X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בסופו של הסרט יוצאים ברגשות מעורבים, יש תחושה שיש בסרט כוחות אפלים שמשתלטים על הגיבורה. למעשה, אולי הכל נמצא בנו. גם הברבור הצחור וגם הברבור השחור. כשנקלף מעלינו את הברבור הלבן, נמצא את כוחות ההרס שנמצאים בנו. אולי למראית עין אנו משדרים מראה תמים ולמעשה אנו הרסניים גם כלפי עצמנו ולא רק כלפי הזולת?
▪  ▪  ▪
מהו מחיר השלמות?

הסרט "ברבור שחור" של הבמאי דארן הארונופסקי משחק כעת בבתי הקולנוע ברחבי הארץ. כשנפתח מסך הכסף חוזים הצופים בריקוד באלט של השחקנית הראשית נטלי פורטמן, ובמהלך הסרט חודרים לעולמה של הגיבורה הראשית נינה. אין ספק שמשחקה של נטלי פורטמן בסרט זה הוא משחק שדרש ממנה הכנה מרובה, אימונים מפרכים לצד התמקדות באופייה של גיבורה בעייתית, נאמר חולת נפש.
ניכר שהיא סיגלה לעצמה גינונים של רקדנית באלט קלאסי, ותהיתי ביני לביני במהלך הסרט האם היא באמת, רוקדת לאורך הסרט או משחקת את התפקיד כפילה שלה. השחקנית היא "משלנו" וניכר בעת פתיחת המופע הקולנועי שהיא אכן ברבור צחור.
על-פי התסריט ניתן להבחין שלפנינו סיפור פואנטה. הצופה אינו יכול לשער במדויק מה יהיה סוף העלילה אף שקיימים רמזים לאורך הסרט לסיומו המפתיע. בהפסקה בין שני חלקי הסרט ניסינו לשער בן זוגי ואני מה יקרה בסיומו של הסרט. בן זוגי סבר שהאימונים המפרכים של הגיבורה הראשית והעמדתה בניסיונות פיתוי ועוררות הם חלק מטכניקת הבימוי של מנהל המופע "אגם הברבורים" אליו חותרת רקדנית הבלאט יחד עם המנהל האמנותי של הלהקה, וכל הדרכים כשרות להכנת הכוכבת הראשית לקראת המופע.
אני סברתי שלא בצדק שכל ניסיונותיו של המנהל האמנותי לשעבד את הרקדנית לטובתו, גם כמנהיגת הלהקה החדשה, שכן הוא מחליף את הבלרינה הוותיקה בבלרינה חדשה ומדובר כאן במאבקים בין כוחות שונים. נדמה היה לי שהמאבקים הם חיצוניים והם בין דמויות, ומסתבר בסיומו של הסרט שהדמות הראשית נתונה לכוחות פנימיים שפועלים עליה. כוחות הרסניים מנווטים אותה.
כלומר הפתיחה הקלאסית בה רקדנית רוקדת על המסך, כפתיחה השובה את הצופה היא חלק מן הטכניקה היוצרת הטעייה של הצופה כאילו הוא נכנס לתוך דרמה בה יסופר על חייה של הרקדנית כחיי בלרינה קלאסית, אבל תמיד נשארת כותרתו של הסרט "ברבור שחור" כהד למשהו אפל שעתיד להתרחש.
אניי באופן אישי חשתי רצון להידמות לרקדנית בסצינת הפתיחה. היו ימים שחלמתי על סיגול יכולות כמו של רקדנית באלט, לכן תמונת הפתיחה שבתה את ליבי. בסופו של הסרט בוודאי ביקשתי להתרחק מן החלום הזה, הסיום מעניק לך הרגשה שהמושלמות מובילה לאובדן.
כאמור בעת הצפייה מתעוררת תהיות ששאלות באשר לאופייה של הגיבורה ומה הם התמונות שזרועות לאורך התסריט שיש בהן לפענח את זרם התת מודע שמשתלט עליה. יש ניסיון של הבמאי לבנות הזדהות בין הצופה לבין השחקנית הראשית והדבר נעשה לאורכו של הסרט.
