X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סיכום שבוע עמוס ופעיל מאוד של משרד המשפטים והשר העומד בראשו: משכר הבכירים ועד לתנאי העבודה של השרים, מהעומס בבתי המשפט ועד לתלונות נגד שופטים, וגם מה שעדיין לא נעשה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

אתיקה לשרים

בניגוד לכך, קשה לי לברך את נאמן על הצעתו בנוגע לכללי האתיקה שיחולו על השרים. צורמת במיוחד ההצעה להתיר לשרים להשתמש במשאבי המשרד הממשלתי לצרכים פוליטיים. אנחנו לא צריכים לממן פעילות פוליטית של שר, ובכלל לא משנה מאיזו מפלגה הוא. די והותר בכך שאנחנו נותנים כל שנה מאות מיליונים לשרים מיותרים, סגני שרים מיותרים עוד יותר, למפלגות ולרסיסי סיעות.
ייתכן שנאמן הלך בעקבות אמירת חז"ל הידועה, לפיה אין גוזרין גזירה על הציבור שאין רוב הציבור יכולין לעמוד בה. לאמר: עדיף שהשרים יעשו את זה בצורה מאושרת מאשר בחדרי חדרים. אז יש לי רעיון אחר: לגלם את זה בשכרם. כמו כל עובד שעושה שימוש פרטי ברכושו של המעביד ומשלם על זה מס (ע"ע רכב צמוד וטלפון נייד), כך צריכים השרים לשלם מס על השימוש שהם עושים במשאבי משרדיהם לצרכיהם הפוליטיים האישיים.

בוררות חובה

הצעה חשובה אחרת של משרד המשפטים, שמאחוריה עומד השר עצמו, היא בוררות חובה בחלק מן התיקים בבתי משפט השלום. נכון שזו הצעה לחמש שנים בלבד, עם לא מעט סייגים, אבל היא צעד בכיוון הנכון. לא כל דבר צריך להגיע לבית המשפט, ואם הוא כבר מגיע - אין סיבה שיסתום את המערכת הפקוקה ממילא.
שתי הערות יש לי להצעה שפורסמה השבוע. האחת: אין מקום למגבלה לפיה רק עורך דין יוכל להיות בורר. חוק הבוררות מתיר למעשה לכל אדם לשמש בתפקיד זה, אם הצדדים בוחרים בו, ובמקרים רבים צריך איש מקצוע אחר ולא עורך דין. השנייה: למרות שכרגע מדובר בהצעה נסיונית, הייתי מחיל אותה כבר עכשיו על עוד ערכאות, כגון בתי הדין לעבודה ואולי אפילו בתי המשפט המחוזיים.

הפרקליטות

רק תזכורת לשר נאמן: אנחנו עדיין מחכים להקמת הגוף שיפקח על הפרקליטות או שלכל הפחות יבקר את פעולותיה. החיוניות של גוף כזה מתחדדת יותר ויותר עם כל יום שעובר. זה יכול להיות המהלך החשוב ביותר והמשמעותי ביותר שתעשה בכל הקדנציה שלך, וקשה להניח שמי שיבוא אחריך יהיה לו האומץ לעשות זאת במקומך.
הנה נושא שכדאי להתחיל ממנו: עסקות הטיעון. כמעט מדי יום אנחנו שומעים על עוד עסקה מגוחכת, השמה ללעג את החוק ואת עיקרון השוויון בפניו. בנקודה הזאת חייבת לבוא בדיקה חיצונית מקיפה: האם יש מדיניות כוללת? מי קובע אותה? מי מיישם אותה? מי יכול להחליט ועל מה? האם היעילות צריכה לגבור על הצדק? את כל זה צריך לבדוק ובהקדם.

