X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עוד בנעוריי המוקדמים שמעתי מהחברים הוותיקים, שהאנשים המתבודדים בחורשה המקיפה את הקיבוץ הם אנשים מיוחדים במינם. משכילים מדי בשביל חיי העמל המתישים בקיבוץ. רגישים מדי להמולת הכוורת העסקנית במשק. מתנשאים מחמת הכאב, מעל להוויית היומיום הנמוכה שבחצר. ומשום כך הרחיקו אל בין האקליפטוסים העבותים, בשולי המחנה, נחבאים בתוך חומת הצללים שאינם נפוגים אף פעם
▪  ▪  ▪
סיפורים מרתקים על חיי חופש

משום כך בנו את סוכותיהם במעלה הצמרות, ורק סולם מאולתר ורעוע הותירו מאחוריהם. ומשום אלה הילכו עליהם שמועות סותרות אבל מסקרנות. סיפורים מרתקים על חיי החופש שניהלו במחֲבֵא מצע העץ שלהם. מופקעים לחלוטין מבועת החיים החמימה והשוקקת שמתחתם. ונושאים ראשיהם הקודחים למעלה, אל שמים אחרים, שאינם נראים להולכי משעולי החול הרך שלמטה.
אחדים מהם נשמטו מן הזיכרון הקיבוצי סמוך לכניסתם. אחרים האריכו ימים ושנים, ושבו לבסוף למטה, אל בין הבריות. ורק סומק מעט של בושה או חרטה, היה נמשך על פניהם, כשהזכירו להם מתוך לצון, את חטאות עברם בצמרות. ואחד או שניים גם זכו והפכו לאגדה. רבים זכרו את ימי ראשיתם בארץ ואת צעדיהם הראשונים בקיבוץ. זכרו את הריח הזר והמיוחד שנלווה אליהם. אם היו מנערי עליית הנוער, מסלובקיה או מווינה, או שבאו כחלוצים מפולין או גרמניה. והיו שזכרו אפילו ניחוח רחוק של מי שנולדו בתל אביב הסואנת וקשרו גורלם עם הקיבוץ.
אני שהייתי רק נער, העדפתי להתעלם מהסוכות המרקיבות שהפכו לקיני עורבים. ומן המסמרים הגדולים שהחלידו לנצח בתוך בשר הגזעים. שרידים מרגיזים ולא יותר. בעטתי באדישות בפירורים של חפיסות הסיגריות המודפסות, וירקתי בהתרגשות סמויה על שיירי הקונדומים שהפליאו לצוץ, רעננים תמיד, מתוך תעלות הביוב שבחורשה. ממש מתחת למשכנות התלויים שלהם. אני ביקשתי בשיטוטי רק דבר אחד: הוכחות מוצקות לקיומם של אלה שהפכו לאגדה.
ופעם אחת, בשעת דמדומים הכרחית, כשהכוח הנערי מבשיל בתוכי, ואני מלוהט בחיפושיי ודבק בשיירים שהותירו המכונפים, דרי הצמרות, מטושטש מעט מחמת עייפות והתרגשות שאין להן הסבר, פגשתי את האיש האגדי, ההוא מסיפורי החברים הוותיקים. הוא נראה ממש כאחד מאיתנו. לבוש כולו בכחול כהה של בגדי העבודה המקודשים. ולרגליו מגפי-הגומי המסורבלים. עלֵה עלֵה, משך בי, ועודד אותי לטפס על שלבי העץ המתנודדים.
ואכן משם למעלה העולם כולו נראה אחרת. אזרתי אומץ, התגברתי על לילות של פקפוקים ורתיעות וטיפסתי אחריו. לכאן, משך אותי אל עמדת התצפית שלו, שרק ראשי המגדלים וקצות עמודי החשמל התנשאו כמוה. שב שב, למה אתה מתנשם כל כך? ומדוע החוורת פתאום? הפחידו אותך כהוגן בסיפורים, שם למטה? אבל זוהי רק סוכת עצים פשוטה, ולא קן של דרקון מעופף.
