X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביום שבו נטמן נשיא בית המשפט העליון בדימוס, משה לנדוי - מי שלמרות המטען הכבד ניהל משפט צדק לרב המרצחים אייכמן - הודיע הנשיא אובמה חגיגית על חיסולו של בן-לאדן, ללא דין ובלי שהיווה סכנה מיידית לאמריקנים. יום זה עוד יסומן כנקודת ציון משמעותית באבולוציה של דיני המלחמה הבינלאומיים
▪  ▪  ▪
בפקיסטן עדיין סוגדים לו [AP]
המוזות בארץ ובעולם שתקו. איש לא קרא להקמת ועדת-חקירה-בלתי-תלויה ולא הגיש תלונה למועצת הביטחון של האו"ם. אפילו ב'הארץ' העדיפו להתמקד בדיווחים יבשים ולדחות את ההטפה המוסרנית המסורתית להזדמנות אחרת

משה לנדוי, נשיא בית המשפט העליון בדימוס ומי שכיהן כאב בית הדין במשפט אייכמן, נפטר השבוע בערב יום השואה. ב-11 לדצמבר 1961, בפתיחת הקראת גזר הדין בסיומו של המשפט ההיסטורי, טרח לנדוי להסביר שלמרות שהשופטים הם בני העם שסבל את מוראות השואה, חובה עליהם להתייחס אל המקרה כאל עניין משפטי לכל דבר. המשפט של אייכמן נידון אפוא על-פי סדר הדין וכללי הניהול של המשפט הפלילי.
הפשע הקולקטיבי האיום של הנאצים לא הספיק, וכדי להרשיע את הצורר נזקק לנדוי להוכחת האשמה הפרטית של האיש: "מטרת הפשעים כלפי העם היהודי שבהם הורשע הנאשם הייתה הכחדת עם שלם מעל פני האדמה. בזה הם נבדלים ממעשי פשע כלפי בני אדם כפרטים. אך בשלב גזירת העונש יש להתחשב בעיקר בפגיעה בקורבנות השואה כפרטים". מכאן המשיך לנדוי להכרעה שנחקקה בדפי ההיסטוריה: "שליחת כל רכבת על-ידי הנאשם לאושוויץ, או לכל מקום השמדה אחר, ובה אלף נפשות, כמוה כהשתתפות ישירה של הנאשם באלף מעשי רצח בכוונה תחילה".
אפילו חנה ארדנט, הוגת הדעות היהודייה המתבוללת - שהרומן עם הפילוסוף הניאו-נאצי מרטין היידיגר שיבש קשות את כושר השיפוט שלה, וגרם לה לטעון שהמשפט נועד "להעצמת המיליטריזם הישראלי" - העניקה תעודת הכשר ללנדוי: "כבר למן ההתחלה אין כל ספק שהשופט לנדוי הוא הנותן את הטון, ושהוא עושה כמיטב יכולתו... כדי למנוע מהמשפט הזה להפוך למשפט ראווה בהשפעת חיבתו של התובע (גדעון האוזנר, י.י.) לראוותנות" (ארנדט, אייכמן בירושלים).
התזמון של שר ההיסטוריה אף פעם אינו מכזיב. ביום שבו נטמנה גופתו של השופט לנדוי המנוח יצא ברק אובמה אל כתבי הבית הלבן, והכריז על חיסולו של חסיד אומות העולם אחר - אוסמה בן-לאדן. אבל אצל האמריקנים משום מה הכול נראה שונה. אצלם, "בלי בג"ץ ובלי בצלם" אינו רק תיאור של נורמה שלטונית, אלא גם ביטוי מדויק להלך הרוח הנפשי של הקונצנזוס.
גורמים במחלקת המדינה דיווחו מבלי להתבלבל שהמשימה שקיבלה יחידת "אריות הים" הייתה להרוג את הארכי-טרוריסט. לא לעצור, לא להביא למשפט, פשוט להרוג. דובר הבית הלבן ג'יי קרני אף הצהיר שבן-לאדן כלל לא היה חמוש בעת מעצרו. האמת היא שזה לא חידוש גדול. הרחק מעיני המצלמות מנהלים האמריקנים בפקיסטן ובעירק מלחמה ארוכה, אכזרית ומלוכלכת, עם מעט מאד עכבות של תקינות פוליטית.
אזרחים אמריקנים חגגו בהמוניהם על הדם ברחבת הבית הלבן. כותרות העיתונים נראו כמו ציטוטים מדרשות האימאם של טהרן: "נקמה", "תירקב בגיהנום", "הממזר מת" ועוד. לאובמה זה לא הספיק. הוא רצה להיראות כמו אחרי מלחמה תנ"כית: להניף את ראשו הכרות של האויב ולהוקיע אותו בשערי העיר. רק ביום רביעי החליט הנשיא שלא לפרסם את תמונות הגופה המרוטשת ואת תיעוד ה'לוויה המוסלמית' שערכו לה החיילים בלב ים.
