X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
על-פי הערכות מומחי טילים המתפרסמות בעולם, הטווח של טיל הענק "יריחו 3" המסוגל לשאת 3-2 פצצות אטום למטרות מתפצלות, נע בין 4,800 ק"מ ל-11,500 ק"מ על-פי ההערכות בעולם, הטיל הפך למבצעי והוכנס לשימוש במהלך 2008 אחרי שנוסה בהצלחה, בפעם הראשונה, ב-17.1.08 מבסיס שיגור בחוף פלמחים
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

האירועים המרתקים ביותר בחיי האנושות מתרחשים תמיד מאחורי הקלעים של הסודות הכמוסים של כל מדינה, כולל ישראל. אחד האירועים מן הסוג הזה טמון בשאלה מתי תגיע אירן ליכולת גרעינית מבצעית ומתי מתכנן הנשיא מחמוד אחמדינג'אד ללחוץ על הכפתור האדום ולשגר אל מרכז ישראל טילים בליסטיים נושאי ראש חץ גרעיניים. אל לב השאלה הקיומית הזו הטיל ראש המוסד הפורש מאיר דגן פצצת אטום משלו כאשר הצהיר, במפגש פתוח עם עיתונאים, כי אירן תוכל להגיע ליכולת גרעינית רק ב-2015 וזאת בניגוד להערכות המושמעות במערב, כולל בישראל, כי התחזית האפוקליפטית הזו עלולה להתממש כבר ב-2013-2012.
מי שיוכל לפסוק בוודאות איזו משתי ההערכות האלה מדויקת ומציאותית יותר, יוכל קרוב לוודאי לקבל פרס נכבד. אבל כדי שלא לשגות, ראוי ראשית לכל לבדוק את העובדות. אירן הצהירה לא מכבר כי כבר היום יש בידיה די חומר בקיע לייצור פצצה גרעינית אחת או שתיים. הצהרה זו נכונה, ככל הנראה, אך ממש לא מדויקת. כדי לייצר פצצת אטום יש צורך להשתמש באורניום בדרגת העשרה של 90% ואילו אירן הצהירה כי האורניום שברשותה הוא ברמת העשרה של 25%. כדי להגיע לרמת ההעשרה הגבוהה של כמות האורניום המועשר המצויה בידי אירן, נדרשת לפחות שנה אחת. ועל-פי הפרסומים שמקורם באירן, עדיין לא התקבלה בצמרת האירנית ההחלטה הסופית להגיע לנשק גרעיני. מצב דברים זה מביא אותנו להבנה כי עד לראשית 2012 ככל הנראה לא יהיה לאירן נשק גרעיני.
אך גם אם נניח כי יהיה לאירן די חומר בקיע ברמת ההעשרה הגבוהה הנדרשת, וגם אם תצליח בשנים הקרובות לייצר מתקן גרעיני צבאי, עדיין אין בידי אירן, לדעת רוב מומחי הגרעין בעולם, היכולת למזער את המתקן המתוכנן לגודל שיתאים לנשיאה בראש של טיל בליסטי. וכדי להשיג ולפתח טכנולוגיה כזו יידרש לאירן עוד זמן רב. כלומר לפני 2013 עדיין "אין על מה לדבר".

