X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
בגיל 20 הוא היה הכוכב הגדול של האמנות בניו-יורק, בגיל 25 מכר עבודות במיליונים ובגיל 27 (1988) מת ממנת-יתר תמרה דייויס, ידידתו הקרובה משכבר הימים, מציגה סרט דוקומנטרי בפסטיבל אפוס לסרטי אמנות על חייו המרתקים של ילד הזוהר
▪  ▪  ▪
היה בעל ביטחון עצמי גבוה מאוד. ז'אן מישל בסקיאט [צילום: באדיבות פסטיבל אפוס]

סרטה הדוקומנטרי של הבימאית תמרה דייויס הוצג במסגרת פסטיבל אפוס לסרטי אמנות - המתקיים בהצלחה רבה זו השנה השנייה ומתרכז בסרטים על מוזיקה, מחול ואמנות פלסטית. זוהי הזדמנות נדירה להיחשף לסרטים מהסוג הזה ולפי היענות הקהל (האולמות היו מלאים), מסתבר שיש צורך בכך וכדאי למצוא מסגרות נוספות להקרנתם. בין הסרטים שהוקרנו היו גם סרטים דוקומנטריים ובדיוניים על שופן, על ג'ון לנון, מוסיקת הרוקנרול, הצייר מרדית מונק ומאבק נשים אמניות לייצוג בעולם האמנות.

במאית הסרט תמרה דייויס

דייוויס (48) ידועה בזכות הקליפים שביימה ללהקות ובהן "דפש מוד", "ביסטי בויז" ו"סוניק יות'", סרטיה וביניהם "בילי מדיסון" מ-1995, הקומדיה המוטרפת "Half Baked" מ-1998 (ששמה תורגם כאן ל"חברים בכל מחיר") וכן כמה סדרות טלוויזיה ובהן "האנטומיה של גריי", שהיא אחת מבמאיה. הסרט על בסקיאט יוצא-דופן מבחינתה: היא מעולם לא יצרה סרט תיעודי, מה גם שבעבודה זו התמודדה עם מעורבות רגשית בנושא.

בסקיאט ואופנה
גבר עם סטייל [צילום: באדיבות פסטיבל אפוס]

ייחודו של בסקיאט בא לידי ביטוי גם בסגנון לבוש אישי ומדויק. הוא היה אייקון של סטייל שלא רק קנה ולבש בגדי מעצבים, אלא גם תמיד עיצב את המראה שלו בעצמו. הלוק של בסקיאט, האופן שבו הוא התייחס לצבעים ולטקסטורות, הקלילות שבה שיחק והשתעשע עם סגנון, ההשפעות של תרבות שחורה, של אמנות בכלל, והשילוב המושלם של "דנדיות" עם אופנת רחוב - יצרו אייקון אופנה רלוונטי מתמיד לאופנה העכשווית, וההשפעה שלו עליה רק הולכת וגדלה. הראסטות של בסקיאט, שהוא כה מזוהה איתן, משהו שנראה כמו כתר בעל קרניים או ג'וקר עם אנטנה, שהולם את האיש והאגדה. החליפות של ארמני שאיתן גם עבד בסטודיו ושעליהן התיז צבע, הגילוי של המעצבים היפניים (הוא דגמן בתצוגה של קום דה גרסון), השילובים של בדים מסורתיים עם דוגמאות מורכבות כמו בבדים אפריקניים - הופכים את בסקיאט לאמן סטייל אמיתי.

