X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שופט המעצרים בעכו זיאד סאלח מתמרן היטב בין הצורך לטפל בתיקים כבסרט נע, לבין שמירת זכויותיהם של החשודים. בניגוד לתמונה הרגילה באולמות מעצרים, אצלו גם נשמרים בדרך כלל השקט והסדר
▪  ▪  ▪
סאלח. מבט חטוף להפחתת מפלס הרעש באולם [צילום: אתר alarab.net]

השופט: זיאד סאלח, בית משפט השלום, עכו.
המועד: יום רביעי, 09.03.2011, שעה 10:00.
הנושא: תיקי מעצרים.
אולם מעצרים, ואת זה כבר אמרנו כאן, הוא המקבילה המשפטית לסרט נע. למרות זאת, באולמו של זיאד סאלח שורר סדר יחסי מפתיע. עורכי דין אומנם נכנסים ויוצאים, אבל בסך-הכל השקט נשמר (ואיש המשמר דרוך להשתיק מיד את המשוחחים בספסלי הקהל) ואין בלגן בניהול התיקים. חלק מזה אפשר לזקוף לזכותו של סאלח, המקפיד להעיף מבט מדי פעם לעבר הקהל ובכך מוריד מיד את מפלס הרעש.
סאלח צריך לתמרן בין החובה להיות יעיל ולפסוק במהירות, לבין חובה לא פחות חשובה - לנהל הליך הוגן. הוא עושה זאת היטב. מצד אחד, סאלח מאפשר לסניגורים לחקור די באריכות את נציגי המשטרה. מצד שני, הוא יודע להגביל אותם בזמן, לחדד שאלות ולחתוך כאשר החקירה אינה ממוקדת ואין בה כדי לסייע לו בקבלת ההחלטה.
כמו ברוב תיקי המעצרים, גם סאלח מקבל מהמשטרה חומר חסוי. הוא מעיין בו במהירות, שדי בה כדי שיפגין לאחר מכן התמצאות בנאמר בו. עם זאת, כמו רוב שופטי המעצרים, הוא נוטה לכיוון המשטרה ונענה לבקשותיה. במקרה אחד, סאלח גם עונה במקומו של נציג המשטרה, כאשר שואל הסניגור מדוע חשוד אחר לא נעצר: "זה אחד הדברים שהם רוצים לעשות", הוא אומר. במקרה אחר הוא אפילו מתנגד ומחליט בבת-אחת: "בשלב זה אין צורך לעסוק בתוכן התלונה באולם פומבי".
את החלטותיו מכתיב סאלח תוך כדי עיון בחומר שלפניו, וניכר בו שהוא שמע את כל הטענות - למרות שכאמור בקשות המשטרה מתקבלות במלואן. באחד המקרים הוא עוצר לפני השורה הקריטית ופונה לצדדים: נאריך עד יום שישי או עד יום ראשון? לבסוף הוא מחליט על יום שישי, ומסביר בחיוך: "אמרתי ראשון, כי חשבתי שהיום יום חמישי".
התיק המרכזי הוא חשד לשוד מזוין בתחנת דלק בכפר מנדא. שני עצורים מובאים בפני סאלח, התוהה בקול אם לא דן ביום הקודם באותו תיק. מתברר שלא; "מרוב שודים..." הוא אומר. סאלח מדפדף בחומר החקירה בעוד הסניגור חוקר את השוטר בצורה תוקפנית (הוא נע קדימה ואחורה, עד שנעצר במרחק של מטר מהשוטר) ושחצנית-משהו, אשר דומה שהיא מכוונת בעיקר לעשות רושם על בני משפחתו של מרשו היושבים מאחור.
הידע המשפטי של אותו סניגור הוא כבר שאלה אחרת, וסאלח נאלץ להתערב כאשר הלה תוהה האם אפשר לייחס שוד גם למי ששמר בחוץ. "ודאי שכן", מזכיר לו סאלח את מה שלומדים בשנה א'. השוטר, רגוע מאוד, שולף את האַס שלו: שלושת החשודים הודו.
אחרי כמה דקות, סאלח מחליט שהגיע הזמן להתקדם: "תשאיר משהו לחבר שלך" - סניגורו של החשוד השני. "זו שאלה אחרונה, כן? ראיתי את הפעולות שיש לבצע [במהלך החקירה] וכולן מצריכות מעצר".
