X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ככה ייעשה לעובד בקופת-חולים מאוחדת שהעז לחשוף שחיתויות בבית-האבות בו הועסק: חופשה כפויה, שימוע למראית עין, פיטורים בלתי מוצדקים וניסיון לתפור תיקים פליליים שמואל מועלם ידע על הכל - ולא עשה דבר
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
השופטת שרה שדיאור [צילום: בוצ´צ´ו]

מי שחשב שהשחיתות בקופת-חולים מאוחדת היא רק בצמרת הארגון, שכח כנראה את האימרה "הדג מסריח מן הראש". ומי שחשב שמדובר בסתם אימרה נדושה, כדאי שיראה את סיפורו של ראול פסקל, כדי להבין עד כמה הקופה נגועה בשחיתות בכל רמותיה.
פסקל עבד בשנים 2009-1985 כאח במחלקה הסיעודית בבית אבות "נוה עמית - מעון הרופא" שבבעלות המאוחדת. מנהלו של בית האבות הוא ראובן דורון, "גיבור" הסיפור המתגלה בפסק-דין שנתן בשבוע שעבר בית הדין האזורי לעבודה בירושלים.
ב-16.3.08 נפגש פסקל עם מנכ"ל מאוחדת, שמואל מועלם, ושטח בפניו פרטים המצביעים לכאורה על שחיתות שביצע על-ידי דורון. בין היתר טען פסקל, כי התנהלותו הכספית של דורון אינה תקינה, הוא מאשר העסקת קרובי משפחה בניגוד לנהלים, הוא נוקט בשיטה של פיטורים תכופים על-מנת לכסות על מעשיו ומחדליו, עובדת המקורבת לדורון מתערבת בשיקול-דעת מקצועי מבלי שיש לה את הידע הנדרש לכך, ודורון עצמו נוקט באלימות מילולית כנגד עובדים.

המבקר הפר את החוק לו הוא כפוף

כעת אנו מגיעים לצמרת הקופה. "המשיבה לא הוכיחה, כי נעשו מצידה ניסיונות לחקור את תלונותיו של המבקש או אפילו איזה מהם", נקבע בפסק-הדין. מנהלת אגף משאבי אנוש בקופה, כרמלה אייזנברג, העידה, כי בשלב מסוים התבקשה לטפל בנושא, אולם לא עשתה כן, מאחר שפסקל לא נפגש עימה. למרות שפסקל נפגש עם מועלם במרס 2008, פנו אליה בעניין רק בסוף 2008, כשמונה חודשים לאחר מכן. בית-הדין מעיר ביובש: "כל המסמכים אליהם היפנה המבקש היו בהישג ידה של המשיבה, כך שלא נדרש ממנה להיפגש עימו כדי לבדוק את דבריו".
ומה עשה מבקר הפנים? כלום. בכך, קובעת שדיאור, פעל סומך בניגוד לחוק הביקורת הפנימית, המטיל עליו לבדוק "אם הפעולות של הגוף הציבורי שבו הוא משמש מבקר ושל נושאי משרה וממלאי תפקידים באותו גוף תקינות, מבחינת השמירה על החוק, על הניהול התקין, על טוהר המידות ועל החסכון והיעילות" וכן אם מקוימות ההוראות המחייבות את הגוף הציבורי, את ניהול הנכסים וההתחייבויות של הגוף הציבורי, ובכלל זה את הנהלת החשבונות שלו, וכן האם ההחלטות בגוף הציבורי התקבלו על-פי נהלים תקינים. "המשיבה אף עברה על הוראות חיקוק", היא קובעת.
לסיכום חלק זה, קובע בית-הדין: "עד כאן דנו בשאלה האם הוכיח המבקש, כי גילה שחיתות כנדרש כחוק, וכי התנכלו לו בשל כך ואף זו סיבת פיטוריו. תשובתנו היא, כי כל זאת הוכח בפנינו כנדרש ובמידת ההוכחה הנדרשת, אם לא למעלה מזה".
ואולם, אחרי כל האמירות החמורות הללו, פסק בית הדין נגד פסקל. הלה ביקש להורות למאוחדת להחזירו לעבודתו, ולכך לא הסכים בית-הדין. "ברמה העקרונית, אכן יש מקום להחזיר את התובע לעבודתו. אולם, בנסיבות שנוצרו ולאור מערכת היחסים העכורה והטעונה שהוכחה בפנינו, אין אנו רואים אופק משותף של יחסי עבודה תקינים או כל אפשרות לשיתוף פעולה בין המבקש לבין דורון או מישהו אחר במקומו במשיבה, וזאת בין היתר משהמבקש עצמו סירב לעבור לעבוד במוסדות אחרים של המשיבה.
"כבר נפסק לא אחת, כי הכלל בסוגיה זו הוא שבית הדין לא יכפה על מעביד להעסיק עובד שהוא אינו רוצה בו, וכי דרך המלך בפיטורים שלא כדין הינה תשלום פיצויים על הפרת חוזה ולא אכיפת חוזה עבודה, אלא אם המדובר במקרה בו פיצוי לא יענה על הנזק, ומתקיימים תנאים נוספים".
מהליך זה יצא פסקל בלא כלום, אך מותר להניח שיהיה המשך והוא יגיש תביעה לפיצוי כספי על פיצויים שלא כדין. לאור אמירותיו של בית-הדין בפסק-הדין הנוכחי, סביר שפסקל יקבל סכום נאה כפיצוי על העוול שנגרם לו.

