X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
9 במרס 2011 - מסדרונות ביהמ"ש בעכו. איש עוד לא הגיע [צילום: איתמר לוין]
שיפוט מהיר
עכו כמשל
בבית משפט השלום בעכו אפשר לחשוב שהפגרה התחילה. עורכי הדין מאחרים, השופטים מתעכבים ונאשמים בכלל לא טורחים להגיע סגן הנשיא, משה אלטר, מתייחס למצב בהומור: "לא נעים לי לבקש ממך לשלם תמורת הכרטיס, כי באת ביום בלי אקשן"
עומס תיקים בביהמ"ש בעכו

כך זה נראה בשעה שנקבעה לתחילת הדיון

המראה החיצוני הצנוע של ביהמ"ש מבחוץ

העיקר שהרשימה תלויה בחוץ

המקום: בית משפט השלום, עכו.
המועד: יום רביעי, 09.03.2011.
בשעה 08:50 ניתן לחשוב בטעות, שאנחנו בפגרת בתי המשפט. בית משפט השלום בעכו, מבנה נאה וקומפקטי (בניגוד להיכל המשפט מנקר העיניים והבזבזני בחיפה, שגם אליו הגעתי באותו יום), כמעט נטוש. רק ב-09:00, השעה בה אמורים להתחיל הדיונים אצל השופטים רונית בש, ויליאם חאמד וגאמל נסאר, מורגשת תנועה של עורכי דין ולקוחותיהם. גם שלושת השופטים לא ממהרים: ב-09:20 הם עדיין בלשכותיהם.
נכנסתי לאולמו של משה אלטר, סגן הנשיא, לו קבועים מספר תיקים פליליים. לפי היומן שבמערכת נט המשפט, הוא אמור להתחיל את יומו ב-09:00, אך התובעת אומרת שלפי יומנה - הדיונים מתחילים ב-09:30. אין אפשרות לבדוק, משום שמחוץ לאולמו של אלטר אין לוח דיונים. בהמשך היום, בחיפה, אגלה שאכן כל קשר בין היומן הממוחשב לבין המציאות הוא מקרי בלבד, אבל זה נושא לכתבה אחרת.
מכל מקום, ב-09:15 התובעת המשטרתית לבדה באולם. אחרי כמה דקות ניגש אליה סניגור ומבקש לבטל את כתב האישום נגד מרשו. התובעת מסבירה שזה לא בסמכותה, אבל הוא ממשיך להסביר. השעה 09:30 מגיעה ואין שום התקדמות.
הסניגור לא ממש מתמצא בהליך הפלילי
אחרי עוד רבע שעה נכנסת הקלדנית. סניגור נוסף מגיע וגם הוא מבקש מהתובעת לדחות את הדיון, כי הוא רוצה לשוחח עם הממונה עליה ולנסות לסגור בענישה ללא הרשעה. מתברר שעורך הדין הזה, למרות גילו המתקדם, לא בדיוק מבין בהליך הפלילי. התובעת נאלצת להסביר לו, שמרשו יצטרך קודם כל להודות ולהיות מורשע, ורק אחר כך אפשר יהיה לפנות לשירות המבחן - שיוכל להמליץ על ביטול ההרשעה. הסניגור נראה מופתע ולבסוף מתעשת: טוב, הוא אומר, אלך על זה.
קשה להבין מדוע כל ההתדיינויות הללו אינן נעשות הרבה לפני כן. שני הסניגורים טוענים שהם לא מצליחים להשיג את הבכירים יותר בלשכת התביעות המשטרתית. אם כך - גם המדינה אחראית. מכל מקום, השורה התחתונה היא שכך נגרמות עוד ועוד דחיות, והעומס רק גדל.
אחרי עשר דקות מסתבר שזה כל מי שהגיע
אלטר נכנס ב-09:55 ומתנצל על האיחור. העובדה ששופט מאחר היא חיזיון כמעט קבוע; התנצלותו היא היוצאת דופן. הוא צריך עוד דקה-שתיים להתארגנות ומבקש מהקלדנית את רשימת התיקים להיום. בשעה טובה אפשר להתחיל; אלא שלא ליותר מדי זמן, כי רק שני סניגורים הואילו בטובם להגיע.
כאשר הראשון מבקש את הדחייה הנוספת, אחרי שכבר קיבל דחייה של חודש, שואל אלטר: "למה לא ניצלתם את האיחור שלי?". התובעת מסבירה, שהיא אינה רשאית לבטל כתבי אישום. אלטר, רגוע ונעים הליכות, מגיב בחיוך: "הוא לא ביקש יפה?" לבסוף מסכימה התובעת לעוד דחייה אחרונה והתיק נקבע ל-28 באפריל.
הסניגור השני, זה שלא כל כך מתמצא, חוסך זמן ואומר: "אני יכול לחזור על מה שאמר חברי ורק להחליף את השמות. היו מספר רב של פניות מצידי לקבוע פגישה ולא הסתייע, וגם כאן אבקש דחייה אחרונה כדי לקבוע עמדה סופית בתיק הזה". גם במקרה זה מדובר בדחייה שנייה, וגם כאן מוסכם על דחייה אחרונה ל-28 באפריל.
עשר דקות מתישות עברו וב-10:05 פונה אלטר לתובעת: "זה כל מה שהגיע? זהו?" התובעת אומרת שתיק אחד מהרשימה ירד, כי הוא אוחד עם תיק המתנהל בפני השופט חאמד. היא מזכירה לאלטר שיש נאשם אחד שהוא הורה יום קודם לעצור ולהביא בפניו, אבל מסתבר שהדיון בעניינו נקבע רק לשעה 14:00.
אלטר, שאינו יודע שאני עיתונאי, פונה אלי: "לא נעים לי לבקש ממך לשלם תמורת הכרטיס, כי באת ביום בלי אקשן. אם אתה רוצה אקשן, אני מציע שתלך למעצרים". קיבלתי את עצתו, ועל זה - בפעם הבאה.
השורה התחתונה: בית משפט השלום בעכו יכול להוות מיקרו-קוסמוס לרבות מבעיותיה של מערכת המשפט הישראלית. אם השופטים אינם מגיעים בעצמם בזמן, ודאי שאין הם יכולים לדרוש זאת מהצדדים. סניגורים נוטים לאחר ואפילו לא להגיע, כי הם יודעים שלא ייעשה להם דבר. חוסר ארגון מחייב לדחות עוד ועוד דיונים.
לפני שמתלוננים על העדר תקציבים ומחסור בכוח אדם, אפשר לעשות הרבה מאוד בתוך המערכת הקיימת, בראש ובראשונה: להקפיד על לוחות הזמנים ולא לבזבז שעות על גבי שעות בהמתנה ובדחיות. למשל: אם הסניגור ו/או הנאשם לא מתייצבים - יש להטיל קנסות משמעותיים, להורות על מעצר או אפילו להרשיע בהעדרם. שופטים שלא מגיעים בזמן צריכים לדעת שגם הם ישלמו מחיר, פשוטו כמשמעו.

