X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חוויה ייחודית [צילום: יוסי צבקר]
ליידי מקבת ממצנסק: שיא נוסף של האופרה הישראלית
ליידי מקבת ממצנסק (נכתבה ב-1932) היא אופרה שונה ממתכונת האופרות של המאה ה-19. מלאת תאוות יצרים, קנאה, תשוקה, רצח ונקמה. לא על אודות נסיכים ודוכסים, אלא על אנשים בשר ודם, עממיים ולוהטים

הפקת האופרה הישראלית בשיתוף (רוב היוצרים וכל הסולנים) האופרה של מרינסקי מסן פטרבורג – מהווה חוויה כאילו ישבתם בתיאטרון מרינסקי המחודש בעצמו, שם. המוזיקה הרוסית של דימיטרי שוסטקוביץ', שאף חיבר את הליברית עם אלכסנדר פרייס על-פי סיפורו מקפיא הדם של ניקולאי לסקוב מתחרה עם הגיבורה הראשית באופרה הזו.
בקטעים מסוימים המוזיקה כאלו מספרת את העלילה בעצמה. תכונה שהתוספה למוזיקה המודרנית מאז כבשו חמשת גדולי המלחינים הרוסים את המוזיקה העולמית, והטביעו בה חותם זה.
המחבר לסקוב בנה את דמות קתרינה, אשת הסוחר בעל הטחנה, כתככנית, רוצחת בדם קר, כשהוא משווה אותה לליידי מקבת של שייקספיר. אך המלחין שוסטקוביץ', התערב בכך ששינה את דמותה. לגביו, קתרינה הייתה אשה שנוצלה על-ידי בעלה האלים זינובי (מראט גאלי), אביו הברוטלי והגס בוריס (וולדימיר בראון, הבס הישראלי המופלא), ושקעה בחלומות על אהבה מהצד.
כשמופיע מנהל עבודה חדש בחווה שלהם, סרגיי, שנודע בכיבושיו הרבים, היא נופלת לידיו כפרי בשל. אנה שפז'ינסקאיה הנפלאה כקטיה, יפה, בעלת קול מהמם, שאינה נזקקת לצרחות או לסלסולים רבים מדי כדי להוכיח את יכולותיה הנפלאות, כובשת את הקהל ברמה העילאית של משחקה ושירתה כאחד.
סרגיי (רומן מורביצקי רחב המידות ובעל הקול העשיר) מבצע עימה על הבמה סצינות פיתוי וביצועים מיניים שאינם רגילים באופרות בדרך כלל. כל המחזה רווי תשוקה בלתי נלאית, שגורמת לצמד להרוג את הבעל שנעדר כמה ימים לרגל עבודתו, בעת שהופיע בהפתעה ותפס אותם על חם. זה לא היה בדיוק רצח מתוכנן, ונבע מהאלימות שהפגין כלפיה. שוסטקוביץ' מתאר אותה עם הרבה חמלה והבנה פסיכולוגית.
בליל חתונתם של הצמד, מתגלה גופת הבעל, והשניים נשלחים לסיביר. כאן, בדרך, מתגלים צבעיו האמיתיים של סרגיי. הוא בוגד בקטיה עם סונייטקה הצעירה אדומת השיער (איילה צימבלר הישראלית), שנראית כמו בת דמותה של לוקרציה, "התאווה" שהיא אחד משבעת החטאים הקרדינליים בנצרות. בכך מגיעה האופרה לשיאה הדרמטי כשהנקמה מסיימת את העלילה בצורה הנוקבת ביותר.
העלילה במשחק הכה מרתק ובשירה הסוחפת – מותירים אותך מהופנט למתרחש, כמעט מבלי להביט בפס התרגום למעלה. בזה נבדלת האופרה הזו מכל האיטלקיות-צרפתיות-גרמניות שכה מוכרות. המוזיקה של שוסטקוביץ' שסטאלין ציווה להורידה מהבמה, הייתה כה מהפכנית אז, שיא המודרניזם, שרק בשנים האחרונות חזרה לכבוש את הבימות בעולם, ובצדק. הבימאית המקורית, אירנה מולוסטובה, שביימה בישראל את ההפקה הראשונה ב 1997, נפטרה ב-1999, ואת ההפקה הנוכחית שיחזרה בהצלחה יוליה פבזנר.
עיצוב הבמה של ג'ורג' ציפין קלע למטרה בחומריות שלו – העץ החשוף, וביכולת התימרון של התפאורה לשינוי מיקום הסצינות במהירות שיא. התלבושות האותנטיות שעיצבה טטיאנה נוגינובה לזמרים, לשחקנים ולחברי המקהלה המופלאים, שתפקדו גם כשחקנים – היו עשירות ומרשימות ביותר. מינה קנטושוב עיצבה את התנועה, כך שלא היה רגע סטטי או דל.
קרי לין וילסון הקנדית, ניצחה ברוב כשרון על התזמורת המעולה של האופרה, הסימפונית הישראלית ראשון לציון, שכרגיל קבוצת הנשפנים הייתה הסולנית וה"דברנית" הראשית כאן. המוזיקה פשוט שלא מהעולם הזה. החוויה שבשמיעה הייתה לא פחותה מהשירה והמשחק הנהדרים, וסך הכל, יצר חוויה ייחודית שפשוט אסור להחמיץ.

תאריך:  16/03/2011   |   עודכן:  18/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליידי מקבת ממצנסק: שיא נוסף של האופרה הישראלית
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אני חושב שראיתי אופרה אחרת
נמרוד1  |  21/03/11 02:39
 
- עזוב, עליס הזו דפ"רית ברמות
ניר שואו  |  12/06/12 23:04
2
לנמרוד1: הכל בעין המסתכל... ל"ת
עליס  |  24/03/11 11:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ביקור ראשון בבית הדין לעבודה גילה שופטת סבלנית, אולי קצת יותר מדי - שאינה מגיבה גם להתחצפויות של עורך דין. חוץ מזה, המדור יצא תמה: מי צריך את נציגי העובדים והמעבידים על דוכן השופטים?
יובל לובנשטיין
כיום אנו נחשפים למגוון אדיר של משחות שיניים במחלקות הפארם השונות. אולם האם ידעתם שהמוצר במתכונתו הנוכחית, בקושי סוגר 120 שנה? מה עשו לפני כן? איך הכל התחיל? והיכן הומצאה מברשת השיניים הראשונה?
שולמית קיסרי
בספר "יותר מדי אושר", מאת הסופרת הידועה ביותר בקנדה אליס מונרו בת ה-80, אין אומנם סוף-טוב, אך יש חוויית קריאה עמוקה    ב"האישה בחליפה האפורה", של אנדריאה קאמילרי, מוצגת אישה יפהפייה שכוחה הוא מיניותה    שני ספרים חדשים ומומלצים לקריאה
אביגיל קדם
יש לי ילדים. אני לא נשואה. אני לא חד-הורית. אני גם לא גרושה. כן, יש לי בן-זוג; אבל הוא לא אבי ילדיי    אז מה אני?    ההגדרה המתאימה ביותר למשפחה שלי היא "משפחה אלטרנטיבית"    אביגיל קדם מציגה משפחה מסוג קצת אחר...
ד"ר עודד גלפן
האם דמיינתם פעם כיצד יתנהלו טיפולי השיניים שלנו בעשורים הבאים? אילו פתרונות חדשים יימצאו בתחום ההשתלות, טיפולי שורש וכתרים? באילו שיטות ומכשירים ישתמשו הרופאים, האם הכאב והחרדה מפני טיפולים יפחתו ואיך תעוצב המרפאה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il