התגובה: להקיא את המתלונן מהמערכת

שבוע מאוחר יותר נפגש פסקל עם מי שהיה מבקר הפנים של המאוחדת, דוד סומך. הלה הודח בעקבות דוח מבקר המדינה, לאחר שהתברר שהשתתף בחגיגת טובות-ההנאה שחילקו ראשי הקופה לעצמם ולא מילא כראוי את תפקידו. לדברי פסקל, תלונותיו נרשמו ונאמר לו, כי תלונותיו ייבדקו.
ב-6.4.09 כתב דורון מכתב בו הורה לממונה על פסקל, שרית זהבי, "להקיא" אותו מהמערכת. כעבור שלושה ימים נאסר על פסקל ללון בבית האבות, למרות שעובדים אחרים נהנו מזכות זו. ב-18.6.09 הורה דורון להוציא אותו מיידית לחופשה כפויה, וכעבור חודשיים קבעה ועדת שימוע, כי לא ניתן להמשיך את העסקתו והוצעה לו עבודה חילופית.
כאשר הסתבר לדורון שפסקל פנה לערכאות, החזיר אותו לעבודה ב-11.9.09. חלפו חמישה שבועות בלבד, בהם החל בית-הדין לעבודה לדון בעניינו של פסקל, וועדת השימוע החליטה על הפסקת עבודתו. אולי על זה נאמר "לא יעזור בית-דין".
השופטת שרה שדיאור קובעת חד-משמעית, כי טענותיו של פסקל נגד דורון היו מוצדקות. יחסי העבודה והאווירה בבית האבות היו עכורים ודורון עשה בו כבתוך שלו, תוך התעלמות מהנהלים ובניגוד לכללי מינהל תקין. דורון נהג לפטר את חשבי השכר בזה אחר זה, ובכך סיכל את האפשרות של בקרה אמיתית על פעולותיו. הוא איפשר לאם הבית, יהודית לוי-אלמלם, לעשות ככל העולה על רוחה, העניק לה הלוואות בניגוד לנהלים ואיפשר לה להעסיק במעון את ילדיה, שוב בניגוד לנהלי הקופה.
החמור מכל: הקופה ידעה על כל אלו עוד לפני שפסקל פנה למועלם - אך לא עשתה דבר. כאשר בא פסקל למועלם, הוא הציג מסמכים ומכתבים, פירט את המקרים המעלים חשש לשחיתות ותיאר כל מקרה לגופו עם שמות המעורבים, תאריכים ופרטים נוספים. כל טענותיו התבררו כמוצדקות, מדגיש בית-הדין.

