X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר עדי קליין   |  מרכז רפואי הלל יפה
כ-15% מכלל הילדים במחלקת הילדים מאושפזים עם דלקת ריאות חיידקית בדרגותיה השונות ועוד נתון זהה של ילדים מאושפז עם דלקת ריאות ויראלית ד"ר קליין מסבירה על הסיבות לדלקות הריאה וכיצד ניתן לטפל או להימנע מהן עם בוא החורף
▪  ▪  ▪
לטפל בזמן סביר [צילום: פלאש 90]

החורף הגיע רשמית ומלווה בסופות עזות וגשמי ברכה. גם במחלקת הילדים מורגש החורף בצורה משמעותית, מה שגורם לתפוסה מלאה ולהגעתם של ילדים רבים עקב מחלות ריאה שונות, בעיקר דלקת ריאה.
למרות שדלקות ריאה הינן חולי שאינו קשור דווקא במזג האוויר, המצב הנוכחי הוא שכמעט שליש מהילדים המאושפזים במחלקה, חולים בדלקת ריאות - ויראלית או חיידקית, בדרגות חומרה שונות. עם זאת, המחולל הוא עונתי ואופייני לתקופת החורף ומחלות אלו עלולות להחריף משמעותית במידה שלא יינתן טיפול הולם ובזמן סביר.

דרכי מניעה

כאמור, חשוב להיות ערניים לתגובות של הילד או הפעוט על-מנת שלא להגיע לכדי הידרדרות מיותרת של המחלה. כמו-כן, יש להקפיד על היגיינה ורחיצת ידיים במידה שאחד מהילדים בבית חולה וביצוע אוורור הולם של הבית.
במקרה של חיידק הפנאומוקוק הגורם לדלקות הריאה, קיים כיום חיסון המאושר על-ידי משרד הבריאות ונכנס לשגרת החיסונים בשנת 2009. חיסון זה הוכח כמונע תחלואה מסכנת חיים שנגרמת על-די חיידק הפנאומוקוק.

ההבדל בין דלקת ריאות חיידקית לויראלית

ברוב המקרים, כאשר מציינים דלקת ריאות, מתייחסים לדלקת חיידקית. דלקת בדרכי הנשימה מסיבה ויראלית נקראת ברונכיוליטיס - זיהום וירלי. ההבדל הינו קליני ונעשה בבדיקות דם ובתרביות דם הניטלות מהילד.
דלקת ריאות חיידקית נגרמת על-ידי פנאומוקוק. פנאומוקוק הוא החיידק השכיח ביותר במחלות הילדים בחורף ובכלל. הוא גורם גם לדלקות אוזניים וגם לדלקות ריאה. הוא מאופיין בביטוי ראשוני של חום, קשיי נשימה ובהמשך כאבי בטן או חזה. בשלב מאוחר יותר מגיע גם השיעול. מחלה נוספת הנגרמת מאותו המחולל, הפנאומוקוק, הינה דלקת קרום המוח - מחלה שמאפייניה קשים ואף קטלניים במידה שאינם מזוהים ומטופלים בזמן.
דלקת ריאות ויראלית נגרמת על-ידי וירוס ה-RSV
וירוס ה-RSV גם הוא אחד השכיחים בילדים בעונת החורף. התמונה האופיינית שלו היא של מחלה בדרכי הנשימה - חום, שיעול ולעיתים נזלת קלה. כמו-כן, עלול להיווצר קוצר נשימה גובר עד לכדי הזדקקות לסיוע במתן חמצן. מהלך המחלה היא כשבוע ימים, כאשר שיא חומרתה הוא בדרך-כלל דווקא ביום הרביעי למחלה ולא ביום הראשון. ישנם מצבים בהם למחלה הרגילה יתלווה זיהום חיידקי משני שעלול לגרום לדלקות אוזניים ואף לדלקת ריאות. ביטויו של הווירוס קשה יותר בילדים עם מחלת רקע בדרכי הנשימה וכן בפגים ובילדים הסובלים ממחלות כרוניות שונות.

כיצד מטפלים?

הדבר החשוב ביותר, הוא שההורים יהיו "עם היד על הדופק" בכדי לוודא שהתערבות רפואית תינתן במועד. לאורך כל המחלה יש להקפיד על שתייה מרובה של הפעוט, ולוודא נתינת שתן בטווחים סבירים של לפחות כל שש שעות. אם הפעוט לא נתן שתן בזמן של מעל לשש שעות, הוא ככל הנראה מיובש ומומלץ לפנות לרופא המטפל או בשעות הערב והלילה לחדר מיון.
מעקב נשימתי אחר הילד כולל ספירת מספר נשימות. לא השיעול הינו הגורם המחשיד, אלא הופעת נשימה מאומצת ומהירה. במקרה של מחלה חיידקית, הטיפול הניתן הוא אנטיביוטי ולעיתים תמיכה בחמצן. במצבים קשים ניתן הטיפול האנטיביוטי בצורה תוך-ורידית.
במקרה של המחלות הנגרמות על-ידי וירוסים, ההחלמה מהמחלה היא עצמונית. מכיוון שמדובר בווירוס, אין טיפול אנטיביוטי, ולרוב הגוף מתגבר על המחלה בעצמו תוך מספר ימים (יומיים עד שבוע).

מחברת המאמר הינה מנהלת מחלקת הילדים של המרכז הרפואי הלל יפה
תאריך:  16/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל ציגלמן
הניהול של מרכז מסחר קמעונאי, שהוא מסוג קניון או פאואר סנטר, כולל בתוכו הרבה עבודת שיווק    מדוע חשוב להפעיל "דחיפה" כלפי העסקים הקמעונאיים ומהם כלי השיווק העיקריים בעזרתם חברת הניהול מפעילה עבודת "דחיפה" שכזו
דניאל גיגי
הפעילות של הממשלה והכנסת מעידה על כך שבציבור הישראלי היום ישנה מודעות והתגייסות הרבה יותר גדולה לפתרון בעיית תרומת האיברים    השאלה הנשאלת היא - כיצד ניתן לתרגם את המודעות וההתגייסות הזאת להגדלה במספר התרומות?
הלגה רקנטי
למרות שלא נראה שהחורף התחיל, ומזג האוויר הנוכחי מתעתע בנו להאמין שהכל כשורה, מומלץ לעבור לתוכנית טיפוח מותאמת לחורף כדי לשמור על נעורי העור ועל חיוניותו
עדינה בן-אהרון
תכננו מראש את כל הארוחות ביום    לנישנוש בין הארוחות ולשעות משבר, העדיפו מרקים דיאטטים, מעדני דיאט, ירקות או פירות, יוגורטים, חטיפי אנרגיה דיאטטיים ופופקורן    הקפידו על שתייה מספקת גם בחורף
טליה לוין
מדובר באחד המזונות העשירים ביותר בנוגדי חמצון    גורם לנו להרגיש שמחים, מאוהבים ורגועים מאחר שהוא מעלה את רמות הסרטונין, דופמין ופנילטלמין    ניתן לפזר פולי קקאו על לחם עם טחינה גולמית ודבש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il