X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כמעט באנונימיות גמורה נעלמה מנוף חיינו האישה הרגישה והשברירית מאיה קגנסקיה, עליה אמר פעם סר ישעיה ברלין המנוח: "מאז התקופה של אנה אחמטובה, לא קראתי פרוזה רוסית פיוטית כמו של קגנסקיה" מדוע הברנז'ה התרבותית הישראלית מדירה מן הזיכרון התרבותי-קולקטיבי את שמה, זכרה וכתביה של אשת הספרות והוגת-הדעות קגנסקיה?
▪  ▪  ▪
כריכת הספר "דמדומי אלים" מאת מאיה קגנסקיה ז''ל
מאיה קגנסקיה ז"ל: "המטרה של הספר - להשיב לז'בוטינסקי את קסם אישיותו ואת המאגיה היצירתית שלה, ובפשטות, לפתוח את כתביו לקריאה מחודשת בהקשר האירועים של תחילת המאה ה-21"

"כותבת המסות הטובה ביותר בארץ" - כך הגדיר מבקר הספרות מנחם בן את מאיה קגנסקיה, כאשר יצא לאור לפני שש שנים ספרה "דמדומי אלים", מסות על דוסטויבסקי, בולגקוב, סולז'ניצין וסופרים רוסיים גדולים אחרים.
מאיה קגנסקיה הלכה לעולמה בגיל 73 בשבת, 16 באפריל, בבדידות נוראה, והובאה למחרת למנוחות בהר הזיתים בירושלים. "בחצי השנה האחרונה, להוציא חודש אולי, היא 'בילתה' בבתי חולים. מה לא היה לה? לב מנותח, מים בריאות, כשל מערכות וכאב נפשי גדול" - סיפר לי בצער מי שתרגם אותה לעברית, ידידה הטוב פטר קריקסונוב.
מותה הוא אבידה כבדה לכל חובבי הספרות הטובה בתוכנו, קוראי עברית ורוסית כאחד, שוחרי "הכתיבה המסאית הנהדרת, כזו שלא היכרנו", אבל במיוחד לנו, במכון ז'בוטינסקי. שכן בשנותיה האחרונות התקשרנו עימה בעקבות הצעה שבאה ממנה, לכתוב על ספר, ואם תרצו מסה נרחבת, על זאב ז'בוטינסקי הסופר בשפה הרוסית.
כאשר נפגשה עם נציגי הנהלת המכון לפני שש-שבע שנים, היא הייתה נלהבת: "המטרה של הספר - להשיב לז'בוטינסקי את קסם אישיותו ואת המאגיה היצירתית שלה, ובפשטות, לפתוח את כתביו לקריאה מחודשת בהקשר האירועים של תחילת המאה ה-21".
נחתם עימה חוזה, והיא נרתמה למשימה החשובה שנטלה על עצמה - לכתוב "ביוגרפיה יצירתית", כהגדרתה, "שתאפשר הצצה למעבדתו הרוחנית והאינטלקטואלית של ז'בוטינסקי". היא תכתוב ברוסית, פטר יתרגם לעברית - היש שילוב טוב מזה?
הכל שיבחו אותה: משה שמיר ז"ל, ויבל"א חיים גורי, גאולה כהן, יהודה מלצר, וכמובן מתרגמה לעברית פטר קריקסונוב: מי אם לא אינטלקטואלית משכמה ומעלה, בת העלייה הרוסית של שנות ה-70, כמאיה קגנסקיה, היכולה בעומק הבנתה, בכושר הניתוח המבריק שלה, במקוריות לשונה, בבהירות סגנונה, להציג טוב יותר לקורא העברי את הסופר בשפה הרוסית זאב ז'בוטינסקי?
ואולם מאיה לא הייתה כבר אז בבריאות איתנה. הצרות ניחתו עליה תכופות.

אינטלקטואלית יוצאת-דופן ומיוחדת

פטר קריקסונוב: "עצוב שהספר על ז'בוטינסקי לא הגיע לכלל סיומו. להערכתי היא כתבה רק 60-50 עמודים, אבל בשבילה זה המון, כי כל הכתיבה שלה מתומצתת ודחוסה"