המוזות בארץ ובעולם שתקו. איש לא קרא להקמת ועדת-חקירה-בלתי-תלויה ולא הגיש תלונה למועצת הביטחון של האו"ם. היחיד שקלקל את החגיגה היה אמנון רובינשטיין. הוא קרא: "יש לצפות מארגוני זכויות האדם, ממועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה ומכל שוחרי החירות בעולם לגנות את הסיכול הממוקד שבו נרצח אוסאמה בן-לאדן, בלא שקדם לרצח משפט כלשהו". אך דבריו נותרו כקול קורא במדבר. אפילו ב'הארץ' העדיפו להתמקד בדיווחים יבשים ולדחות את ההטפה המוסרנית המסורתית להזדמנות אחרת.
קשה להפריז במשמעות המהלך של הדוד סם. אחרי שוך החגיגות והסנסציה התקשורתית, נדמה לי שבחיסול הזה, וליתר דיוק - בצורה שבה הוא הוצג - האמריקנים פתחו פתח לחידוש משפטי גדול. פירוש: הבעיה הגדולה ביותר של המערב היא שאין לו כלים משפטיים ותשתית אתית ללחימה אפקטיבית בטרור. דיני המלחמה הבינלאומיים והאמנות שנחתמו לאחר מלחמת העולם השנייה תפסו מקום מרכזי מאוד בפוליטיקה העולמית. תהליך המשפטיזציה הוביל לכך שבית הדין בהאג ומועצת הביטחון הפכו לשחקנים מרכזיים בזירה הזו.
דא עקא, שדיני המלחמה נכתבו כלקחים ממלחמת העולם והם מתייחסים למצב של מלחמה בין מדינות, שבו קיימת הפרדה מובנית בין האוכלוסיה האזרחית לכוחות הצבא הלוחמים. הבעיה מתעוררת בהתמודדות מול טרור שפועל בקרב אוכלוסיה אזרחית, מצב שבו פועלים דיני המלחמה לרעת המדינות הריבוניות. לדוגמה, כשמחבל חיזבאללה הוא אזרח, מוסכניק במקצועו שגם מחזיק קלאצ'ניקוב מתחת לכרית, צה"ל נמצא בבעיה. כשהממשק הלוגיסטי והאידיאולוגי בין הלוחמים לאזרחים הוא כה צמוד, ההיכבלות לדיני המלחמה הישנים גורמת לצבא למצוא עצמו נלחם עם "יד קשורה לאחור", כדברי אהרן ברק. בדרך כלל זהו מתכון לכישלון: משחק חדש אי-אפשר לשחק בכללים ישנים.
ובחזרה לבן-לאדן: מה בעצם אמרו כאן האמריקנים, גם אם לא בניסוח משפטי בהיר?
בצורה שבה הם הציגו את החיסול, הם קבעו למעשה שהמלחמה בטרור היא מלחמה, בדיוק כמו מלחמת ששת הימים או מלחמת יום הכיפורים - שנערכו בין מדינות. במלחמה מתייחסים אל כלל כוחות האויב כאל קולקטיב עוין. לא עורכים הבחנה בין הלוחם בקו המגע לבין הנהג של מיכלית המים, וגם לא בין התותחן שיושב בטנק ויורה לבין חברו שבורח מטנק פגוע. השימוש במונח "חפים מפשע" מצומצם למדי, כי במלחמה כל כוחות האויב הם חלק מישות לאומית עוינת שמולה צריך להשיג הכרעה ברורה במינימום זמן ונפגעים.
כשהאמריקנים הצהירו קבל עם ועולם שהם החליטו לרוצץ את ראש הנחש, גם כשהוא לא מאיים עליהם מיידית וגם כשניתן לעצור אותו ולהביאו למשפט, הם הצהירו למעשה שהמלחמה בטרור אינה כפופה לדין הפלילי, אלא היא חלק ממלחמה על-פי ההגדרות הישנות והקלאסיות. זהו חידוש משפטי עצום.
נכון, בטווח הנראה לעין אין מה לצפות לשינוי במדיניות הלחימה בטרור של צה"ל. עד שהמדיניות האמריקנית תהפוך לחקיקה רשמית שגם האירופים יאמצו, המערב יצטרך כנראה לסבול מעוד כמה בנייני תאומים שייפלו, למרבה הצער. אבל האסימון המשפטי הזה ייפול לבסוף. או אז, ההיסטוריונים יציינו את החיסול של בן-לאדן כנקודת ציון משמעותית באבולוציה של הדין הבינלאומי.