כל המשפט בכף-ידך
תאריך:  05/04/2011   |   עודכן:  06/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה אלטר  רונית בש
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
הכוכב מקושר לכל נושאי ההתאהבות האמיתית לה כולם מחכים. אנרגיה של אהבה עילאית שקל להיכנס אליה ולהיסחף אל תוכה. את השפעתו היותר טובה של כוכב זה יחושו המזלות הבאים: דגים, סרטן, עקרב, שור וגדי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - על תעלולי גולדסטון השטינקר, עוד על תעלולי משטרתנו, על תעלולי חיים רמון, על תעלולי אהוד ברק ועל תעלולי ההוצאה לפועל
אורן פרסיקו
"מתן הגנה רחבה לנתבעת תשמש כלי שרת בידי גוף שלטוני להרפות ידי מי שמבקש לצאת למאבק צודק נגד פעילותו", נכתב בפסק הדין לטובת אבישי מתיה במשפט דיבה נגד עיריית כפר-סבא    עוד קבעה השופטת כי לא עומדת לעירייה הגנת תום הלב שכן בתגובתה אין הפרדה בין הבעת דעה וקביעת עובדה
עמוס ריינד
הרכבת עדשות מגע אינה תלויה בגיל    קיימות עדשות מגע לשימוש ממושך אותן ניתן להרכיב גם בלילה    החלפת זוג עדשות המגע בזוג חדש חשובה מאוד לבריאות של העין
חיים נוי
המחזה הייחודי "אמא-מה" נכתב בסיוע גולשים באינטרנט ושחקניות ההצגה, והוא חושף בפנינו את כל הרגעים הקטנים והגדולים הכרוכים בניהול חיי משפחה והורות. משלב ההיריון, הלידה, ההנקה, הנעורים, ההתבגרות הקשה והמאפיינים הייחודים למשפחות חילוניות ודתיות    מחזה קולח, מבדח ומרגש
רשימות נוספות
מי צריך שופט? יש קלדנית   /  איתמר לוין
נעים מאוד, בר-עם  /  איתמר לוין
טרכטינגוט מרימה גבה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il