X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בשנים האחרונות הפכו הפטריות לטרנד בכל סופרמרקט ובכל מרכול, והפכו ממוצר בלתי מושג למוצר צריכה יומיומי, ממש כמו פטריות לאחר הגשם. למרות הדימוי האירופי שלהן, גם בישראל קיימים בטבע למעלה מ-400 מיני פטריות כובע, חלקן רעילות וחלקן טובות למאכל מהי הפטרייה השימושיות ביותר? ואיזו פטרייה היא הנפוצה ביותר בארץ ובעולם?
▪  ▪  ▪
בישראל קיימים בטבע למעלה מ- 400 מיני פטריות כובע [צילום: יח"צ]

לפני מספר שנים, ניתן היה לקנות אותן רק בשימורים ובדרך כלל רק סוג אחד - שמפיניון. בשנים האחרונות, נראה שהפכו לטרנד בכל סופר ובכל מרכול והפכו ממוצר בלתי מושג למוצר צריכה יום יומי, ממש כמו פטריות לאחר הגשם.
למרות הדימוי האירופי שלהן, גם בישראל קיימים בטבע למעלה מ-400 מיני פטריות כובע חלקן רעילות וחלקן טובות למאכל. הפטריות להבדיל ממלכת הצמחים, אינן מכילות כלורופיל ואינן מבצעות פוטוסינתזה, אלא חיות על חומר אורגני חי או מת - סוג של טפילות, זו גם הסיבה שלגדל אותן דרושים תנאי לחות ואור מתאימים וזו גם הסיבה שהעונה הבוערת שלהן בטבע הישראלי הוא בחודשים דצמבר - ינואר, אז האדמה מספיק לחה ועברה מספר ימי גשם אשר הספיקו להנביט את הנבגים ולהפכם לפטריות.
למרות שהאדם המודרני מקל ראש בחשיבותן, נראה שחסרונן היה משפיע מיידית על המזון שהוא אוכל - כמו בלחם וביין, למשל התחלה. הפטרייה השימושית ביותר היא השמרים, אשר להם תפקיד מהותי בתעשיית הלחם. השמרים מפיקים את האנרגיה שלהם, על-ידי פירוק סוכר. השימוש בהם נעשה, כבר לפני כ-8000 שנה על-ידי הבבלים והשומרים לצורך הכנת בירה. לפני כ-5000 שנה הורחב השימוש על-ידי המצרים, כאשר החלו להשתמש בו לאפיית לחם.
הפטריות מגינות על עצמן על-ידי חומרי רעל שחלקם קוטלי חיידקים ובראשם נמצא כמובן הפניצילין. (הפניצילין היא תרופה אנטיביוטית, המופרשת באופן טבעי על-ידי זן מסוים של פטרייה. גילוייה חולל מהפכה של ממש ברוקחות וברפואה והביא למיגורן של מחלות שניו קטלניות במיוחד וגרמו למותם של מיליוני בני אדם.) הפטריות הן ספק של פחמימות, חלבונים וויטמיניםC,A,D,B הערך הקלורי שלהן נמוך יחסית ונע בין 20-40 קלוריות למאה גרם, תלוי בסוג.
פטריית המאכל הנפוצה ביותר בארץ ובעולם היא השמפיניון כ-80% מהשוק העולמי וניתן לאוכלן טריות, מבושלות, צלויות או מטוגנות. קרובת משפחה שלה היא הפורטובלו, שהיא גדולה ובשרנית יותר וצבעה חום.
פטריות היער - גדלות זו ליד זו כגוש והן דבוקות וצמודות אחת לשנייה. הן דורשות בישול או טיגון ויש להן ארומה מיוחדת.
שיטאקי - פטרייה שגדלה במזרח הרחוק, היא ארומתית במיוחד היא גדלה על עצים וזמן גידולה ממושך.לאחרונה החלו לגדל אותה גם בישראל. לפטרייה זו מייחסים סגולות מרפה רבות ועל-פי הרפואה הסינית היא מומלצת במיוחד לאנשים אשר סובלים מחולשה ועייפות.
כמהין - פטריות נדירות ויקרות ביותר. לא ניתן לגדל אותן בצורה תרבותית וגם החיפוש אחריהן אינו פשוט ובמהלכו נעזרים בכלבים ואו בחזירים אשר אולפו במיוחד למוצאן.
מומלץ לא לקטוף ולא להיכנס לכל הרפתקה של קטיף פטריות אשר אינן מזוהות במאת האחוזים בשל המצאות פטריות רעל, אשר אכילתן מסוכנת ויכולה אף לגרום למוות.

