X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סיינפלד. מתנחל במסך [צילום: פלאש 90]
חוק שימור הסיינפלד
ג'רי סיינפלד מזכיר יותר את פרויד מאשר את וודי אלן. גם סיינפלד, כמו וודי אלן, הוא היפוכונדר יהודי, רק שאצל ג'רי ההומור אינו בניחוח אינטלקטואלי, אלא בניחוח ניו-יורקי. וזה הפלא. אחרי מרק צוקרברג ומשה רבינו, קבלו את היהודי המצליח בעולם
אחרי כל כך הרבה שנים במחיצתם החמוצה, סיינפלד וחבורתו הם כבר המשפחה החורגת שלי. ואולי הם הידועים בציבור שלי ואני האנונימית-בציבור שלהם? הרי הם גרים אצלי בסלון

השידורים החוזרים של סיינפלד מקיפים שוב ושוב את כוכב השֶבֶת הקרוי כורסה, ובחוגם הם פולטים חלקיקים שליליים לרוב, מיני נבזויות קטנות, אנוכיות וילדותיות. "נכון שבכל פעם שאתם מבקרים אצל זוג נשוי, אתם מוכרחים להתפעל מהתינוק?", רוטן סיינפלד במונולוג פתיחה. "איך זה שאף פעם לא פוגשים זוג שאומר לאורחים: אנחנו לא אוהבים את התינוק שלנו, לא התחברנו אליו. רוצים אותו? הוא שלכם!"
אחרי כל כך הרבה שנים במחיצתם החמוצה, סיינפלד הוא כבר המשפחה החורגת שלי והחבר החורג שלי. ואולי סיינפלד וחבורתו הם הידועים בציבור שלי, ואני האנונימית-בציבור שלהם? הרי הם גרים אצלי בסלון, הגם שאינם משלמים לי פרוטה. ואיך ישלמו לי? הרי קרמר הוא פרזיט בנשמתו, הניזון מהמקרר של ג'רי באותה טבעיות שבה אני ניזונה מספרים ומטעויות; ג'ורג' הוא קמצן ומובטל כרוני, וגם כשהוא מועסק הוא בעיקר מעמיד פנים שהוא עובד (במַכתבה המשרדית שלו הוא הטמין חטיפי שוקולד, חוברות פורנו ושעון מעורר, כדי להקיץ בתום תנומת-השעתיים שהוא חוטף תחתיה, בעוד הבוס חושב שהוא בפגישות עבודה).
גם איליין לא יכולה לשלם לי. היא צריכה את הכסף למסטיקים, לבוש גרוע, סרטים גרועים ודייטים גרועים - לעולם לא למטרת חתונה. חתונה היא לאנשים נורמליים, וחבורת סיינפלד מגחכת באגביות מפוהקת על 'החברה הרגילה': הבוטנים בטיסות, המסיבות המשעממות, וכמובן, התינוקות המקומטים. במובן זה, 'סיינפלד' חשובה לא פחות מפרויד: שניהם יצרו אינטרפרטציות חדשות למציאות האנושית; פריזמות נפשיות-פסיכולוגיות שהתרבות המערבית יכולה לא לאהוב אותן, אך לא יכולה בלעדיהן.
גם סיינפלד, כמו וודי אלן, הוא היפוכונדר יהודי, רק שאצל ג'רי ההומור אינו בניחוח אינטלקטואלי, אלא בניחוח ניו-יורקי. וזה הפלא: אף שרוב פרקי הסדרה מצולמים בדירה של ג'רי ובבית הקפה, אפשר ממש לחוש באופי של ניו-יורק ובמנטליות שלה כרווקה נצחית העסוקה בעצמה. העיר אינה מזדקנת, אך סיינפלד מזדקן לו בסלוני לאורך השנים.
המצחיק הוא שהסדרה נחקקה בהר ראשמור של הפולחן וההערצה אף כי סיינפלד עצמו הוא בכלל אנטי-שחקן. הסדרה היא תיאטרון של שחקן וחצי: קרמר וג'ורג', בהתאמה. קרמר לא צריך להתאמץ. די שיישב על כיסא ויפלבל בעיניו, וכבר הוא מחלץ ממני חיוך, קולני בדרך כלל. תארו מה קורה כשהוא פורש את מלוא הנוצות של גופניותו המופרעת.
בשביל קרמר לבדו שווה לסבול את הבלה-בלה הציני והאדולסנטי של החבורה, המכלה את ימיה 20 אלף מייל מתחת לקו הנורמטיביות. ואגב, מה זה אומר על התרבות המערבית, אם כוכב הבידור האהוב עליה ביותר בז לערכיה המקודשים ביותר: עבודה, קריירה, חתונה, ילדים?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/03/2011   |   עודכן:  07/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק שימור הסיינפלד
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
סיינפלד rocks
דניאל ג'רי   |  7/03/11 01:58
 
- לא בכדי... . ! ל"ת
מאת: תפן מועלם  |  7/03/11 08:23
2
ולהבדיל אלף הבדלות=בעיני מייצג
קורןנאוה טבריה  |  7/03/11 06:31
3
קרמר אנרכיסט
נעמה  |  7/03/11 12:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נפתלי רז
חששן של ממשלות הימין מהמתנחלים אם יותירו את אריאל וקדומים מחוץ לגדר - מנע את השלמת גדר הביטחון    התעקשות על ה"אצבעות" לאריאל ולקדומים, 6%-7% מהשטחים, תחייב לשלם באדמות משטחנו - אדמות חקלאיות של יישובינו ב"עוטף עזה", בעמק בית שאן וב"מטה יהודה"!
יוסי בלום הלוי
הדילמה האסטרטגית של ישראל במשוואה של נשק גרעיני וכוח קונבנציונלי    מערכת הביטחון בכלל וצה"ל בפרט חייבים למדינת ישראל היהודית הציונית והדמוקרטית רפורמה מעמיקה במבנה המערכת, במדיניות הביטחון ובקביעת סדרי העדיפות בין כושר העמידה של מדינת ישראל ביחס לכוח המחץ שלה
ליאון אלי
הצגה על שלושה חיילים מבוגרים השוהים בבית חולים צבאי, בה מתוארים חייהם המונוטוניים עם זכרונות מהעבר ועם תוכניות דמיוניות להווה ללא עתיד. נוגע ללב ומומלץ
פזית רבינא
לאחר מאבק משפטי מול שלטונות בריטניה, הגיע לידי מרים באומל, אמו של החייל הנעדר זכריה באומל, מכתבו של הקולונל אדריאן פק שבו מדווח הקולונל על הימצאות גופת חייל על טנק שהובא לדמשק מיד אחר הקרב. הדיווח מצטלב עם פרסום התמונה ששחררה עמותת 'לחופש נולד'
יובל לובשנטיין
המגבת שימושית כיום בכל בית, אך היא הגיעה אחרי חבריה השטיח, המצעים והשמיכה. איך נולדה המגבת? מי המציא אותה? מה היו מנהגי ההיגיינה בתקופה הקדומה? מתי נמצאו עדויות ראשונות לקיומן של מגבות? וכיצד ניתן לבחון את כושר הספיגה של המגבת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il