X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הפרח הנהדר, אולי היפה בפרחי ישראל - סחלב הביצות - הולך ונעלם מהנוף חקלאים ערלי לב, חומרי הדברה, מפעלי ניקוז שאפתניים וסביבה עוינת - כל אלה ניצחו את הפרח המדהים וסילקו אותו מהביצות של עמק חפר. המחבר מקונן עליו קינה נרגשת
▪  ▪  ▪
סחלב הביצות. נעלם מהנוף בישראל

לפני כשנה, בסוף חודש מרס, הזעקתי ידידים צעירים מהקיבוץ, להציל את צמח סחלב הביצות האחרון, שפורח בעמק חפר. יצאנו בשבת נאה אל הביצה של כפר חוגלה, הקרויה במפות "עינות חגלה", עמסנו על הטנדר כלי חפירה ומצלמה דיגיטלית.
ידידי הצעיר התקשר לאביטל גבע, איש עין שמר, אמן פלסטי מבריק ורב-אמן של חממות, והכין אותו לבואנו. אביטל מצידו הכין את תלמידתו הכישרונית, ענבל הגלעדי, שתקבל מאיתנו את פקעי הסחלב, לכשנשלים את משימת ההצלה שלנו, ותנסה לשקמו להצמיחו ולהרבותו.
חלפנו על פני בריכות הדגים שלנו, המשכנו מזרחה, אל תוך מה שהיה לפנים ביצה מקסימה, שניזונה ממעיינות מליחים קטנים, הקרויים בשם המאגד, "עינות חגלה". כל הביצה היא היום גן פורח כמובן, אדמתה מנוקזת היטב, ולא נשאר מאומה מהסבך המקסים של העבר.
להיכן נעלמו שיחי הסמר הדוקרניים? שהיו פוצעים את ברכי-הילדים שלנו, בחצותנו את הביצה? להיכן נעלמו פרחי הנופר המקסימים, שהיו צפים על פני המים? להיכן נעלמו קרפדות-הענק, שהיו מקדמות את פנינו בקרקרה מפחידה? להיכן נעלמו תרנגולות המים הנדירות, בעלות הצבע הסגול העז? שלא לדבר על התנים שחפרו להם מאורות בסתר הביצה, חתולי הביצות החשאיים, הנמיות החמקמקות? לאן נשאו את כל אלה תעלות הניקוז?
וכשכרעתי על ברכיי, לפני פרח סחלב הביצות האחרון של עמק-חפר, כריעה דרמטית מעט, גם בשל עצמותיי החורקות, המזדקנות, אבל בעיקר לשם הצילום ה"היסטורי" שידידי הצעיר התעקש לצלמו, נזרקתי ל"חפירת הצלה" שונה לגמרי! ל"חפירת הצלה" של זיכרונותיי הרחוקים: עד אמצע שנות החמישים הביצה עוד הייתה ביצה אמיתית. זוכרני במיוחד, בערבי פסחים, בטרם התקדש החג, הייתי יוצא אל הביצה להביא צרורות נהדרים של פרחי "דרבן הפרש" לאהובתי, לכבוד החג.
פרחי הסחלב המקסימים, שאין כמותם במחוזות ילדותי לנוי להדר ולגאוות פרחים, היו פזורים בהמוניהם בביצה. משום מה טעינו אז בהגדרתם, וכינינו אותם בשם מטעה ומוטעה, "דרבן הפרש". בתוך שעה קצרה קטפתי מלוא רוחב זרועותיי הפרושות מתועפות היופי הסגול הזה. ועוד הספקתי לשוב הביתה, להחליף לבגדי חג צחורים, ובטרם עלייתנו אל חדר האוכל, חדר האוהבים הקטן שלנו התמלא ונגדש בסחלבי הביצה ההדורים. מלוא כל הצנצנות שלנו, ועוד נותר גם למשמרת חג בתוך דליי שטיפת הרצפה.
סיפרתי כל זאת, בהתקף נרגש של נוסטלגיה שלא בעיתה, לידידיי הצעירים. בדרך מ"עינות חגלה" אל חממות עין-שמר. ראיתי שהדברים אינם מבקיעים אל ליבם. הם האזינו בדממה, באדיבות, אבל עיניהם המשוטטות גילו לי שאני בעצם משיח עם עצמי. אין לי שמץ טענה אליהם. אדרבא, התגייסותם הנלהבת לחפירת ההצלה של סחלב הביצות ריגשה אותי ונגעה אל לבי. אבל את פער הזמנים העצום, המעיק בכל כבדו גם עליי, אי-אפשר כנראה למחוק. השתתקתי לבסוף, נבוך מעט, וכיוונתי עצמי לשיחה עניינית, קצרה ויבשה, על הדרכים להצלת פרחי הבר האבודים של עמק-חפר.
