X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פתיחת משפט אייכמן. 11.04.1961 [צילום: פלאש 90]
"אגב זה עומדת גם ישראל למשפט"
עיון במסמכים נוספים שחשף גנזך המדינה במלאת יובל למשפט אייכמן, מגלה את עומק המעורבות הפוליטית בהכנות למשפט ואפילו בניהולו: מי יספר על העם היהודי שלפני השואה, מה יהיה היחס לעמדת הסוכנות במהלכה והאם פושעי מלחמה יורשו להעיד בארץ
האזנות הסתר לאייכמן ולפרקליטו
איתמר לוין
גנזך המדינה חושף למעלה ממאה מסמכים סביב משפט אייכמן, במלאת יובל לפתיחתו. לצד ההליך ההיסטורי ורב החשיבות, מסתבר שהיו גם בחישות פוליטיות בהכנות לקראתו, האזנות סתר לשיחות בין אייכמן לסניגורו וגירסה כוזבת על החטיפה שנמסרה הן לציבור והן לממשלת ארגנטינה
לרשימה המלאה

ממשלת ישראל ובכיריה נטלו חלק פעיל לא רק בהכנות למשפט אייכמן, אלא גם הכריעו בשאלה האם אדולף אייכמן יוכל לזמן עדים החשודים בעצמם בפשעי מלחמה. כך מגלים המסמכים שפרסם גנזך המדינה, במלאת יובל לפתיחת המשפט.
ב-26.4.61, לאחר שהמשפט כבר החל, ביקש היועץ המשפטי לממשלה, גדעון האוזנר, את החלטת הממשלה בנושא זימון העדים. (נעיר כאן, שבאותם ימים היועץ לא כפה את עמדתו על הממשלה). בתחילת דבריו העיר האוזנר, כי השופטים מקשים עליו לזמן עדים שאינם קשורים ישירות למעשיו של אייכמן עצמו - נקודה שספק אם היה ראוי להעלותה בפני הממשלה; אך השרים הסתפקו בכמה הערות קצרות ולא ניכר ניסיון כלשהו לשנות את עמדת השופטים.
עיקרו של הדיון, שהתקיים ביוזמת שר המשפטים, פנחס רוזן, היה בנושא זימונם של עדי הגנה אשר - כהגדרתו של האוזנר - "היו שותפים בדרך או אחרת בהשמדת היהודים". הוא הזכיר, כי התביעה הודיעה מראש להגנה, כי עדים כאלו מסתכנים בהעמדה לדין אם יגיעו לישראל, ולכן סוכם שייעשה להם חיקור דין בגרמניה.

"להפוך משפט אייכמן למבצע הסברה חשוב לאפריקה"

מסמך אחר מגלה, כי פרופ' סלו בארון, מומחה לתולדות עם ישראל, זומן לעדות על-פי החלטתם של בן-גוריון וגולדה מאיר, שהייתה אז שרת החוץ. בארון התבקש לספר על יהדות אירופה לפני השואה, וזימונו סוכם בישיבה בה השתתפו בן-גוריון, גולדה, האוזנר והמנכ"לים של משרדי ראש הממשלה והחוץ.
נתנאל לורך, שהיה אז מנהל מחלקת אפריקה במשרד החוץ, ניסה אף הוא להשפיע על ניהול המשפט. במזכר ששיגר באוגוסט 1960 למנהל לשכת שרת החוץ, הציע לורך לבקש מהתביעה להדגיש שתי נקודות שיכולות לסייע למדינה "להפוך משפט אייכמן למבצע הסברה חשוב לאפריקה": הדגשת הגזענות הנאצית, שכוונה גם כנגד השחורים; והדגשת המרכיבים עימם "האפריקני יכול להזדהות מבחינה אמוציונלית", כגון הגטאות, הטלאי הצהוב, עבודות הכפייה והרעב (אך לא תאי הגזים).

"סוכם בדרג הגבוה ביותר"

מסמכים אחרים חושפים את המעורבות הפוליטית בזימון עדים ואפילו בקו שהציגה התביעה. היועץ המשפטי של משרד החוץ, שבתאי רוזן, דיווח במאי 1961 לנציגויות ישראל בעולם, כי "סוכם בדרג הגבוה ביותר כי במסגרת פרשת הונגריה תתגלה זו הפעם הראשונה תגובת הסוכנות היהודית כולה [לשואה], הלחץ החזק של ויצמן ז"ל והסירוב המוחלט של הבריטים לנקוט בפעולות צבאיות מתאימות כגון: הפצצת אושוויץ, הצנחת צנחנים [יהודים] בקנה מידה גדול ובפעולות מדיניות מתאימות כגון: מתיחתן הממושכת של השיחות על 'סחורות תמורת יהודים'".
בכך נגע רוזן בנקודה רגישה במיוחד מבחינה פוליטית: טיפולה של הסוכנות היהודית בהצלת יהודי אירופה. הנושא עלה עשור קודם לכן במשפט קסטנר, כאשר עו"ד שמואל תמיר טען שקסטנר הציוני פעל להציל את מקורביו על חשבון רוב יהודי הונגריה. טענה זו נדחתה בבית המשפט העליון, אך רק אחרי שקסטנר נרצח. ההחלטה להעלות לדיון את תגובת הסוכנות הייתה לפיכך טעונה אישור של בן-גוריון, שהיה יו"ר הסוכנות בזמן השואה, ולכך מרמז רוזן בתחילת מברקו.
פרשת "דם תמורת סחורה" (כפי שהיא מכונה כיום) הייתה הצעה של אייכמן להימנע מהשמדת יהודי הונגריה, תמורת 10,000 משאיות וסחורות נוספות שיספק המערב. ממשלת בריטניה השהתה זמן רב את תשובתה להצעה (שהמחקר המודרני קובע שהייתה כוזבת מעיקרה) ולבסוף הדליפה אותה, מה שגרם לפיצוץ מיידי של המו"מ.