"יריחו 3" - אמצעי לחימה נוסף

מאחורי הקלעים של ישראל, לעומת זאת, מסתתר הסיפור הגדול באמת והוא: מה עושה ישראל כדי למנוע את מימוש היכולת האירנית לייצר נשק גרעיני. בין שאר נתיבי הפעולה האפשריים, שאולי היו ואולי לא, אנו קוראים בתקשורת העולמית סיפורים על הווירוס הקטלני שפיתחו ארה"ב וישראל, שכבר הופעל נגד אתרי גרעין אירניים וחיבל בפעילותם הסדירה. בעולם רבים גם הפרסומים על תוכניות התקיפה האווירית מצד ישראל ואף מתוארים מסלולי הטיסה וסוגי המטוסים שבהם תשתמש ישראל לתקיפת אתרי הגרעין באירן (ראה מאמרי בנושא זה - האפשרויות למכה ישראלית על הגרעין).
למרבה השמחה, לטענת מומחים בעולם, המסלול האווירי המוטס אינו דרך הפעולה היחידה העומדת לרשות ישראל להפעיל. בידי ישראל אמצעי חשוב נוסף: טילים בליסטיים בין-יבשתיים מסוג "יריחו" וטילי שיוט המשוגרים מצוללות מסוג דולפין שכבר משייטות במימי המפרץ הפרסי.
רבות פורסם בעולם מ"מקורות זרים" על טילי "יריחו" לסוגיהם השונים. בנושא זה לא פרסמה ישראל הרשמית דבר וחצי דבר, ודווקא סיפורו של טיל "יריחו 3" הוא המרתק מכולם.
כל הפרסומים הזרים, כולל "ג'יינס מערכות נשק", המפרסמים פרטים על הטיל הזה, מוסרים פחות או יותר את המידע שלהלן: טיל הענק הזה הוא תלת-שלבי המונע בדלק מוצק ובעל כושר נשיאת ראשי חץ במשקל של 1,000 עד 1,300 ק"ג. הטיל מסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני אחד במשקל של 750 ק"ג או 3-2 ראשי חץ גרעיניים קטנים יותר הניתנים לשיגור למטרות נפרדות. משקל הטיל בעת השיגור 30 טונות, אורכו 15.5 מטרים וקוטרו 1.56 מטר. לפי הערכות המומחים, מדובר בטיל הדומה ביכולותיו לטיל "שביט" המשמש את ישראל לשיגור לוויינים. על-פי הערכות מומחי טילים בעולם, הטווח של הטיל נע בין 4,800 ק"מ עד ל-11,500 ק"מ, תלוי במשקל המטען. המומחים אף מרחיקים לכת וקובעים כי אם הטיל נושא פצצת אטום במשקל 350 ק"ג הוא מסוגל לעבור את הטווח המקסימלי. על-פי תמונות של הטיל הזה המופצות בעולם, ניתן לשגר את "יריחו 3" ממתקני שיגור במחפורות וגם ממערכת מתנייעת. על-פי ההערכות בעולם, הטיל הפך למבצעי והוכנס לשימוש במהלך 2008 אחרי שנוסה בהצלחה, בפעם הראשונה, ב-17.1.2008 מבסיס שיגור בחוף פלמחים.
על-פי דיווח סודי שנמסר לקונגרס בארה"ב כבר ב-2004, טיל מסוג "יריחו 3", עם מטען של עד 1,000 ק"ג, יוכל להעניק לישראל את יכולת המהלומה הגרעינית לכל מדינות המזרח התיכון, כולל כל אירן, אפריקה, אירופה, אסיה, כמו גם חלקים נרחבים בדרום אמריקה.
אין נתונים על מספר טילי "יריחו 3" המצויים על-פי הנטען בידי ישראל, אך סביר להניח כי מדובר בהרבה יותר מטיל אחד. שיגור טילים כאלה, כשהם נושאים בראשיהם נשק גרעיני, למטרות "אטומיות" באירן, יכול לחסל את מאמץ ההתגרענות האירני במהלומה אחת, מבלי לסכן חיי טייסים, מבלי לאבד מטוסים במסלול התקיפה או בסופו, ומבלי להיקלע לצורך לתאם את הפעולה עם מדינות זרות.
סוף דבר במילים פשוטות: האיום האירני קיים גם מבלי להיכנס לשאלה מתי הוא יהפוך למבצעי, אך ישראל אינה יושבת באפס מעשה ומצפה לחסדי שמיים. ועל כך כבר כתב הסופר י.ל. גורדון: "אם ידך לך לא תושיע - לא ישלח לך אל עזרה מרקיע".

