מה? כבר נגמר? היה נוהג
טל פרידמן לשאול את
אייל קיציס בסיום כל מהדורה של "חלומות בהקיציס". והתשובה, היא כן, כבר נגמר. תודו שלא שמתם לב.
הפרק האחרון של "
מעצר בית" שודר אתמול בקול דממה דקה. וכן, כמאמר אותה תוכנית לייט נייט מיתולוגית, זה גם לא היה סקורסזה. הייתה שם קצת השראה מטרנטינו המוקדם בסצינה האחרונה, במסגרתה טובחת אחותה של
מרינה קבישר בכל יושבי אולם בית המשפט בעזרת תת מקלע שנצרתו במצב אוטומט. לפני כן עוד הספיקה "מעצר בית" לשאוב השראה יתרה מהפרק האחרון של "
סיינפלד" כאשר השופט נוזף בקיציס ובפרידמן על הנרקיסיסטיות שלהם. אבל שם נעצרה התעוזה. לכאורה גזר הדין נשאר פתוח להכרעת הקהל, בחירה לגיטימית למדי כאשר מדובר בתוכנית ריאליטי, אבל מסדרת טלוויזיה שכוכביה הצהירו כי הם מבקשים לבעוט בתעשיית הבידור המקומית, לנתץ מיתוסים ולהעלות על הגריל פרות קדושות אפשר היה לצפות לקצת יותר אומץ. או לפחות לאיזושהי אמירה ברורה.
אבל בואו נחזור להתחלה. מעצר בית הייתה אמורה להיות מעין הכלאה בין "
הפמליה" ל"ניצבים" בכל מה שקשור לתפקידי האורח של סלבריטיז. היא הייתה אמורה לקחת את הדימויים שלהם, לחשוף את מרכיביהם ולהגחיך אותם. התמורה שהסלבז היו אמורים לקבל היא חיבתם של גבוהי המצח שיידעו להעריך את החבר’המניות שלהם ואת היכולת שלהם לצחוק על עצמם במעין משחק של הפוך על הפוך על הפוך על הפוך וכן הלאה וכולי.
בסעיף הזה כשלה "מעצר בית" בכל הזדמנות אפשרית. להביא את
אקי אבני ולהציג אותו כסטודנט קולנוע מצטיין לטאנטי שיודע לצטט תיאוריות על קורסוואה לא בדיוק נופל בקטגוריה של דקונסטרוקציה של הפרסונה הציבורית לעומת אישיותו הפנימית. את האמירות הנוקבות על הקריירה שעשה או לא עשה בהוליווד העדיפו ב"מעצר בית" לשמור לעצמם.
אותו טיפול תפל ומלטף קיבלו גם מריאנו אידלמן, אסי כהן ודב נבון. כולם באו לשחק בארגז החול וכולם יצאו ללא פגע וללא שריטה מהמאורע בדיוק כמו שני גיבוריה. וכמו כל מוצר שמרני של ערוץ 2, "מעצר בית" הנציחה את ההיררכיה הקיימת כשאת הלעג האמיתי והמרושע היא הפנתה לפליטי הריאליטי מרינה קבישר וגיא גיאור שהתרסקו על רכבת ההרים, כי זה לא שהם התכוונו לכתוב ספר או משהו כזה.
גם הניסיונות לייצר פרובוקציות בפרק שבו פרידמן מזייף מפגש מרגש בין סבתא שלו לבין מי שהצילה אותה בשואה לא ממש הצליחו להתרומם, ולא העירו מרבצם את הנעלבים המקצועיים שיגישו איזו שאילתה בכנסת. את הפרק סר הטעם שבו קיציס מזמין לפרידמן זונה אפשר להסביר רק כהרמה להנחתה לאיזשהו ארגון נשים שהיה זקוק לחשיפה תקשורתית, אבל הוא נותר כעוד נקודת שפל ביחס המיזוגינסטי שקשת נוהגת להפגין כלפי נשים (ע"ע כל פרק של "
רמזור" ופרשיית נערות הליווי שלא היו ב"
מונית הכסף").
אבל אין מה לבוא בטענות כלפי השחקנים האורחים כשהמארחים שלהם בעצמם לא מוכנים לחשוף את עצמם ולסכן באמת את הדימוי הציבורי שלהם. נכון, קיציס הוצג כמניאק אגוצנטרי שבטוח שהמילה סלב תסדר את הכל. נכון, פרידמן הוצג כילדותי ותלותי. אבל הדימויים האלה מתקשרים רק עם הדימויים הטלויזיוניים של קיציס המנחה השקול וההגיוני ופרידמן השחקן המופרע והבלתי צפוי. ולאורך 12 פרקים הם היו אנוכיים, תחמנים, חמדנים ושקרנים. אבל אפילו לשניה אחת הם לא היו מה שבאמת היה מאפשר להתחבר אליהם ולצחוק מהם ועליהם. לרגע אחד הם לא היו פגיעים.