אחת מהטכניקות הצילום הבולטות בסרט היא של הולכת הצופה אחר הגיבורה הראשית והיא נעשית באמצעות זווית הצילום. הצופה פשוט הולך בסרט אחר דמותה של הגיבורה והיא נעשית פעמים רבות באמצעות נעיצת המבט של המצלמה מאחור לעבר תסרוקת הבלרינה, השיער האסוף מאחור מוקפד והמצלמה מצלמת את עורפה ואת גבה ולא את פניה. וכך הצופה כמו מלווה את נינה, היא נטלי פורטמן לאורך תמונות רבות של הסרט. הדבר יוצר קרבה רבה וכמעט הזדהות בין הצופה לבין השחקנית.
איני זוכרת טכניקה כזאת של צילום בו הצופה מלווה וצמוד כל כך לדמותה של הגיבורה מן הגו, במידה כל כך מרוכזת. גם צילומי התקריב של השחקנית מלמדים כבר בהתחלה על דמות מתייסרת. גופה השדוף של השחקנית מעלה שאלה, האם רקדניות באלט חייבות להיות שדופות עד כדי מראה חולני. ותוך כך קולטת המצלמה את עצמות הכתפיים וצוואר הברבור של השחקנית. פשוט עצמות.
המראה הזה משרת את מראה הסיגוף, הגיבורה כמעט לא חיה, וכשהיא תחילה לחיות צומחות לה הנוצות השחורות. והשאלה אם אלה חיים או רק הכנה לעולם הבא...
מה מחזיק סרט כמו הסרט הברבור השחור והופך אותו לסרט מוצלח. אלה הן הדמויות והקונפליקטים העולים מתוכן. הדמויות המשחקות בסרט מעוררות עניין, יש מתח דרמטי בין הדמויות והעלילה עצמה מתרחשת בעוצמות חווייתיות וגם מתרחשות בצורות מפתיעות. יש בסרט כמעט הכל.

היחסים בין האם לבתה

במידה מסוימת הסרט מתאר תהליך התבגרות כואב של צעירה החיה לצד אמה האובססיבית. הַאִם רקדנית מוכשרת יכולה לצמוח לצד אם קפדנית ונוקשה? נראה גם קצת מוזר שהאם הניו-יורקית מבקשת להגשים את חלומה כרקדנית באמצעות בתה ועל כן מנסה לשמור על בתה באמצעות משמעת קפדנית, כדי שהחלום לא יחמוק שנית.
את תפקיד האם משחקת ברברה הרשי, היא דואגת לבתה ומאוד חרדה במיוחד להצלחתה המקצועית. כשנותנים את הדעת ליחסי האם והבת, ניכר שהיחסים הם כניסיון לשמור על יחסי התלות בין האם לבין הבת. האם זוכה לטלפון מן הבת כשהיא זוכה בתפקיד הראשי באגם הברבורים, אבל לאחר מכן הקשר שהיה ביניהן מתמוסס והבת לא עונה לטלפונים של האם כשהיא צריכה להתנתק ממנה.
ההשגחה וההקפדה של האם על חיי הבת אינם ניתנים לשליטה עד תום. הקשר הזה שנראה חזק מתנפץ בסופו של דבר. ואכן, מתרחש הניתוק הכואב בין האם לבין הבת כחלק מתהליך ההתבגרות. זוהי התבגרות מאוחרת כי ניכר שהבת כבר לא בת עשרה אלא בת עשרים ויותר. האם מנסה לשמר את הברבור הצחור ואילו הברבור השחור מבקש לבקוע. כדי להפוך לברבור שחור חייבת הבת למרוד באמה.
היא זקוקה לעזרה כדי לעשות זאת והיא נופלת לידיה של הבלרינה המתחרה בה ורוניקה. ורוניקה חושקת בתפקיד הראשי שנפל לידיה של נינה. ניכר שהאם מכירה את בתה טוב יותר מן הצופה, היא חרדה לה עד כדי כך שבאחת הסצנות בהן הבת מוצאת רגע של אינטימיות עם עצמה, בעיקר בהמלצתו של המנהל האמנותי, שמבקש ממנה להשתחרר כדי להיות הברבור השחור, או אז היא מגלה את אמה יושבת על הכורסה משגיחה עליה גם בעת שהיא ישנה במיטתה, או עסוקה באוננות.