בעלות? תלוי מי התובע
תשובתה של הפרקליטות ביחס לביתו של רס"ן אלירז פרץ הי"ד חושפת נורמה משפטית חדשה: אם יש סיכוי שערבי יתבע בעתיד בעלות על הקרקע, אתה גזלן מספק
▪  ▪  ▪

בתשובה לעתירת שלום עכשיו הודיעה השבוע עו"ד הילה גורני מפרקליטות המדינה לשופטי בג"ץ כי המדינה תחל בהליך הריסה מהיר של כל היישובים שנבנו על קרקע פלשתינית פרטית ביהודה ושומרון. לעומת זאת, בצעד חריג ובמסגרת של מחווה הומניטרית, נמסר כי הבתים בשכונת 'גבעת היובל' שבהם מתגוררות אלמנותיהם של לוחמי צה"ל לא ייהרסו.
התצהיר פורסם בהרחבה בכלי התקשורת, והותיר טעם חמצמץ. שהרי מה למעשה אמרה הפרקליטות? היא קבעה שאלירז פרץ וחבריו הם עבריינים שגזלו אדמות פרטיות ובנו עליהן וילות, אבל בגלל המשמעות הציבורית והקרבן האישי של הקצין שנפל בקרב המדינה נאלצת להכפיף את החוק ולהימנע מלעשות צדק.
אבל האלוהים, כמו שאומרים, נמצא בפרטים הקטנים. עיון מדוקדק בתשובת הפרקליטות מגלה נתון מדהים. הנה הוא:
  • נמצא כי בשטח הסקר קיימים שטחים שונים אשר לא ניתן להכריז עליהם כאדמות מדינה, כיוון שנמצא שעובדו... טרם תחילת עבודות הבנייה במקום, וקיימת אפשרות שיש מי שיכול להצביע לגביהם על מקור זכות שיאפשר רישום של זכויות פרטיות ביחס אליהם. יצוין, כי מבין המבנים נשוא העתירה... מבנה שלם שבו מתגוררת משפחתו של רס"ן אלירז פרץ ז"ל... בשטחים שלא ניתן להכריז עליהם אדמות מדינה כאמור.
פירוש: על הקרקעות של שכונת היובל אין ולא היה שום רישום ושום תביעת בעלות של גורם פלשתיני. כל המיליונים ששפכו 'שלום עכשיו' ו'יש דין' לא הועילו, וארגוני השמאל הקיצוני לא הצליחו למצוא אף תובע לרפואה. אבל לא אלמן ישראל, עורכי הדין החרוצים של הפרקליטות והמנהל האזרחי גילו תצלומי אוויר מלפני שנים רבות שמהם נראים סימנים לכך שמישהו חרש את השטח או רעה בו את צאנו. זה מספיק לפרקליטות כדי להצהיר שקיים חשש שאולי מישהו בעתיד יבוא ויתבע בעלות על הקרקעות. הלהטוט המשפטי הזה עבר יופי בתקשורת. כולם דיברו השבוע על "הקרקעות הפרטיות" שאליהן פלש רס"ן פרץ.
כל משפטן בעל יושרה מקצועית מינימלית יודה שנדרשת אלסטיות ערכית ויצירתיות מיוחדת כדי להציע הגדרה שכזו למונח 'בעלות' או 'זכות קניינית'. הפרקליטות קבעה פה נורמה משפטית חדשה: אלירז פרץ הי"ד הוא גזלן מספק, עד שיוכח אחרת. האשמה שלו היא שיש סיכוי שאיזשהו ערבי יבוא בעתיד ויתבע בעלות על הקרקע שעליה בנה את ביתו.
אם ציפיתם שלפחות יהיה צדק אחד לכול, בא התחקיר של גיל ברינגר המתפרסם בגיליון זה ומוכיח שמה שחשוב אצלנו הוא לא מהות הזכות אלא מיהו מבקש הזכות. אם אתה בדווי ובנית מאחז בלתי חוקי בנגב, מספיק שתגיש תביעה על המקום. צעד זה יזכה אותך ב-50% מהשטח שתבעת, ובפיצוי כספי נאות על ה-50% הנותרים. אבל אם אתה יהודי שחי ביהודה ושומרון זה לא מספיק. תצטרך להיהרג בקרב בעזה או בלבנון, וכשתעלה לשמים תנסה לשכנע את ההשגחה העליונה שאף רועה פלשתיני לא יתבע בעלות על הבית שלך.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  06/05/2011   |   עודכן:  06/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משפט הנשיאים
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אין לך מושג בחוק הבינלאומי ,
יהודה דרורי  |  6/05/11 22:27
 