הסניגור השני קם וסאלח מנסה לייעל את העסק: "חברך מיצה את החקירה. יש כאן הודאות, תיק גמור ומושלם, צריך רק כמה השלמות ולהעביר לפרקליטות". בכל זאת, הסניגור מבקש להפנות את תשומת ליבו של סאלח לפרטים בתיק החקירה. הוא נענה, אבל מאבד לרגע את תשומת ליבו של השופט העסוק בקריאה. אחרי דקה-שתיים של חקירה, סאלח מנסה לקטוע: "החשוד מרחיק את עצמו מן העבירה, אבל האחרים מפלילים אותו".
לסיכום, שני הסניגורים טוענים שדווקא העובדה שמרשיהם הודו - צריכה להביא לשחרורם, שהרי אין עוד פעולות חקירה לבצע. סאלח לא קונה את הטיעון המקורי הזה, וקובע בהחלטתו שנותרו עוד פעולות חקירה לא מעטות שיש לבצע בטרם יוגש כתב האישום. החשודים מסוכנים ועלולים לשבש את החקירה, הוא קובע, ואף מביע חשש שכבר נעשה לכל הפחות ניסיון שיבוש.
לפני השורה התחתונה, שואל סאלח את נציג המשטרה האם ארבעה ימים יספיקו להשלמת החקירה. התשובה החיובית אומנם מהוססת, אבל זה פרק הזמן שמקציב סאלח.
ולסיום: בזמן ההמתנה לתיק הבא, סאלח מגלה בשורות הקהל שני מכרים ומחליף איתם ברכות בערבית - בהחלט מחזה לא שגרתי.
השורה התחתונה: איזון נכון בין יעילות לדיון הוגן, אם כי כמו רוב שופטי המעצרים - סאלח הולך עם המשטרה. היה ראוי שישמש יותר לפה עבור החשודים וסנגוריהם, שאינם יכולים לראות את החומר החסוי.
מזג שיפוטי: 8.
יעילות: 9.

כל המשפט בכף-ידך
תאריך:  13/04/2011   |   עודכן:  13/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 זיאד סאלח
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סאלח להם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פשוט מאד שופט מדהים ל"ת
מישהו  |  22/10/11 11:27
2
תגובה לכתבה על כבוד השופט זיאד
סודקי ונדא  |  22/10/11 11:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים עד שאנחנו יודעים    והפעם: איינשטיין צדק    "השמאל הישראלי" - האידיאולוגיה האווילית ביותר בהיסטוריה האנושית! אין שום דרך לשכנע שמאלנים שרוצים להשמידם    למה איינשטיין צדק? כי אין סוף לאווילות האנושית
אורן פרסיקו
דווקא כעת, בשל הגבלות חמאס, קולו של סמי עגרמי, הכתב בעזה של חדשות ערוץ 2, נאלם    בערוץ 2 הסבירו כי נמנעה מעיתונאים בעזה תנועה חופשית, ועל כן לא יכול עגרמי להעביר דיווח מהשטח
רוני צרפתי
ככל שיושבים בקדמת המטוס, מתרחקים מרעש המנועים    ליבשו שכבות שניתן להוריד או ללבוש בהתאם לטמפרטורה    במקרה שיש לכם נטייה לפתח קרישיות יתר, מומלץ לרכוש גרביים מיוחדים המסייעים בהזרמת דם ברגליים
יובל לובנשטיין
עכשיו, משהפסח קרב, הקיץ וחוף הים קורצים, החסה הופכת ללהיט אשר משנה גם את כללי המשחק במחלקת הירקות. החסה, בדומה לעגבניה, ואפילו עוד יותר מהמלפפון, הפכה להיות לממצבת דעת קהל ומובילת מחיר במחלקה
עידן יוסף
גל של התפטרויות בכירים בהנהלת חברת רכבת ישראל    במתפטרים בשנה האחרונה: מנכ"ל, ארבעה סמנכ"לים ושישה מנהלי אגפים וממונים    המשמעות: פגיעה קשה מאוד בהתנהלות תקינה של החברה, תכנון לקוי ועיכוב פרויקטים    מי מנהל את רכבת ישראל?
רשימות נוספות
עכו כמשל  /  איתמר לוין
מי צריך שופט? יש קלדנית   /  איתמר לוין
נעים מאוד, בר-עם  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il