בן-גוריון: להדגיש שמדובר בגרמניה הנאצית

מעורבות פוליטית בולטת נוספת הייתה בנאום הפתיחה של האוזנר. המסמכים מגלים, כי הוא שלח את טיוטת נאומו לבן-גוריון ולשרת החוץ, גולדה מאיר, כדי להתייעץ עימם בשאלות מדיניות, ולרוזן לצורך התייעצות בנושאים משפטיים. לבקשת שר המשטרה, בכור שלום שטרית, שלח גם לו האוזנר עותק מן הנאום.
דוד בן-גוריון השיב במסמך קצר, בו הוא מתייחס לחמשת הפרקים הראשונים של הנאום. בקשתו המרכזית הייתה להדגיש בכל מקום בו מוזכרת גרמניה, כי מדובר בגרמניה הנאצית - על-מנת ליצור בידול ממערב גרמניה, שאת היחסים עימה טיפח בן-גוריון במשך עשור.

שישה מול חמישה: להעניק חסינות לשני פושעים

האוזנר ביקש את עמדת הממשלה לגבי שני עדים ספציפיים, אשר לא היו ראיות שהשתתפו ברצח, אך היו חברים בארגונים פושעים לפי החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם:
  • וילהלם הטל, שהיה סגן מפקד מחלקה 6 בס"ס. הוא העיד במשפטי נירנברג, כי אייכמן דיווח לו על השמדת 6 מיליון דולר, והסניגור רוברט סרבציוס ביקש לחקור אותו על כך.
  • ולטר הופנקוטן, איש גסטפו שעסק בריגול נגדי. הוא העיד בנירנברג, כי לאייכמן הייתה עמדה רבת כוח וכי יכול היה לעקוף בכירים ממנו. גם אותו ביקש סרבציוס לחקור.
האוזנר אמר, שלגבי שני אלו ההחלטה צריכה להיות מדינית. מצד אחד, חשוב לאפשר משפט הוגן; מצד שני, "הציבור לא בלב קל ישלים עם הבאת נאצים לארץ". הוא עצמו המליץ לאפשר לשניים להעיד בישראל. כללית אמר האוזנר, שיש לאפשר לאייכמן להביא כל עד, גם אם ברור שהוא ישקר.
הדעות בין שרי הממשלה נחלקו. השרים משה בנטוב, בנימין מינץ, משה דיין, בכור שלום שטרית ויוסף בורג התנגדו למתן חסינות לשניים, ואילו לוי אשכול, חיים משה שפירא ופנחס רוזן תמכו.
בן-גוריון היה האחרון שהביע את דעתו: "במשפט זה, אומנם לא במשפט שווה, עומדים הנאצים שעוללו לעם היהודי מה שעוללו, הם עומדים למשפט מול דעת הקהל בעולם, אבל אגב זה עומדת גם ישראל למשפט בעיני דעת הקהל בעולם... נדמה לי שנעשה משגה אם לא נביא אותם... אנו עומדים בפני המשפט אם אנו הגונים או לא, אם יש אצלנו משפט צדק או לא, אם יש רק רגש נקמה או משפט, ולכן צריכים השופטים לנהוג על-פי החוק ולא רק על-פי הרגש".
בסופו של הדיון הכריעה הממשלה ברוב של שישה מול חמישה על מתן אישור להבאתם של הטל והופנקוטן לעדות תוך מתן חסינות. בפועל, העדיפו השניים להעיד בחיקור דין בגרמניה.

תאריך:  04/04/2011   |   עודכן:  04/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי מן
מותה של העיתונאית תמר גולן, "האשה בלבן", שאפריקה הייתה מוקד חייה האישיים והמקצועיים, הוא עדות נוספת לקץ עידן הכתבים הזרים ששילבו ידע רב ואהבה לאזורים שסיקרו    בפרק האחרון של חייה כאשר שבה לאקדמיה נהגה לומר לתלמידים: לא תקבלו ממני מידע, אלא מודעות לסבל של תושבי אפריקה
עליס בליטנטל
סרטו של דן וולמן, על-פי ספרה של שולמית לפיד, "גיא אוני", כה מרגש ומרחיב את הדעת גם יחד, שחובה לעזוב את כורסת הטלוויזיה ולרוץ לראותו    הסרט מפעים, בעל איכויות נדירות בכל מרכיביו, והכי הכי - מחבר אותנו לשורשים
הרצל חקק
ראיון עם דניאל מילוא, יועץ ארגוני    הסיבה למסיבה: גיליון מיוחד של כתב העת "מאזניים" שמנסה לתהות אחר האתיקה והכתיבה היצירתית    עיון בכתב העת בעריכת ציפי שחרור וראיון עם דניאל מילוא: מדוע ארגונים נדרשים לקוד אתי, כיצד מגבשים חזון ערכי, כיצד משלבים עסקים וערכים
יובל לובנשטיין
מדוע לא להגביל את שטחי הפרסום בעיתונות? מה יקרה? אולי העיתונים יהיו קטנים יותר? אולי נוכל לשלם עליהם קצת פחות כסף? אולי נכרות פחות עצים? אולי נשלם פחות על המוצרים, כי יעמיסו עליהם פחות הוצאות?
יעקב בר-און
השחקנית הדתייה הפסיקה לרוץ כל פעם אל הרב ולשאול אם מותר לה או אסור לה. הדר גלרון קוראת תיגר, מסתכסכת עם רבנים, מוציאה את ההווי הדתי לאור ובכל זאת חיה טוב עם אלוהים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il