X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחיר הלחמים בפיקוח גרם לרשתות להעלות באופן מלאכותי את מחיר "הלחמים המיוחדים". כל זה החל שמשקל הלחם בפיקוח היה כ-3/4 מהמכירות. מאז התהפך הגלגל ורוב הלחם הנמכר הוא הלחם שאינו בפיקוח, אבל מחירו נשאר גבוה עד גבול הלא סביר. לפעמים האמירה הטובה ביותר היא פשוט לא לקנות!
▪  ▪  ▪
אם אין לכם תאכלו עוגות[צילום: פלאש 90]

"אם אין לחם תאכלו עוגות" - נראה שמשפטה המפורסם של מארי אנטואנט שנאמר לפני 220 שנה, לא רק מהדהד, אלא גם פועם ובעל אחיזה במציאות. ביקור במחלקת הלחמים ברשתות השיווק והמכולות, אכן מציג לפנינו מבחר גדול של מותגי לחם לצד הלחמים בפיקוח.
בלחמים בפיקוח מוגדרים, הלחם הלבן והכהה, שלם ופרוס וחלה רגילה שלמה. משמעות הפיקוח הוא, שמחירם לצרכן הוא קבוע ולא ניתן למוכרו במחירים גבוהים יותר.
מעריכים את משקלם של הלחמים בפיקוח בכ-20% מהשוק (תלוי באזור) ולצידן מוצגות ככרות הלחם האחר והמיוחד. בשנים האחרונות קטן משמעותית חלקם של הלחמים בפיקוח ובמקומם אנו מוצאים מותגי לחם רבים במחירים גבוהים עד מופקעים, אשר לעיתים יקרים משמעותית ממחיר העוגות המוכנות. (מארי אנטואנט - זוכרים?!).
היקף שוק הלחם מוערך בכ-2.2 מיליארד שקלים בשנה. בארץ פועלות 3 מאפיות גדולות, אשר שולטות על כ-85% מהשוק - אנגל הירושלמית, ברמן מהמרכז ודוידוביץ מהצפון.
אנגל משווקת את תוצרתה בשמות לחמים שונים תחת המותג אנגל. ברמן, תחת ברמן, וודש ולחם הארץ ודוידוביץ - תחת דוידוביץ, אחדות, אלומות וחטיפים מן הטבע. במילים אחרות שהמגוון הגדול לא יטעה, רובו מגיע מ-3 יצרנים אלה.
נכתב הרבה על האפשרות שקיים קרטל לחם בישראל, (הכולל את שלושת המאפיות הגדולות ואולי גם חלק מ 15 טחנות הקמח הפעילות בישראל מאשדוד ועד עפולה וחיפה). במאי האחרון פורסם שהנושא נחקר על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. על-מנת לייצב ולהסדיר מוצע להכניס באופן חקיקתי גם מאפיות נוספות תוך הקצאת כרבע מהמדפים להם.
מהלך זה יכול לחולל פלאים במדף שכן רב התיאום בין העוסקים
בתחום ומבצעים "ופעילויות מסחריות" לא תמיד מתקבלות בברכה.
מחיר הלחמים בפיקוח, אשר הרווח עליהם נע בין 15-20%, יצר מצב שהרשתות העלו באופן מלאכותי את מחיר "הלחמים המיוחדים"
אולם כל זה החל שמשקלם של הלחמים בפיקוח היה כ-3/4 מהמכירות. אלא שמאז התהפך הגלגל ורוב הלחם הנמכר הוא הלחם שאינו בפיקוח, אבל מחירו נשאר גבוה עד גבול הלא סביר משהוא ברמה של 12-15 שקלים לכיכר לחם, כאשר עלותו לרשת עומדת על 5.5-6 שקלים . אין סיבה מדוע אנו כצרכנים נשלם על "לחמים מיוחדים" אלה, מעל 9.90 שקלים לכיכר.
במדינה צרכנית כמו ארה"ב, חרם צרכנים היה משנה את זה תוך מספר ימים, שהרי הלחם הוא מוצר רגיש וחיי המדף שלו אינם רבים. עצירת קניות מתוכננת ומסודרת הייתה מעבירה מסר מהיר ברור לעוסקים שהיו זורקים הרבה יותר מהכמות הנזרקת כבר כיום ומועברת למאכל בעלי חיים ומוערכת מעל ל-100,000 ככרות לחם ביום (מכל הסוגים).