ז'אן מישל בסקיאט
[צילום: באדיבות פסטיבל אפוס]

בגיל 20 הוא היה הכוכב הגדול של האמנות בניו-יורק, בגיל 25 מכר עבודות במיליונים, בגיל 27 (1988) הוא מת ממנת-יתר.
סיפור החיים המדהים של ז'אן-מישל בסקיאט כבר הפך לסרט עלילתי (בבימוי של הצייר ג'וליאן שנאבל, שהיה מקורב לבסקיאט). בסרט דוקומנטרי זה אנו פוגשים את בסקיאט עצמו, חי ומדבר על חייו ואמנותו. הבמאית תמרה דייויס הייתה ידידתו של בסקיאט וכך זכתה לראיין אותו ואחר-כך את מקורביו. יותר מ-15 שנים נדרשו לה כדי להתמודד עם החומר שהיה בידיה ולערוך אותו לסרט באורך שעה וחצי. זהו סיפורו המרתק של נער בן 17 שישן ברחובות וחי מהיד אל הפה, צייר גרפיטי על הקירות, והפך אחר-כך לאחד הציירים המצליחים והעשירים ביותר בתקופתו. הטרגדיה שלו - הוא לא ידע להתמודד עם ההצלחה המיידית ונקטל על-ידי סמים.
הסרט מתחיל בראיון שערכה הבמאית עם בסקיאט בלוס אנג'לס, שנתיים לפני מותו. קטעים נוספים מהראיון מופיעים בהמשך הסרט כמוטיב חוזר ויוצרים רשת איקונוגרפית המהווה תשתית לסרט. ביניהם שזורים ראיונות עם חברים, עם בעלי גלריות, צילומי יצירותיו, חלקם במהלך העבודה עצמה, דבר שלא הפריע לו להתרכז בה.
בתחילה הוא מהוסס ומאופק, אך בהמשך מתגלה הקסם האישי שלו בחיוך החצי כבוש, בהערות הנוקבות המוכיחות על הבנת מצבו - מתוגמל היטב אך גם מנוצל. האמן הגאון היה אוטודידקט, שלא פסק מללמוד ולהתעדכן ורענן את האמנות שכמעט מיצתה את עצמה. הוא היה נוהג לצייר לקול מוזיקה. בתחילה ניגן הרבה את רוול (בולרו), אך בעיקר אהב לשמוע את מוסיקת הבי-בופ שתאמה לסגנון הציור שלו. כאשר נשאל כיצד הוא מצייר, ענה: זה כמו לשאול את מיילס כיצד הוא מנגן בחצוצרה. כך הוא יודע לנגן, זה בא מבפנים, ללא הסבר.
מסתבר כי לבסקיאט היו גם רקע ובסיס די טוב באמנות קלאסית ובהיסטוריה, והוא שילב אותם בציוריו. הציורים נראים עמוסים בפרצופים בסגנון נאיבי, במילים ובמשפטים, ולדבריו - כל קו מתוכנן ובעל משמעות. הוא עבד סימולטנית על ציורים אחדים שהיו פזורים על הרצפה. במהלך העבודה גם צפה בטלוויזיה או קרא ספרים ושאב מהם השראה. התוצאה - ציור עכשווי מעודכן לרוח התקופה.
בסקיאט היה ממוצא חצי קובני (אביו היה רואה חשבון) וחצי פורטו ריקני (אמו), כך שהוא מוצא עצמו לא פעם עומד מול גזענות, אם כי לא ברור מדוע מייחסים לו שורשים אפרו-אמריקנים.
לא ברור מהסרט למה ברח מהבית, שכן מצבם החברתי-כלכלי של הוריו לא היה רע כל-כך. כנראה זה היה תנאי לפרץ היצירתיות, לחופש מכבלים וממוסכמות. בהמשך, מתברר הרצון שלו להדהים את אביו ולהוכיח לו עד כמה הוא מצליח.
אחת המרואיינות העיקריות היא ידידתו הראשונה. לאחר שאספה אותו לביתה (הוא ישן על הספה בסלון), ביקשה אותו שיעזור לפחות בשכר הדירה. הוא החל להדפיס גלויות מציוריו והיה לו האומץ לגשת במסעדה אל אנדי וורהול ולמכור לו אחדות מהן. הידידה אומרת שהיה לו ביטחון עצמי כל-כך גדול שהיה ניגש גם אל פיקאסו, אם היה חי אז... הוא ידע שנועד לגדולות, אך לא סבל ביקורת.
בשנות השמונים עבד יחד עם אנדי וורהול. וורהול היה מאוהב בו. בסקיאט אהב אותו כאמן ותומך בוגר. וורהול נהג לשאול אותו אם ביצע את המטלות היומיומיות, והוא, כמו ילד, השיב לכל שאלה. כיצד ציירו יחד? וורהול התחיל ברעיון - צייר לוגו או אייקון מוכר, אחר-כך בסקיאט צייר עליו, אחר-כך וורהול הוסיף. בניגוד לשמועה שרווחה אז, לדברי בסקיאט, וורהול לא כעס כשצייר על הציורים שלו. יש שראו בכך ניצול של בסקיאט על-ידי וורהול שהפופולריות שלו ירדה אז, אבל התוצאה המדהימה של שילוב שני הסגנונות לא משאירה ספק - זוהי יצירת אמנות ייחודית.

