X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: פלאש 90]
שחקן מופלא וקומיקאי ענק
במרוצת השנים ראיינתי כמה פעמים את יוסף שילוח שתמיד היה מרתק בשיחו, כן מאוד ושופע קסם אישי מכל הראיונות הוא תמיד מעדיף לחזור לראיון מ-72', שממנו עולים פרטים בלתי ידועים על האיש בטרםהפך לאחד ממלכי הבורקס ומגדולי השחקנים הישראלים בכל הזמנים
"אני, שהתחנכתי על ברכי התרבות המזרחית, חשתי כמיהה לתרבות האירופית. המסקנה שאיתה חזרתי משם הייתה מפתיעה ולפיה עם כל הניצוצות בלונדון, התיאטרון בארץ לא פחות טוב. אין שם פוטנציאל כזה של שחקנים. מה שחסר לנו זו מסורת של תיאטרון. עדיין לא יודעים אצלנו לטפח ערכים פנימיים שלנו ומתייחסים למחזאות מקורית כאל... מונגולואיד"

איציק וולף
השחקן יוסף שילוח נפטר בגיל 69

"לא עשיתי סטטיסטיקה כדי לברר אם אני השחקן שהופיע בהכי-הכי הרבה סרטים בארץ. אני חושב שעברתי את העשרים ולא בטוח...אני שחקן שהופיע בכל התיאטראות בארץ. כמעט אין תיאטרון שלא הופעתי בו...לא יכול לשבת במקום אחד. כל דבר קבוע לא לרוחי. אני לא אוהב מנוחה. לדעתי, יש ניוון במנוחה...אני מוותר על הרבה דברים כדי שיהיה לי החופש שלי. לכן, אני מחליף מסגרות כל הזמן..."
תל אביב. 22.9.72. כשנה לפני מלחמת יום הכיפורים. הדובר, בכנות מתפרצת מעומק הלב, היה יוסף שילוח. אז רק בן 31 וכבר אחד השחקנים העסוקים בארץ. אז רק בן 31 וכבר נושא הדגל החברתי. כבר אז ריחף מעליו אי השקט שלימים ניפץ וריסק את הקריירה העשירה שלו בטרם עת. עכשיו, רק עכשיו, בלכתו מאיתנו שבע תהילה וחולי, ייאלץ להסכין למנוחת-עד שאין חזרה ממנה.
במרוצת השנים ראיינתי פעמים נוספות את שילוח שתמיד היה מרתק בשיחו, כן מאוד ושופע קסם אישי. מכל הראיונות, אני מעדיף לחזור לאותו ראיון מ-72', שממנו עולים פרטים בלתי ידועים על האיש בטרם הפך, לדעתי לא מבחירתו, לאחד ממלכי סרטי הבורקס.
"נולדתי בחלק הרוסי של כורדיסטן", סיפר. "קראו לי בהתחלה סיירוס יוספיאן, שם ארמני, דווקא. סיירוס זה בא מכורש. יש לי הרבה שמות, אולי שבעה. כשעליתי לארץ, שלחו אותי לקיבוץ. כששאלו מה השם שלי, אמרתי ...יוסי כהן. כשהתגעגעתי לשם שלי, שיניתי לסיירוס יוספי. את הקריירה התחלתי כיוסף שלום. מזה עברתי לשילוח ונעצרתי. אולי אשנה עוד פעם...
"הייתי הילד ה-11 בין 12 ילדים. ב-48' הגענו מהעיר הקטנה והיפה שלנו לטהרן, שם חיינו שנה במחנה-מעבר שמשום מה שכן ב...בית הקברות היהודי. כנראה, לא היה מקום אחר לאכסן את היהודים אלא באוהלים בין הקברים.
"בן שמונה-תשע הייתי כשהגענו לארץ בטיסה מטהרן ללוד. איזו קבלת-פנים. הכניסו אותנו לתאים עשויים מבד יוטה דק וריססו אותנו באיזו אבקה. התגלגלנו ממקום למקום והגענו למעברת שיכון המזרח, בראשון-לציון. עבדתי במשק-בית אצל הפרדסן סגל. אז עוד לא היה חוק חינוך חובה. משם התגלגלתי לקיבוצים בית-קשת ונחשולים. בסוף גמרתי את העממי בשכונה בראשון.
"רציתי ללמוד בתיכון, אבל לא הייתה אפשרות. כנער, התגלגלתי בין כל מיני עבודות, לאחר שנשבר לי הגב מאיסוף צנוניות אצל אחד מעשירי ראשון. החלפתי עבודות כל שני וחמישי. אלקטרוניקה. מסגרות מכנית. בניין. סבלות. ומשחק? - זה לא היה לי בראש. מה שהרווחתי, השקעתי בקניית ...תופים ולצד העבודה ביום הייתי מתופף בערבים בחתונות, גם במעברות, לעתים לאור לוקסים.
"אחרי שנה בצבא, נפצעתי והייתי שנה וחצי מאושפז בבית-חולים. זאת התקופה שהשפיעה הכי הרבה על החיים שלי. הרגל הייתה בגבס וכשהייתי מרותק למיטה בתוך חדרון קטן היה לי הרבה זמן למחשבות לגבי מה שאני צריך לעשות עם החיים שלי.
"החלטתי להיות שחקן. הגעתי למחזור הראשון של 'בית צבי' שבו למד זאב רווח. כשהודיתי שההשכלה שלי עד אז הסתכמה ב...שנה וחצי יסודי נטו, לא התלהבו לקבל אותי. למזלי, היה שם במאי צרפתי שלא התרשם מההשכלה הפורמלית המאוד מצומצמת שלי. 'בית צבי', שם היו חבר'ה שקראו לי כורש, היה המקום הראשון שבו למדתי באופן מסודר שלוש שנים. בערבים עבדתי בניקיון במפעל ותופפתי בחתונות. משם הייתי מביא אוכל לחברים בכיתה.
"תיאטרון 'אהל' היה התיאטרון הראשון שלי. עברתי מבמה לבמה עד שעם מילגה מקרן התרבות אמריקה-ישראל הגעתי לחצי שנה של השתלמות בלונדון. עד אז היו לי רגשי נחיתות על שלא ראיתי שום דבר מחוץ לתחומי הארץ. אני, שהתחנכתי על ברכי התרבות המזרחית, חשתי כמיהה לתרבות האירופית. המסקנה שאיתה חזרתי משם הייתה מפתיעה ולפיה עם כל הניצוצות בלונדון, התיאטרון בארץ לא פחות טוב. אין שם פוטנציאל כזה של שחקנים. מה שחסר לנו זו מסורת של תיאטרון. עדיין לא יודעים אצלנו לטפח ערכים פנימיים שלנו ומתייחסים למחזאות מקורית כאל... מונגלואיד (שילוח יצא באותו זמן בהצגה שכתב וזה לא היה קל לו- י.ב.). לדעתי, חובה להעלות כאן על הבמה אף ההצגות המקוריות הגרועות ביותר. הרי שקספיר לא זקוק לקהל הישראלי כדי להתגלות; המחזאים בני הארץ - כן.

