עוד לפני שהילד לומד לקרוא ולפענח אותיות ומילים, הוא מביט בתמונות ומתרשם מציורים. אחר כך יוכל גם לשלב את התמונה עם הסיפור. במקרים רבים התמונה היא שתיחרט בזיכרונו והסיפור יבוא כאילוסטרציה לתמונה.
כך זכורות לי תמונות מאגדות האחים גרים - המכשפה, עמי ותמי, היער הרוחש רע, הזאב מסיפור כיפה אדומה, סינדרלה ועוד. פסיכולוגים יאבחנו סיפורים אלה כמשל תקופתי על הרוע האנושי והדרך להלחם בו.
מאוחר יותר, קיים עידון מסוים בסיפורים ובהתאם לתקופה גם הם מביעים התייחסות להתגברות על מכשולים בחיים. כך סיפור 'אליס בארץ הפלאות' (קרול לואיס), 'הקוסם מארץ עוץ' (פרנץ לימן באום), האגדה החדשה 'הארי פוטר' (ג.ק.רולינג) ואגדות ישראליות כמו 'הילד הזה הוא אני' (
יהודה אטלס), 'תירס חם' ועוד.
אגדות רבות דנות בתופעות אשר הפכו עם הזמן לסינדרומים בפסיכולוגיה ובפילוסופיה של ימנו. כך, למשל, פיטר פן, הילד שאינו רוצה להתבגר, 'סינדרלה', הילדה הענייה שהופכת לנסיכה ונותנת תקווה לכך שחלומות יכולים להתגשם, או 'אצבעוני', שלמרות זערוריותו מסוגל להצליח ולהשפיע על סביבתו. כל ילד מרגיש קטן וחסר השפעה בעולמם של המבוגרים. יכולתו של אצבעוני להתגבר על הקשיים מנחמת ומלמדת שניתן להפוך את החיסרון ליתרון.
יש לציין כי סיפורים רבים "מתחזים" למעשיות ילדים אך הם מכוונים גם, ואולי בעיקר, למבוגרים. כך, 'הנסיך הקטן' של הטייס סנט אקזיופרי שנעלם במטוסו במלחמת העולם השנייה, אינו רק סיפור על שושנה מיוחדת או כלב שמבקש שיאמצו אותו, אלא על משאלת לב להיות אהוב ונאהב, "יחיד ומיוחד בעולם" עבור מי שמאמץ אותו. איור הנסיך הקטן העומד על כדור הארץ בידי הסופר עצמו נשאר חרות כמעט כמו הסיפור, והניסיונות לעצב נסיך אחר נדונו לכישלון.
זו הפעם העשירית בה אורנה פיכמן, אוצרת הגלריה העירונית ברעננה, מזמינה מאיירים ישראלים להשתתף בתערוכה, הפעם בנושא 'אגדה של ילד' - ילדים שהם גיבורים ראשיים במעשיות וסיפורים.
68 מאיירים חברי אגודת המאיירים בישראל מציגים 111 איורים שהם מסע ויזואלי בספרות הילדים.