תלונה מפוברקת על הטרדה מינית

תגובתו של דורון הייתה תוקפנית ביותר. הוא טען שפסקל מתפקד באופן לקוי מאז 2003 ושלאורך השנים הוגשו תלונות נגדו, אך בית-הדין קובע: "מהימנות מכתב זה מוטלת בספק וזאת לאור החשש, כי נכתב לצורך הכשרת פיטוריו לאחר שנודע לדורון, כי בכוונת המבקש להתלונן עליו". כך למשל, הוא מציין במכתבו אירוע שהתרחש ב-23.3.08 - חודש לאחר התאריך המופיע על המכתב. יתרה מזאת: דורון עצמו חתום על תעודת הצטיינות שהוענקה לפסקל בשנת 2005.
המכתב המפוברק הזה היה "כסף קטן" לעומת הצעד הבא של דורון. ב-29.10.08 הגישה אלמלם תלונה במשטרה נגד פסקל, בטענה להטרדה מינית. דורון טען מאוחר יותר בתצהיר שהגיש לבית הדין, כי לא היה לו חלק בהגשת התלונה - אך אלמלם עצמה אמרה במשטרה, כי התייעצה עם דורון כיצד לפעול.
עד מהרה הסתבר, שהתלונה שקרית מראשיתה ועד סופה. אלמלם טענה שההטרדה התחוללה ב-7.7.08 - אך פסקל הוכיח שבאותו יום כלל לא היה בעבודה. לפיכך, ב-13.10.09 קיבל פסקל הודעה מהמשטרה על כך שתיק החקירה נגדו נסגר מחוסר אשמה פלילית, דהיינו: לא היה ולא נברא.
דורון לא הסתפק בכך, ובנובמבר 2008 הגיש למשטרה תלונה נגד פסקל בטענה לגניבה ממעביד. תיק זה נסגר מחוסר ראיות. שדיאור אומרת: "מקרים אלו בהם ניסו לתפור תיק למבקש, וסמיכות הזמנים בה הוגשו התלונות לבין הפגישה של המבקש עם המנכ"ל, מוכיחה כי קיים קשר סיבתי בין חשיפת השחיתות בפניית המבקש למנכ"ל בעניין התנהלות דורון ואלמלם, לבין התנהגותם כלפיו וההתנכלות למבקש. התנהלות כזו חמורה ונפסדת ועולה כדי התנהלות פלילית, ולא רק חוסר נקיון כפיים או מינהל לא תקין".
לצד מעשים אלו, מתגמד משפט השדה שערכה מאוחדת לפסקל, כאשר כאן כבר מעורבים הרבה יותר אנשים מאשר דורון ואלמלם. הקופה זימנה את פסקל לשימוע ב-7.9.09, אבל דורון הרחיק אותו מעבודתו כבר באוגוסט. "עניין זה מסכל את רצינות כוונת השימוע בנפש חפצה, שעה שהמהלך כבר ננקט בפועל", קובע בית-הדין.

תאריך:  06/01/2011   |   עודכן:  06/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאוחדים בשחיתות
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
באיזו מין קופה אני חברה?!
מיכל מירושלים  |  6/01/11 10:02
2
באיזו מין קופה אני חברה?!
מיכל מירושלים  |  6/01/11 10:13
3
חושפי שחיתות ציבורית בישראל
אחת דינם-הבייתה!  |  6/01/11 11:57
4
השופטת חורגת מכל נורמה, בושה !
אביהו.  |  6/01/11 12:06
 
- אפרופו מעון הרופא
המאוכזבת מהמקום   |  18/02/11 23:16
5
הניתוח הצליח אבל החולה מת !
העובד המסור  |  6/01/11 12:15
6
חולשת דעת בית המשפט היא
גלובוס  |  6/01/11 13:20
7
במדינה הזו אסור לחשוף שחיתות !
אחד עם דם על הגוף  |  6/01/11 14:07
8
המאוחדת איננה מאחדת
אמנון לביא-לוי  |  6/01/11 14:44
9
לשחיתות המנהלים, אין גבול!!!! ל"ת
הניה  |  6/01/11 21:02
10
חנן וייס-בצבא אותו הדבר
ראש אכ"א מושחת  |  13/01/11 11:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
אלו תרגילים עושות הרשתות כדי לגרום לקונים לרכוש בכמויות, ומה מסתתר מאחורי הפריסה המוקדמת של הסחורה בחנויות?    הטריקים שגורמים לנו להכניס את היד לכיס
יעקב בר-און
במרוצת השנים ראיינתי כמה פעמים את יוסף שילוח שתמיד היה מרתק בשיחו, כן מאוד ושופע קסם אישי    מכל הראיונות הוא תמיד מעדיף לחזור לראיון מ-72', שממנו עולים פרטים בלתי ידועים על האיש בטרםהפך לאחד ממלכי הבורקס ומגדולי השחקנים הישראלים בכל הזמנים
דניאל גיגי
הבחירות להסתדרות המורים מתקרבות! הנהגת הסתדרות המורים, שחוששת מהדחה, משנה את חוקת ההסתדרות בצורה אנטי-דמוקרטית כדי לפגוע במתמודדים אחרים. וסרמן, שמכהן בתפקידו כבר למעלה מ-9 שנים בניגוד לחוקה הקיימת, שינה את החוקה ובכך יצר בעצם עריצות שמאפשרת לו להמשיך ולכהן כמזכ"ל ללא הגבלת זמן
צילה שיר-אל
על מי תשפיע נסיגת הכוכב וכיצד? מהי מטרתו וכיצד היא משפיעה על אישיותם של בני האדם? ומדוע המשפט "מה שלא הורג מחשל" יכול לסייע בזמן מעבר הכוכב?    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
ליאון אלי
במחזה מתואר הניגוד בין תשוקת האדם מול המוסר והמנהגים שאין לעמוד בפניהם והמאבק ביניהם המסתיים במוות. יש הרואים במחזותיו של לורקה כתב אישום על החוקים והמסורת שנחשבו בעיניו למיושנים    טרגדיה קלאסית שהפכה להצגה מודרנית טובה, מעניינת, מלאת שירים, ריקודים ותנועה המתאימה לזמננו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il