X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יואב גלנט: "ב-2006 נוהלו שתי מלחמות, אחת מתל אביב ואחת מצפת. את התוצאות ראינו"
▪  ▪  ▪
שולף ידע היסטורי להסברת מצבנו הנוכחי. גלנט [צילום: פלאש 90]

ערב השקת הספר של יועז הנדל ויעקב כץ 'מלחמת הצללים - ישראל נגד אירן', ביום שלישי בבר-אילן, לימד אותנו כמה דברים. אחד מהם סיפר האלוף יואב גלנט, שנזכר בנוסטלגיה בימיו בשייטת כאשר יועז היה פקודו. "כשיועז היה לוחם צעיר, וזה היה לפני הרבה שנים, והיינו יורדים למים מול השפך של הליטאני - יכולת במרחק של 1,000 מטר בתוך הים לשתות מים מתוקים". גלנט סיפר שכמות המים הזורמת בליטאני ונשפכת לים גדולה מכל מקורות הנחלים שמגיעים לירדן.
זאת הייתה הופעתו הראשונה של גלנט בפומבי, מאז סופת האש הציבורית שהורידה אותו ממסלול הרמטכ"לות. מפתיע כמה גלנט נראה מאושש ורענן. עורו ורדרד, חלק, עם תווי חומרה שמעניקים לו הבעה תקיפה עד קודרת. הוא כמעט צנום במראהו האתלטי. אין ספק בכריזמה וביכולת שלו למלא אולמות. בתוך ערב שכולו הוקדש לניתוחים מדאיגים ותחזיות קשות, עדיין הייתה דריכות בקהל לשמוע כיצד האלוף גלנט יכול לחלץ אותנו מהתחזיות האלה.
פרופ' אפרים ענבר, ראש מכון בס"א, דיווח כי "במערב חושבים כבר על לחיות עם אירן שיש לה פצצה. פגשנו בקולומביה קבוצה של מומחים אסטרטגיים, שחלקם נמצאים בממשל וחלקם היו בממשל ועוד יחזרו. ראינו שם עייפות אסטרטגית מדהימה. מדובר בשמנה וסולתה של אליטת האינטלקטואלים האמריקנית. הם כבר סבורים שאפשר לחיות עם אירן גרעינית. הם מאמינים שכמו במלחמה הקרה אפשר להכיל את אירן ואם אז אפשר להרתיע. במקרה הזה השאלה אם ההכלה, הקונטיינמנט, איננה אלא פייסנות".
ענבר סבור שגם מבחינת האמריקנים "הדרך הטובה ביותר לצאת מעירק ומאפגניסטן היא לתת מכה גדולה באירן. בינתיים, מתברר שיש עוד קצת זמן".
גלנט התגלה לקהל כבעל מוח אנליטי ומעמיק, עם ידע היסטורי שאותו הוא שולף לצורך הסברת מצבנו היום. יועז בהרצאתו דאג לספר שאצל גלנט בשייטת כל תדריך וכל שיחה היו מלווים באיזו אנקדוטה על מקבילות היסטוריות שרק מעטים מלוחמי היחידה הפנימו או בכלל ידעו במה מדובר. עליו בכל אופן זה השפיע.
היו לגלנט שתי אמירות מעניינות. הוא תיאר את המורכבות החדשה שבפניה ניצב הדרג הצבאי ביחסיו עם הדרג המדיני. את גדולתה של התוכנית המבצעית של 'עופרת יצוקה' הוא תיאר כ"תוכנית שאיננה מכניסה את הדרג המדיני למקום שהוא לא רוצה להיות בו. לא להציג לדרג המדיני תוכנית נוקשה שמשאירה לו את הברירה או לאשר או לדחות. אלא תוכנית מדורגת, ובין שלוש דרגות המלצתי על דרגה 2. השיטה שלפיה אתה מחייב את הדרג המדיני ללכת לפי מה שאתה רוצה היא בעיניי לא דמוקרטית".
גלנט לא אמר זאת במפורש, אבל אולי רמז כאן שכבר היו דברים מעולם. הוא מתח ביקורת חמורה על ניהול מלחמת לבנון: "ב-2006 נוהלו שתי מלחמות, אחת מתל אביב ואחת מצפת. את התוצאות ראינו". בעופרת יצוקה "המלצנו שהדברים יתנהלו מפיקוד דרום בבאר-שבע, תוך שליטה בכל רמות המערכה, באוויר וביבשה. ולהותיר למטכ"ל את יתר זירות המלחמה - זירת הצפון, למשל, והמגע עם הדרג המדיני, שמעסיק את שעות רבות את הדרג הצבאי, והטיפול בתקשורת".