יצירתו נמכרה ביותר מ-5 מיליון פאונד

יצירתו של ז'אן מישל בסקיאט הוצעה למכירה פומבית על-ידי להקת הרוק 2U, בבית המכירות סות'ביז שבלונדון ונמכרה ביותר מ-5 מיליון פאונד. השיא הנוכחי בו נמכרה יצירה של בסקיאט הוא 7.4 מיליון פאונד.
הציור נקנה על-ידי הלהקה בשנת 1989 בניו-יורק והיה תלוי במשך שנים באולפני הלהקה בדאבלין. את הציור ראה לראשונה בסיסט הלהקה, אדם קלייטון, ששכנע את חבריו לרכוש את הציור. היה זה מתאים ביותר שעבודה של בסקיאט תיתלה באולפן מוזיקה, לאור הקשר ההדוק בין יצירתו והמוזיקה.

תאריך:  01/12/2010   |   עודכן:  01/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ז'אן מישל בסקיאט - ילד הזוהר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכתבה מקסימה ומרתקת
ש.ט.  |  7/12/10 12:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן שפירא
עשר (!) שנים ומאסר שווא ממושך, נדרשו למערכת המשפט בישראל כדי לתקן עוול בלתי נסלח שנעשה לקשיש בן 76 (כיום), שריצה על לא עוול בכפו ארבע שנים בכלא, בעוד הוא זועק לחפותו    כבר בשנת 2001 פרסם כותב שורות אלה מעל דפי מעריב, תחקיר מפורט שחשף - בהתבססות על חומר הראיות שהוצג בפני בתי המשפט - את העוול, העלילה והעיוות המשפטי בעודם באיבם; אך מערכת המשפט נזקקה לתשע שנים להגיע לאותן מסקנות שהוצגו בתחקיר
נילי בוסאני
ניקוי יבש הוא הפתרון הטוב ביותר לניקוי ריפוד קטיפה, לכן רצוי לקנות ספות עם ריפוד שניתן להסרה    על ריפוד קטיפה שהתקמט, מניחים מגבת מטבח ומעבירים מגהץ אדים
אלונה בידר
הסדרה הדוקומנטרית של גלית גוטמן על חיי הנישואין, שסיימה אמש עונה ראשונה, הצליחה לתקשר עם קהל הצופים שלה בצורה הכי ישירה שיש: היא שאלה אותו שאלות אוניברסליות, פשוטות ומרתקות, ויצרה אצלו לא מעט נקודות למחשבה
ד"ר אהרון מנחם
ההתקדמות הניכרת בטכניקות הניתוחיות ובמשתלים במפרק, מבטיחים שיפור ניכר באיכות החיים בגיל השלישי ומאפשרים חזרה לתפקוד מלא תוך זמן קצר
נועם בדין
לישראל יוחס "חוסר מידתיות" בפעולתה במבצע עופרת יצוקה בעזה - ייחוס שעולה לה בתדמיתה    אסור לשכוח כי הקורבנות האמיתיים עדיין גרים בשדרות    קורבן אחד, חנן יעקובוב - בנו של עובד ממפעל 'עוף-קור' שנהרג מפגיעת קסאם לפני ארבע שנים - עדיין סובל רבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il