אתה זוכר את סיפורי ר' חיים ויטאל, פתח מייד. אתה זוכר את הסיפור על האר"י הקדוש ועל כישלונו? הוא מחק את כל המחיצות שבינינו במילה אחת. לא עוד נער חולם הייתי. אלא שותף רוחני. לא עלם סהרורי המשוטט בחורשת החטאים מלאת הפיתויים, אלא יושב לפניו במעלת תלמיד. בבת-אחת הועליתי אליו. הוחנפתי מאד. כי הייתי מועדף לפתע, נבחר ומורם מחבריי שנותרו למטה, בחצר המשק התוססת. אילו היו יהודי צפת מתלבשים כולם בלבן בשעה אחת; אילו היו כל יהודי צפת יוצאים חוצה לעיר בשעה אחת; אילו היו כל יהודי צפת מזנקים בצעדה אחת לעבר ירושלים - אתה יכול לתאר לעצמך? לעבר ירושלים הרחוקה?
כל הרצונות הקטנים שלהם נמחקים. רגל אחת, פסיעה אחת, המון אחד. צעד אחד ומאוחד מתוך שמלות הלובן, ראשם נישא אל-על, והאר"י הקדוש מקרטע בראש הצועדים. חברה, הוא צועק, חברה, אחרי. אנחנו הולכים לגאול את ירושלים. אנחנו הולכים לשנות את העולם. אנחנו הולכים להקים חברה מתוקנת. אנחנו הולכים לשבור את שיעבוד האדם בידי אדם. אתה קולט את המעמד? אתה תופס איזו הזדמנות אדירה הוחמצה אז בצפת? הרי המוח פשוט מתפוצץ מההחמצה העצומה שהוחמצה אז בצפת. הרי העולם כולו עשוי היה להיגאל אז.
הקרשים המנוסרים חרקו ברוח. הגזעים הענקיים גנחו ונדו בשריקה. הצמרות הסואנות ברוח שחו לצדדים. ומטר של ספלולים ריחניים ניתך על החול שלמטה. אל תפחד, הרגיע אותי וחלץ את מגפי הגומי בנינוחות. כאילו היה יושב על השרפרף במרפסת ביתו. סערות קשות מזו לא הפילו את סוכת הגבהים שלי. כעת תעקוב אחרי בבקשה. תאר לעצמך את כל חברי הקיבוץ שלנו, בחורים בחורות ילדים וזקנים, ניצבים בפתח הצריפים. ואפילו מן האוהלים יוצאים כולם לבושי-לבן על בגדי הקודש הכחולים. הם נותנים ידיים ופוצחים בשירה חרישית. ולא רק בקיבוץ שלנו, גם בגבעת חיים וגם בהמעפיל וגם בהעוגן וגם במעברות, ובכל הקיבוצים שבעמק חפר ובשרון. כוח אדיר של קיבוצים מכוונן את רצונו לרצון אחד. אתה תופס מה קורה כאן? מה יכול להתרחש בשעה כזו בעולם? הרי הראש יכול להתפוצץ מזה.
והוא משתוחח על קרשי הסוכה ומגן בכפותיו על ראשו. כאילו הוא באמת עומד להתפוצץ. רצון מכוונן כזה, המורכב ממיליוני רצונות קטנים, מסוגל לחולל מהפכה אמיתית בעולם. לא רק הארץ תנוע אחרת. הכדור כולו, הכדור הכחול העלוב שלנו, ינוע במסלול אחר. במסלול הנכון שנועד לו מבראשית. אתה רואה היכן טעה האר"י? מה זה להקציב לאנשים שעתיים בלבד להתכונן? איזה לוח זמנים מטורף הוא כפה על האנשים? מי יכול להתמודד מול סדר יום מלחיץ שכזה? אתה רואה? הוא עשה שרשרת של טעויות. אומללות, הייתי מוסיף. אחת רדפה אחת וכולן יחד הביאו להחמצת השעה. כמה חבל. אפשר ממש להתפוצץ מצער.