רשת שופרסל יצאה לאחרונה בפרסום, בו היא מכריזה על הקפאת עליית מחירי הלחם בפיקוח עד הפסח הקרוב. מעבר לעזרה המיידית לציבור שאכן קונה לחמים בפיקוח, ישנה כאן פעילות יחצנית צינית למדי, שהרי מחירי "שאר הלחמים", פשוט מוגזמים וגובלים בשערורייה וברור לכולם שלא שופרסל אכן ממנת את ההפרש!. אם באמת הייתה רוצה להטיב עם ציבור צרכניה - היא הייתה צריכה להוריד גם את מחיר הלחם האחרים ל-9.99 שקלים.
הידעתם?
(1) בישראל צורכים כמיליון טונות גרעיני חיטה, רובו מארה"ב מסוג Hard winter wheat no 2, אשר לסוג זה הותאמו רוב קווי היצור. והיתרה מיצור מקומי וממזרח אירופה בעיקר מאוקראינה.
(2) מדונם חיטה ניתן להפיק כ-300 ק"ג גרעיני חיטה, מהם ניתן לייצר 225 ק"ג קמח או כ-550 ככרות לחם.
(3) הבורסה הסחורות המובילה בתחום, נמצאת בארה"ב בשיקגו.
סין, יצרנית החיטה הגדולה בעולם, מדווחת על ירידה של כ-20-17 אחוז בהיקף יבול החיטה בשל בצורת. גם השיטפונות באוסטרליה והשריפות ברוסיה, אינן מבשרות על ירידה במחירי הסחורות בשנת 2011/12.
גם אם יבול בחיטה בארה"ב לא יפגע, יש לזכור שקיים כיום מעבר של חקלאים לגידול גידולים, אשר ניתן להפיק מהם ביו-אתנול. בארה"ב ובקנדה עוברים לייצר יותר תירס על חשבון חיטה ובברזיל, לייצור של קנה סוכר, על-מנת להפיק מהם אתנול. (ביו-אתנול זו תערובת של 10% אתנול ו-90% בנזין מכונה E10- וכבר עכשיו כ-40% מהרכבים בברזיל משתמשים בו).
כך או אחרת נראה שמחירי הסחורות נמצא בקו עלייה. תקופות של שינוי ואינפלציה הן התקופות הטובות ביותר לרשתות מסחריות, שכן קיים מחסור במידע ובלבול, אשר מנוצל על ידן לרעה. דווקא בתקופות אלה, יש לציבור מה לומר. לפעמים האמירה הטובה ביותר היא , פשוט לא לקנות!

הכותב משמש כיועץ אסטרטגי ושיווקי לחברות בתחום מוצרי הצריכה. שימש בעבר במגוון תפקידי ניהול בכירים בהום סנטר ובשופרסל, בה שימש גם כמנהל היבוא של הרשת.
תאריך:  10/02/2011   |   עודכן:  10/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסודות מאחורי המדפים - בעקבות עליית מחירי הלחם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
30% מהמטופלים עם גידולים ראשוניים ללא מחלה גרורתית שנותחו בשיטה הרובוטית לא נזקקו כלל לטיפול נוסף    ההליך נעשה ללא חיתוך, אלא דרך הפה, מה שמאפשר התאוששות מהירה ושחרור החולה לביתו זמן קצר לאחר מכן
ליאון אלי
ההצגה "גטו" - הפקת יוקרה של תיאטרון הקאמרי בבימויו של עומרי ניצן    הצגה על נושא קשה המעורר זכרונות קשים, אך הוא מוגש בצירוף שירים, ריקודים ומשחק מעולה של השחקנים. הצגה מעולה. חובה לראות
נפתלי רז
בביריה נכנעו השלטונות הבריטים לנחישות של היישוב היהודי, שחזר והקימה מחדש שלוש פעמים. באל-עראקיב רימה הממשל הצבאי את התושבים בפינויים, הקק"ל מכשירה את אדמתם לייעור, התושבים חזרו והקימו את כפרם, המינהל והקק"ל הרסו 15 פעמים (!), והתושבים מקימים מחדש    שני סמלים לנחישות בהתיישבות
עליס בליטנטל
איזה תענוג לחזות בקומדיה כה מלאת אנרגיה, קצב, עם שחקנים כה מקצועיים ומלוטשים    "המסיבה של אביגיל" מאת מייק לי המהולל, נוגעת בחולשות זוגות נשואים, מדגדגת את הקהל בהעמדת ראי מול עצמו. והכל - באנרגיות שוצפות, בבימוי מעולה של עודד קוטלר
ראובן לייב
בשנות השלושים היה מתיאס סינדלר היהודי כוכבה האגדי של נבחרת אוסטריה, כשבשיא הקריירה שלו - בשנת 1938 - נמצא במיטתו ללא רוח-חיים. רק עכשיו מתברר כי נחנק בגז על-ידי הנאצים    סיפורו של כוכב עולה בשמי אירופה טרום מלחמת העולם השנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il