אביטל גבע, האיש היקר הזה, קיבלנו במאור פנים ובחום. ובעת שידידיי הצעירים טרחו עם תלמידתו על שתילת הסחלב המוצל, הסבתי עם אביטל אל קומקום התה הנצחי שלו. היו שם אחדים מתלמידיו המסורים, שטרחו בפינות שונות של החממה, במשימות הצלה בוודאי, הדומות למשימת ההצלה שלנו. השחתי לו בגילוי-לב על אכזבתי הכפולה והמשולשת: הן מהתמעטות וכליית פרחי סחלב הביצות, והן מלבבות הצעירים המצוינים שלנו, המנגנים מנגינות אחרות, והן מ"חפירת ההצלה" האישית המרגשת שפקדה אותי, ולא היה לי אפילו בפני מי לשפוך את לבי המזדקן.
אביטל הכין לי כוס תה מתוק, עם נענע ושאר עשבי החממה שלו, ואמר לי בנעימה מנחמת שזו דרך העולם. ועלי להתגאות לשמוח ולהתנחם, שנמצאו לי ידידים צעירים ל"חפירת ההצלה". אתה תפקידך לספר להם מה שהיה. אבל מה שיהיה, הוא עניינם ותלוי רק בהם! שאבתי מעט נחמה מדבריו, ובעיקר מכוס התה הנפלא שלו, והתמכרתי שוב לזיכרונות ילדותי.

תאריך:  13/02/2011   |   עודכן:  13/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חפירת הצלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חפירות הצלה-לא רק לסחלב הביצה! ל"ת
הניה  |  13/02/11 23:02
2
להיות קשובים לשיח הירוק
איתן קלינסקי  |  14/02/11 06:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
יו"ר חברת קווים זאב הורן מדבר על התייצבות ושיפור דרסטי לאחר שנה סיזיפית    בראיון ל-News1 הוא מבשר על מערכת כריזה באוטובוסים העירוניים ומכריז על כניסת אוטובוס ירוק    מפת קווי בקעת אונו הוחלפה, אך משרד התחבורה מנע הפעלת קווים ישירים    בקרוב: קו ראשון לכפר קאסם וקווים חדשים בצפון
יובל לובנשטיין
הקושי לחזות קדימה, העומס על קווי היצור בסין, שינויים במזג האוויר מצריכים מחשבה מחודשת לגבי הרכב של כל כניסה בענף וגם בדבר מינון מקום היצור. נדרשת מיומנות מקצועית גבוהה והחלטה אמיצה במה ובכמה לצמצם. נקווה שאכן נעשתה ההתאמה המתאימה ל-2011
איתמר לוין
דפדוף בתוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2011: גזור, שמור והשווה. והפעם: המשרד לאזרחים ותיקים לא בדיוק מצליח להסביר מדוע בכלל הוא נחוץ, ומפזר פנטזיות מנותקות מן המציאות בנוגע לרכושם של קורבנות השואה ושל יוצאי מדינות ערב
אביתר בן-צדף
חיילי ארצות-הברית באפגניסטן צוידו בסתרשפים לרובים ולמקלעים    ליקויים ברוס"ר הוותיק M4 של חיילי ארצות-הברית    כרבע מהחיילים האמריקניים רוצים קוטר יותר גדול לרובה האישי שלהם    המכרז לרוס"ר החדש ייצא בעוד כשלושה חודשים, והרכש יהיה בעוד כשלוש שנים    טרם סוכם האם הארובה החדש יוציא את הרוס"ר הוותיק משירות, או שיוכנס לשירות במקביל לו
הלגה רקנטי
ישנו הבדל עצום בין טיפולי אנטיאייג'ינג ביתיים לבין טיפולי אנטיאייג'ינג במכון קוסמטיקה פארא רפואית    יחד עם זאת יש הרבה דברים שניתן לעשות בבית שיתמכו ויעצימו את הטיפולים במכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il