ועוד משהו קטן

הצעה לשלי יחימוביץ וחיים כץ, המוטרדים כל כך משכר הבכירים: תנו דוגמה אישית. ותרו על העלאות השכר האוטומטיות שלכם, על תקציבי הקשר עם הבוחר שמשמשים לכל דבר חוץ מאשר לקשר עם הבוחר, על הלשכות מחוץ לכנסת - שכולם ממומנים מהקופה הציבורית. רק אחרי זה, תדברו על מה שנעשה בכספו של המגזר הפרטי.

מעצרים

במסגרת השבוע המאוד-פעיל של משרד המשפטים, אישרה השבוע ועדת החוקה הצעת חוק לפיה ערעורים לבית המשפט העליון על הארכות מעצר יהיו ברשות ולא בזכות. כלומר: לא כל אחד יוכל לערער, אלא רק מי שיקבל את אישורו של בית המשפט.
יש הרבה היגיון בהצעה הזאת. כל הליך פלילי אחר שמתקיים בבית משפט השלום (שם נדונים המעצרים) כפוף לאותו סייג, הנובע מן העיקרון שיש מקום לערעור אחד על כל החלטה. אין סיבה להעמיס על בית המשפט העליון ערעורים על מעצרים, שממילא כמעט כולם נדחים. גם אם נכון שמדובר - כטענת הסנגוריה הציבורית - במספר קטן של מקרים, הם עדיין לא צריכים להגיע לעליון.
הבעיה שיש לי עם ההצעה הזאת נובעת מסיבה שעומדת בבסיסה: להקטין את העומס על העליון. כפי שהראיתי כאן לפני שבועיים, בית המשפט העליון הוא הערכאה הכי פחות עמוסה, ובפער משמעותי מיתר בתי המשפט. מוטב שזמנם ומרצם של משרד המשפטים והמחוקק יופנו להקלת העומס ביתר בתי המשפט, במקום לעשות עוד יותר קל לשופטים שמצד אחד יש להם הכי פחות תיקים, ומצד שני - הכי הרבה עוזרים משפטיים ומערכת תומכת.

שכר הבכירים

הצעת החוק של ועדת נאמן בנוגע לשכר הבכירים בחברות הציבוריות היא הצעה ראויה ומאוזנת. בניגוד לפופוליסטים, שרצו להחזיר אותנו לימי הקומוניזם המאוד-לא-עליזים, יעקב נאמן בא עם חבילת צעדים שתקשה על הבכירים להמשיך ולקחת מיליונים בלי שום פיקוח. כעת הם יצטרכו לעבור את האסיפה הכללית ואת המשקיעים המוסדיים, בתקווה שהללו לא ישתפנו אלא יזכרו את מי הם מייצגים באמת.
במדינת שוק דמוקרטית, הממשלה לא יכולה להתערב בחקיקה בשכר במגזר הפרטי. זאת אומרת, היא יכולה אבל זה מאוד לא כדאי וקרוב לוודאי שלא יעבוד. חוץ מזה, מבחינה פיסקלית - אולי עדיף שהשכר יימשך בידי הבכירים, שמשלמים עליו מס של 50%, ולא יישאר בחברה, המשלמת רק 25% על רווחיה. גם את זה כדאי לזכור.

תלונות על שופטים

גם כאן חבל לראות שנאמן נכנע ללחצים. הצעת החוק שהוגשה השבוע קובעת, כי נציב תלונות הציבור על שופטים יוכל לפתוח בבדיקה יזומה בלי לקבל תלונה, אבל רק באישורם של שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון. המגבלה הזאת נוספה ברגע האחרון, לפי דרישתם של השופטים, שאיימו שלא ישתפו פעולה עם הנציב.
נניח בצד את החוצפה הגלומה בכך ששופטים בישראל רומזים שלא ימלאו את מצות המחוקק, ונדבר על הצד המעשי. שום מבקר ונציב תלונות בישראל אינם כפופים לאישור חיצוני כלשהו. להפך: עצמאותם המוחלטת היא אבן היסוד בעבודתם, ומסיבות ברורות. הרי לא ייתכן שהם יצטרכו לקבל אישור ממי שעשויים להיות נשואי ביקורתם.
אין שום סיבה שהשופטים ייצאו מכלל זה, אלא אם כן יש להם סיבה לחשוש מביקורת עצמאית ויזומה - ואז זו רק סיבה עוד יותר טובה לעשות בדיוק ביקורת כזאת. ניתן לקוות שהכנסת לא תיכנע ללחצי השופטים ושהסייג הזה לא יופיע בנוסח הסופי של החוק.