הוא אחז בכפות הנער שלי והידקן זו אל זו. אין כוח בעולם שיוכל לעמוד מול הרצון המכוונן של בני האדם. את זה עליך לזכור תמיד. ויפה כמובן שהדברים ייעשו בלבוש נקי ונכון. ויפה שתתלווה אליהם המנגינה הראויה. ויפה מהכול שהרצונות לא יתפוררו למיליארדי הרצונות הזעירים. הבט למטה אל החצר. מה אתה רואה שם? כולם משתוללים. כל אחד מושך לכיוון שלו. ככה אי-אפשר להיגאל. ככה אפשר רק להתפוצץ מכאב ראש.
ואני משכתי את צווארי להסתכל למטה. התאמצתי מאד לראות מה שביקש ממני. ומאד השתדלתי לדמות לעצמי את הרצון המכוונן הענק, שיכנוף את כל הקיבוץ המפרפר מתחתי. אבל לבד מדמעות פתאומיות של מאמץ להביט אל מול הרוח, ולבד מצער חודר ולא מחוור, לא הרגשתי שום דבר.

תאריך:  16/03/2011   |   עודכן:  16/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך החמצתי את הגאולה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מתי מעט זוכים לראות את הקולות ל"ת
הניה  |  16/03/11 20:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
העיתונים מורידים את הכובע בפני לוחמי השייטת    "24 שעות" מדווח מחזית ההסברה    הארץ מתעקש להתמקד דווקא בסכנה לאסון גרעיני כביר    גלובס וכלכליסט לא שוכחים את שביתת העובדים הסוציאלים    ידיעות אחרונות ומעריב מדווחים על ההחלטה להשיב מיפן את כתבי הטלוויזיה של ערוצים 1, 2 ו-10
צילה שיר-אל
ייפתחו בפניכם שלל אפשרויות שמהן תצטרכו לבחור את זו המתאימה לכם ותוכלו להעשיר את חייכם האישיים. מאחר שכוכב השפע יישאר במזל שלכם רק עד לחודש יוני הקרוב, הרי שמומלץ לכם לפעול בזריזות כדי לא לאבד הזדמנויות
יובל לובנשטיין
המשפט הפלילי של מנכ"ל שופרסל וסמנכ"ל הסחר של הרשת, מהווה ציון דרך ותמרור לכל הקמעונאות בישראל ועל כן רבה חשיבותו. תקוות כולנו, שהעוסקים בדין ישכילו להבין שמה שעומד כאן זה לא רק מערכות היחסים וההתנהלות באותה עת בין שופרסל לויסוצקי, אלא קוד ההתנהגות וההתנהלות בין ספק לבין רשת, אשר הגיע הזמן שיעברו לפסים של כבוד והערכה ויתר שיתוף פעולה
זיו יצחקי
הפרק האחרון של היפה והחנון היה בין הטובים של העונה    הוא הצליח לעמת את המתמודדים עם שני הפחדים הגדולים ביותר של ישראלים: להיות תלויים באוויר ולדבר אנגלית    הזוכים הגדולים של הערב, היו צפויים מראש, אבל ראויים באותה מידה
עמי דור-און
אחרי הטלת פצצות האטום הראשונות על הירושימה ונגסאקי חלה מטמורפוזה בנפשו של "אבי הפצצה" רוברט אופנהיימר. מאותו מועד התחיל להטיף באורח נחרץ להנהגת מדיניות שתגביל את מרוץ החימוש    קיצוני יותר כנגד השימוש בנשק גרעיני היה אלברט איינשטיין, הוגה רעיון הפצצה, שבעקבות מראות ההרס והזוועה שגרמו פצצות האטום הפך לאחד הדוברים הראשיים להחרמה מוחלטת של הנשק הגרעיני. איינשטיין: "ברור לי כי במלחמת העולם הרביעית ישוב האדם להילחם בכלי נשק העשויים מאבנים ועצמות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il