X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מאבק בין רעבעצן ורעבע על שלטון, ירושה והמשך השושלת על-חשבון אישה אומללה יש דרישה וסקרנות למחזות מהסוג זה מומלץ לראות
▪  ▪  ▪
[צילום: אלי ליאון]

המחזה "שיינדלה" מאת אמנון לוי ורמי דנון הוצג בפעם הראשונה בתיאטרון הקאמרי ואם אינני טועה זה היה בשנת 1993. המחזה זכה להצלחה רבה ובעקבותיו נכתבו והוצגו מחזות רבים כאשר הנושא היה הצצה מזויות שונות אל תוך החברה החרדית.
יצר הסקרנות הביא להצלחה גדולה כמעט לכל המחזות שהוצגו בנושא זה הן בארץ והן בחו"ל. אפשר לומר שמאז נוצרה רוויה מסויימת בנושא זה כי הוא התחיל לחזור,אם כי בשינויים קלים, על עצמו. כעת החליט תיאטורון בית ליסין להציג מחדש את המחזה "שיינדלה" עם צוות שחקנים חדש.
רבות דובר על האישה במגזר החרדי. היא מופלת, היא נחשבת לפחותת ערך מהגבר, היא חייבת בשלוש מצוות בלבד לעומת תרי"ג של הגבר. כאשר היא ממשפחת הרעבע מתיחסים אליה בכבוד שהרב ראוי לו, כאשר נשארת לבד המצב שונה. רבים הרוצים לנשלה מהכבוד בו זכתה כאשר כמו במקרה ב"שיינדלה" אביה הרב היה בחיים.
ב"שיינדלה" הבעיה הנידונה מורכבת יותר. שיינדלה נשואה אך עקרה. כדי לשמור את הגחלת ומסיבות אחרות, הרעבע הנוכחי מנצל את סמכותו ומעביר את בעלה לאמריקה. שם בהתאם לחתימת 100 רבנים הוא מתחתן מחדש. מטרתו להבטיח לבנו את הכתרתו בבוא הזמן כרעבע. שיינדלה האוהבת את בעלה נלחמת הן באמה שאיתה איננה ביחסים תקינים והן ברעבע בתחבולות ואמירת לא אמת. במחזה אנו עדים לזילזול בטובת האדם ההופך קורבן למען חוקי הדת,מנהגים, שמירת השושלת וכו'.
להיות אישה עקרה אינה תופעה נעימה לאף אישה אך לאישה דתיה זה אסון. כאן מתגלה נדבך אחד בלבד מאומללותה של אישה עקרה דתיה. אין גבול עד היכן בעל כח בעדה החרדית יכול ללכת כדי להשיג את מטרתו. כל צעד כשר-חרם, זריקת אתרוגים (המשמשים במקום אבנים כאחד מכלי הנשק שבידי חרדים)"שוחד", החתמות רבנים, ויכוח פומבי צעקני. הכל כשר להשגת המטרה.
הבמאי רמי דנון שביים גם את ההצגה כאשר הוצגה בתיאטרון הקאמרי ביים אותה כך שאין נקודות מתות בה.יש רצף ומתח מתמיד. המעברים ממקום למקום מהירים והגיוניים. התפאורה שעיצב ערן עצמון מראה חדר גדול אשר עם שינויים קלים משמש כחדר הרעבעצן וחדר הרעבע. אנו רואים קיר מלא ספרים המוצב בקידמת הבמה בשיפוע ודלת וחלונות בעומקה הצריכים להמחיש לנו היכן מתרחשת העלילה, האם אצל הרעבעצן או הרעבע וזאת לפי התריסים המורמים או המוגפים. התלבושות שעיצב מוני מדניק והמוזיקה-אורי וידיסלבסקי הם בהתאם למקום התרחשות העלילה במאה שערים. לתאורה היפה אחראי עדי שימרוני.
יונה אליאן-קשת בתפקיד הרעבעצן שתלטנית. היא חייבת להשיג את שלה ולא חשוב באיזו דרך. אנו חשים בכוחה. זה ניכר מאופן הדיבור, כל הבעות פניה אומרות זאת. היא מוכנה לקרב ואינה בוחלת באמצעים. כאשר היא מבינה שהקרב אבוד חל שינוי באופיה והיא מבטאה זאת היטב במשחק מחושב וצורת התנהגותה. היא גם אוהבת את בתה ומוכנה אפילו למענה להדליק נרות שבת גם לאחר שהשבת נכנסה.
