X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דג נסיכת הנילוס נחשב לפופולרי מאוד בישראל. אך מה אנחנו בעצם יודעים על דג זה? האם הוא בריא? האם הוא "בריא לסביבה"? האם נמשיך לאכול אותו גם בעתיד? האם הרגלי הצריכה שלנו דומים לאלה שבאירופה?
▪  ▪  ▪
דג נסיכת הנילוס. לא בעל ערך תזונתי רב

ישראל נחשבת למעצמה בתחום ביחס למספר תושביה. הישראלים אוכלים כ-8,000 טונות בשנה המהווים כ-20% מסה"כ הכמות שאוכלים כל תושבי השוק האירופי בשנה. אכן כמות מרשימה. דג זה פופולרי מאוד אצלנו בעיקר בגלל מחירו.
מה אנחנו בעצם יודעים על דג זה?, האם הוא בריא?, האם הוא "בריא לסביבה"?, האם נמשיך לאכול אותו גם בעתיד?, האם הרגלי הצריכה שלנו דומים לאלה באירופה?
הדג חיי בימת ויקטוריה שבאפריקה, ימה זו הגדולה בשטחה פי 3 משטח מדינת ישראל, היא ימה של מים מתוקים וגובלת בשטחן של קניה, טנזניה ואוגנדה. הימה נמצאת בגובה של כ-1100 מטר מעל פני הים וממנה מתחילה הזרימה של הנילוס עד לים התיכון. האגם רדוד ועומק מימיו כ-50 מטר בממוצע.
בשנות החמישים של המאה הקודמת (רק לפני כ-60 שנה), חייל בריטי עשה שטות והכניס איתו את דג הנסיכה לימה, אשר מימיה החמים ואיכות המים התאימו לו מאד ומאז הוא התרבה והפך להיות אחד מהאסונות האקולוגיים הגדולים בעולם.
טרום "תקופתו" היו באגם מאות סוגי דגים של מים מתוקים שהמוביל בהם היה מיודענו הקרפיון, אולם תוך שניים שלושה עשורים הצליח דג נסיכת הנילוס לטרוף את כל הדגים האחרים ונשאר כמעט לדג היחידי בימה בהשאירו את תושבי האזור חולים ורעבים. דג טורף זה הוא בעל ממדים אדירים ויכול להגיע לאורך של 2 מטר ולמשקל של 120 ק"ג.
זאת ועוד מאחר שדג זה שמן יחסית לקרפיון, לא ניתן היה לייבשו בדרך המסורתית של המלחה ויבוש בשמש, היה צורך לעשנו, דבר שגרר אחריו שימוש נרחב וכריתה של יערות רבים באזור ולבעיות בגינן כמו סחף קרקע.
בנוסף תושבי האזור שהתפרנסו מהקרפיון, נעזרו בסירות קלות שלא אפשרו להם לדוג את הנסיכה, מה שגרר כניסתם של בעלי הון רבים שבעזרת סירות גדולות, רשתות ומנופים מושים כעת את הדגה. מיותר לציין שהדייגים הפכו להיות פועלים בתעשיית הדיג.
הידעתם?
(1) כ-76% מהיצוא לאירופה הוא של פילה טרי ולא של קפוא?!. האם לעובדה זו השפעה על איכות הפילה שמגיע לישראל?. משלוחים של הפילה הטרי נעשים באמצעות מטוסי ענק בעיקר לשוק הספרדי, ההולנדי והגרמני.
(2) היבואן הישראלי המוביל בתחום הוא נטו, בבעלות דודי עזרא אשר לו תשתית ארגונית ענפה כולל מפעלי עיבוד במקום והצליח לדחוק את מרבית מתחריו הישראלים, כולל את תנובה מהשוק.
