצמם להתעסק עם זה יותר מדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il