תאריך:  04/03/2011   |   עודכן:  04/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יעקב נאמן
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
עיתונאות משפטית משובחת
איזה כייף לקרוא!  |  4/03/11 09:57
2
שכר הבכירים הוא בור של שחיתות
ייי  |  4/03/11 10:00
3
יעקב נאמן צריך ללכת הביתה !
לא מתאים  |  4/03/11 10:11
4
נאמן מפטם את החזירון העליון
חד העיין  |  4/03/11 10:26
5
שר משפטים "צדיק גדול"
מן הישוב  |  4/03/11 13:18
 
- ח,כ עו"ד אולמרט זוכה
קלמן1  |  4/03/11 15:23
6
נאמן - נכשלת בגדול
ה פ ר ק ל י ט י ם  |  4/03/11 17:33
7
תחמן ממדרגה ראשונה
איש  |  4/03/11 20:58
8
הפנים של ביניש מפחידות ל"ת
ךמננך.ץךנץךנ  |  4/03/11 22:53
9
עים יום אחד ביבי יסולק מההמשלה
איציק שץ התקוה  |  4/03/11 23:07
10
ביום כיפור הוא יכה על הד השמאל
רבנו  |  5/03/11 07:48
11
המדינה לא רשאית?היא חייבת
אליהו חיים  |  5/03/11 10:59
12
לגרש את ילדי הזרים מהבית שלי ל"ת
יחעטטכטעכ  |  5/03/11 12:03
13
חרפה עם כיפה
הסוחר  |  6/03/11 17:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתי לנדסברג
מכתב תגובה של איתי לנדסברג, מנהל מחלקת התעודה והתחקיר בערוץ הראשון ועורך התוכנית "מבט שני", לתחקיר של תוכנית "המקור" בערוץ 10    "הוזמנתם אמש למופע אימים"    "ערוץ 10 ערך בקצב רצחני את השחזור של הרצח"
אורן פרסיקו
דוח "קשב" על סיקור חוק ועדות הקבלה: "בזמן שייתכן שדיון ציבורי יכול היה להשפיע - מרבית כלי התקשורת המרכזיים לא עסקו כלל בנושא"
אלישע פורת
לפני כמה שנים סיפרתי את סיפורו של סופר היידיש הנשכח חנן קלנבורט, חונקה איילתי. ראו "מכות רצח בגן שמואל", הדף הירוק 2010,"אחשוורוש המודרני", חוליות, 2008, ועוד מאמרים באינטרנט. על הסיפור ההוא ניתן כעת להוסיף עוד פרק מעניין. פרשת יחסיו של חנן איילתי-קלנבורט עם ההוגה היהודייה המפורסמת חנה ארנדט
ד"ר מירב פז
יש לנקות את הידיים לעיתים קרובות ולייבשן במגבת נייר    מקומות עבודה שרוצים למקסם את ההיגיינה ולצמצם את האפשרות של התפשטות וירוסים, יכולים להתקין מתקנים ללא מגע בחדרי השירותים
נחום שחף
בדוח המשטרתי לבדיקת ארועי הירי במאחז חוות גלעד נטען כי הכדורים נורו באופן מדוד וזהיר כאשר לשוטרים שנכחו במקום נשקף איום ממשי    כן נטען כי לא היו פצועים בתקרית    מה אומרות התמונות?    הרי הן לפניכם...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il