(3) נסיכת הנילוס, נחשב לדג עם אחוז שומן גבוה, אין בו חומצות רב בלתי רוויות מאחר שהוא גדל באזורים חמים ואין בו יוד משום שהוא דג של מים מתוקים. לסיכום למרות מחירו הזול יחסית מדובר בדג שאין לו ערך תזונתי רב. (187 קלוריות,17.5 גר חלבון,9.4 גרם שומן - במאה גרם מוצר).
(4) המדינות לאורך האגם מעודדות מזה זמן את היזמים לייצא כמויות גדולות של הדג, אולם מנגד בשנים האחרונות חלה ירידה דרסטית ברמת המלאי אשר ירד במהלך העשור האחרון מרמה של 1.9 מיליון טונות לרמה של 0.4 מיליון טונות. הירידה הזו בהיקף הדגה היא לא רק בגלל הדיג, אלא מהסיבה שלנסיכה לא נותר יותר מזון ("הנסיכה אכלה את כולם") ובשל מיעוט חמצן.
(5) בשנים האחרונות, בעזרת מדענית ישראלית פרופסור לבבי, קיימת מגמה "לחזור לטבע", אשר מדריכה בהצלחה את המקומיים איך לגדל שוב את דג הקרפיון באזור והפעם בשיטה של בריכות דגים אשר נחפרות לצידי אגם ויקטוריה. פעילות המאפשרת לתושבים לאכול ולהתקיים מדג בריא יותר אשר רמת החלבון בו גבוהה יותר כ-23 גרם ורמת שומן נמוכה יותר של כ-5%.
העתיד אינו ברור, מה שכנראה יהיה, זה "שווי משקל" חדש גם בימת וויקטוריה וגם בתחום הפילטים בעולם, במיוחד לאור כניסתה המאסיבית של וויאטנם עם דג הפנגאס.
בתאבון!

הכותב משמש כיועץ לחברות בתחום מוצרי הצריכה, שימש בעבר במגוון תפקידי ניהול בכירים כולל בשופרסל, שם ניהל את פעילות היבוא של הרשת.
תאריך:  22/02/2011   |   עודכן:  23/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דג נסיכת הנילוס - באמת נסיכה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
זה הדג שאכל את .. ל"ת
לא אוכלים  |  22/02/11 16:11
2
נסיכת הנילוס הוא דג יהודי
פרידולין פישמן  |  23/02/11 00:14
3
נסיכה אמיתית האמנם?
גיגי  |  30/06/13 15:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דפדוף בתוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2011: גזור, שמור והשווה. והפעם: משרד הביטחון אינו מספר כמעט דבר, ואהוד ברק הוא השר היחיד שאפילו לא טורח לכתוב הקדמה לתוכניות העתידיות של משרדו
אורן פרסיקו
סיכומי התביעה במשפט גלאט-ברקוביץ' נגד הארץ: המקרה דנן הינו דוגמה מובהקת לזלזול מופגן של עיתון כלפי מקורותיו. אנשי העיתון התרשלו, הפרו התחייבויות, לא נזהרו ולא שמרו על הקוד האתי
עליס בליטנטל
הכל מתקתק כהלכה, התפאורה של נטע הקר ממש אימפרסיוניסטית בצבעי הלבנים מהן עשוי קיר הרקע, והתלבושות המהודרות והמוקפדות של אורן דר ממקמות את ההצגה היטב באמצע המאה שעברה
דליה ירום
מומחי מכון התקנים הישראלי בטיפים מיוחדים    להקפיד כי התחפושת תהיה נוחה לילד ותאפשר לו להיות נייד    לוודא כי התחפושת לא לוחצת על הגוף ומתאימה למידות הילד
יובל לובנשטיין
חלק לא מבוטל מהברזל הקיים בעולם מקורו בתהליך מיחזור, אשר לאוניות או יותר נכון לאוניות הישנות, אשר עוברות תהליך של פירוק או גריטה יש בו חלק מהותי. הידעתם שהודו היא המדינה המובילה בעולם בתחום פירוק אוניות ומיחזור מתכת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il