תיאטרון משלי
[צילום: פלאש 90]

"אני לא רוצה להצטרף לאיזשהו תיאטרון ואין לי כל עניין במשכורת חודשית קבועה מתיאטרון. אני רוצה לעשות תיאטרון משלי ולא להיכנס למשכנתה...נראה לי שהציבור בארץ מגלה סימנים של 'נמאס לי' משטיפת המוח ששוטפים אותו. כמחזאי צעיר (כך ראה עצמו אז - י.ב.), אני חייב להודות שכל המחזאות בארץ מתגמדת לעומת ההתרחשויות הגדולות, כששומעים על מעטפת-נפץ שהתפוצצה, או על חייל שנפל במירדף. לעתים אני מרגיש חידלון בכתיבה, כשאני לא יכול להתנתק מהמציאות. אני מקנא באלה המסוגלים להסתגר במגדל שן ולהתעלם מהסובב אותם.
"הסרט הראשון שבו השתתפתי, נגיד שהשתתפתי, היה 'משפחת שמחון', שיואל זילברג ביים ב-63'. שמו אותי שם סבל שאמור היה לסחוב פסנתר שמאיר מרגלית קנה לאשתו, אלישבע מיכאלי. כבוגר טרי של בית-ספר למשחק, ישבתי בצד בשקט בתלבושת של סבל וכשהגיעו לסצנה שלי, היו צריכים לחזור עליה כמה פעמים. אז אמרה עלי אלישבע, שכמובן לא הכירה אותי, 'תראו, סבל מוכשר!' כששיחקנו אחרי זה יחד בסרט 'פיצוץ בחצות', היא הזכירה לי את זה...
"כשמנחם גולן ראה אותי משחק את הקצין המצרי בסרט 'המטרה טיראן', הבטיח לקחת אותי לסרט הבא שלו, 'מארגו שלי'. כשהגענו לסרט, הוא אמר 'מצטער, אין תפקיד בשבילך'. הסכמתי להיות עוזר הצלם יעקב קלח, שהוא חבר שלי. רציתי להכיר את הקולנוע מצידו הטכני. אז נכנס לחדר יורם גלובוס, השותף של מנחם, הסתכל עלי ככה ואמר - 'מנחם, זה ג'ורג', בעל המלון!' כך נהייתי לערבי של הקולנוע הישראלי. בהמשך שיחקתי מפקד כלא סורי, קצין ירדני, מה לא, גם דיברתי בסרטים גרמנית ויפנית בלי להבין מילה...
"אני עובר מסרט לסרט. ב'השוטר אזולאי' שיחקתי את איש העולם התחתון. 'אתה תהיה טיפוס מזרחי חריף, אבל לא חסר חביבות', אמר לי קישון. כשגולן הציע לי לשחק ב'כ"ץ וקרסו', חטפתי פחד. לא מצאתי את עצמי בתוך התפקיד. הזהרתי אותו שהוא מעמיס על הכתפיים שלי 800 אלף לירות וחששתי לקחת סיכון כזה על עצמי. אבל הוא טען שהוא מאמין בי והתעקש גם אם שיחקתי שם בנ'דם מבוגר לא מעט ממני. האמת? - זה לא היה קשה. הכרתי הרבה 'קרסואים', כולל אבי.
"כבר שיחקתי בהפקות זרות עם שחקנים כמו לסלי קארון, ריצ'רד בון ופיטר יוסטינוב, שהוא אדם מקסים באופן יוצא מהכלל. אבל לא פחות חשוב הדברים שעושים כאן. ב'אני אוהב אותך רוזה' של משה מזרחי שיחקתי את המאהב של מיכל בת-אדם. מהרגע הראשון ידעתי שזה יהיה סרט נפלא. לא פחות נהניתי לשחק את המאהב של גילה אלמגור בסרט הבא של משה, 'הבית ברחוב שלוש'. אם היה לי שם ויכוח איתו זה שלא הראו את הדמות ששיחקתי בשום פעילות מבצעית, מה שיכול היה להוסיף לאמינות של הסרט.
"זה הבית שאני גר בו. כאן כל מה שיש לי. אני לא מאמין ברכוש. הרחוב לא מודע למצבם הכלכלי האמיתי של שחקנים ומבלבל אותנו עם בדרנים שמרוויחים יותר".
מדהים כיצד שילוח, שתוך שנים אחדות השכיב את הקהל בהמוניו מצחוק בחיקויי העדות שלו בסרטים, התייחס לכך ב-72'. "המחזה הבא שכתבתי ואותו ארצה להעלות על הבמה מדבר על המצב הסוציאלי שלנו בארץ", סיפר לי. "זאת בעיה כאובה שטרם מצאה את פתרונה הראוי. כותבים על כך בעיקר קומדיות ועושים הון מה...עדות. אין לי הזדהות עם גופים מאורגנים, בוודאי לא עם הפנתרים השחורים".
משפט הסיום של אותו ראיון עלול להשאיר את כולנו פעורי פה. "אין לי מכונית וכיום אני לא עושה חלטורות", סיפר שילוח. "זאת מפני שכאמן אני לא מאמין בחיקויי עדות ורואה בכך אחד האסונות הגדולים ביותר שלנו...".
יוסף שילוח, 22 בספטמבר 72'.
יהא זכרו ברוך.