חמאס מבחינתו הוא מעבדה ליצירת כלי למתן מענה אסטרטגי גם בזירות אחרות. התוצאה מבחינתו היא שהמציאות של ירי 4,000 טילים בשנה נפסקה. גלנט חשף את השקפת עולמו לגבי תפיסת הסכסוך הישראלי-ערבי: "(זו) ההבנה המצערת שהסכסוך הוא לא סופי. האמונה של כל דור שהוא הולך לפתור את הבעיה היא אולי חיובית, אבל לא נכונה. כניסתו של שחקן חדש לזירה, כמו הפלשתינים למשל, אינה משנה את הזירה. בעבר הרחוק היו כאלה שיכלו לשנות את פני הזירה, כמו נפוליאון או יוליוס קיסר שלא חלה עליהם הגבלה של שימוש בכוח. כיום אין יכולת לשנות את הזירה. והנגזרת היא ההבנה שהמציאות לא הולכת להשתנות בעתיד הנראה לעין. אנחנו מנהלים סכסוך מתמשך. הצד השני רואה ערך בעצם המשך המאבק".
לגבי מצרים וגל ההפיכות, "לצערי בכל מקום ההפיכות לא צפויות להביא משהו טוב יותר מבחינת ישראל. במקרה הפחות גרוע נקבל קואליציה עם מרכיב איסלאמי". לגבי השתנות ההיערכות של צה"ל נוכח מצרים: "כדאי שנשנה את המינון של ההשקעות שלנו. ראוי להשקיע במסד לתוכניות רלוונטיות מול כל גִזרה. אומרים שהצבא גדול על המדינה; אבל האמת שהוא קטן על האיומים". נראה שגלנט רומז שצריך להיערך עכשיו גם מול זירה דרומית פעילה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  06/05/2011   |   עודכן:  08/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלנט מדבר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בעל אחוזה...................!!
תפן מנצור  |  7/05/11 11:06
2
עכשיו הכל מובן
דרומי  |  7/05/11 20:47
 
- חבל שאתה קופץ
בן-דוד  |  8/05/11 00:18
3
דקטטורה תקשורתית פושעת+ערפדים
ישע  |  8/05/11 15:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה יפרח
ביום שבו נטמן נשיא בית המשפט העליון בדימוס, משה לנדוי - מי שלמרות המטען הכבד ניהל משפט צדק לרב המרצחים אייכמן - הודיע הנשיא אובמה חגיגית על חיסולו של בן-לאדן, ללא דין ובלי שהיווה סכנה מיידית לאמריקנים. יום זה עוד יסומן כנקודת ציון משמעותית באבולוציה של דיני המלחמה הבינלאומיים
ניב שטנדל
התוכנית שמבקשת להגדיר ישראליות באמצעות סיפורים שקרו בשנה החולפת, ולהציג לצופים את פרצופה של המדינה, לוקה בפשטנות ופופוליזם. כאלה שנובעים גם מהרצון של הכט, למצב את עצמו בלב הישראליות    כמו יאיר לפיד אבל אחרת
מיכאל טוכפלד
הגננת עטרה, מהקטמונים, לא הייתה רק אימא שלי. היא הייתה אימא לעשרות, מאות ואולי יותר ילדים. אם יש כאלה שמתפנים מעיסוקם לבוא להלוויה של הגננת שלהם מלפני יובל שנים, אות הוא שהצליחה לחרות בלבם זכרון שלא יימחק לעולם
נועם בדין, עדי רבינוביץ'
הידעת כי האוכלוסיה הגדולה ביותר של פליטים פלשתינים מחוץ למזה"ת היא בצ'ילה? ולא רק, פליטים אלו זוכים לכל הזכויות המגיעות לזרים במדינה זו וגם מתפרנסים בכבוד    הגוף האחראי לשיקומם: UNHCR - נציבות האו"ם לפליטים    חובה לשאול: מה אונר"א, הגוף האחראי לשיקום אזרחים ברצועת עזה, עושה למען...?
אריה אבנרי
השר אהרונוביץ' הכריז כי יחידת העילית לחקירות להב 433, העוסקת בעיקר באישי ציבור רמי-דרג, כווצה    הסיבה: הדיקטטור של מפלגת "ישראל ביתנו"    הנחה תמוהה לשר לבט"פ מצד היועץ המשפטי וינשטיין בגין אסון השריפה בכרמל    אימת החקירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il