נהנתי ביותר מגילום התפקיד בצורה כפי שגילמה אותו גם ובמיוחד כשהוא היה קצת שונה מי מה שאנו רגילים לראות במשחקה. גילום זה התאים ביותר לטיפוס המשוחק.
שינדלה-מיכל שטמלר מראה במשחקה כנות,אהבה, רצון למרוד ולהשיג את שלה. אינה מוכנה להשלים עם מה שעושים לה, נלחמת, משתמשת בכל האמצעים הכשרים והלא כל כך וכאשר רואה את התוצאה הופכת לרגשנית המוכנה להשלים עם אמה ורואה בה מגן ונחמה. היא עושה זאת היטב.
דב נבון-איצל יודע באיזה צד החמאה מרוחה ומהר מאוד מוכן להפוך את הפרוסה, אם לא ראה היטב את הצד הנכון.משחקו שקט,כמעט נכנע,ללא דעה עצמית. גילום מצויין של תפקיד טוב. רפי תבור טוב בתפקיד הרעבע נעים ההליכות ויחד עם זאת מאמלל אנשים.
בת חן סבג בתפקיד רוחל התנהגותה ילדותית,בחורה שנקלעת למצבים מסובכים לגילה בטרם עת. היא צייתנית, מוכנה להשלים עם מצבה כאישה ולהפקיר את חברותיה. נהנתי מאוד מצורת משחקה. ליאת גורן בתפקיד איטה טובה מאוד. היא מבינה עניין, מנסה לעזור ולהיות הגיונית אך אין הגיון כאשר מדובר במגזר החרדי. אופיר וייל כבנו הלא יוצלח יוסל של הרעבע הביא להצגה את טיפת ההומור. הוא גילם את תפקידו טוב מאוד. משתתף נוסף הנו אייל רוזלס בתפקיד אברום.
לראות או לא לראות: יש עדיין דרישה וסקרנות למחזות מסוג זה. ביצוע טוב. הצגה מומלצת.

תאריך:  26/12/2010   |   עודכן:  16/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אמנון לוי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיינדלה - סיפורה של אישה עקרה במגזר החרדי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  26/12/10 21:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
כשאתה ילד, ומקשיב למעשיות אבא-אימא, אף פעם אינך יודע מה באמת יש בהן. עד שלפתע, מסתבר לך שהסיפור ההוא יש בו צורך    סיפור אהבה מדהים בין שני עילויים. הוא גאון שלא הספיק הרבה בחייו, והיא אהובתו ואוהבתו, שלא שכחה אותו עד יום מותה
שושנה ויג
"הפוך בלי קצף" של המשוררת טל איפרגן מגיש מבט שונה על שלל פניה של תרבות הקפה. בין ריחות לטעמים, ניחוחות אנשים ושמות ניתן למצוא בו ארומה נשארת    ריאיון לכבוד צאת הספר
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
תערוכת בלונד/ברונט מתעסקת בשיערה של האישה וגילגוליו לאורך השנים    אוצר התערוכה מסביר כי לדבר על שיער האישה פירושו להיכנס להיסטוריה של האמנות והחברה    הקולנוע רק העצים את ההשפעה על התפתחות החברה והתייחסותה אליו
מיכאל טוכפלד, דרום אפריקה
בעוד כחודש ימלאו 21 שנים לביטול משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, אך עד היום מתקשים רבים מתושבי המדינה ומבני הקהילה היהודית להתרגל למציאות החדשה. החיים מתנהלים מאחורי גדרות ושערים כבדים מפחד הבוזזים, אולם האהבה והתמיכה בישראל גדולים מאי פעם. גם אסון השריפה בכרמל הרעיד מיתרים
חגית ריטרמן
את 'האח הגדול' אי-אפשר לתייג כיצירת מופת תרבותית. הסיבה היחידה להסתייג מהכינוי 'הפח הגדול' היא הופעתו המרתקת של מנחם בן. זו תוכנית רדודה. אבל האם זה אומר שנתן זך הוא נציג התרבות הישראלית הנאורה? נו, לא בדיוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il