- ישנם הרבה חוקים בינלאומיים
מרצה בכיר  |  7/05/11 11:41
 
- ליהודה דרורי ישראל הביאה למשפט
ירדנה  |  7/05/11 12:17
 
- את מערבת נושאים שונים
יהודה דרורי  |  7/05/11 12:53
2
הידען......
שופט כדורגל  |  7/05/11 02:20
 
- תשאר בכדורגל חביבי--.מתאים לך ל"ת
אספסוף ביתר ירושל  |  7/05/11 10:49
3
פרקליטות שמאלנית אנטי פטריוטית
פרקליטות שמאלנית  |  7/05/11 02:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניב שטנדל
התוכנית שמבקשת להגדיר ישראליות באמצעות סיפורים שקרו בשנה החולפת, ולהציג לצופים את פרצופה של המדינה, לוקה בפשטנות ופופוליזם. כאלה שנובעים גם מהרצון של הכט, למצב את עצמו בלב הישראליות    כמו יאיר לפיד אבל אחרת
מיכאל טוכפלד
הגננת עטרה, מהקטמונים, לא הייתה רק אימא שלי. היא הייתה אימא לעשרות, מאות ואולי יותר ילדים. אם יש כאלה שמתפנים מעיסוקם לבוא להלוויה של הגננת שלהם מלפני יובל שנים, אות הוא שהצליחה לחרות בלבם זכרון שלא יימחק לעולם
נועם בדין, עדי רבינוביץ'
הידעת כי האוכלוסיה הגדולה ביותר של פליטים פלשתינים מחוץ למזה"ת היא בצ'ילה? ולא רק, פליטים אלו זוכים לכל הזכויות המגיעות לזרים במדינה זו וגם מתפרנסים בכבוד    הגוף האחראי לשיקומם: UNHCR - נציבות האו"ם לפליטים    חובה לשאול: מה אונר"א, הגוף האחראי לשיקום אזרחים ברצועת עזה, עושה למען...?
אריה אבנרי
השר אהרונוביץ' הכריז כי יחידת העילית לחקירות להב 433, העוסקת בעיקר באישי ציבור רמי-דרג, כווצה    הסיבה: הדיקטטור של מפלגת "ישראל ביתנו"    הנחה תמוהה לשר לבט"פ מצד היועץ המשפטי וינשטיין בגין אסון השריפה בכרמל    אימת החקירות
טובה ספרא
מעמדה הכלכלי של ארה"ב בעולם ישתנה. מי תתפוס את מקומה?    זיהומי מים במקומות נוספים בארץ    דבר לא יצא מהסכם הפיוס בין חמאס לפתח    יש למה לצפות בשווקים בימים הבאים    הורוסקופ הסכם אוסלו - שפיכות-דמים בעיקר    תחזית אסטרולוגית לשבוע 13.5.11-6.5.11
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il