שמרתי עימה על קשר רצוף במשך החודשים והשנים מאז אשר "שידכתי" בינה לבין מכון ז'בוטינסקי. מפעם לפעם הבטיחה לי טיוטות ראשונות של הספר, סיפרה לא-אחת שהיא מתקדמת באופן 'פנטסטי', אמרה שיש לה כבר מעל ל-150 עמודים כתובים ברוסית, אבל גם לא חסכה ממני את צרותיה. היא אכן הייתה חולנית ודיכאונית, אבל - מה שחשוב יותר - תמיד מרתקת בשיחתה כמו גם בכתיבתה, בעומק תובנותיה והגיגיה.
"אין לי כוחות" - אמרה בדרמטיות בפתח אחת משיחותינו הטלפוניות האחרונות - "הייתי במוות קליני". ועם זאת ניסתה להרגיע: "אני ממשיכה לכתוב את הספר על ז'בוטינסקי, שעליו אני חולמת כל ימי חיי. דווקא כתיבת ספר זה כרוכה בצרות ובבעיות. זה ממש מיסטי"...
לפטר קריקסונוב קשה במיוחד דבר הסתלקותה: "ארבעים שנה אני מכיר אותה, עוד מקייב, ובוודאי מאז שעלתה ארצה ב-1976... עצוב שהספר על ז'בוטינסקי לא הגיע לכלל סיומו. להערכתי היא כתבה רק 60-50 עמודים, אבל בשבילה זה המון, כי כל הכתיבה שלה מתומצתת ודחוסה. אעבור על כתבי היד שהותירה אחריה ואז נוכל לראות אם אפשר לפרסם משהו מעזבונה הספרותי".
כמעט באנונימיות גמורה נעלמה מנוף חיינו האישה הרגישה והשברירית הזו, עליה אמר פעם סר ישעיה ברלין המנוח: "מאז התקופה של אנה אחמטובה, לא קראתי פרוזה רוסית פיוטית כמו של מאיה קגנסקיה".
פרט לערוץ 7, דומני ששום כלי תקשורת עברי, מודפס או אלקטרוני, לא הזכיר את דבר מותה של אשת-רוח ענקית זו, יוצאת-דופן ומיוחדת בנוף חיינו הספרותיים. גם לא בהארץ, שבמדורו הספרותי המעולה פורסמו מפעם לפעם מסותיה בתרגומו של קריקסונוב, לטובת שוחר התרבות העברי.
כמובן, בכלי התקשורת ברוסית, בקרב ציבור המשכילים דוברי רוסית שבישראל, הידיעה בדבר פטירתה ב"הדסה" לאחר שהאנטיביוטיקה שניתנה לה לא הצליחה להדביר וירוס שפשה בגופה, נפוצה במהירות והיכתה בהלם את קוראיה ומוקיריה הרבים. והתקשורת בעברית? - זו הייתה עסוקה בשבוע שעבר בעמודים שלמים, בטורים ארוכים, שהוקדשו לאחד בן 17 - ג'סטין ביבר שמו. בושה.
האם נטיותיה הימניות, התנגדותה לתהליך אוסלו, היו בעוכריה, במותה כמו גם בחייה? האם תוסיף הברנז'ה התרבותית הישראלית להדיר מן הזיכרון התרבותי-קולקטיבי את שמה, זכרה וכתביה של אשת הספרות והוגת-הדעות קגנסקיה?
בערב פסח תשע"א - מעטים אולי יודעים זאת - איבד עולם הספרות הרוסית-בעברית את אחת הנשים האינטלקטואליות יוצאות-הדופן והמיוחדות שחיו בתוכנו ויצרו בצנעה אי-שם בפאתי ירושלים, במשך שנות דור. האם עתה, אחרי מותה, נדע להעריך קצת יותר טוב את תרומתה הייחודית של מאיה קגנסקיה המנוחה לתרבות היהודית והאוניברסלית? האם יידעו משרד התרבות וגורמי התרבות שלנו להציב לה יד וזיכרון, כיאה וכראוי לתרומתה ההגותית-ספרותית?

תאריך:  26/04/2011   |   עודכן:  26/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאיה קגנסקיה - מי מכיר? מי יודע?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
צנחן  |  26/04/11 15:14
2
מר' אחימאיר כמו שכתבתי.....
עולה עתיק  |  26/04/11 19:29
3
ממה שהספקתי לקרוא עליה
חנה שרה  |  27/04/11 09:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר טלי פרידמן
הימנעו מעישון כשבועיים לפני ולאחר הניתוח    דאגו לכך שאדם כלשהו יסיע אתכם לניתוח ויחזיר אתכם    ארגנו מראש בבית אזור מנוחה והתאוששות    ביום הניתוח לבשו בגדים נוחים
תמיר סאסי
אתר איכותי משמש ככרטיס ביקור אלקטרוני רב-שימושים עבור העסק שלך, כשבמקרים רבים אף משמש כצינור ההכנסה העיקרי    איך לבנות אתר מצליח ולהגיע לקהל לקוחות גדול    איזה אתר נדרש לך - תדמית, חנות, ייחודי, פלאש או מסחר?
חנה בית הלחמי
צא"פ הוא שיטה מצוינת לנהל את העניינים מבלי שהחוק, ההיגיינה הציבורית או בעלי העניין יפריעו לבריוני החוק עם השטויות שלהם/ן    בחסות צא"פ מתנהלת בימים אלה חקירה פלילית נגד חשוד באונס אכזרי    החשוד מוכר לרבים אז זהותו אסורה בפרסום
שבתאי עזריאל
ב-30.3.11 נדונה בוועדה לענייני ביקורת המדינה הקמת נציבות תלונות על הפרקליטות ובהשוואה לדיוני העבר, הרושם הוא שהפעם זה רציני    הדיון נדחה לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, שהודיע כי מינה צוות במשרדו לבחינת הנושא, שיגיש דוח עד 15.5.11    קיבלתי אישור להפנות אליהם הערות
יובל לובנשטיין
עתה, יותר מתמיד, נכון לשאול: האם במרוץ לפטנט לא הזנחנו קצת את הטבע? אולי ישנם גם בצמחים ובתבלינים שבטבע חומרים אשר יכולים רק להיטיב עם האדם?    האם ניתן להוציא פטנט על שום או בצל? על פטרוזיליה או אורגנו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il