X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דרך ארוכה עד ליצירה [צילום: יח"צ]
דליה מאירי - העתיד כאן
תערוכתה של הפסלת מספר אחת בישראל - דליה מאירי - במוזיאון רמת גן, נוצרה כאילו עבור ימים אלה כאילו חזתה ביצירתה את העתיד להתרחש כיום (אסון שריפת הכרמל והאנשים) וכן את מה שעלול להתרחש בעתיד הקרוב

אמנים, יש בהם משהו מהניצוץ הנבואי. פסליה של דליה מאירי בתערוכתה זו, נותנים תחושה של מקלט, חיפוש לפני התרחשות אסון ענק, או בניית מחסה לאחריו. האדם הנמלט מהאסון ומחורבן ביתו בונה לו מחסה מעץ. והמבנים מעץ של דליה מאירי, גם אם כוונו להיות רק התבנית שאותה יצקו בהמשך מבטון - הם פסלים ייחודיים, מרשימים עד אימתניים.
הצופה חש כמו הוא עצמו נמלט מאסון, או מתכונן אליו. כך או כך, לפסלים יש גם את האיכויות הפיסוליות שדליה יוצקת בהם, וזה מה שהופך אותם מסתם קרשים ליצירת אמנות. כמו למשל, הפסל המיתמר לגובה ונראה כמו טוטם, הוא המשך ישיר ל"עמוד הבלתי נגמר" של ברנקוזי. או פסל אחר, שצילום חללו הפנימי מאזכר שואה. עטיפת עמודי אולם התערוכה בעצים על-ידי הפסלת, יוצרת רקע הולם לפסלים, שלא יהיו כדיסונאנס בחלל אולם התערוכה.
בתערוכה אין תחושה שאלו יצירות של "אמנות מושגית" - התואר הניתן לכל ניסיון לאלתר משהו על-מנת שיוגדר "אמנות" (גם אם הוא טבול בחוסר כישרון), ובלבד שה"יוצר" יהיה חלק מה"קליקה" השלטת.
דליה מאירי, בכירת פסלי ישראל מזה שלושים שנה, עשתה דרך ארוכה עד שהגיעה ליצירות אלו. תערוכתה בגלריה "דבל" בירושלים באוקטובר 1980, שקיבלה ממני ביקורות נלהבות במעריב ובהארץ בו ביום - הניבה הזמנה להציג לאחר חודשים ספורים תערוכת יחיד במוזיאון ישראל - ומשם נסקה הקריירה שלה. שנים רבות חיה במושב מולדת שבגליל התחתון, ופיסלה באבן יצירות שנחרטו בתולדות האמנות הישראלית. אין דומה לה ב"כתב היד" שלה. נוכחותה ניכרת בכל יצירה. המקוריות שלה הוליכה אותה תמיד קדימה.
מהכרת דרכם של אמנים, שחוו קשיים פיסיים כה רבים בהליך הפיסול באבן - במיוחד נשים פסלות - הבנתי מדוע בחרו לעבור לפיסול בחומרים אחרים, הקשים פחות לביצוע, ובלבד שיצירתם המקורית לא תיעצר. כך גם דליה, שעברה לגור במקום סמוך, שם היא יוצרת פורייה מהמעלה הראשונה בהישגיה האמנותיים. היא האנטי-תזה לעקרות-הבית העוברות קורס מהיר בפיסול אצל אמן קלוקל, המלמד להעתיק יצירות ידועות בפיסול תוך שימוש בחומרים רכים, ואחר-כך מביאות את ה"יצירות" לאמן אחר "ה"משפר" ויוצק אותן בברונזה - והרי לכם פיסול הנמכר כה יפה ובקלות לחסרי ידע באמנות, המשתוקקים להתגדר ביצירות אמנות בביתם.
חלקו של הפיסול באמנות נעשה באחוזים מועטים לעומת ציור או צילום. וזאת, עקב הקשיים בהליך היצירה. לכן קטן גם בעולם מספר הפסלים, ומכאן - ההערכה הגדולה אליהם. כמו ההערכה לה זוכה דליה מאירי, שמיקומה כיום מקביל ליצחק דנציגר ורודי להמן בדורם, דור הנפילים.
תערוכה שמפארת את מוזיאון רמת גן ומעשירה את הצופים בה.

[צילום: יח"צ]
[צילום: יח"צ]
תאריך:  06/12/2010   |   עודכן:  06/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz  מעריב
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
תערוכת אחד מטובי הציירים של ישראל, עודד פיינגרש, במוזיאון ר"ג לאמנות ישראלית, מבהירה מהי אמנות ואיך צריך לצייר    לא קשקושים של אינפנטילים חסרי כשרון הנאחזים בסיסמת "אמנות ענייה" או אמנות מושגית    כדי לצייר - צריך כשרון, ידע ופנימיות רוחנית
מתן פלג
ראש מחוז צפון של תנועת "אם תרצו", מתן פלג, מסכם את הסיוע שהגישו עד כה פעילי התנועה ומתנדבים אחרים לנפגעי השריפה הגדולה בכרמל וסביבותיו, ומתאר את הסיוע המתוכנן בהמשך
שולמית קיסרי
המוסיקאי שהפך ב-43 שנות חייו לאגדת ג'אז עולה על גבעה בלטרון    אנסמבל מוסיקלי, הוט קלאב אוף ישראל, מנגן מיצירותיו של ג'נגו ריינהרדט לרגל מלאת 100 שנה להולדתו    ג'יפסי-ג'אז וסווינג ג'אז לאוהבי הג'אז
יעל ארצי
האש המשתוללת בכרמל היא רק הקדימון העלוב למה שעלול לקרות חלילה כאשר מטח הטילים הראשון ישוגר על מדינת ישראל, בתזמון משולב בין החיזבאללה בצפון ולחמאס בדרום, שישתק לא רק את צפון המדינה אלא גם את חלקיה האחרים
עליס בליטנטל
בעיצומו של אסון שריפת הכרמל, נערכה בכורת הצגת "נסיך תרנגול" על-פי סיפורו של ר' נחמן מברסלב, בתיאטרון "נא לגעת"    ההצגה לקחה אותנו למחוזות אחרים, והשכיחה לשעה קלה את האסון שהתרחש בהרי הכרמל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il