בסצינה הזאת של ההשגחה, לא מבין הצופה ממה חרדה האם ורק בסיומו של הסרט מבינים שהייתה סיבה לדאגה. יש גם אמירה סמויה שהורים ואולי אימהות לא יכולים להשגיח על בנותיהן, כוחות הרסניים מאיימים עליהן בחוץ וגם מבפנים. הניסיון לשמר את התמימות נידונים לכישלון.
למעשה, הגיבורה סובלת מאם שאינה מניחה לה ושולטת בחייה, והיא בעצמה סובלת מהרס עצמי. יש סימנים לכך לאורך העלילה, סימני גירוד שמופיעים, דם שפורץ בכמה אפיזודות. הדמות חיה בתוך עולם של סיוטים, של הזיות, ובסופו של דבר יש רגעים שהצופה חש שקיים טשטוש בין המציאות לבין הדמיון.
כחלק מהעיצוב של הבימוי פשוט רואים כיצד צומחים לגיבורה ניצני הנוצות השחורים, תוך כדי היציאה מן העולם הטהור והמוקפד שאמה מנסה לשמר עבורה והיא אפילו נוטלת עבורה את ציפורניה, אלה הניסיונות של האם לעצור את סימני ההרס העצמי.

צמיחת הברבור השחור

צמיחת הברבור השחור היא בלתי נמנעת, היא צומחת גם מבפנים, והראייה לכך הם הניצנים של הנוצות שיוצאים מעורה של הגיבורה, האם הגירוד הוא רק גירוד של טירוף או שהוא הגירוד שאמור לחשוף את הברבור השחור.
כחלק מהעיצוב של הגיבורה כמי שצומחת לתוך הברבור השחור ניכר השימוש בצבעים, בתחילת הסרט הגיבורה לובשת בגדים בהירים ולבנים, היא רוקדת בצבעים ורודים כמו בתולה, בתמונה שבה היא מתהפכת לקראת התפקיד במיוחד בהשפעת האלתר אגו שלו היא ורוניקה, היא נכנסת לשירותים ולובשת שם גופיה שחורה שמעניקה לה הבלרינה המתחרה.
כדי לחשוף את הברבור השחור המפתה צריכה נינה לעבור חוויות מיניות מאוד דרסטיות, חוויות אלה עוצמתיות והן נעשות תוך הטעייה כשהיא בסופו של דבר נשברת ונוטלת שתייה וכדור אסטזי. אובדן השליטה שלה מוביל אותה לקיים יחסים עם שני גברים זרים במועדון, עם טום וג'רי. (כינויים שאותם העניקה ורוניקה לשני גברברים בפאב). סקס מזדמן תחת השפעת סמים הוא חלק מן הטכניקה שמוציאה את השדים מנינה.
הברבור השחור צומח עד למימדים עצומים כשיש שיאים בדרך. אחד השיאים הוא בהכנסתה של ורוניקה הביתה, ופגיעה באם, המרד הופך להיות אלים, וכדי לבצע את הפרידה מן האם חייבת הבת לנהוג באלימות. היא נועלת את החדר באמצעות מוט חובטת בידה של האם.
הניתוק הוא ניתוק גופני כמו היא צריכה להיפרד שוב מחבל הטבור של האם, והיא "מחליפה" את אהבת האם באהבה גופנית לאישה אחרת. באותו זמן שהאם פצועה מחוץ לחדר היא מקיימת יחסים עם אישה אחרת. כמו היא זקוקה למגע הנשי הזה והאירוטי כדי להשתחרר מן האם. הפורקן המיני היחיד שמצולם ממש בחשיפת יתר נעשה בסרט על-ידי צילום סצינת האורגזמה של הגיבורה כתוצאה מקיום יחסים לסביים.