תאריך:  15/05/2011   |   עודכן:  15/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הפטריות יסדרו לכם את החיים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פטריה הינה נבג חסר כל ערך תזונ
פלא יועץ  |  15/05/11 12:39
 
- הפטריה מכילה חלבון
אלון פלג  |  15/05/11 16:20
 
- "פלא יועץ" לך בדחיפות לייעוץ
עידן סובול  |  18/05/11 19:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
אני תוהה האם באמת התמכרתי למצג תמותת הבר בדרכים, שאחרת אין לי הסבר מדוע טרחתי לרשום את פרטי הדרוסים ביומן האלקטרוני של הפלאפון המיושן שלי. ההתמכרות הזו היא חידה גם לי עצמי. נקרופיליה ואני, זה לא צמד מקובל ואפילו לא צמד אפשרי. אף על-פי כן, מצאתי את עצמי לפני כל מסע אופניים ארוך, מתרגש למחשבה שמשהו גדול יקרה לי היום: מסוק ריסוס או אווירון קל יפלו ממש בשדה שלפני!
יוסף אורן
במשך השנים הצליח אפלפלד לשכלל עלילה המותאמת לביטוי עמדה רעיונית כלפי שאלות עיוניות בנושאים לאומיים על-זמניים שהם לפיכך גם אקטואליים    כך עשה גם בספרו החדש "מים אדירים"
אריה גלוזמן
יש הטוענים כי כלכלת האיסלאם כובשת שווקים חדשים, צודקת יותר ומוסרית יותר. בניגוד לטענות אלה מוכיח פרופ' קוראן, מומחה טורקי-אמריקני לכלכלת האיסלאם, כי העוסקים בכלכלה זו אינם מוסריים יותר מאנשי הכלכלה המסורתית, וכמו החברה הקומוניסטית, גם החברה המוסלמית סיפקה שלל דוגמאות להתנהגות מושחתת. קוראן קובע כי הסיבה לכך היא ש"הנחות מסוימות באידיאולוגיה האיסלאמית מנוגדות לטבע האנושי"
יואב יצחק
השופט יורם דנציגר עומד להכריע בשאלה האם לשלוח מיידית את קצב למאסר בפועל    ההכרעה חשובה מאוד למעמדו וליוקרתו של פרקליט המדינה משה לדור    דנציגר נקלע בעל כורחו לניגוד עניינים, בשל הסתבכותו הפלילית וחקירתו בפרשת שלמה לחיאני    הפרקליטות ובראשה לדור היא שתכריע האם נמצאו ראיות נגדו להגשת כתב אישום
אלישע פורת
כיצד סייעתי למדריך מסעות נוער בפולין להגיע למקור של קטע שנהג להקריא שכתב המשורר והפרטיזן אבא קובנר. במסע החיפוש הגעתי לסם בלוך שהכיר את קובנר וזכר את התרגום של הבלדה שנלקחה מקלטת של ערב זיכרון, שנערך בשעתו בארץ, במלון השרון עם אבא קובנר. בסופו של דבר הגעתי לארגון "מורשת" בשביל הכנה למסע לפולין. שם אחת המנהלות מצאה את תימלול ההקלטה המקורי בארכיון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il