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  05/01/2011   |   עודכן:  05/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שחקן מופלא וקומיקאי ענק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נכון וצודק וללא ספק=אהבתיו עד
קורןנאוה טבריה  |  6/01/11 06:34
2
מה קרה?האיש הזה היה אשפיסט
יוסלביץ  |  6/01/11 15:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
הבחירות להסתדרות המורים מתקרבות! הנהגת הסתדרות המורים, שחוששת מהדחה, משנה את חוקת ההסתדרות בצורה אנטי-דמוקרטית כדי לפגוע במתמודדים אחרים. וסרמן, שמכהן בתפקידו כבר למעלה מ-9 שנים בניגוד לחוקה הקיימת, שינה את החוקה ובכך יצר בעצם עריצות שמאפשרת לו להמשיך ולכהן כמזכ"ל ללא הגבלת זמן
צילה שיר-אל
על מי תשפיע נסיגת הכוכב וכיצד? מהי מטרתו וכיצד היא משפיעה על אישיותם של בני האדם? ומדוע המשפט "מה שלא הורג מחשל" יכול לסייע בזמן מעבר הכוכב?    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
ליאון אלי
במחזה מתואר הניגוד בין תשוקת האדם מול המוסר והמנהגים שאין לעמוד בפניהם והמאבק ביניהם המסתיים במוות. יש הרואים במחזותיו של לורקה כתב אישום על החוקים והמסורת שנחשבו בעיניו למיושנים    טרגדיה קלאסית שהפכה להצגה מודרנית טובה, מעניינת, מלאת שירים, ריקודים ותנועה המתאימה לזמננו
יובל לובנשטיין
נראה שהתחום הכי סקסי בקמעונאות הישראלית לפני כ-15 שנה איבד מזוהרו ומיכולת המשיכה שלו. לשתי הרשתות הגדולות כ-80 סניפים ולאחרונה נפתחה רשת נוספת מגה שופ. האם יש לה זכות קיום? האם שתי הרשתות הקיימות ינקטו בפעולה כלשהי? האם איקאה עושה להם משהו? האם אנו עומדים בפני שינוי?
שולמית קיסרי
סיפור חייו של ידיד רובין, 72, יליד ותושב קיבוץ גבעת חיים מאוחד, מקפל בתוכו אווירה בת שנים בה אמן פלסטי, בישראל, לא יכול היה להתקיים, ובעיקר לא לקבל הכרה מהממסד האמנותי אם לא היה שייך ל"קליקה הנכונה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il