בסופו של דבר יוצאים מהסרט ברגשות מעורבים, יש תחושה שיש בסרט כוחות אפלים שמשתלטים על הגיבורה. למעשה, אולי הכל נמצא בנו. גם הברבור הצחור וגם הברבור השחור. כשנקלף מעלינו את הברבור הלבן נמצא את כוחות ההרס שנמצאים בנו. אולי למראית עין אנו משדרים מראה תמים ולמעשה אנו הרסניים גם כלפי עצמינו ולא רק כלפי הזולת?
בשיאו של הסרט מופיע הברבור השחור. הוא פועל בצורה הרסנית, הוא חייב להשמיד את האלתר אגו שלו ועל כן יש מאבק בין נינה לבין ורוניקה, על פניו לא ברור אם האחת רצחה את השנייה, בסופו של דבר לא אגלה מה קרה לגיבורה כדי שתלכו לסרט, אבל כן, הסיום מפתיע ביותר. הגיבורה שבה להיות ברבור צחור אולם היא משלמת את מחיר השלמות.
ומהו מחיר השלמות? לכו לצפות בסרט, מומלץ מעל גיל 16!.

תאריך:  27/02/2011   |   עודכן:  27/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת סרט: ברבור שחור
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הברבור השחור
יפה לורנצי  |  27/02/11 13:18
2
כן, יפה, קיבלתי גם למייל
שושנה ויג  |  27/02/11 13:45
3
ברבורים אפורים
חיה בנצל  |  27/02/11 13:58
4
אהבתי מאוד
ענתי  |  27/02/11 17:43
5
זו אמורה להיות ביקורת?
גיא ב.ש.  |  27/02/11 19:04
6
ניתוח
אלירן ויג  |  27/02/11 21:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
הקינואה פרצה לעולמנו המערבי, רק החל בתחילת שנות התשעים ודי מהר הפכה ללהיט ולטרנד בארה"ב, באירופה ואף בישראל. מקורה בהרי האנדים של פרו, בוליביה וצ'ילה, שם שימשה מקור מזון חשוב מזה כ-6,000 שנה
עליס בליטנטל
המלודרמה המשפחתית "מחיר הכבוד" מאת יעקב גורדין ("שייקספיר היהודי"), מאששת את התיאטרון הישראלי במנת תרבות יהודית המהווה גם נתח היסטורי    המחזה בתיאטרון חיפה תופס את הקהל בגרונו, מרתק בכל דקה    כל זאת, בבימוי מבריק של רוני פינקוביץ', ועם צוות שחקנים נפלא
יהושע (ג'וש) בקון
קריאה ביקורתית בספר "כיבוש השטחים - עדויות חיילים 2010-2000"    המטרות האידיאולוגיות והפוליטיות של ארגון "שוברים שתיקה" משתקפות ביתר-שאת בספר זה, שאינו אלא פרסום אחד מני רבים במלחמת התעמולה הפוליטית המתנהלת כנגד מדינת ישראל בארץ ובעולם
עידן יוסף
הרב אלישע וישליצקי פורס את משנתו ואת המניע לחתימה על המכתב למשה קצב, ותוקף את השיח התקשורתי ואת מערכת המשפט    "היום כל דבר שאחר אומר ולא מוצא חן בעינַי הופך את הזולת לאדם הזוי"    "מדינת ישראל מתנהלת בשתי מדינות: מדינת התקשורת ומדינת עמך ישראל"    "האלילות העיוורת סביב בית המשפט הגבוה לצדק במדינת ישראל היא בעוכרי בית המשפט"    "אם שופט התאבד בגלל ששיגעו לו את הנשמה בקצב התיקים – תעצור את המשפטים באותו יום!"
בנימין קלינגר
חושב לבנות פרגולה במרפסת ביתך?    עליך לבצע את התהליכים הבאים: להוציא היתר בנייה; לוודא היטל השבחה, הוראות ואחוזי בנייה; ולתאם עם השכנים את הבנייה    בנית פרגולה ללא היתר? ודאי שתיענש, והמעשה ירדוף אחריך כצל כבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il