תאריך:  05/02/2011   |   עודכן:  05/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"יריחו 3" - התשובה לאיום הגרעין האירני
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
ועכשו ספר לנו מה השיהאבים יעשו
יריב א.  |  5/02/11 20:12
 
- צודק ,נשמע פינק פלויד ונעשן
נבו  |  5/02/11 21:40
 
- הפעם הטילים יכוונו למקום הראוי
מדינת השמאל ת"א  |  5/02/11 21:57
 
- אתה מכוון הטילים האירנים?
יריב א.  |  6/02/11 01:55
 
- הרחם של האם"החרדית"ו"איסלמית"
חזקה חה"יריחו"...  |  6/02/11 09:00
 
- הצ'ק מנורפגיה בדואר
יורגן אבו ג'יהאד   |  6/02/11 20:28
 
- עוד מבין גדול
אנופלס  |  6/02/11 23:02
2
אני כבר הצעתי מזמן
המגיב יגיב  |  5/02/11 21:39
3
"נשק מסלולי"...איינשטיין
ירון זכאי  |  6/02/11 01:47
4
כושר הרתעה בנוי על שכנוע האויב
שנשתמש בנשק שלנו  |  6/02/11 02:26
5
המטרות לא מתפצלות. איזה כתיבה ל"ת
רשלנית וחלולה.  |  6/02/11 07:27
6
ומי יתן את ההוראה לירות? ביבי? ל"ת
חחחחחחחחחחחחחחחח  |  6/02/11 08:45
7
עד שביבי יגיע להחלטה לשלוח טיל
yoni207  |  6/02/11 10:38
 
- הבעיה שחצי מהעם לא יודע מה זה
שמע ישראל  |  7/02/11 00:24
8
ואין לכם בכלל מושג כמה מדליק  ל"ת
זה יריחו 4. מהמם!  |  6/02/11 14:01
9
כתבה זו היא גיבוב שטויות
מהנדס  |  7/02/11 07:02
10
גם גולית היה מתוחכם ודוד-רק רו
ראספוטין בן מדביד  |  8/02/11 13:20
11
אנחנו כבר ב 2023
שי  |  7/11/23 16:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניב שטנדל
בהתחלה בכלל לא קלטתי שמדובר בפרומו. היד נשלחה אוטומטית להשתיק את הפרסומת. כשמספרים לי ש"באירוע של אירית רחמים, אין משחקים"    סדרת הפרומואים לעונה החמישית גורמת לניב שטנדל לתהות: האם העונה כולה תהיה מזויפת כמו המפגשים המעושים בין המתמודדים האלה?
אסף גבור
ההתעקשות של מובארק שלנשיא מצרים יקראו מובארק עד מותו וגם אחריו עלתה לו בפקיעת הסבלנות של העם ובאובדן השלטון. האיש שלדברי פרשנים מצרים היה "מאוהב במצרים משל הייתה אמו" למד שהמיקרופונים והמצלמות של רשת אל-ג'זירה חזקים יותר ממטוסי קרב והטנקים המוצבים ברחוב
אבינדב ויתקון
מי שעשויה לקטוף את פירות ההפיכות במזרח התיכון היא תנועת 'האחים המוסלמים', הגוף האיסלאמי-פוליטי המאורגן הגדול בעולם הערבי. 83 שנים לאחר הקמת הארגון במצרים, פעיליו חשים כי הם מתקרבים ליעד: מזרח תיכון איסלאמי קנאי
אריאל כהנא
'זה ייגמר רע' ניסתה ישראל להזהיר את העולם. מה שמתחיל כדמוקרטיה במזרח התיכון, נגמר ב"משטרי דיכוי של האיסלאם הקיצוני", התריע נתניהו. מנהיגי המערב ובראשם מרקל מירושלים ואובמה מוושינגטון, אטמו אוזניים והראו למובארק את הדלת. את המחיר ישלמו ישראל וגם אמריקה ששלחה את מנהיגי ערב היישר לזרועות האייתולות
אריה אבנרי
מ-א' עד ח' - שמות האישים המרכזיים במדינה המעורבים או החשודים בפלילים    קבלו אותם, בבושה גדולה: אהוד אולמרט, אורי בר-לב, יואב גלנט, יוחנן דנינו, שמואל הולנדר, יהודה וינשטיין, שולה זקן ורון חולדאי    הערות אזהרה (78)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il